توافق نفتي عربستان سعودي و عراق
عربستان سعودي و عراق درباره ضرورت تمديد توافق کاهش توليد نفت به مدت ۹ ماه ديگر با هدف حمايت از قيمت‌ها به توافق رسيدند.به گزارش ايسنا، خالد الفالح، وزير انرژي عربستان سعودي، پس از ديدار با همتاي عراقي خود در بغداد اظهار کرد: وي انتظار ندارد که در داخل سازمان کشورهاي صادرکننده نفت اوپک براي تمديد کاهش توليد به مدت ۹ ماه ديگر مخالفتي وجود داشته باشد.اوپک روز پنج شنبه براي بررسي ادامه توافق اوليه که در دسامبر گذشته حاصل شد و تحت آن اوپک و ۱۱ کشور غيرعضو اين سازمان از جمله روسيه توافق کردند در نيمه اول سال ۲۰۱۷ توليد را به ميزان حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند، ديدار خواهد کرد.


ساخت دستگاه جداکننده نفت از آب
محققان واحد پرديس دانشگاه آزاد اسلامي‌موفق به طراحي دستگاهي براي جداسازي مواد نفت از آب شدند.به گزارش ايسنا، حسين اميني، مديرعامل شرکت‌ مستقر در پارک علم وفناري دانشگاه‌ آزاد اسلامي‌و فارغ‌التحصيل واحد پرديس با اشاره به نحوه عملکرد دستگاه جداکننده نفت از آب گفت: اين دستگاه به صورت شناور بر روي سطوح سيال قرار مي‌گيرد و روغن‌هايي را که در سطح آب انباشته شده‌اند، جمع‌آوري کرده و به محل ذخيره‌سازي نفت انتقال مي‌دهد.وي گفت: ورود مواد نفتي و روغني به آب يکي از مواردي است که در بسياري از کارخانه‌ها و صنايع کوچک و بزرگ پالايشگاهي، پتروشيمي، کارخانه‌هاي فولادسازي و… باعث آلودگي دريا و محيط زيست مي‌شود.

واگذاري ۵۰ مرکز سوخت هواپيما به بخش خصوصي
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از برگزاري مناقصه بين شرکت‌هاي زنجيره‌اي براي توزيع سوخت هواپيمايي خبر داد و گفت: در اين راستا بيش از ۵۰ مرکز سوخت هواپيما به بخش خصوصي واگذار مي‌شود.منصور رياحي با تاکيد بر اينکه دولت بايد نقش تصدي گري را واگذار کند، اظهار کرد: ۸۰ درصد اقتصاد ايران دولتي و ۲۰ درصد آن متعلق به بخش خصوصي است. با توجه به سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در اقتصاد مقاومتي و اصل ۴۴ دخالت‌هاي دولت بايد حاکميتي باشد.وي گفت: يکي از اقداماتي که در راستاي کاهش تصدي‌گري‌هاي دولت در شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي انجام مي‌شود.
کاهش بهاي جهاني نفت در پي پيشنهاد غيرمنتظره ترامپ
نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهاني پس از اين‌که رييس جمهور آمريکا فروش نيمي‌از ذخائر نفت استراتژيک اين کشور را پيشنهاد کرد، کاهش يافت.
به نقل از ايسنا، نفت برنت که قيمت پايه بازار بين‌المللي است، ۲۳ سنت يا ۰.۴ درصد کاهش يافت و به ۵۳.۶۴ دلار در هر بشکه رسيد.
نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۲۲ سنت يا با ۰.۴ درصد کاهش، ۵۰.۹۱ دلار در هر بشکه معامله شد.
طبق اسنادي که روز دوشنبه منتشر شد، برنامه بودجه کاخ سفيد فروش تدريجي نيمي‌از ذخاير نفت اضطراري اين کشور به منظور تهيه ۱۶.۵ ميليارد دلار از اکتبر سال ۲۰۱۸ را در نظر گرفته است. اين برنامه همچنين آزادسازي توليد بيشتر در آلاسکا را پيشنهاد کرده است.
اين بودجه که روز سه‌شنبه به کنگره معرفي مي‌شود، يک پيشنهاد است و ممکن است در شکل فعلي اجرا نشود، اما اميدهاي سياست دولت را نشان مي‌دهد که شامل افزايش توليد انرژي آمريکايي است.اين برنامه تنها يک روز پس از اين‌که ترامپ در نخستين سفر خارجي خود عربستان سعودي را که بزرگ‌ترين صادرکننده عضو اوپک به شمار مي‌رود ترک کرد، انتشار يافت.
هرگونه برداشت از ذخاير استراتژيک آمريکا آن هم در شرايطي که اوپک و ساير توليدکنندگان از جمله روسيه متعهد شده‌اند به منظور کنترل مازاد عرضه در بازار، توليدشان را به ميزان ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند، بازارهاي نفت را به هم خواهد ريخت.اوپک و ساير توليدکنندگاني که در توافق کاهش توليد مشارکت کرده‌اند پنج‌شنبه هفته جاري ديدار خواهند کرد و انتظار مي‌رود در اين ديدار با تمديد مدت اجراي توافق کاهش توليد تا پايان سال ۲۰۱۷ و سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ موافقت کنند.به گفته اويشتن برنستن، مدير کل شرکت بازرگاني نفت "استرانگ پتروليوم" در سنگاپور، پيشنهاد کاخ سفيد غيرمنتظره بود، اما پيشنهاد فروش در مدت ۱۰ ساله به حدود ۹۵ هزار بشکه در روز بالغ مي‌شود. اين رقم بزرگ نيست اما به تلاش‌هاي سعودي‌ها براي بازگرداندن بازار به تعادل کمک نخواهد کرد.فروش احتمالي ذخاير استراتژيک آمريکا از سال آينده آغاز مي‌شود بنابراين تنها بر قيمت‌هاي بلندمدت تاثير خواهد گذاشت.ذخاير نفت استراتژيک آمريکا بزرگ‌ترين ذخاير جهان هستند و به حدود ۶۸۸ ميليون بشکه بالغ مي‌شوند که معادل يک هفته تقاضاي جهاني براي نفت است.
به گفته ويرندرا چايوهان از شرکت "انرژي اسپکتس"، نفت ترش ۶۰ درصد از ذخاير نفت استراتژيک آمريکا را تشکيل مي‌دهد در حالي که باقي آن را نفت شيرين تشکيل مي‌دهد.
فروش اين ذخاير به ميزان عرضه که در حال حاضر نيز بالاست اضافه مي‌کند و توليد نفت آمريکا را که در حال حاضر به ۹.۳ ميليون بشکه در روز مي‌رسد به سطح توليد توليدکنندگان بزرگ شامل عربستان سعودي و روسيه نزديک مي‌کند.
بر اساس گزارش رويترز، کاخ سفيد در حالي اين برنامه را رونمايي کرده که گلدمن ساکس نسبت به ريسک تشديد مازاد در اواخر سال آينده در صورت افزايش توليد روسيه و رشد توليد شيل هشدار داده است. در اين بين، تقاضا هم ممکن است کاهش پيدا کند. سازمان توسعه و همکاري اقتصادي اعلام کرده است رشد توليد ناخالص داخلي سه ماهه در کشورهاي عضو اين سازمان در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ به ۰.۴ درصد در مقايسه با ۰.۷ درصد در سه ماهه پيش از آن کاهش يافت.
پيشنهاد ترامپ براي فروش نيمي‌از ذخاير نفت استراتژيک آمريکا
طبق نخستين پيشنهاد بودجه کامل دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا که روز دوشنبه منتشر شد، ۵۰۰ ميليون دلار درآمد در سال مالي ۲۰۱۸ با برداشت از ذخاير نفت استراتژيک و ۱۶.۶ ميليارد دلار درآمد از فروش اين ذخاير در يک دهه آينده حاصل خواهد شد.اين پيشنهاد همچنين بدنبال افزايش درآمد دولت از طريق موافقت با حفاري نفت در پناهگاه ملي حيات وحش آلاسکا، پايان دادن به سهيم شدن حق امتياز نفت با ايالت‌هاي مجاور خليج مکزيک و فروش خطوط انتقال برق در منطقه وست است. با اين همه اين بودجه مانند ساير اقدامات مشابه احتمالا با مخالفت در کنگره روبرو مي‌شود.پيشنهادهاي بودجه اي رياست جمهوري معمولا با تغييرات قابل توجهي در کنگره روبرو مي‌شود اما اولويت‌هاي کاخ سفيد را مشخص مي‌کند.ذخاير نفت استراتژيک در حال حاضر ۶۸۷.۷ ميليون بشکه نفت دارد که توزيع سريع در زمان بلاياي طبيعي يا رويدادهاي غيرمنتظره را امکان پذير مي‌کند.بر اساس گزارش بلومبرگ، تدابيري در سالهاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ براي فروش حدود ۱۹۰ ميليون بشکه نفت از اين ذخاير در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۵ به منظور تهيه پول براي برنامه‌هاي دولتي تصويب شد. اين فروش ميزان ذخاير را حدود ۲۷ درصد کاهش خواهد داد. کاهش نيمي‌از ذخاير استراتژيک مستلزم فروش بيشتر است و سقف ذخاير را که از نظر قانوني تعيين شده است، نقض مي‌کند. اين ذخاير بايد حداقل ۴۵۰ ميليون بشکه باشند.
معاون توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي ايدرو به پيشنهادي که از طريق اين سازمان به وزارت نفت و شرکت ملي نفت در مورد جمع‌آوري گازهايي که در مشعل‌هاي پالايشگاه‌هاي گازي مي‌سوزد اشاره کرد و گفت: پيشنهاد فني بازيافت شدن گازها به وزارت نفت ارائه شده و پس با اعلام پاسخ مثبت اين وزارتخانه درحال مذاکره با آن‌ها هستيم.
فرداد دليري در گفت‌وگو با ايسنا، در اين رابطه افزود: اين مساله علاوه بر اين‌که صرفه اقتصادي دارد موجب عدم آلودگي محيط مي‌شود و با توجه به تعهدات جهاني که در زمينه‌ توليد co2 و نيز جريمه‌هاي در نظر گرفته شده وجود دارد اميدواريم با عزمي‌جدي در اين راستا گام برداريم چراکه در دنيا به اين سمت حرکت کردند و ما نيز بايد به اين مساله توجه کنيم.وي با اشاره به پيشنهاد مطرح شده عنوان کرد: اين گاز به عنوان سوختي است که مي‌سوزد درحالي که از اين سوخت مي‌توان در جهت توليد برق يا توليد حرارت استفاده کرد و تنها نيازمند سرمايه‌گذاري است. ايدرو پيشنهاد داده گاز مذکور را به آغاز فرايند پالايشگاه باز ‌گرداند و به جاي اين‌که بسوزد به چرخه پالايشي باز گردد تا دوباره استفاده شود.معاون توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي ايدرو با بيان اينکه پيشنهاد مذکور در سال گذشته به وزارت نفت ارائه شده است، خاطرنشان: پس از ارائه‌ي اين پيشنهاد وزارتخانه موافقت خود را اعلام کرد و تنها مانع اجراي اين پيشنهاد در بوروکراسي‌هاي اداري است. علاوه بر اعلام آمادگي ايدرو چند شريک خارجي نيز به منظور تامين منابع مالي و فني طرح معرفي شدند و مي‌توان از وام‌هاي بين‌المللي در جهت اجراي اين پيشنهاد استفاده کرد.دليري همچنين با تاکيد بر اينکه طبق شنيده‌ها روزانه به‌اندازه دو فاز پارس جنوبي در کشور گاز هدر مي‌رود، اظهار کرد: دو فاز پارس جنوبي 50 ميليون مترمکعب در روز گاز توليد مي‌کنند و ما به همين ميزان در روز در کل کشور چه در دريا و چه در خشکي گاز مي‌سوزانيم که مي‌توان آنها را جمع‌آوري کرد و ساده‌ترين کار آن است که به چرخه پالايشگاه باز گردد. روش ديگري نيز وجود دارد که مي‌توان اين گازها را مايع کرد و يا برق توليد کنيم. هر کدام از اين طرح‌ها نيازمند سرمايه‌گذاري است و اين امکان وجود دارد که با گذشت سرمايه آنها به صرفه باشد.
تحليلگران شرکت‌هاي "کورنراستون گلوبال آسوشيتس" و "اس وي بي انرژي" مي‌گويند حسن روحاني پس از پيروزي مجدد در انتخابات رياست جمهوري ايران، براي پيش‌برد برنامه‌هاي جذب سرمايه گذاران خارجي که براي افزايش توليد نفت ضروري است، در موقعيت قدرتمندتري قرار دارد.
به نقل از ايسنا، تلاش ايران براي جذب حدود ۱۰۰ ميليارد دلار براي توسعه بيش از ۵۰ ميدان نفتي و گاز طبيعي، با نزديک شدن به دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ۱۹ مه برابر با ۲۹ ارديبهشت از پيشرفت بازمانده بود. استدلال‌هاي سياسي روند تاييد مفاد قرارداد که دولت عرضه مي‌کرد را متوقف کرده بود. با اين‌همه تحريم‌هاي مالي آمريکا و تهديد محدوديت‌هاي بيشتر همچنان بسياري از سرمايه گذاران بين المللي را منصرف مي‌کند.روحاني با کسب بيش از ۵۷ درصد آرا، رقيبانش را شکست داد. زماني که پيروزي روحاني در روز شنبه اعلام شد، دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا در عربستان سعودي که رقيب منطقه اي ايران است، بسر مي‌برد. ترامپ گفته است توافق هسته اي که قدرت‌هاي جهاني با ايران امضا کرده‌اند، يکي از بدترين توافق‌هايي است که وي ديده و وعده داده است که سياست آمريکا در قبال ايران را بازبيني مي‌کند.قانم نوسيبه، موسس شرکت مشاوره مديريت "کورنراستون گلوبال آسوشيتس" در مصاحبه اي به بلومبرگ گفت: اين انتخاب به روحاني اختيار مي‌دهد برنامه‌هايش را پيش ببرد. روحاني يا صبر مي‌کند و مي‌بيند ترامپ چه اقدامي‌خواهد کرد يا به پيش حرکت مي‌کند.
*دو برابر شدن صادرات نفت
سال‌ها تحريم بين المللي، مانع سرمايه گذاري در ايران شده بود که زماني دومين توليدکننده بزرگ اوپک بود و اقتصاد اين کشور را فلج کرد. تشديد تحريم‌ها در سال ۲۰۱۲، صادرات نفت خام ايران را کاهش داد اما اين کشور پس از برچيده شدن محدوديت‌ها در ژانويه سال ۲۰۱۶، فروش نفت را دو برابر کرد.بيژن زنگنه، وزير نفت ايران دو هفته پيش اظهار کرد صادرات نفت از زمان لغو تحريم‌ها به حدود ۲.۵ ميليون بشکه در روز افزايش يافته است. زنگنه در حرکت دولت براي جذب سرمايه گذاري خارجي، سودمند بوده و به تنظيم قراردادها براي سرمايه گذاران نفتي جديد و واگذاري پروژه‌ها به شرکت‌هاي بين المللي کمک کرده است. البته رييس جمهوري ايران هنوز درباره اعضاي کابينه در دور دوم رياست جمهوري خود اشاره اي نکرده است.پيش از اين ايسنا به نقل از علي کاردر، مديرکل شرکت ملي نفت ايران گزارش کرده بود ايران براي برگزاري نخستين مناقصه بين المللي حق توسعه نفت تا پس از انتخابات دست نگه مي‌دارد. ايران برخي از مفاد قرارداد سرمايه گذار جديد را در کنفرانسي که نوامبر سال ۲۰۱۵ در تهران برگزار شد، اعلام کرده بود و امضاي نخستين قراردادها در مارس يا آوريل سال ۲۰۱۶ را هدف گذاري کرده بود.به گفته پاتريک مورفي، يکي از شرکاي شرکت حقوقي "کلايد اند کو"، اين حقيقت که روحاني به عنوان اصلاح طلبي که توافق هسته اي را به ارمغان آورده و وعده داد سرمايه‌گذاري خارجي را وارد کشور کند، پيروز شده است نشان مي‌دهد حمايت براي مواردي مانند قراردادهاي نفتي وجود دارد.