تقسيم سود ۱۰ ريالي در مجمع ولملت
بر اساس اطلاعات منتشر شده در کدال، رشد 50 درصدي سود انباشته «ولملت» در پايان سال مالي 95 نسبت به سال قبل بوده که با کاهش شديد 86 درصدي سود عملياتي در مقايسه با دوره مشابه سال قبل مواجه شده است.
به گزارش فارس؛ مجمع عادي ساليانه صاحبان سهام شرکت واسپاري ملت برگزار و با تقسيم حدود 16 درصدي سود خالص ميان سهامداران موافقت شد. این شرکت با سرمایه 80 میلیارد تومانی در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 1395 توانسته مبلغ 63 ریال سود خالص به ازای هر سهم محقق سازد که در این مجمع با تقسیم 10 ریالی این سود به ازای هر سهم میان سهامداران موافقت شده است.

خبر جديد درباره سود سهام عدالت 
مشمولين براي دريافت سود ساليانه سهام عدالت بايد شماره شباي بانکي مربوط به حساب معتبر و غيرمسدود و به نام خود را وارد سامانه سهام عدالت کنند.
مشمولين سهام عدالت براي دريافت سود ساليانهاين سهام بايد يکشماره شباي بانکي مربوط به حساب معتبر و غيرمسدود و به نام خود در يکي از بانکهاي عامل کشور را وارد سامانه سهام عدالت به‌نشاني www.samanese.ir کنند.
مشمولين سهام عدالت که تا کنون موفق به ثبت شباي بانکي خود در اين سامانه نشده‌اند لازم است از فرصت استفاده نموده و حتماً يک شماره شباي بانکي معتبر به نام خود را از طرق مختلف از بانک دريافت و در سامانه ثبت کنند.

تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌متنوع شد 
تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌بورس کالاي ايران روز سه شنبه 2 خردادماه ميزبان عرضه 54 هزار و 361 تن مواد پليمري شامل پلي وينيل کلرايد، پلي پروپيلن، پلي بوتادين رابر، پلي استايرن، پلي اتيلن و استايرين بوتادين رابر بود. به نقل از ايلنا، تالار محصولات صنعتي و معدني بورس کالاي ايران ديروز شاهد عرضه يک هزار و 220 تن شمش هزار پوندي و 200 تن بيلت آلومينيوم بود.
تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌بورس کالاي ايران روز سه شنبه 2 خردادماه ميزبان عرضه 54 هزار و 361 تن مواد پليمري شامل پلي وينيل کلرايد، پلي پروپيلن، پلي بوتادين رابر، پلي استايرن، پلي اتيلن و استايرين بوتادين رابر بود.


يک فعال بازار سرمايه خبر داد:
مجموع اين اوراق 3.500 ميليارد ريال است که شامل 5/3 ميليون ورقه يک ميليون ريالي مي‌شود. مشاور انتشار اين اوراق شرکت تأمين سرمايه لوتوس پارسيان است و 1.750 ميليارد ريال آن با تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني تأمين سرمايه لوتوس پارسيان به عنوان عضو پيشرو با نماد «صايپا403» عرضه خواهد شد.
پذيره‌نويسي اوراق اجاره 3.500 ميليارد ريالي سايپا امروز با نماد «صايپا403» و «صايپا143» در بورس اوراق بهادار تهران انجام مي‌شود.
به نقل از سنا، علي تيموري شندي، مديرعامل شرکت تأمين سرمايه لوتوس پارسيان، در اين خصوص گفت: اين اوراق به منظور تأمين سرمايه در گردش شرکت سايپا با هدف کاهش هزينه زنجيره تأمين گروه سايپا، فردا مورخ 3 خرداد در بورس اوراق بهادار تهران منتشر مي‌شود.
تيموري درباره رقم اوراق گفت: مجموع اين اوراق 3.500 ميليارد ريال است که شامل 3.5 ميليون ورقه يک ميليون ريالي مي‌شود. مشاور انتشار اين اوراق شرکت تأمين سرمايه لوتوس پارسيان است و 1.750 ميليارد ريال آن با تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني تأمين سرمايه لوتوس پارسيان به عنوان عضو پيشرو با نماد «صايپا403» عرضه خواهد شد و 1.750 ميليارد ريال آن نيز با تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني تأمين سرمايه بانک ملت با نماد «صايپا143» عرضه مي‌شود. اين فعال بازار سرمايه درباره ساير ارکان اوراق اجاره سايپا گفت: اين اوراق با ضمانت بانک ملت عرضه خواهد شد و کارگزاري بانک ملت عامل فروش اوراق ياد شده است و بازارگرداني اين اوراق از طريق کارگزاري‌هاي پارسيان و بانک ملت انجام خواهد شد.
مديرعامل تأمين سرمايه لوتوس پارسيان ادامه داد: اين اوراق با نرخ سود 18 درصد و مواعد پرداخت سود سه ماه يکبار در بازار اوراق بدهي بورس اوراق بهادار تهران عرضه مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه سررسيد اين اوراق 4 ساله خواهد بود، افزود: مدل عرضه و بازارگرداني اين اوراق مبتني بر حراج است و تأمين سرمايه لوتوس پارسيان، براي هر ورقه اوراق، قيمت 970.000 ريال را براي خريد در دوره پذيره نويسي پيشنهاد مي­دهد و به اين ترتيب بازدهي اوراق را براي سرمايه‌گذاران بالا برده و نرخ سرمايه‌گذاري را جذاب کند.
تيموري با اشاره به سابقه مثبت انتشار اوراق براي شرکت سايپا گفت: تأمين سرمايه لوتوس پارسيان براي شرکت سايپا در سال 1391 اوراق مشارکت و در سال 1395 اوراق مرابحه منتشر کرده است و اوراق اجاره فعلي سومين تجربه همکاري ما با اين شرکت خودروسازي است که با توجه به موفقيت‌هاي قبلي در عرضه، تأمين مالي و تسويه اوراق، زمينه همکاري‌هاي بيشتر ايجاد شده است.
مديرعامل تأمين سرمايه لوتوس پارسيان از برنامه‌هاي آينده خبر داد و گفت: تامين مالي پروژه‌هاي چندين شرکت بزرگ در دست بررسي و انجام است که به تدريج در بازار منتشر خواهد شد.

خودرويي‌ها در کانال کاهشي و قندي‌ها رو به صعود
در چهارمين روز معاملات بورس تهران در اين هفته، شاخص کل بازده نقدي و قيمتي عليرغم نوساناتش در طول معاملات درنهايت نسبت به روز گذشته تغييري نداشت. در داد و ستدهاي امروز خودرويي‌ها در کانال کاهشي قرار گرفتند و قندي‌ها يک دست رشد کردند.
 به نقل از ايسنا، در ابتداي باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران ديروز (سه‌شنبه) شاخص کل بازده نقدي و قيمتي در تراز ۸۱ هزار و ۱۲۵ واحدي قرار داشت و در حدود نيم ساعتي ابتدايي معاملات به تراز ۸۱ هزار و ۱۸۳ واحدي رسيد. اما در ادامه با فراز و فرودهايي همراه شد و در نهايت در همان تراز ۸۱ هزار و ۱۲۴ واحدي به کار خود پايان داد و در نتيجه نسبت به روز گذشته هيچ تغييري نداشت.
شاخص کل هم‌وزن نيز پس از حدود ۵۴ واحد رشد به رقم ۱۷ هزار و ۶۵۸ واحدي رسيد بنابراين شاخص آزاد شناور توانست با ۸۶ واحد افزايش معادل يک دهم درصد رشد در تراز ۸۸ هزار و ۷۲۸ واحدي بايستد. اما شاخص بازار اول ۳۴ واحد افت کرد و به رقم ۵۵ هزار و ۹۹۱ واحدي رسيد. در عين حال شاخص بازار دوم با رشد ۱۹۲ واحدي به عدد ۱۸۱ هزار و ۵۴۵ واحدي رسيد. در معاملات ديروز نماد صنايع پتروشيمي‌خليج‌فارس با ۳۵ واحد تاثير منفي در شاخص بيشترين نقش را در فراز و فرودهاي دماسنج بازار داشت. در اين نماد بيش از ۵۲ درصد از خريدها مربوط به سهامداران حقوقي و مابقي مربوط به افراد حقيقي بود. پس از اين نماد پالايش نفت بندرعباس، بانک تجارت و آسان پرداخت پرشين بيشترين نقش را در نوسانات نزولي دماسنج بازار داشتند. در طرف مقابل نماد کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران با ۲۴ واحد تاثير مثبت در شاخص سعي کرد نماگر بازار را در تراز بالاتري قرار دهد. پس از اين نماد سرمايه‌گذاري صنايع شيميايي ايران، شرکت ارتباطات سيار ايران و سرمايه‌گذاري آتي دماوند بيشترين نقش را در نوسانات صعودي دماسنج بازار داشتند.
ديروز در گروه فلزات اساسي نمادهايي همچون ذوب‌آهن اصفهان، ملي مس ايران، سرمايه‌گذاري توکا فولاد، فولاد هرمزگان جنوب و تعدادي ديگر از نمادها مقداري اندک در قيمت پاياني افت کردند و نمادهايي همچون فرآوري مواد معدني ايران، صنايع فولاد آلياژي يزد و زرين معدن آسيا توانستند بيش از چهار درصد در قيمت پاياني رشد داشته باشند. اما در گروه خودرو ديروز بار ديگر شاهد افت قيمت اکثر نمادها بوديم هر چند که تعداد اندکي از نمادهاي اين گروه توانستند مقداري در قيمت پاياني و قيمت آخرين معامله رشد کنند. همچنين در گروه فرآورده‌هاي نفتي کک و سوخت هسته‌اي نيز شرايط غالب و کاهشي بود. اما قندي‌ها بار ديگر مخالف جريان بازار توانستند رشدي يک دست داشته باشند به طوريکه کارخانجات قند قزوين، قند اصفهان، قند شيروان قوچان و بجنورد، قند نيشابور و قند شاهرود توانستند حدود چهار درصد در قيمت پاياني افزايش يابند. از جمله معاملات درون گروهي ديروز مي‌توان به داد و ستدهايي در نمادهاي سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين، پالايش نفت اصفهان، ليزينگ رايان سايپا، فولاد خراسان، ايران ترانسفو، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت و کابل البرز اشاره کرد.
ارزش معاملات بورس تهران ديروز به رقم ۲۹۶ ميليارد و ۸۷۷ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۸۴۴ ميليون و ۸۷۸ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي بيش از ۴۹ هزار نوبت داد و ستد بود.
آيفکس نيز ديروز افت ۲.۷ واحدي را تجربه کرد و به رقم ۹۲۵.۶ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران به رقم ۸۰ ميليارد و ۴۴۴ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از ۲۵۴ ميليون و ۵۲۷ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي بيش از ۲۹ هزار نوبت داد و ستد بود.

راه ورود سرمايه‌گذاران خارجي تسهيل شد
در هفدهمين جلسه هيات دولت با طرح پوشش ريسک ارزهاي خارجي موافقت شده است. با اين اقدام اميدها به ورود سرمايه‌گذار خارجي در ايران مخصوصا ورود آن‌ها به بازار سرمايه کشور بيشتر مي‌شود. به گزارش سنا، نرخ مبادله پول رايج يک کشور با پول ساير کشورها را در اصطلاح نرخ ارز مي‌گويند، اين نرخ در کشورهاي مختلف براساس يکي از نظام‌هاي ثابت، متغيير، چندگانه يا مديريت شناور شده تعيين مي‌شود. سياست تعيين نرخ ارز، تنظيم کننده جريان ورود و خروج ارز در اقتصاد ملي است و از آن طريق ميزان ورود و خروج کالا، خدمات و سرمايه بين کشور با ساير کشورها مشخص مي‌شود. يکي از مسائل مهم و تعيين کننده در هزينه تمام شده واحدهاي صنعتي نرخ ارز و نوسان آن است. نوساناتي که‌امکان برنامه‌ريزي‌ را از اين واحدها خصوصا واحدهاي صادرکننده گرفته و در اکثر مواقع باعث بالا رفتن هزينه توليد و در نتيجه پايين آمدن توان رقابتي آنها مي‌شود.
نوسانات نرخ ارز از مهم‌ترين مسائل تعيين کننده در هزينه تمام شده طرح‌هاي ايجادي، صادرات و واردات، بنگاه‌هاي اقتصادي و واحدهاي صنعتي بوده است. اين نوسانات امکان برنامه‌ريزي را از اين واحدها سلب کرده و باعث بالارفتن هزينه توليد و در نتيجه پايين آمدن توان رقابتي آنها مي‌شود. ريسک ناشي از نوسانات نرخ ارز از جمله مسائلي است که همواره ذهن فعالان بخش اقتصادي دريافت‌کنندگان وام‌هاي ارزي مانند دلار و يورو توليدکنندگان و افرادي که درارتباط با فعاليت‌هاي صارداتي و وارداتي هستند، را به خود مشغول کرده است.
افراد فعال در اين بازارها به خاطر اين نوسانات دچار مشکلاتي مي‌شوند و اين عامل در بلندمدت ممکن است براي رشد اقتصادي جامعه مساله‌ساز شود اما با تصويب طرح پوشش ريسک ارزها مي‌تواند به ورود سرمايه گذار خارجي به ايران بيشتر شود. پوشش ريسک ارزهاي خارجي مانند يک سياست بيمه اي است که تغييرات نرخ ارزها براي صادرکنندگان را پوشش مي‌دهد. حداکثر دوره پوشش شش ماه است و کاهش ارزش کالاي صادراتي را از ۳ تا ۳۵ درصد پوشش مي‌دهد.
کارمزد پوشش به ميزان زمان پوشش بستگي دارد. براي يک ماه نرخ برابر با ۰.۱۱ درصد از کل ارزش ارز خارجي است در حالي که براي ۲ ماه ۰.۱۷ درصد و براي ۳ تا ۶ ماه ۰.۲۵ درصد است. اين طرح توسط معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است. صندوق پوشش ريسک خارجي در واقع ريسک ناشي از تغيير قيمت ارزهاي خارجي را از يک شرکت تجاري يا سرمايه گزاري به يک موسسه يا بانکي که اين ريسک را متقبل مي‌شود، واگذار مي‌کند. با انجام اين کار شرکت شود احتمالي ناشي از تغييرات نرخ ارز را هم از دست مي‌دهد.
کمال سيد علي، مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران گفته است که بانک مرکزي بعد از تصميم براي يکسان سازي نرخ‌هاي ارز، به سيستم بانکي اجازه پوشش ريسک ناشي از تغييرات نرخ ارزهاي خارجي را مي‌دهد.