علي کياني‌راد
عضو هيات علمي‌موسسه پژوهش‌هاي اقتصاد وکشاورزي
آيا اگر سياست‌گذار در بخش کشاورزي بسيار دقيق، با درايت و با استفاده از بهينه‌ترين ابزارها اقدام به سياست‌گذاري در بخش کشاورزي( در طول زنجيره ارزش) کند ولي کل نظام اقتصادي دچار مشکلات ساختاري اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ... باشدبايد سياست‌گذار مورد شماتت قرارگيرد؟ يا ساير بخش‌ها در قوه مجريه که هماهنگ با وي نبوده‌اند؟ قوه مقننه که وظيفه ريل‌گذاري براي حرکت قوه مجريه را برعهده دارد، يا قوه قضائيه که وظيفه حفظ حقوق همه ملت را دارد ،و يا مجموعه نظام؟
براي پاسخ به اين سوال بهتر است ابتدا به اين سوال پاسخ دهيم که کارآيي سياست‌گذار بخش کشاورزي چگونه‌اندازه‌گيري مي‌شود؟
شايد بهتر باشد اصلاً به اين موضوع بپردازيم که حمايت از بخش کشاورزي چگونه‌اندازه گيري مي‌شود؟معيارهاي علمي‌مختلفي براي اندازه گيري حمايت از بخش کشاورزي و غذا ( توليدکننده و مصرف کننده) وجود دارد.
از معيارهاي حمايت مبتني بر مزيت‌ها ( ماتريس تحليل سياستي(PAM))، تا معيار حمايت مورد قبول سازمان جهاني تجارت( معيار تجمعي حمايت(AMS)) و پيشرفته‌ترين آنها که همان معيار کل حمايت از بخش کشاورزي و غذا(TSE) است که خود به سه جزء حمايت از توليد کننده(PSE)، حمايت از خدمات عمومي‌در حوزه کشاورزي و غذا(GSSE) و حمايت از مصرف‌کننده(CSE) تقسيم مي‌شود.
حال برگرديم به سوال اصلي. سياست‌گذاربخش کشاورزي در همه کشورهايي که توانسته‌اند جهش بزرگي در بخش کشاورزي و غذا ايجاد کنند هدف از سياست‌گذاري در اين بخش را در دو هدف خلاصه کرده است.
اول حمايت جامع و کامل از توليدکننده بخش کشاورزي به منظور افزايش بهره‌وري، کاهش هزينه توليد و بهبود کيفيت محصول توليدي که اين حمايت از طريق اتخاذ سياست‌هاي قيمتي( قيمت تضميني و نه خريد تضميني، حمايت‌هاي مرزي، کشاورزي و توليد قراردادي، قيمت‌هاي هدف و ...) و غير قيمتي( سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌ها، ترويج، تحقيق، آموزش، بازار و...) صورت مي‌پذيرد،و دوم حمايت هدفمند( تاکيد مي‌کنم هدفمند) از مصرف‌کننده محصولات کشاورزي و غذايي. اين لفظ هدفمند بسيار مهم است و برمي‌گردد به واژه عدالت محوري که اين روزها بسيار بر آن تاکيد مي‌شود. اماعدالت به معني اين است که همه مصرف‌کنندگان بايد محصولات کشاورزي و غذايي را با کمترين قيمت دريافت کنند؟ آيا همه بايد به يک ميزان يارانه نقدي دريافت کنند و يا بايد صرفاً دهک‌هاي پايين درآمدي از حمايت محصولات غذايي و کشاورزي برخوردار شوند؟اينجاست که اگر سياست‌گذار بخش کشاورزي بسيار دقيق و بهينه در سياست‌گذاري عمل کند و در سطح کلان به دلايل گوناگون بخواهيم از همه مصرف‌کنندگان حمايت کنيم قطعاً کارآيي سياست‌گذار در بخش کشاورزي پايين مي‌آيد.ختم کلام اينکه فرآيندهاي تصميم‌گيري در سطح کلان برهيج بخشي به‌اندازه بخش کشاورزي تاثير ژرف نمي‌گذارد. پس نيازمند تغيير نگرش به نحوه سياست‌گذاري در طول زنجيره ارزش بخش کشاورزي هستيم و تا اقتصادکلان سامان نيابد و حمايت هدفمند سرلوحه تصميم‌ها قرار نگيرد نميتوان به کارآيي سياست‌گذاري دربخش کشاورزي دلخوش بود.


آن سيلوين چاسني
فايننشال تايمز

 
در آگوست سال 2014 امانوئل مکرون درحال دوچرخه سواري در سواحل شمالي فرانسه بود که از کاخ اليزه تلفني را دريافت کرد. دو ماه قبل او از حلقه فرانسوا اولاند سوسياليست خارج شده بود که از قراردادن مشاور مالي 36 ساله براي شغل وزارت امتناع کرده بود. مکرون باهدف کنار گذاشتن سياست استعفا داده و شرکتي خصوصي در بخش آموزش به راه‌انداخته بود. اما در آن روز تابستاني رئيس سابقش به او وزارت اقتصاد را پيشنهاد کرد.شغلي که پيشتر اشخاصي چون ژاک شيراک، نيکولا سارکوزي مسئوليتش را داشتند. اين انتخاب از سوي دولت اولاند، يکي از شانس‌هاي بود که باعث نزديکي اين تازه کار سياسي به رقابت نهايي رئيس جمهوري شد. مکرون در دور اول انتخاباتي با 24 درصد آرا پيروز و در مقابل نامزد راست افراطي، مارين لوپن قرارداد. مکرون با رهبري جنبش "حرکت" که به گفته وي نه راست و نه چپ است توانست از شکاف موجود حزب سوسياليست استفاده کند و باتوجه به رسوايي مالي فرانسوا فيون ، توانست راست ميانه را پشت سر بگذارد. درکشوري که قدرت خود را از دست داده و با حملات تروريستي مواجه شده، مکرون رهبري کمپين مثبت انديشي و خوش بيني و دستيابي به اصلاحات اقتصادي را برگزيد. اگر نظرسنجي‌ها درست باشند او در دورنهايي انتخابات 60 درصد آرا را به دست خواهد آورد و قادر به عقب راندن موج پوپوليستي است که با انتخابات دونالد ترامپ و برگزيت به راه افتاد. اين نامزد انتخاباتي متعلق به نسلي است که شاهد رشد .و عادي شدن راست افراطي بوده است. زماني که پدر مارين لوپن و بنيانگذار جبهه ملي در انتخابات در مقابل ژاک شيراک قرارگرفت ، مکرون در سفارت فرانسه در نيجريه فعاليت مي‌کرد، شش سال بعد مکرون به بانک سرمايه گذاري پيوست و با مشاوره خود به شرکت نستله 2.9 ميليارد يوروبه دست آورد. در سال 2012 او در وقت آزاد خود به نامزدي فرانسوا اولاند در حزب سوسياليست فرانسوا مشاوره مي‌داد. مکرون در سال 2015 فردي محبوب شده بود و به دشمن بانکدارها تبديل شده بود و با قوانيني چون افزايش ماليات براي ثروتمندان و ساعات کاري 35 ساعت در هفته باعث شهرت شد.رويدادهاي ناديده چون رسوايي مالي فيون و عدم حضور اولاند در انتخابات، فضا را براي مرکز سياسي براي وي فراهم کرد و مکرون ارزيابي درستي از موقعيت خود نشان داد.
ترجمه : فاطمه مهتدي


درهمايش روابط عمومي‌الكترونيك صورت گرفت؛
کتاب «قاره ششم و هنرهاي ديجيتال»دردوازدهمين همايش روابط عمومي‌الکترونيک با حضور پيش‌کسوتان و اساتيد برجسته ارتباطات و رسانه کشوررونمايي شد.
اين کتاب به قلم علي مصريان و با دو مقدمه از پرفسورعلي اکبر فرهنگي، چهره ماندگار مديريت واستاد برجسته دانشگاه تهران و مدير گروه مديريت رسانه دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقيقات تهران و همچنين دکتر سيد وحيد عقيلي، رييس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامي‌به چاپ رسيده‌است. پرفسور علي اكبر فرهنگي در آئين رونمايي از اين كتاب گفت: نطفه فكري اين كتاب از چندسال پيش شكل گرفت و آقاي مصريان، نويسنده كتاب اين نظريه را مطرح كردند كه با پيدايش فضاي مجازي، تعداد قاره‌ها ديگر پنج نيست و قاره ششمي‌نيز اضافه شده است. پرفسور فرهنگي كه پيش گفتاري بر كتاب "قاره ششم و هنرهاي ديجيتال" نوشته است، افزود: اگر به‌امار و ارقام كاربران شبكه‌هاي اجتماعي توجه كنيم، به جرات مي‌توان گفت كه قاره ششم از پنج قاره قبلي بزرگتر و پرجمعيت تر نيز هست. وي در ادامه با طرح اين پرسش كه فلسفه حاكم بر قاره ششم و دنياي ديجيتال چيست، اظهار كرد: اعتقاد داريم اگر بخواهيم اين فلسفه را به شكل سازماني تشريح كنيم، بايد چهار منظر هستي شناسي، معرفت شناسي، هويت و روش شناسي اين فلسفه را در نظر بگيريم. پرفسور فرهنگي در پايان گفت: هستي شناسي در دنياي ديجيتال علمي‌شده و لازم است روابط عمومي‌ها اين هستي شناسي را براساس قاره ششم و دنياي ديجيتال به روز و هماهنگ كنند.مصريان در کتاب «قاره ششم و هنرهاي ديجيتال» ابتدا به اين موضوع پرداخته است که گسترش دنياي مجازي، زمينه ايجاد قاره ديگري را در کنار پنج قاره اصلي فراهم آورده‌است و هر يك از ساكنان پنج قاره اصلي كه بخواهند هرگونه فعاليتي در زمينه‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ... داشته باشند، بايد قطعه‌اي زمين در قاره ششم براي خويش داشته باشد.در اين كتاب آمده است كه جريان‌سازي و حضور قوي در قاره ششم تخصص و هنري نياز دارد که به آن هنر ديجيتال اطلاق مي‌شود. وي ضمن تبيين مختصات قاره ششم و تاثيرات آن بر جهان ارتباطات، به معرفي هنرهاي ديجيتال پرداخته و قابليت‌هاي اين هنر را مورد واکاوي قرار داده است. در اين کتاب نگارنده کوشيده است بسياري از گزاره‌ها، مفاهيم، امکانات و فناوري‌هاي جديد و نيز بسترهاي اجتماعي، فرهنگي و جامعه‌شناختي مربوط به قاره ششم و جهان ديجيتال همراه با مباني علمي‌و فني در اين زمينه را ارائه دهد. اين نخستين باري است که مباني هنرهاي ديجيتال در عصر رسانه به طور جامع به زبان فارسي در قالب يک کتاب تشريح شده و در اختيار علاقمندان و فعالان اين حوزه قرار مي‌گيرد. علي مصريان يکي از فعالان حوزه ارتباطات و رسانه و داراي مدرک کارشناسي نرم افزار کامپيوتر، کارشناسي ارشد مديريت تحول و دانشجوي دکتراي مديريت رسانه است.کتاب «قاره ششم و هنرهاي ديجيتال» در آستانه برگزاري سي امين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران در 14 فصل و 222 صفحه توسط انتشارات سيماي شرق وارد بازار نشر خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي:
معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه آقاي قاليباف از مواردي هستند که به دوربين نگاه مي‌کنند و دروغ مي‌گويند، گفت:‌ ادعاي شهردار مبني بر اينکه وزارت راه و شهرسازي مجوز بلندمرتبه‌سازي را داده يک ادعاي بي‌ربط و واهي است چرا که دولت يازدهم در سال ۹۳ جلوي صدور مجوز بلندمرتبه‌سازي‌هاي شهرداري تهران را گرفت.
پيروز حناچي در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به تخلفات شهرداري تهران در موضوع بلندمرتبه‌سازي‌ها اظهار داشت: بر اساس طرح جامع تهران مصوب سال ۱۳۸۶ شهرداري تهران موظف بود ظرف سه تا ۶ ماه پس از تصويب طرح جامع ضوابط بلندمرتبه سازي را به تصويب شوراي عالي معماري و شهرسازي برساند.
وي ادامه د اد: سال ۱۳۹۲ که دولت يازدهم وارد کار شد هيچ ضوابطي براي بلندمرتبه سازي به تصويب نرسيده بود يعني شهرداري تهران از سال ۸۶ تا سال ۹۲ اقدام به ارائه ضوابط بلندمرتبه سازي نکرده بود و به اين معنا در کميسيون ماده ۵ مجوز‌هاي بلندمرتبه سازي را صادر مي‌کردند و خودشان مي‌بريدند و مي‌دوختند و در دولت قبل بدون آنکه شوراي عالي معماري و شهرسازي نقشي داشته باشد مجوزها صادر مي‌شد.
معاون معماري و شهرسازي کشور ادامه داد: بنابراين حجم زيادي از مجوزهاي بلندمرتبه‌سازي‌ها در دوران مديريت آقاي قاليباف بدون هيچ توجيه عقلي و تخصصي و قانوني صادر شد و امروز اگر مبناي ساختمان‌هاي بلند در تهران را ساختمان‌هاي بالاي ۱۲ طبقه بدانيم، در تهران ۹۸۷ ساختمان بلندمرتبه وجود دارد که بخش زيادي از مجوزهاي ساخت اين برج‌ها در دوران مديريت ۱۰ ساله آقاي قاليباف صادر شده است.
حناچي با بيان اينکه پس از ورود دولت يازدهم، وزارت راه و شهرسازي جلوي بلندمرتبه‌سازي بدون ضابطه را گرفت اظهار داشت: اولين اقدام ما اين بود که از صدور مجوز براي بلندمرتبه‌سازي بدون ضابطه جلوگيري کرديم و گفتيم که ساختمان‌هاي بلندمرتبه بدون ضابطه نمي‌توانند وارد دستور شوند البته در ابتدا اين موضوع جدي گرفته نمي‌شد اما بعد دوستان متوجه جديت کار وزارت راه و شهرسازي دولت يازدهم شدند و با اعضاي کميسيون ماده ۵ مکاتبات متعددي داشتيم.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه در همان ابتدا به اعضاي کميته فني اعلام کرديم که حق ندارد مجوز بلندمرتبه سازي در تهران صادر کند، گفت: پس از اينکه متوجه جديت دستور وزارت راه و شهرسازي شدند شهردار تهران اعلام کرد ۴۰ تا ۵۰ پرونده بلندمرتبه سازي در صف اخذ مجوز هستند که براي صدور مجوز تعدادي از آنها پول گرفته‌ايم و بايد جوابگوي آنها باشيم.
حناچي گفت: بنابراين از شوراي عالي شهرسازي و معماري مجوز گرفته‌ايم که پرونده‌هايي که آقاي قاليباف از آن صحبت مي‌کردند بررسي کنيم و مشاهده کرديم که اغلب پرونده‌ها ضوابط اوليه بلندمرتبه سازي را هم رعايت نکردند بنابراين تعداد زيادي از اين پرونده‌ها را رد کرديم.وي تاکيد کرد: بسياري از اين بلندمرتبه‌سازي‌ها قرار بود در معابر کم‌عرض ساخته شود که با شدت با صدور مجوز براي اين بلندمرتبه‌سازي‌ها مخالفت کرديم.
معاون آخوندي افزود: پس از آن با فشاري که اعضاي کميسيون ماده ۵ به دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري وارد آوردند ضوابطي از سوي اين کميسيون و شهرداري به شوراي عالي پينشهاد داده شد اما به کميته فني دستور داديم که بايد بدانيم چقدر از ظرفيت بلندمرتبه‌سازي‌هاي تهران استفاد شده است و از شهرداري درباره اين موضوع اطلاعات خواستيم که شهرداري از دادن هر گونه اطلاعات استنکاف کرد.
حناچي با بيان اينکه بدون ارائه اطلاعات از سوي شهرداري تهران نمي‌توانستيم پيشنهادات براي ضوابط بلندمرتبه‌سازي را بررسي کنيم، گفت: در نهايت پس از اينکه شهرداري تهران از دادن اطلاعات درباره اينکه چقدر از ظرفيت بلندمرتبه‌سازي تهران استفاده کرده استنکاف کرد، بلندمرتبه سازي در تهران را متوقف کرديم.
معاون معماري و شهرسازي ادامه داد: از نيمه دوم سال ۹۳ بنابر مصوبه صريح شوراي عالي شهرسازي و معماري صدور مجوز براي ساخت بناهاي بالاي ۱۲ طبقه را متوقف کرديم.
دولت يازدهم جلوي بلندمرتبه‌سازي‌هاي بي‌ضابطه شهرداري را در تهران گرفت
وي ادامه داد: ‌پس از اين موضوع، معاونت بازرسي کل کشور ما را به يک جلسه دعوت کرد و گفتند که عده‌اي در خصوص اين مصوبه شما شکايت کردند و چرا اين موضوع را بررسي نمي‌کنند و ما هم در پاسخ گفتيم فکر مي‌کرديم قرار است از ما به خاطر اينکه مجوز براي ساخت و سازهاي بي‌ضابطه نداده‌ايم تشکر مي‌کنيد چرا که دولت يازدهم توانست جلوي بلندمرتبه‌سازي‌هاي بي‌ضابطه شهرداري را در تهران بگيرد.
حناچي ادامه داد:‌ در نهايت پاسخ ما اين بود که بايد بدانيم چقدر از ظرفيت بلندمرتبه‌سازي شهر تهران در سال‌هاي گذشته استفاده شده است و اين موضوع در تصميم‌گيري‌هاي ما نقش موثر دارد و در نهايت با همکاري سازمان بازرسي کل کشور توانستيم اطلاعاتي را از شهرداري تهران در رابطه با بلندمرتبه‌سازي در تهران به زور بگيريم و در نهايت متوجه شديم وضعيت تهران بسيار بحراني است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه شهرداري تهران با ورود سازمان بازرسي کل کشور پيش از حادثه پلاسکو اطلاعات بلندمرتبه‌سازي در تهران را در اختيار شوراي عالي شهرسازي و معماري گذاشت اين در حالي بود که ما از سال ۹۳ اين اطلاعات را از شهرداري خواسته بوديم.
وي گفت: پس از ارائه اطلاعات از سوي شهرداري ديديم که وضعيت اين شهر در حوزه ساخت برج‌هاي بي‌ضابطه بسيار بحراني است و اکثر برج‌هاي تهران در معابر کم عرض بين ۶ تا ۱۰ متر ساخته شده‌اند به اين معنا که اگر حادثه‌اي مانند حادثه پلاسکو رخ دهد ماشين آلات آتش نشاني امکان تردد براي امدادرساني را نخواهند داشت.
وي ادامه داد: با مواجهه با اين واقعيات‌ مجاب شديم نبايد بلندمرتبه‌سازي در تهران ادامه پيدا کند و اتفاقا برخوردها بايد انقباضي‌تر باشد.حناچي با تاکيد بر اينکه ميزان ساخت برج‌ها و بلندمرتبه سازي در دوران آقاي قاليباف معادل عملکرد تمام شهرداران بعد از انقلاب بوده است ، گفت: اينکه آقاي قاليباف در مناظره مدعي شده وزارت راه و شهرسازي مجوز برج‌سازي را داده يک ادعاي بي‌ربط است و اگر شوراي عالي شهرسازي و معماري اين ادعا را قبول داشت جلوي بلندمرتبه سازي در تهران را نمي‌گرفت.
وي تاکيد کرد: آقاي قاليباف از مواردي است که به دوربين نگاه مي‌کند و دروغ مي‌گويد.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه اين ادعاي آقاي قاليباف يک ادعاي واهي و بي‌پايه و اساس است، گفت: در تمام استان‌ها دبيرخانه کميسيون ماده ۵ زير نظر شوراي عالي شهرسازي و معماري است اما در تهران يک استثنا وجود دارد و دبيرخانه کميسيون ماده ۵ زير شهرداري تهران مديريت مي‌شود در استان‌ها اعضاي کميته فني از مديران کل استاني هستند اما در تهران معاونين وزرا در اين کميته حضور دارند اما تمام معاونين وزرا راي به توقف بلندمرتبه‌سازي در تهران داده‌اند و اين نمايندگان دولت بودند که بلندمرتبه‌سازي در تهران را متوقف کردند.
حناچي با اشاره به تخلف‌هاي شهرداري در منطقه ۲۲ تهران اظهار داشت: هيچ سند بالادستي اجازه اين چنين ساخت و ساز در منطقه ۲۲ تهران را نداده است و اتفاقي که در منطقه ۲۲ تهران رخ داده است بزرگترين تخلف آقاي قاليباف محسوب مي‌شود.
وي گفت: طرح جامع تهران هرگز اجازه اين حجم از ساخت و ساز در منطقه ۲۲ را نداده‌اما در طرح تفصيلي شهر تهران که دولت قبل آن را تصويب کرده به يک بند مربوط به به سال ۷۸ استناد شده که بر اساس آن با بيش از ظرفيت بارگذاري ساخت‌وسازها در منطقه ۲۲ تهران انجام شده است.
معاون آخوندي تاکيد کرد: حتي مجوز بلندمرتبه‌سازي در منطقه ۲۲ وارد کميسيون‌هاي ماده ۵ نشد و شهرداران منطقه مجوزها را صادر کردند.

رييس جمهوري:
رئيس جمهوري با بيان اينکه هرروز براي فيلتر شبکه‌هاي اجتماعي تحت فشار بوديم اما مقاومت کرديم گفت:قرارما با مردم درسفرهاي استاني اين بود که قولي بدهيم که تاپايان دولت به افتتاح برسد اما اينک مي‌گويند افتتاح نکنيد.
به گزارش ايرنا حجت الاسلام حسن روحاني در جمع قشرهاي مختلف مردم کرمان در سالن تلاش اين شهر افزود: عده اي مي‌گويند چرا در ماه‌هاي آخر شما طرح‌ها را افتتاح مي‌کنيد. قرار ما با مردم در سفرهاي استاني اين بود که قولي به مردم بدهيم که قابل عمل باشد و قولي بدهيم که تا پايان دولت يازدهم به افتتاح برسد و حالا که مي‌خواهيم افتتاح کنيم مي‌گويند نکنيد.
وي با بيان اينکه‌امروز ما بايد راه‌هاشمي‌را ادامه دهيم ،مسير عدالت و اعتدال و اصلاحات را رها نخواهيم کرد، اضافه کرد:ما در مسيري که سال 92 با هم عهد بستيم و تا امروز در آن مسير حرکت کرديم ادامه مي‌دهيم و بايد راه را تا پايان و رسيدن به اهداف بلندمان ادامه دهيم.
روحاني بيان کرد: اين روزها، روزهاي سرنوشت ساز براي ماست در اين ايام واقعا جاي مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني خالي است، اي کاش مي‌شد هنوز هم از فيض وجود آن سياستمدار پخته و صابر، آن مجاهد نستوه که در انقلاب در کنار امام عزيز و بزرگوار ما و در دفاع مقدس به عنوان بازوي امام راحل بود و براي حراست از انقلاب اسلامي‌ما به عنوان يار ديرين کنار رهبر معظم انقلاب باقي بود، بهره مي‌گرفتيم.
رئيس جمهوري اظهار کرد: از روز اول تصميم گرفتيم با صداقت، راستگويي و شفافيت با هم مسير اعتلاي کشور را ادامه دهيم زيرا اگر روزي در اين کشور دروغ جاي خود را پيدا کند، پيشرفت از اين کشور رخت بر مي‌بندد.
روحاني گفت: ما سالها آمار دروغ و نادرست و حرف‌هاي دروغ و نادرست را شنيديم و ديديم کشور ما در مسير پرتگاه قرار گرفت و امروز ملت ما ديگر آماده شنيدن دروغ جديد در کشور نيست.
وي بيان کرد: امروز ديگر ملت ما بعد از اين همه مقاومت و ايستادگي نشان داده است که شعار دادن، وعده‌هاي بي پايه دادن و آمار و ارقام براي آينده ساختن نمي‌تواند گوش شنوايي ميان مردم بزرگوار و فهيم ايران عزيز ما داشته باشد، ما بايد راهمان را ادامه دهيم و راه ما راه آزادي است.
روحاني گفت: ما نخواهيم گذاشت بار ديگر فضاي امنيتي بر دانشگاه‌هاي ما حکمفرما شود.
وي در پاسخ به شعار 'روحاني روحاني، حمايتت مي‌کنيم' گفت: اگر حمايت شما نبود به هيچ عنوان ما در اين مدت توفيقي را به دست نمي‌آورديم.رئيس دولت يازدهم افزود: در سه سال و نيم بارها و بارها در جلسات تصميم گيري خصوصي و عمومي‌رودر روي ما ايستادند تا مردم از شبکه مجازي استفاده نکنند، هر روز به ما فشار آوردند تا همه شبکه‌هاي اجتماعي را فيلتر کنند، حالا که موقع انتخاب شده است آنها پيشتاز در استفاده از فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي هستند، اگر چيز بدي بود براي شما هم بايد بد باشد و اگر وسيله خوبي بود براي شما هست چرا براي مردم ما نباشد.
وي تاکيد کرد: ما راهمان را با هم شروع کرده و با هم ادامه مي‌دهيم و با هم به مقصد نهايي خواهيم رساند.
روحاني گفت: امروز روز سرنوشت ماست و ما امروز در يک مسير مهمي‌در حال حرکت هستيم و عده اي مي‌خواهند وسط راه بر گرديم ما به آنها مي‌گوييم، بر نمي‌گرديم.
رئيس جمهوري بيان کرد: عده اي مي‌خواهند وسط راه متوقف شويم، ما متوقف نمي‌شويم، ما چرا بايد از راهمان برگرديم به ما بگوييد، شما که مي‌گوييد اين راه را ادامه ندهيد، بگوييد چرا؟
روحاني گفت: راهمان اين بوده که شرق کشور را آباد کنيم، استان کرمان مسير ارتباط جهان شرق با غرب باشد، مسير ما اين بوده که از شاهراه و شرق کشور راه آهن و جاده را تا اروپا متصل کنيم، ما راهمان اين بوده که براي اولين استان در ايران آب درياي عمان به صورت شيرين شده وارد اين استان شود.وي افزود: در سه سال و نيم يکهزار تفاهم نامه توسط مسئولان با بخش‌هاي خصوصي و عمومي‌امضا شده و 16 هزار ميليارد تومان به بهره برداري رسيده است.
وي با بيان اينکه عده اي مي‌گويند چرا در ماه‌هاي آخر شما طرح‌ها را افتتاح مي‌کنيد گفت: قرار ما با مردم در سفرهاي استاني اين بود که قولي به مردم بدهيم که قابل عمل باشد و قولي بدهيم که تا پايان دولت يازدهم به افتتاح برسد و حالا که مي‌خواهيم افتتاح کنيم مي‌گويند نکنيد.
روحاني اظهار کرد: آنها فکر مي‌کنند طرح هزار ميلياردي که‌امروز افتتاح مي‌شود، ديروز کلنگ زده شده‌اما اين مردم در طول سه سال و نيم تلاش کرده‌اند.
وي با تاکيد بر اينکه ما چرا از راهمان برگرديم گفت: راه ما اين است که غير از سرمايه داخلي اگر توانستيم سرمايه خارجي را هم به داخل کشور بياوريم براي جوانان و مردم شغل ايجاد کنيم.
وي خاطرنشان کرد: ما راهي را که براي اجراي حقوق شهروندي انتخاب کرده‌ايم اين را رها نخواهيم کرد، برخي فکر مي‌کنند حقوق شهروندي روي کاغذ نوشته شده و اجرا نمي‌شود اما دولت يازدهم در ماه‌هاي آخر با تمام توان خود حقوق شهروندي را اجرا مي‌کند و من به آنهايي که از حقوق شهروندي خوشحال نيستند و مي‌گويند به مردم آزادي ندهيم، زنها نبايد در فعاليت‌هاي اجتماعي باشند، مي‌گويم اگر اين مردم بار مسئوليت دولت دوازدهم را بر دوش اين خادم خود گذاشتند بدانند حقوق شهروندي مو به مو اجرا خواهد شد.
روحاني گفت: ما اجازه نمي‌دهيم حقوق خصوصي مردم تضعيف يا نقض شود، ما اجازه نمي‌دهيم بي قانوني‌ها در کشور ادامه يابد و با حول و قوه الهي با حمايت مجلس شوراي اسلامي‌راه احقاق حقوق ملت را ادامه مي‌دهيم.
روحاني گفت: قول مي‌دهم که تا اجراي کامل فصل سوم قانون اساسي براي احقاق حقوق ملت از پاي ننشينيم و براي اجراي قانون اساسي و حقوق ملت همه توان خود را بايد به کار بگيريم.
رئيس دولت يازدهم بيان کرد: امروز روز ساختن سرنوشت چهار سال آينده و آينده‌هاي دورتر به دست شما مردم است و راي ما همه بايد در روز 29 ارديبهشت کنار صندوق آرا باشد و ما مي‌خواهيم آزادي را ادامه دهيم، ما مي‌خواهيم امنيت واقعي مردم محور و جامعه محور را ادامه دهيم و مي‌خواهيم آرامش کشور ما باقي بماند و ما در پي پيشرفت و سربلندي ايران عزيز هستيم.
وي بيان کرد: دوباره ايران، دوباره اسلام، دوباره اعتدال، دوباره‌اميد، دوباره پيشرفت ايران عزيز و دوباره سربلندي کرمان.
رئيس کل بانک مرکزي مطرح کرد:
رشد اقتصادي از ثمرات بازگشت قطار اقتصاد به ريل اصلي خود در دوره دولت يازدهم است.
 رئيس کل بانک مرکزي در مراسم افتتاحيه چهارمين همايش تجاري و بانکي ايران-‌‌ اروپا ضمن ابراز خرسندي از فراهم شدن فرصتي مناسب براي مرور وضعيت اقتصاد کشور و رفع چالش‌هاي پيش‌رو، ابراز اميدواري کرد که اين همايش همچون نشست‌ها و همايش‌هاي پيشين، گامي‌مثبت در راستاي توسعه روابط اقتصادي ايران و ارتقاي روابط تجاري و بانکي آن کشور با کشورهاي عضو اتحاديه اروپا باشد و به تعميق ديدگاه‌ها در رابطه با وضعيت اقتصادي کشور کمک کند.
سيف با تأکيد بر اهميت ارائه تصويري واقع‌بينانه از تحولات چهار سال گذشته و نيز شرايط و افق پيش‌رو، يادآور شد که دولت يازدهم در شرايطي مديريت امور اجرايي کشور را بر عهده گرفت که روابط بانکي بين‌المللي کشور در محدودترين سطح ممکن در سال‌هاي پس از انقلاب قرار داشت. بانک‌هاي ايران توسط ايالات متحده‌امريکا تحريم شده بودند و اين تحريم‌ نه تنها بانک‌هاي آمريکايي را از برقراري هر گونه رابطه با بانک‌هاي ايراني منع مي‌کرد، بلکه بانک‌هاي غير آمريکايي نيز در صورت ارائه مستقيم يا غيرمستقيم هر گونه خدمتي به بانک‌هاي ايراني، با مجازات‌هاي بين المللي روبرو مي‌شدند.وي بي‌توجهي و ارزيابي غلط از تحريم‌هاي بين‌المللي و ناچيز انگاشتن اثر آنها را دليل تعلل و کاستي‌ در انجام واکنش مناسب و به موقع دانست و گفت در سال‌هاي پاياني دولت دهم، حجم و گستره تحريم‌هاي‌ ظالمانه، به طور بي‌سابقه‌اي عليه کشور تشديد شد و ايالات متحده‌امريکا در سايه همکاري اتحاديه اروپا و ساير بازيگران بين‌المللي، توانست گسترده‌ترين و پيچيده‌ترين نظام تحريم‌هاي مالي را عليه نظام بانکي ايران وضع و اجرا کند که نه تنها منجر به قطع روابط کارگزاري بانکي ايران شد، بلکه موجب بلوکه شدن بخش اعظم ذخاير کشور گشت.رئيس شوراي پول و اعتبار به اين موضوع که با روي کار آمدن دولت يازدهم، بازگشت ثبات به اقتصاد کشور از طريق حاکم شدن عقلانيت و واقع‌گرايي به جاي ماجراجويي و تصميمات غيرکارشناسي در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد نخستين کاري که بايد انجام مي‌شد، متوقف کردن روند تحريم‌هاي‌ مرخب بين‌المللي و اقتصادي بود که منتهي به وضعيت نامطلوب آن دوران شده بود. براي توقف ماشين تحريم‌‌سازي ايالات متحده‌امريکا لازم بود که اجماع بين‌المللي عليه ايران شکسته شود. رفتارهاي عقلائي، سخنان سنجيده، آشنايي با عرف و زبان ديپلماتيک از يک سو و اجماع‌سازي داخلي و حمايت‌هاي حکيمانه رهبري معظم و پشتيباني ملت ايران، قدم به قدم موجب آن شد که تحريم‌هاي بين‌المللي هسته‌اي وضع‌شده عليه ايران، ابتدا از طريق توافق ژنو به طور موقت و سپس در نتيجه برجام، به طور کامل برداشته شوند و بدين ترتيب، بندهايي که در سال‌هاي پيش، بر دست و پاي نظام بانکي ايران بسته شده بود، يکي پس از ديگري باز شدند.سيف در ادامه از خروج بانک‌هاي ايراني از فهرست تحريم‌ها خبر داد و گفت در نتيجه اجراي برجام، ارتباط سوئيفتي بانک‌هاي ايراني برقرار شد. روابط کارگزاري به تدريج گسترش يافته‌اند. ديون و تعهدات گذشته سيستم بانکي ايران که در نتيجه تحريم‌ها معوق شده و قابل پرداخت نبودند، تسويه شده است. همچنين، رتبه اعتباري کشور بهبود يافت. تحريم‌هاي نفت، پتروشيمي، بيمه، کشتيراني، طلا و فلزات گرانبها، نرم افزار و بسياري از تحريم‌هاي ديگر که عليه ايران وضع شده بود، برداشته شد. ذخاير ارزي بلوکه‌شده به علت تحريم‌هاي هسته‌اي، پس از برجام آزاد شدند و امکان جابجايي آنها به محل‌هايي که بانک مرکزي تعيين مي‌کند فراهم شد و نظام بانکي ايران، گام به گام، بازگشت به فضاي عادي و متعارف در بانکداري بين‌المللي را آغاز کرد.وي افزود در اين مسير ثبات بازار ارز اعاده و انتظارات تورمي‌مهار و کنترل شد و به همراه سياست‌هاي اقتصادي انضباط‌گرايانه و هماهنگ، تورم در مسير نزول مستمر قرار گرفت و در عين حال، زمينه براي رشد اقتصاد فراهم گشت. به‌طوري‌که، دستاوردهايي همچون مهار تورم، کاهش نوسانات نرخ ارز، افزايش رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال (که البته در همه اين زمينه‌ها دستاوردهاي دولت، مثبت و مثال زدني است) در حقيقت از ثمرات و آثار بازگشت قطار اقتصاد به ريل اصلي خود و اختصاص توان تخصصي دستگاه‌ها و نهادهاي اقتصادي به وظايف و مأموريت‌هاي اصلي‌شان است.رئيس کل بانک مرکزي در پايان سخنان خود بر اهميت نقش مثبت و مؤثر همکاري‌هاي بين‌المللي در توانمندسازي اقتصاد داخلي ايران و ارتقاي تکنولوژيک کشور تأکيد کرد و يادآور شد اروپا پس از بحران مالي اخير به اين نتيجه رسيد که وجود يک نظام مالي مقاوم در برابر شوک‌ها و نوسانات اقتصادي، بسيار مهم و اساسي است و در نتيجه، قواعد و استانداردهاي متعددي را براي ايجاد چنين نظامي‌وضع و اجرايي کرد. تجربه سال‌هاي گذشته نيز به سياستگذاران اقتصادي و نظام مالي ايران آموخت که ايجاد يک نظام اقتصادي تاب‌آور و مقاوم، درون‌زا و متکي بر ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي داخلي و در عين حال برون‌گرا، دانش‌بنيان و مرتبط با اقتصاد جهاني، از ضروريات اصلي اقتصاد کشور است.
از محل صادرات غير نفتي در چهار سال گذشته صورت گرفت؛
آمارهاي رسمي‌گمرک نشان مي‌دهد: دولت يازدهم 47 ميليارد دلار در بخش واردات صرفه‌جويي ارزي کرده است. براساس آمارهاي رسمي‌گمرک ايران مجموع واردات کشورمان در دوره چهارساله دولت يازدهم به 188 ميليارد و 452 ميليون دلار رسيد و اين در حالي است که در دوره چهارساله دولت دهم به ميزان 234 ميليارد و 996 ميليون دلار انواع کالا وارد کشورمان شده بود.
در مجموع ارزش واردات در دولت يازدهم 20 درصد کمتر از ارزش واردات در دولت دهم بوده است. براساس بررسي‌هاي بعمل آمده در دفتر برنامه‌ريزي گمرک ايران، بيش از 90 درصد از صرفه‌جويي‌هاي دولت يازدهم در واردات از محل کالاهاي مصرفي بوده و اين موضوع دستاوردي بزرگ به‌شمار مي‌رود.
افزايش 47ميليارد دلاري درآمدهاي ارزي
ميزان صادرات غيرنفتي ايران در دوره چهارساله دولت دهم 144 ميليارد و 947 ميليون دلار بود که اين رقم به 178 ميليارد و 753 ميليون دلار در دوره چهارساله دولت يازدهم افزايش يافته است. صادرات غيرنفتي ايران در دولت يازدهم در مجموع 33 ميليارد و 806 ميليون دلار بيشتر از دوره چهارساله دولت دهم بود. براساس اين گزارش بهترين رکورد در صادرات غير نفتي ايران به سال 1395 اختصاص دارد و جمهوري اسلامي‌ايران موفق شد در سال 1395 به ميزان 43ميليارد و 930 ميليون دلار انواع کالا به ساير کشورها صادر کند که اين رقم در کارنامه تجارت خارجي ايران بي‌سابقه بوده است. همچنين بهترين تراز تجاري کشورمان در دو سال اخير به ثبت رسيد و تجار و بازرگانان ايراني موفق شدند براي نخستين بار در سال 1394 با تراز تجاري مثبت 924 ميليون دلار و در سال 1395 با مثبت 246 ميليون دلار، کارنامه تجارت خارجي کشور را با بهترين عملکرد به ثبت برسانند.
صادرات بيش از 43 ميليارد دلار کالا
ميزان صادرات محصولات توليدي کشور از گمرک ايران در سال 95 به 43 ميليارد و 930 ميليون دلار رسيد. اين ميزان صادرات نسبت به سال 94 رشد 3.5 درصدي داشته است. همچنين در سال 95 ميزان واردات ثبت شده در گمرک ايران به 43 ميليارد و 674 ميليون دلار رسيد که نسبت به سال 94 رشد 5.16 درصدي را نشان مي‌دهد. ميزان درآمدهاي گمرک ايران طي سال گذشته نسبت به سال 94 رشد 61 درصدي داشت و به 333 هزار ميليارد ريال رسيد. در سال گذشته 181 هزار ميليارد ريال درآمد وصولي ثبت شد که نسبت به سال 94 رشد 66 درصدي داشت. سال گذشته 13 هزار ميليارد ريال در حوزه عوارض، درآمد حاصل شد که نسبت به سال 94 رشد 38 درصدي داشت.
 1.6ميليارد دلار بهبود تراز تجاري
پيش از اين گمرک ايران در گزارشي از افزايش تراز تجاري کشور در ده ماهه سال 95 نسبت به مدت مشابه سال 94 خبر داده بود. براين اساس، تراز تجارت خارجي 10 ماهه 1394 (صادرات و واردات کالا و ميعانات) منفي يک ميليارد و 346 ميليون دلار بود که در مدت مشابه‌امسال با بهبود يک ميليارد و 634 ميليون دلاري، به 288 ميليون دلار رسيد.
ارزش کالاهاي وارداتي کشور بيش از سه برابر اقلام صادراتي به بازارهاي هدف بود که در مقايسه با دوره مشابه در سال 1394 رشد 6 درصدي را به ثبت رساند. در 10 ماهه 1395 متوسط ارزش هر تن کالاي صادراتي ايران 346 دلار بود که نسبت به دوره مشابه سال 1394 به ميزان 427 دلار، کاهش 19 درصدي را ثبت کرد. در اين مدت ميزان صادرات کالا و ميعانات گازي به 35 ميليارد و 270 ميليون دلار رسيد و در مقايسه با دوره مشابه در سال 1394 که 32 ميليارد و 546 ميليون دلار بود، رشد 8.4 درصدي را نشان داده بود. متوسط قيمت هر تن کالاي وارداتي در دوره اين گزارش يک هزار و 270 دلار بود و نسبت به ميزان يک هزار و 195 دلاري در 10 ماهه 1394، رشد 6 درصدي را به ثبت رساند. ميزان ارزش واردات 10 ماهه پارسال (منتهي به دي ماه) 34 ميليارد و 982 ميليون دلار بود و در مقايسه با دوره مشابه در سال 1394 که 33 ميليارد و 892 ميليون دلار بود، رشد سه درصدي را نشان داده بود. ميزان وزني صادرات کالا و ميعانات گازي در دوره اين گزارش 102 ميليون و 43 هزار تن را نشان داده بود که سهم صادرات کالا 86 ميليون و 693 هزار تن بود.
همچنين واردات کالا در 10 ماهه 1395، 27 ميليون و 555 هزار تن ثبت شد. در 10 ماهه 1394 برپايه داده‌هاي آماري گمرک، 76 ميليون و 288 هزار تن کالا و ميعانات گازي صادر شد که سهم صادرات کالا 68 ميليون و پنج هزار تن بود. در اين مدت واردات کالا 28 ميليون و 370 هزار تن ثبت شد. برابر جدول‌هاي آماري وزارت صنعت، معدن و تجارت ميزان صادرات کالا و ميعانات گازي از لحاظ وزني در 10 ماهه 1395 نسبت به دوره مشابه سال 1394 رشد 34 درصدي را تجربه کرد. صادرات کالا نيز در مدت مورد بررسي در مقايسه با 10 ماهه 1394 از 27 درصد رشد برخوردار شد. ميزان واردات وزني کالا نيز در 10 ماهه 1395 نسبت به مدت مشابه در سال 1394 افت سه درصدي داشت. بررسي جزييات واردات کالا در دوره 10 ماهه پارسال نشان داد چين، امارات و کره جنوبي به ترتيب با 24، 15.7 و هشت درصد از مجموع واردات جمهوري اسلامي‌بيشترين سهم را به خود اختصاص دادند. در اين مدت 77 درصد واردات ايران از 10 کشور جهان صورت گرفت و اين سه کشور 47.7 درصد تامين کالاي وارداتي ايران را از آن خود ساختند. بهبود تراز تجاري و افزايش صادرات نسبت به واردات يکي از هدف‌هاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.

دبير انجمن صنايع لبني ايران مطرح کرد:
به گفته دبير انجمن صنايع لبني ايران، شيرخام جزو محصولاتي است که عرضه آن در بورس به صورت روزانه‌امکان پذير نيست اما اين محصول را مي‌توان هر ۳ ماه يکبار در بورس کالا عرضه کرد و شرکت‌ها لبني قادر به خريد آن از طريق بورس خواهند بود.
دبير انجمن صنايع لبني ايران عنوان کرد: امکان عرضه برخي از اقلام پايه اي مانند کره، پنير، شيرخشک، شير خام در بورس وجود داردکه در اين خصوص نامه اي به وزارت صنعت و نيز وزارت جهاد کشاورزي ارسال شده است.
به نقل از ايسکا نيوز، رضا باکري درباره تغيير نرخ لبنيات در ايام ماه رمضان گفت: با توجه اينکه هر سال با افزايش تقاضاي لبنيات در ايام ماه رمضان روبرو هستيم اما صحبت‌هاي انجام شده حاکي از عدم افزايش قيمت محصولات لبني در اين ايام است و به طور قطع نرخ آن ثابت است.
وي با اشاره به عرضه محصولات لبني در بورس کالا، اظهار داشت: امکان عرضه برخي از اقلام پايه اي مانند کره، پنير، شيرخشک، شير خام در بورس وجود دارد اما ديگر محصولات لبنيات با توجه به پخش آن به صورت روزانه و نيز به دليل فاسدپذيري آنها قادر به عرضه در بورس کالا نيستيم.
باکري به اقدامات انجام شده در راستاي ورود اين محصولات به بورس کالا تاکيد کرد و افزود: با توجه به ماندگاري بالاي اقلام پايه اي محصولات لبني همانند کره، شير خشک و پنير طي يک سال گذشته نامه اي جهت پيشنهاد براي عرضه اين محصولات به بورس کالا به وزارت صنعت و نيز وزارت جهاد کشاورزي ارسال شده تا اين محصولات از طريق عرضه و تقاضا در بورس کالا کشف قيمت شوند.
به گفته دبير انجمن صنايع لبني ايران، شيرخام جزو محصولاتي است که عرضه آن در بورس به صورت روزانه‌امکان پذير نيست اما اين محصول را مي‌توان هر ۳ ماه يکبار در بورس کالا عرضه کرد و شرکت‌ها لبني قادر به خريد آن از طريق بورس خواهند بود.
وي نقش بورس کالا در تنظيم بازار محصولات لبني را اينگونه بيان کرد: بورس کالا در حمايت از مصرف کنندگان، تنظيم بازار، ايجاد امکانات لازم براي توليد کنندگان و نيز تسهيل صادرات براي شرکت‌هاي توليدي بسيار تاثير گذار است.باکري درباره قيمت کنوني محصولات لبني در بازار گفت: قيمت واحدي براي محصولا لبني در بازار وجود ندارد و مي‌توان گفت که شرکت‌هاي توليدي قيمت‌هاي مختلفي را براي محصولات خود ارائه مي‌دهند اما براساس قيمت‌هاي ارائه شده شير استريل ۱ ليتري از ۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳ هزار تومان، شير پاستوريزه از ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان قيمت خورده است، لازم به ذکر است که قيمت ماست بنا به بسته بندي و نوع شيري که استفاده مي‌شود متفاوت است.
مناظره‌ها حاشيه ساز شد؛
اولين مناظره‌هاي شش نفره دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در حالي که برگزار شد که سه تن از نمايندگان در ادبياتي نه چندان هيجاني ديدگاههاي خود را مطرح کردند و تنها سه تن از نمايندگان ادبياتي را به کار بردند که باعث شد مناظره‌ها جذابيت بيشتري داشته باشد.
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
اما با کمال تعجب منظور از جذابيت، شمشير از رو بستن و به کار بردن کلمات و جملاتي بود که مناظره‌هاي 88 را در اذهان زنده مي‌کرد. متاسفانه در اين مناظره اتهاماتي مطرح شد که هرگز وارد مصاديق آن نشدند و به کلي گويي گذشت به نوعي که اگر قرار بود به جاي دستگاه ثانيه شمار، دستگاه دروغ شمار يا تهمت شمار داشته باشيم، در مدت کوتاهي اتهامات و دروغهايي عنوان شد که جاي تعجب والبته تاسف دارد. اين مناظره خاطرات تلخ بسياري را در اذهان تداعي کرد، اما هنگامي‌که محمدباقر قاليباف برگه اي بيرون آورد، به ياد اتهاماتي افتاديم که احمدي نژاد در مناظره‌هاي خود عنوان کرده بود. البته ناگفتني بسيار است که فضاي مجازي تمام اين گفتني‌ها را با آب وتاب بيشتر و از زبان عمومي‌تر منتشر مي‌کند. اما آنچه قابل استناد است، شامل واکنشهايي مي‌شود که رسانه‌هاي معتبر منعکس شده است.
جهانگيري نماينده خاتمي‌است
اما سخنگوي حزب کارگزاران در اين باره گفت: در اولين مناظره سه بسته فکري وجود داشت. ابراهيم رئيسي و محمدباقر قاليباف به هم نزديک بودند، بسته فکري ديگر تکنوکراسي بي حاشيه‌اي بود که مصطفي‌هاشمي‌طبا و مصطفي ميرسليم نمايندگان آن بودند و گروه سوم هم اسحاق جهانگيري و حسن روحاني بودند. به گزارش ايلنا حسين مرعشي تاکيد کرد: ميرسليم و‌هاشمي‌طبا از دو جناح سياسي متفاوتند و در اين باره گفت: «ميرسليم کانديداي رسمي‌حزب موتلفه است و موتلفه حزب اصولگرايي است که سعي مي‌کند به گروه‌هايي مانند پايداري و جمنا نزديک باشد ولي اصالت‌هاي خودش را به طور کامل به پاي جمنا يا پايداري نريخته و هنوز اصالت خود را دارد و گروهي قديمي‌و از اصولگرايان اصيل است.‌هاشمي‌طبا هم به لحاظ ساختار فکري در گروه اصلاح‌طلبان دسته‌بندي مي‌شود و او هم اصالت خودش را دارد. او با تاکيد بر اينکه خوشحالم که جهانگيري با صراحت در اين مناظره اعلام کرد که قرار است سخنگوي جبهه اصلاحات باشد گفت: جهانگيري نمي‌خواهد در اين دوره رئيس‌جمهوري شود. او نماينده جبهه‌اي است که در ايران رئيس‌جمهوري را تعيين مي‌کند و اين مساله مي‌تواند جايگاه اصلاح‌طلبان را به خوبي بيان کند. مرعشي معتقد است جهانگيري در مناظره خوب عمل کرد و گفت: او نماينده خاتمي‌و مجموعه اصلاح‌طلبان در قالب شوراي عالي است. اميدوارم بتواند توفق و برتري اصلاحات در فضاي سياسي را به نمايش بگذارد و نشان دهد که جبهه اصلاحات رئيس جمهوري آينده ايران را مشخص خواهد کرد.
خوراکي براي دشمنان فراهم نکنيم
اما مصطفي ميرسليم سرفرصت دست به قلم شد و در نامه‌اي به رقباي انتخاباتي خود نوشت: اولين مناظره برگزار شد و شاهد مواردي بوديم که نمي‌توان در برابر آن ساکت ماند. همان گونه که نبايد از تن دادن به نقد در اتاقي شيشه‌اي و در برابر داوران اصلي که مردم‌اند، گريخت؛ چند نکته را نيز نبايد از نظر دور داشت:نخست آنکه فراموش نکنيم که علاوه بر تقواي الهي، رشد رسانه‌ها و نظارت عمومي‌به مرحله‌اي رسيده که‌امکان انکار وعده‌ها و عملکردها ديگر از نظرياتي همچون «دروغ بزرگ» پيروي نمي‌کند و درجا رسوايي پديد خواهد آورد. بايد به نحوي سخن گفت و وعده داد که فرداها ما را توان عمل به آن باشد.ديگر آنکه فراموش نکنيم در کنار مردم، دشمن نيز نظاره‌گر اين مناظرات است. نبايد سخنان ما به گونه‌اي باشد که براي منکوب کردن رقيب يک موضوع استثنائي را به‌اندازه‌اي بزرگ نماييم که خود خوراکى براى دشمن فراهم آوريم و يا در شکلي بدتر، دشمن را براي بهره‌گيري از مواضع و عملکرد خود به طمع اندازيم.و از همه مهمتر، ضمن ضرورت بيان شفاف و صريح سخنان و بيان نقد بى پرده، مراقب باشيم که گرفتار «جدال‌ و مراء مذموم» به جاي «جدال احسن» نشويم و به‌ دام‌ هتاکي‌ و مسئوليت‌‌گريزي‌ نلغزيم. نبايد به احساس و عصبيت مجال غلبه بر منطق داد. صحنه مناظره اين نگراني را پديد آورد که مبادا مسائل فرعي را بر اصلي اولويت دهيم و يا دوست را به خاطر خطايي دشمن بينگاريم و دشمن خوني و معاند را به بهانه لبخندي دوست فرض کنيم.
جهانگيري توپخانه روحاني بود
اما عباس سليمي‌نمين در اين باره به تسنيم گفت: صرف نظر از بحث‌هاي کارشناسي که برخي کانديداها مطرح کردند، اولين مناظره يک واقعيت را به خوبي در معرض قضاوت مردم قرار داد و آن اينکه علي رغم اينکه آقايان روحاني و جهانگيري هر دو به آقاي قاليباف حمله و هجمه کردند اما موفق نبودند. سليمي‌نمين تاکيد کرد: اين دو فرد تهمت‌هاي زيادي به قاليباف زدند تا او منفعل شود اما قاليباف به صورت مصداقي و با اسناد روشن پاسخ آنان را داد.وي افزود: اولين مناظره نشان داد که چرا دولت دوازدهم اينقدر نگران مناظره زنده بود و اين همه تمهيدات براي آن انديشيد، مثلاً مشخص شد که چرا معاون اول رئيس‌جمهور مستقر را وارد صحنه کرد تا در نقش توپخانه عمل کند؛ نتيجه و خروجي اين مناظره نشان داد نگراني دولت به جا بوده است.وي متذکر شد: نوع رفتار آقاي روحاني و جهانگيري نشان مي‌دهد که دولت يازدهم با نوعي اعمال زور و قدرت نمي‌خواهد نقد مستند و مستدل به عملکرد 4 ساله‌‌شان صورت بگيرد.وي نقش جهانگيري را نقش هجمه‌کننده به منتقدان وضع موجود عنوان کرد و گفت: به نظرم پديده تاسف‌برانگيز اين است که آقاي جهانگيري اصلا نيامده که سکانداري عرصه اجرايي کشور شود اگرچه هر چيزي محتمل است. البته جاي تامل دارد که شوراي نگهبان اين پديده را به رسميت شناخت. به نظرم او توپخانه روحاني عليه منتقدان است که اين مسئله شايسته معاون اول رئيس‌جمهور نيست.اين تحليل‌گر مسائل سياسي گفت‌: برگزاري اين مناظرات و نظرات که در آن مطرح شد در انتخابات آينده موج‌ آفرين و موجب پر شورتر شدن انتخابات مي‌شود.
دست رييسي و قاليباف خالي است
ازسوي ديگر عباس عبدي گفت: قاليباف در اين مناظره سعي کرد رييسي را از رقابت حذف کند و خود را رقيب اصلي روحاني معرفي کند ولي نکته مهم اين بود که جهانگيري خود را طرف قاليباف کرد و اجازه نداد قاليباف دوگانه مورد نظر را شکل دهد. به علاوه سخنان اصولي‌هاشمي‌طبا نقشه دو نفر اصولگرا را براي جدلي کردن مناظره تا حدي خنثي کرد.وي در گفت‌وگو با تسنيم افزود: قاليباف مرتکب يک اشتباه ناخواسته شد خواست خودش را محور رقابت کند ناخواسته تبديل به سيبل هم شد. مشکل ديگر رييسي و قاليباف اين بود که سياست احمدي‌نژاد را دنبال کردند بدون اين که توانايي او را در جا انداختن اين ايده داشته باشند لذا دستشان خالي است نمي‌توانند اين سياست را ادامه دهند. به نظرم اين مناظره بعيد است که تاثير جدي بر بينندگان و تغيير راي آنان بگذارد. نکته مهمتر اين که وقتي آراي منفي بالا باشه تخريب ديگران چيزي از آراي طرف مقابل را کم نمي‌کند در عوض به خودش هم اضافه نمي‌کند بايد روي ايجابيات خود حرف زد. عبدي در باره وعده ايجاد چهار ميليون شغل گفت: در مورد وعده مذکور بهتر بود مي‌گفت متن خبر را بخواند همه چيز حل ميشد. ولي ترديد ندارم که اين دو نفر تا پايان انتخابات به بهترين شکلي منافع ملي را در نظر مي‌گيرند. و هر چه را به نفع کشور بدانند با طيب خاطر انجام خواهند داد و مشکلي پيش نخواهد آمد.
روش‌هاي پليسي و اقتدارگرايانه
در همين رابطه دبيرکل حزب کارگزاران گفت: نامزدهاي اصولگرايان کساني هستند که سال‌ها با اقتدارگرايي و روشي پليسي خواستند قدرت را در دست داشته باشند و وقتي ديدند اين سياست‌ها در جامعه ايران جواب نمي‌دهد، به دنبال فعاليت سياسي آمدند و خيلي در اين راه مبتدي هستند که‌اميدواريم بياموزند فعاليت سياسي با روش‌هاي اقتدارگرايانه و تحکمي‌جواب نمي‌دهد. غلامحسين کرباسچي در گفت‌وگو با ايلنا گفت: بيشتر بايد به اين سمت رفت که واقعيت‌هاي کشور چيست لذا اکنون منطقي بر تبليغات انتخابات حاکم مي‌شود که عده‌اي وعده مي‌دهند در حالي که‌امار و اطلاعات کافي ندارند و برفرض مثال مي‌گويند پتروشيمي‌را از ۲ ميليون تن به ۱۲ ميليون تن مي‌رسانيم در حالي که کشور حدود ۵۰ ميليون تن توليد دارد و بر مبناي اين آمار اطلاعات غلطي ارائه مي‌دهند و يا اينکه برخي مي‌گويند يارانه را سه برابر کنيم و يا مسکن مهر را تمام کنيم.دبيرکل حزب کارگزاران با بيان اينکه بايد وعده‌هايي که داده مي‌شود باتوجه به واقعيت‌هاي کشور مشخص شود از چه منبعي مي‌خواهد تامين شود، افزود: نمي‌شود کسي ادعا کند يارانه را ۱۰ برابر مي‌کنم و ۵ برابر مسکن مهر مي‌سازم لذا اين مباحث بايد مبتني بر واقعيت‌ها باشد و بايد باتوجه به واقعيت‌هاي کشور مشخص شود از چه منبعي مي‌خواهد تامين شود . او وعده دروغ دادن بدون توجه به‌امکانات کشور را نادرست دانست و گفت: اکنون صحنه کشور تبديل شده است به صحنه‌ دروغ‌پردازي و خيال‌پردازي در مقابل آنچه که واقعيت کشور است که بايد با عقل و تدبير اداره شود و به به اين سمت نرويم که مردم را گول بزنيم.
بازتاب مناظره در رسانه‌هاي جهان
اين در حالي بود که مطبوعات و خبرگزاري‌هاي عرب زبان به صورت گسترده اقدام به انعکاس دور نخست مناظرات رياست‌جمهوري ايران کردند. به گزارش ايلنا، شبکه خبري «الجزيره» با تيتر «بيکاري در صدر مناظرات کانديداهاي رياست‌جمهوري ايران» با اشاره به تاکيد نامزدهاي رياست‌جمهوري ايران بر مشکلات اجتماعي و بيکاري، جدال لفظي بين «محمد باقر قاليباف» شهردار تهران با «حسن روحاني» رئيس‌جمهوري و «اسحاق جهانگيري» معاون اول رئيس‌جمهوري را مهمترين حادثه روز اول مناظرات قلمداد کرد. پايگاه خبري «المدن» نيز از مشکلات اجتماعي و بحران ازدواج به عنوان محور اصلي دور اول مناظرات ياد کرد.«اخبار اليوم» نيز با اشاره به جدال لفظي شهردار تهران با رئيس‌جمهوري ايران و معاون وي، اين درگيري را مهمترين رويداد دور نخست مناظرات مهمترين حادثه اين دور از مناظرات دانست.پايگاه خبري «الازد» نيز با انعکاس دور نخست مناظره ميان کانديداهاي رياست‌جمهوري ايران محور خبر خود را حضور يکي از سرکردگان حمله به سفارت عربستان سعودي در تهران در ستاد انتخاباتي محمد باقر قاليباف قرار داد.«الوطن العربي» نيز در خبر خود اعلام کرد در اين مناظره قاليباف و تيم حسن روحاني و اسحاق جهانگيري يکديگر را به مديريت غيرصحيح و دروغگويي متهم کردند.«الحيات» نيز با عنوان «آرامش رئيسي و اتهام‌زني روحاني و قاليباف» به انعکاس خبر دور نخست مناظرات بين کانديداهاي رياست جمهوري پرداخت.«الشرق الاوسط» نيز نوشت معاون اول روحاني، قاليباف را به حمايت از مهاجمان به سفارت عربستان سعودي در تهران متهم کرد و در ادامه سوء مديريت طرف مقابل در موارد اجتماعي محور صحبت‌هاي اين دو کانديدا قرار گرفت.«الميادين» نيز نوشت محور اين گفت‌وگوها مسائل و مشکلات اقتصادي و اجتماعي قرار گرفت.«العربيه» نيز اعلام کرد در مناقشه ميان کانديداها، سرکرده مهاجمان به سفارت عربستان سعودي مشخص شد.پايگاه خبري «العهد» نيز با انتشار خبر دور نخست مناظرات بين کانديداهاي رياست‌جمهوري، گزارش داد که شش کانديداي انتخابات پيش رو به بيان ديدگاه‌هاي خود در بحث‌هاي اجتماعي و اقتصادي پرداختند.


نگراني از ادامه دروغ و افزايش گناهان
حسن روحاني به مطالب مطرح شده در نخستين مناظره انتخابات رياست جمهوري از سوي يکي از نامزدها که از آن به عنوان مطالب کذب ياد کرد، واکنش نشان داد.در صفحه اينستاگرام دکتر روحاني آمده است: هدف از مناظره‌ها، توضيح برنامه‌هاست تا مردم بتوانند بين نامزدها يک نفر را انتخاب کنند. اگر نقل قولي مي‌خواهيم انجام دهيم يا نسبتي بدهيم، بايد صحيح و راست باشد. علت اين که‌امشب سخنان يک نامزد را متوقف کردم، اين بود که دروغ ادامه پيدا نکند و گناهان ايشان زياد نشود.در اينجا لازم مي‌دانم موارد کذبي که در مناظره‌امشب مطرح شد را جهت اطلاع عموم به اختصار شرح دهم:ارائه برنامه کوتاه‌مدت سه‌ماهه يا 100 روزه و برنامه‌هاي بلندمدت يک‌ساله و چهارساله توسط نامزدهاي انتخاباتي امري معمول است. بنده نيز درخصوص برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت خود در برنامه‌هاي تبليغاتي سال 92 که از رسانه ملي پخش شد، توضيح دادم و بعد از برعهده گرفتن مسئوليت، همانطور که قول داده بودم در پايان 100 روز اول، اقدامات دولت تدبير و اميد را در يک گفت وگوي زنده تلويزيوني براي مردم عزيز شرح دادم. اما ادعاي حل تمام مشکلات اقتصادي در عرض 100 روز، غيرواقعي و غيرعقلاني است.در انتخابات سال 92 در برنامه تلويزيوني «با دوربين» اشاره کردم که «ما سه ميليون و 300 هزار بيکار در کشور داريم. اگر 10 ميليون توريست سالانه وارد کشور شود، 13.6 ميليارد درآمد ارزي و 4 ميليون شغل ايجاد مي‌شود.» آنچه بيان شده واضح است، و فيلم و متن پياده شده آن در سايت‌هاي معتبر نيز موجود است.فردي که‌امروز به عنوان مفسد اقتصادي در زندان بسر مي‌برد و محکوم به اعدام شده، يکي از «کارآفرينان برتر» به انتخاب دستگاه‌هاي مربوطه در سال‌هاي گذشته مي‌باشد که در مراسمي‌که در سال 1386 بنده به عنوان سخنران برنامه دعوت شده بودم و به درخواست مسئولين برگزارکننده، لوح تقدير تهيه شده را نيز به کارآفرينان برتر اهدا کردم، اين فرد نيز لوحي را دريافت کرده است. حال چگونه افرادي در نقش حامي‌او ظاهر مي‌شوند و سعي در سرپوش گذاشتن بر فساد بزرگ 3 ميليارد دلاري و ربط دادن اعمال وي به دريافت يک لوح دارند، جاي شگفتي دارد.همچنين ادعاي اين فرد (بدون ارائه هيچگونه سند و مدرک) مبني بر کمک به ستاد انتخاباتي اينجانب در سال 92، کذب محض است و بارها توسط مسئولين وقت ستاد تکذيب شده است.اميدوارم بناي همه نامزدها که مي‌خواهند مسئوليت مهم اداره کشور را برعهده بگيرند، راستي و درستي و راستگويي باشد.»


باز شدن بازارهاي جديد به روي كالاهاي تولیدی کشورمان تا پاييز
گروه صنعت، معدن و تجارت: ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا براي ايجاد يك منطقه آزاد تجاري به توافق رسيده‌اند. قرار است تا مذاكرات براي ايجاد اين منطقه آزاد تجاري تا پاييز سال جاري مراحل نهايي خود را پشت سر بگذارد. آنطور كه معاون وزير امور خارجه روسيه نيز درباره اين توافق صحبت كرده، به نظر مي‌رسد كه هيچ مانع سياسي در اين راه وجود نداشته باشد.
اين نخستين مرتبه نيست كه زمزمه‌هاي اجراي توافق ميان ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا براي ايجاد يك منطقه آزاد اقتصادي مطرح مي‌شود. اتحاديه اقتصادي اوراسيايي يک اتحاديه اقتصادي متشکل از کشورهاي منطقه شمال اوراسيا ست که شامل ارمنستان، بلاروس، قرقيزستان، قزاقستان و روسيه است. از ماه‌ها پيش بهبود روابط اقتصادي ميان ايران و كشورهاي اوراسيا در هدف‌گذاري‌هاي سازمان توسعه تجارت بوده و حتي زمزمه‌هاي امضاي قراردادهاي تعرفه ترجيحي ميان آنها شنيده مي‌شد. سال گذشته بود كه مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت در گفتگويي كوتاه با خبرنگار «تجارت» علت تاخير ايجاد شده در امضاي قراردادهاي ترجيحي را به الزام كشورهاي اوراسيا براي يك اتخاذ يك تصميم جمعي دانسته بود.
با اين حال به نظر مي‌رسد كه شرايط همكاري‌هاي اقتصادي ميان ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا در سال جديد روند رو به رشد خود را با سرعت بيشتري طي مي‌كند. آخرين روزهاي فرودين ماه سال جاري بود كه معاون نخست وزير روسيه پس از نشستي که با شوراي عالي اتحاديه اقتصادي اوراسيايي داشت به خبرنگاران گفت: موافقتنامه موقت در زمينه ايجاد منطقه آزاد تجاري بين ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيايي هنوز امضا نشده است. ايگور شووالوف علت اين موضوع را نيز راضي نبودن کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيايي از پاسخ ايران عنوان كرده بود.
با اين حال روز گذشته واسيلي نبنزيا، معاون وزير خارجه روسيه به خبرگزاري تاس گفته است كه مذاکرات درباره توافق منطقه آزاد تجاري موقت ميان اتحاديه اقتصادي اوراسيا و ايران تا نشست بعدي اين اتحاديه در پاييز جاري کامل خواهد شد. آنطور كه خبرگزاري ايسنا گزارش داده واسيلي نبنزيا، معاون وزير خارجه روسيه در گفتگويي با خبرگزاري تاس اظهار کرد: هيچ مانع سياسي در اين راستا وجود ندارد، زيرا ايران و روسيه مي‌خواهند چنين منطقه‌اي را ايجاد کنند. وي در ادامه اضافه كرد كه تنها موضوع تحت مذاکره ميان دو طرف کالاهايي هستند که دسترسي به آنها در اين منطقه آزاد خواهد بود.
پيش از اين ادوارد نعلبنديان، وزير خارجه ارمنستان در گفتگو با خبرگزاري اسپوتنيک روسيه گفته بود كه ايروان از ايجاد يک منطقه آزاد تجاري ميان اتحاديه اقتصادي اوراسيا و ايران حمايت مي‌کند. نعلبنديان به دورنماي جذب شرکت‌هاي ايراني به بازار ارمنستان اشاره و تاکيد کرد ايروان و تهران به بهبود فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري براي همکاري دو جانبه ادامه مي‌دهند. وزير امور خارجه ارمنستان همچنين گفت: يک گام مهم در اين راستا، لغو ويزا ميان دو کشور بود که روابط تجاري و اقتصادي دو جانبه را عميق‌تر خواهد کرد.
پيش از اين و در آخرين روزهاي سال گذشته نيز خبرگزاري تاس روسيه به نقل از مهدي سنايي، سفير ايران در روسيه درباره‌امضا توافقنامه تجارت آزاد ايران و EAEU در مسکو اعلام کرده بود كه هدف از ايجاد اين منطقه تجاري آزاد افزايش حجم تبادلات تجاري دو کشور است که در سال ۲۰۱۶ تا ۸۰ درصد افزايش يافت. سنايي همچنين ادامه داد: روابط تجاري و اقتصادي دو کشور ايران و روسيه در حال تغيير است و امضاي توافقنامه‌هاي مرتبط، شرايط را براي اين تغييرات فراهم مي‌کند. سنايي ضمن ابراز اميدواري براي تداوم روند افزايشي ارتباطات دو کشور در سال‌هاي آينده خاطرنشان کرد: امضاي توافقنامه منطقه تجاري آزاد بين ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا شرايط را براي افزايش حجم مبادلات تجاري متقابل ايجاد مي‌کند. پيش از آن نيز الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه در ديدار با محمود واعظي، وزير اطلاعات و فن آوري ارتباطات گفته بود: اين سند همکاري احتمالا در سفر رييس جمهوري ايران به مسکو در اواخر ماه مارس به‌امضا خواهد رسيد.
تاکنون حدود ۴۰ کشور تمايل خود را براي برقراري روابط تجاري و اقتصادي با اتحاديه اقتصادي اوراسيا اعلام کرده‌اند. به گفته تيگران سارکيسيان رييس هيأت مديره کميسيون اقتصادي اوراسيا، اين اتحاديه قصد دارد علاوه بر ايران، توافقنامه‌هاي راه‌اندازي منطقه تجارت آزاد را با کشورهاي چين، هند و سنگاپور امضا کند. وي اظهارداشت: با توجه به احداث کمربند اقتصادي جاده ابريشم، اولويت ما در اين زمينه قطعا ابتدا چين، بعد ايران و سپس مصر، هند، صربستان و سنگاپور است. سارکيسيان نيز با اشاره به احتمال امضاي توافقنامه با ايران در اواخر ماه مارس اضافه کرده است: گروهي به نمايندگي از روسيه هم اکنون در ايران در حال مذاکره درباره شرايط ايجاد اين منطقه هستند. به نظر مي‌رسد نتايج اوليه اين مذاکرات اواخر ماه جاري اعلام شود.
احتمال توافق تعرفه‌اي ايران با اروسيا
در همين حال زمستان سال گذشته بود كه مديرکل دفتر بازرگاني کشورهاي آسياي ميانه و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت ايران گفت: به احتمال بسيار زياد حداکثر تا پايان سال‌جاري ميلادي، توافق تعرفه‌اي ما با اتحاديه اوراسيا انجام مي‌شود و محصولات ديگري از ترجيحات اين اتحاديه، بهره‌مند خواهند شد. همچنين بنا داريم در اين راستا صادرات محصولات بهداشتي به روسيه را نيز در برنامه قرار دهيم. سيد مجتبي موسويان اظهار کرد: با توجه به اين‌که روابط ايران با روسيه طي دو سال اخير پيشرفت قابل ملاحظه‌اي کرده، بايد اين فرصت را غنيمت شمرد و حداکثر بهره را از اين بازار 177 ميليارد دلاري ببريم. موسويان ادامه داد: بايد ظرفيت‌سازي براي توليد انجام داد چراکه روس‌ها عمدتاً با شرکت‌هايي قرارداد امضا مي‌کنند که آن شرکت‌ها بتوانند به صورت مستمر و طويل‌المدت عرضه کالا را انجام دهند. مديرکل دفتر بازرگاني کشورهاي آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت کشور عنوان کرد: بايد شرکت‌هايي بزرگ تأسيس کرد که قابليت و توانايي همکاري با شبکه بزرگ پخش روسيه را داشته باشند و در کنار اين موضوع نيز بايد تلاش‌هاي خودمان را براي کاهش تعرفه‌ها دوچندان کنيم. موسويان با تأکيد بر اين‌که شرکت‌هاي صادراتي نيازمند آموزش نيز هستند، تصريح کرد: وقتي شرکتي قصد کار در بازاري رقابتي مانند روسيه را دارد، قطعاً بايد سطح دانش خود را منطبق بر دانش روز دنيا کند و از طرفي هم بايد کارهاي رقبا را رصد کند و حتي نحوه نوشتن قراردادها و مذاکرات تجاري را نيز فرا بگيرد. وي همچنين گفت: بايد دانش کافي درباره فصولي که کالاها بايد عرضه شوند را دارا بود و در مجموع يکسري تکنيک‌هاي خاص را بايد دانست چرا که روسيه قواعد و مقررات خود را دارا است و دانش خاص خود را مي‌طلبد.

قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي از پیشرفت 96درصدی طرح خبر داد
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر با بيان اينکه جشن اختتام مسکن مهر را به زودي برپا مي‌کنيم، گفت: پيمانکاران در پرديس به طور شبانه‌روزي مشغول کار هستند.
به گزارش ايسنا، احمد اصغري مهرآبادي، از تحويل يک ميليون و ۵۳۸ هزار واحد مسکن مهر خبر داد و گفت که سهم دولت يازدهم از اين تعداد ۵۵ درصد بوده است.
او البته تعداد واحدهاي افتتاح شده را يک ميليون و ۸۳۰ هزار واحد عنوان کرد که بخشي از اين واحدها به دليل نبود خدمات زيربنايي و روبنايي خالي مانده است.
سهم ۸۷ درصدي دولت روحاني از واحدهاي فروش اقساطي
مهرآبادي اظهار کرد: مجموعا ۸۳۵ هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطي شده که سهم اين دولت از ۸۷ درصد است.
او افزود: به طور کلي ۲ ميليون و ۲۶۲ هزار واحد مسکن مهر داراي متقاضي است که از اين تعداد تاکنون يک ميليون و ۸۳۰ هزار واحد افتتاح شده است و مابقي عمدتا در مرحله نازک‌کاري قرار دارد.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر اظهار کرد: تا پايان اين دولت واحدهاي بدون معارض و تا پايان سال کل مسکن مهر را به اتمام مي‌رسانيم.
هفته آينده در پرديس و پرند افتتاح داريم
مهرآبادي با بيان اينکه هفته آينده افتتاح‌هايي را در مسکن مهر شهرهاي جديد پرديس و پرند خواهيم داشت، گفت: قصد داريم در زنجان جشن اختتام مسکن مهر را بگيريم.
وي تصريح کرد: در حال حاضر ۱۱۰ هزار واحد آماده افتتاح است فقط منتظر هستيم که وزارت نيرو از محل کمک دولت آب و برق اين واحدها را آماده کند.مهرآبادي که در دولت قبل هم در مسکن مهر حضور داشته، در پاسخ به اين سوال که مسکن مهر چه تاثيري در جهش ۱۰۰ درصدي قيمت مسکن داشت، اظهارنظري نکرد اما گفت که طرح مسکن مهر مي‌توانست با رفع ايراداتي به کار خود ادامه دهد.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر تصريح کرد: البته در برنامه ششم تصميم گرفته شده که طرح ادامه پيدا نکرد و مجلس هم به جد تاکيد کرده از ادامه اين طرح‌ها پرهيز شود.
پيشرفت ۹۶ درصدي مسکن مهر
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر همچنين خبر داد: در حال حاضر مسکن مهر داراي پيشرفت ۹۶.۳ درصد است. ۶۹۰ هزار واحد در دولت قبل تحويل شده و ۸۵۰ هزار واحد در اين دولت. البته آنها مي‌گويند ۷۰ درصد که ما آن را قبول نداريم زيرا ارقام و اعداد اين مسئله را تاييد نمي‌کنند. ما به دنبال عدد و رقم نيستيم. بلکه به دنبال اين هستيم که پروژه تمام شود.
وي با اشاره به مشکلات تامين مالي مسکن مهر طي سال‌هاي اخير گفت: با اين وجود عملکرد دولت تدبير و اميد نسبت به دولت قبل بالاتر است و اگر مشکلات مالي نداشتيم سال ۹۴ پروژه به پايان مي‌رسيد. الان هم چيزي باقي نمانده است. کمتر از ۱۰۰ هزار واحد باقي مانده که به زودي تمام مي‌شود.
مهرآبادي اظهار کرد: دولت در ماه‌هاي اخير ۸۰۰ ميليارد تومان از اسناد خزانه در اختيار وزارت نيرو قرار داد. ۲۰۰ ميليارد تومان نيز براي تکميل و آماده‌سازي خدمات زيربنايي و روبنايي در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار گرفت. از اين رقم ۱۳۰ ميليارد تومان را به پرديس اختصاص داديم چون بايد به داد پرديس مي‌رسيديم و قول مي‌دهم که پرديس امسال تمام شود.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر با اشاره به افزايش سقف تسهيلات مسکن مهر از ۳۰ به ۴۰ ميليون تومان گفت: اين متمم ۱۰ ميليون توماني کمک خوبي به پروژه کرد و الان در پرديس پيمانکاران به طور شبانه‌روزي کار مي‌کنند. خبرنگاران مي‌توانند شب از اين پروژه بازديد کنند تا صحت اين ادعا ثابت شود.

کره شمالي يک موشک بالستيک ديگر آزمايش کرد
گروه بين الملل – بار ديگر با وجود هشدارهاي جامعه جهاني ، کره شمالي اقدام به آزمايش موشکي زد.آزمايش موشکي جديد کره شمالي، آن هم در يکصدمين روز زمامداري دونالد ترامپ، يک پيام بيشتر ندارد، و آن اينکه، رهبري کره شمالي حاضر نيست به‌رغم تهديدها و هشدارها، از دنبال کردن سياست تحريک‌آميز خود دست بکشد.
 نه هشدارهاي سازمان ملل مانع از آزمايش موشکي کره شمالي شد و نه تهديدهاي دولت ترامپ نتوانست پيونگ يانگ را متوقف سازد. اگر چه اين آزمايش موشکي جديد موفق نبوده است. مقام‌هاي کره جنوبي گفتند که نوع موشک هنوز معلوم نيست.به گفته رئيس ستاد مشترک ارتش کره جنوبي اين موشک از نقطه اي در استان پيونگان جنوبي در شمال پيونگ يانگ در ساعات نخست ديروز به وقت محلي پرتاب شد. يک مقام آمريکايي هم گفت که دولت ترامپ انتظار نوعي رفتار تحريک آميز پيش از انتخابات ۹ مه کره جنوبي را داشته است. کره شمالي هنوز بيانيه اي در این مورد صادر نکرده است.کره شمالي دو هفته پيش در روز ۱۶ آوريل موشک ديگري را آزمايش کرده بود که ناکام ماند. ارتش آمريکا گزارش داد که آن موشک چند ثانيه پس از پرتاب منفجر شد.
واکنش کاخ سفيد
سخنگوي فرماندهي نيروهاي آمريکايي در اقيانوس آرام به رويترز گفت، ارتش آمريکا با پيگيري‌هايش متوجه شد که اين موشک مرزهاي کره شمالي را ترک نکرد.اين مسئول آمريکايي به شبکه اي بي سي نيوز گزارش داد، موشک پس از شليک، مسافتي بين ۲۹-۴۰ کيلومتر را بر فراز درياي ژاپن طي کرد. موشک احتمالا از نوع "کي ان -۱۷ " بوده است. اين در حالي است که مقام‌هاي کره جنوبي گفتند که نوع موشک هنوز معلوم نيست و بررسي‌هايشان در زمينه نوع موشک و مسافتي که طي کرده ادامه دارد.
يک مسئول ارشد آمريکايي اعلام کرد، واشنگتن احتمالا همچنين دست به تمرينات دريايي جديد زده و کشتي‌ها و هواپيماهايي را به منطقه بفرستد تا قدرت خود را به نمايش بگذارد.اين مسئول ادامه داد، اگر کره شمالي دست به آزمايش موشک بالستيک قاره پيما کند همانطور که قبلا تهديد کرده بود واشنگتن آن را تحولي خطرناک قلمداد کرده و به آن پاسخي جدي‌تر مي‌دهد.آمريکا در روزهاي اخير يک سيستم ضدموشکي را در يک نقطه در کره جنوبي راه‌اندازي کرده است. سيستم "تاد" (ترمينال دفاع موشکي ارتفاع بالا) با هدف ساقط کردن موشک‌هاي بالستيک کوتاه و ميان برد در زمان نزديک شدن به مقصد طراحي شده است.
اخيرا تنش‌ها بر سر کره شمالي بالا گرفته و هم زمان کره شمالي و جنوبي مشغول انجام مانورهاي نظامي‌هستند.آمريکا اخيرا رزم ناوهايش را به منطقه فرستاده، جايي که هزاران سرباز آمريکايي مستقر هستند.کره شمالي مدتي است تلاش مي‌کند کلاهک‌هاي اتمي‌کوچک بسازد و آنها بر بر موشک‌هاي دوربرد با توانايي رسيدن به خاک آمريکا سوار کند. . دونالد ترامپ از چين خواسته بود با اعمال فشار به رهبري کره شمالي مانع از فعاليت‌هاي موشکي اين کشور بشود. رئيس جمهور آمريکا در توييتي نوشت: "کره شمالي با اين پرتاب به خواسته‌هاي چين و رئيس جمهور محترم آن بي احترامي‌کرد، هرچند آزمايش ناکام ماند."
فشار شوراي امنيت
آزمايش موشکي کره شمالي تنها چند ساعت پس از جلسه شوراي امنيت رخ داد. امري که عکس العملي درباره فشارهاي جهاني بود. شوراي امنيت روز جمعه نشستي را به رياست رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا با محوريت کره شمالي برگزار کرد.
تيلرسون در جريان اين نشست اقدام براي رويارويي با تهديدات هسته‌اي کره شمالي را خواستار شد و آنها را تهديداتي واقعي خواند.رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا روز جمعه از همه جهان خواسته است به کره شمالي براي دست کشيدن از برنامه اتمي‌اش فشار آورند.او که در شوراي امنيت سازمان ملل صحبت مي‌کرد به خصوص از چين خواست از پيوندهاي تجاري خود با کره شمالي به عنوان ابزاري براي نفوذ استفاده کند.تيلرسون در مورد "پيامدهاي فاجعه بار" اقدام نکردن شوراي امنيت اخطار داد و گفت که "احتمالا کره شمالي قادر به توسعه توانايي هدف گرفتن خاک آمريکا خواهد بود و تنها مساله زمان است."او افزود که‌امريکا در صورت لزوم از نيروي نظامي‌استفاده خواهد کرد.او ساير کشورها را ترغيب کرد روابط ديپلماتيک با پيونگ يانگ را معلق و موسسات مالي آن را منزوي کنند و در اظهاراتي که به نظر مي‌رسيد متوجه چين باشد، بعضي از اعضاي شورا را به عدم اعمال کامل تحريم‌هاي کره شمالي متهم کرد. تحريم‌هاي سازمان ملل عليه کره شمالي شامل منع فروش سلاح، سوخت، کالاهاي قابل استفاده در ساخت تسليحات و کالاهاي مجلل شامل مرواريد و اسنوموبيل به ارزش دو هزار دلار يا بيشتر است.
از سال گذشته همچنين مقرر شد همه محموله‌هاي ورودي به و خروجي از کره شمالي بازرسي شود. يک مطالعه اخير سازمان ملل نشان داد که قطعاتي از موشک آزمايش شده کره شمالي شامل تجهيزات الکترونيکي بود که سرمنشا آن به شرکت‌هاي چيني مي‌رسيد يا توسط آنها ارسال شده بود. در جلسه روز جمعه وزير خارجه چين عليه مداخله نظامي‌هشدار داد: "توسل به زور اختلافات را حل نخواهد کرد و فقط به فاجعه‌هاي بزرگتر منجر خواهد شد." او همچنين بار ديگر پيشنهاد چين براي متوقف شدن برنامه نظامي‌پيونگ يانگ در مقابل توقف تمرين‌هاي مشترک نظامي‌آمريکا و کره جنوبي را تکرار کرد. گنادي گاتيلف معاون وزارت خارجه روسيه گفت استفاده از نيروي نظامي‌"کاملا غيرقابل قبول" خواهد بود اما همزمان از کره شمالي خواست به برنامه اتمي‌و موشکي خود پايان دهد. بوريس جانسون وزير خارجه بريتانيا به شوراي امنيت گفت که هرچند "زماني خواهد بود که مذاکره بايد بخشي از راه حل باشد" اما کره شمالي بايد ابتدا "پيشرفتي قابل تصديق" در جهت برچيدن برنامه اتمي‌داشته باشد.
ناو ميسترال فرانسه در آب‌هاي ژاپن
در پي افزايش تنش‌ها در شبه جزيره کره يک ناو جنگي ميسترال (هلي‌کوپتربر) فرانسه نيز وارد پايگاه دريايي ژاپن شد.به گزارش خبرگزاري رويترز، قرار است اين ناو جنگي آبي خاکي فرانسه در رزمايش مشترکي شرکت کند که در آن ناو هواپيمابر آمريکا و کشتي‌هاي جنگي ژاپن حضور دارند.ناوهاي جنگي ميسترال توانايي انجام ماموريت‌هاي مختلف شامل جابجايي تفنگ داران دريايي از دريا به خشکي، حمل و جابجايي بالگردهاي جنگي و ترابري، مرکز فرماندهي ناوگان دريايي و بعضا درگيري مستقيم با دشمن را دارند.در اين رزمايش 700 سرباز شرکت خواهند کرد. به نظر مي‌رسد اين رزمايش نظامي‌باعث نارضايتي چين يکي از متحدان اصلي کره شمالي شود.در مقابل ژاپن و آمريکا نگران هستند که چين نفوذ خود را در آب‌هاي ساحلي در درياي چين جنوبي افزايش دهد. فرانسه نيز کشوري که چندين جزيره در اقيانوس آرام را تحت کنترل دارد در اين نگراني سهيم است.وزارت دفاع فرانسه در بيانيه‌اي نسبت به ماموريت اين ناو جنگي هليکوپتربر اعلام کرد: اين ماموريت در راستاي حمايت از ديپلماسي فرانسه انجام مي‌گيرد.اين ناو جنگي ديروز با استقبال مقامات طي مراسمي‌وارد پايگاه دريايي ساسبو ژاپن شد.ناو جنگي ميسترال که در ماه فوريه فرانسه را ترک کرده است قابليت حمل 35 هلي کوپتر و صدها نفر سرباز را داراست.اين ناو جنگي تا پنجم ماه مه در اين پايگاه دريايي ژاپن خواهد بود.

دو عضو شوراي شهر از مديريت پرهزينه قاليباف در شهرداري تهران انتقاد کردند
گروه اجتماعي: كمتر از بيست روز تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا در سراسر كشور باقي مانده است.
يك روز پس از اولين مناظره انتخابات رياست جمهوري، صحبت‌هاي مطرح شده از اعضاي شوراي شهر هم بوي انتخابات مي‌دهد. هرچند مهدي چمران، رئيس شوراي شهر پايتخت در نشست خبري خود به مناسبت روز شوراها، تا حدودي از عملكرد قاليباف، شهردار تهران حمايت كرد و از بدهي 14 هزار ميليارد توماني دولت به شهرداري خبر داد، با اين حال دو عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران روز گذشته به انتقاد از عملكرد قاليباف در مقام شهردار پايتخت پرداختند.
روز گذشته محسن سرخو، رئيس کميته حمل و نقل شوراي شهر تهران در گفتگو با پانا با بيان اينکه تهران براي تحقق اهداف حمل و نقلي خود نياز به 740 کيلومتر مترو دارد که 200 کيلومتر آن در خارج از شهر و 540 کيلومتر در درون شهر تهران است گفت: تا پيش از برنامه پنجم توسعه ملاک پيشرفت کار مترو به ساخت‌هاي مختلف در مترو همچون تونل‌سازي و خط گذاري بود که در برنامه دوم اين ملاک تغيير کرد و کار تمام شده به‌عنوان ملاک قرار گرفت. درخصوص بهره‌برداري نيز هدف‌گذاري ديگري مورد تاکيد قرار گرفت تا براساس آن سرفصل حرکت قطارهاي مترو از 6 تا 7 دقيقه به 2.5 دقيقه کاهش يابد. تحقق اين هدف مستلزم ورود 1200 واگن به ناوگان ريلي تهران بود. به غير از ناوگان نيز براي افزوده شدن سه خط ريلي جديد برنامه‌ريزي شد تا در سالهاي 93 و 94 و 95 خطوط 3 و 7 و 6 مترو تهران به بهره‌برداري برسد.
وي ادامه داد: عقب‌ماندگي کنوني در برنامه‌هاي اتوبوسراني و مترو دقيقا به دليل عدم تخصيص است، اين اعتبارات در 6 ماهه ابتداي سال 93 پرداخت شد و از اين روي مشکلات در اين حوزه‌ها بسيار کمتر بود اما پس از اين تاريخ تخصيص اين اعتبارات به صورت کامل تخصيص داده نشد. شوراي شهر براي جلوگيري از عقب افتادگي‌هايي که پيش از برنامه دوم اتفاق مي‌افتاد روش بودجه‌نويسي شهر را تغيير داد؛ تا پيش از برنامه دوم براساس اين تفکر در شهرداري برنامه‌ريزي مي‌شد که اگر قرار است يک کيلومتر مترو ساخته شود تنها اعتبار نيمي‌از آن در بوجه در نظر گرفته مي‌شد و تامين مابقي خط منتظر تامين اعتبار از دولت باقي مي‌ماند که اين روش به دليل عدم تامين کامل منابع مالي در زمان مقرر موجب بروز عقب افتادگي در برنامه مي‌شد با تغيير روش بودجه‌نويسي امروز اعتبار کامل براي تکميل خطوط برنامه‌ريزي شده براساس توانمندي شهرداري در رديف‌هاي بودجه شهر ديده مي‌شود و با دريافت سهم دولت به ميزان خطوط که بايد در طول سال ساخته شوند افزوده مي‌شود به نحوي که اعتبار ساخت 30 کيلومتر مترو در طول سال توسط شهرداري تخصيص داده مي‌شود و با پرداخت سهم دولت بر اين 30 کيلومتر براساس ميزان اعتبار افزوده مي‌شود. سرخو ادامه داد: زماني که برنامه پنج ساله شهر در حال بررسي بود مشاهده شد که شهر تهران با ايجاد پل صدر نه تنها از برنامه پنج ساله بلکه از طرح جامع نيز جلوتر رفته و اي کاش به جاي اين پل، دو خط مترو در شهر ايجاد مي‌شد. از در همين حال ديگر عضو شوراي شهر تهران درباره عملکرد شهرداري تهران گفت: با درآمد هنگفت شهرداري، متاسفانه خروجي کار استاندارد نبود، از همين رو نمي‌توان کارهاي شهردار را مديريت شهري اطلاق کرد، چراکه هرکسي قادر به مديريت اين چنيني شهر است. احمد حکيمي‌پور، در گفتگو با ايلنا گفت: با توجه به عدم وجود تناسب بين درآمدها و هزينه‌ها رويکرد شهرداري در مديريت شهري را اصلا موفق نمي‌دانم. با افزايش درآمدهاي شهرداري و هزينه‌هاي آنچناني بايد خروجي‌ها بسيار بيشتر از اين مي‌شد. در حقيقت با بودجه‌اي که به شهرداري تعلق گرفته است، بايد مسائل شهري بسيار بهتر پيگيري مي‌شد. حکيمي‌پور با تاکيد بر اينکه مدير موفق کسي است که با هزينه کم و مدت زمان کم کار باکيفيت و خروجي مطلوب ارائه دهد، گفت: شهردار تهران با صرف هزينه بالا و مدت طولاني رياست بر شهرداري تهران باکيفيت پايين کار کرده است. وي تاکيد کرد: نمي‌توان کارهاي شهردار را مديريت شهري اطلاق کرد، چراکه هرکسي قادر به مديريت اين چنيني شهر است. هزينه‌ها با درآمدها نمي‌خواند، مديريت درستي صورت نگرفته و خرج‌تراشي‌هاي شهرداري بسيار بالا بوده است.

رييس اداره محيط زيست شهر تهران با بيان اينکه ۷۰ درصد فاضلاب شهر تهران تصفيه نمي‌شود گفت: آب‌هاي زيرزميني و سدهاي اطراف تهران پاسخگوي نياز آبي شهر نيست.
محمدحسين بازگير در گفتگو با ايسنا، با اشاره به اينکه براساس طرح جامع فاضلاب تهران قرار بود براي سرانه ۱۱ ميليون نفر در شهر تهران و مجموعه اطراف آن شبکه‌گذاري فاضلاب انجام شود، گفت: طبق اين طرح قرار بود ۲۲ مدول تصفيه‌خانه ساخته شود، که هرکدام از اين مدول‌ها، فاضلاب ۵۰۰ هزار نفر را تصفيه کند. وي ادامه داد: در حال حاضر از اين ۲۲ مدول، تنها ۶ مدول در تصفيه‌خانه جنوب تهران راه‌اندازي شده و يکي دو مورد تصفيه‌خانه‌هاي ديگري هستند مانند تصفيه‌خانه شهرک غرب و زرگنده که حجم کوچکي دارند. وي ضمن اظهار اينکه ۷۰ درصد فاضلاب شهر تهران تصفيه نمي‌شود بيان کرد: مجموع تصفيه خانه‌هاي شهر تهران تنها ۳۰ درصد از فاضلاب‌هاي توليدي اين شهر را تصفيه مي‌کنند. بازگير افزود: در شهر تهران نزديک به ۶۰ درصد شبکه فاضلاب ايجاد شده‌اما تعداد زيادي از اين شبکه‌هاي فاضلاب، تصفيه‌خانه ندارند.