۲۲ کشته و 59 زخمي‌در انفجار انتحاري در انگلیس
گروه بين الملل – حملات تروريستي گروه داعش بار ديگر يکي از شهرهاي اروپا را لرزاند. به دنبال وقوع انفجارانتحاري در سالن «منچستر آرينا»، ۲۲ تن کشته و 59 تن زخمي‌شده‌اند. بيشترين آمار کشته شدگان اين حادثه کودکان و نوجوانان هستند.
در نخستين واکنش، ترزا مي، نخست‌وزير انگليس اين انفجار را محکوم کرده و آن را يک حمله تروريستي هولناک خواند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، انفجار در حدود ساعت ۱۰:۳۵ دقيقه دوشنبه شب و در حالي که کنسرت موسيقي در انتهاي خود بود روي داده است.بنا بر اعلام پليس مردي که گمان مي‌رود عامل انفجار بوده در محل جان باخته است. سالن سرپوشيده معروف به "منچستر آرينا" ظرفيتي حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تن دارد و يکي از محل‌هاي معروف برگزاري کنسرت موسيقي است. حاضران در کنسرت دیروز  اکثرا نوجوانان و جواناني بودند که بسياري از آنها از شهرهاي مختلف به منچستر آمده بودند. در ابتدا برخي از شاهدان از شنيدن و مشاهده انفجار در داخل سالن کنسرت و نزديکي صحنه خبر داده بودند اما با گذشت ساعتي از اين واقعه، شاهدان ديگر گفتند انفجار دقيقا بعد از اتمام کنسرت و خروج "آريانا گرانده"، خواننده‌امريکايي و در قسمتي که معمولا افراد بعد از کنسرت براي خريدن سي‌دي يا ديگر محصولات جمع مي‌شوند، روي داده است.در ويدئو منتشر شده از اين واقعه دود يا محل انفجار ديده نمي‌شود اما پليس منچستر تاييد کرده که چند تن در جريان اين واقعه کشته شده‌اند. بسياري از شرکت کنندگان در کنسرت اين خواننده پاپ آمريکايي، دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۵ ساله بودند. کساني که به توصيف والدين‌شان نخستين کنسرت بزرگ عمرشان را تجربه مي‌کردند و ماه‌ها منتظر آمدن" آريانا گرنده" بودند.هنوز مشخص نيست که علت آسيب ديدن افراد، انفجاري که گفته مي‌شود در نزديکي صحنه روي داده بوده يا ازدحام و عجله حاضران براي ترک سالن باعث زير دست و پا ماندن قربانيان شده است. کساني که در اطراف سالن کنسرت زندگي مي‌کنند انفجار خانه‌هاي‌شان را به لرزه‌انداخته است. شاهدان عيني از صحنه دلخراشي گفته‌اند؛ بدن‌هاي خون‌آلود بر روي زمين و زخمي‌هايي که از محل کنسرت بيرون مي‌آمدند.در حال حاضر پليس و نيروهاي ضدتروريستي در حال تحقيق درباره چگونگي رخ دادن اين انفجار هستند. پليس مي‌گويد هنوز روشن نيست که آيا فرد مهاجم تنها بوده يا افراد ديگري در اين حمله دست داشته‌اند.
نشست اضطراري دولت ترزا مي
به دنبال اين حادثه خونين دفتر نخست‌وزير انگليس براي بررسي انفجار منچستر، نشست اضطراري برگزار کرد. حزب محافظه‌کار انگليس و همچنين ديگر احزاب بريتانيا کارزار تبليغاتي انتخابات عمومي‌را به تعليق انداختند. در همين حال، مسئولان آمريکايي اعلام کرده‌اند که انفجار منچستر ناشي از يک عمليات انتحاري و تروريستي بوده است.وزارت امنيتي داخلي آمريکا اعلام کرده‌است: از نزديک اوضاع منچستر را دنبال مي‌کنيم و شواهدي مبني بر اينکه تهديداتي در زمينه حملات در جريان کنسرت‌هاي موسيقي در آمريکا وجود داشته باشد در دست نيست. در حال حاضر پليس و نيروهاي ضدتروريستي در حال تحقيق درباره چگونگي رخ دادن اين انفجار هستند.
تخليه ايستگاه اتوبوس لندن
پليس انگليس به دنبال کشف يک بسته مشکوک در ايستگاه اتوبوس "ويکتوريا" در لندن، اين ايستگاه را تخليه کرد.به گزارش شبکه اسکاي نيوز عربي، پليس بلافاصله پس از کشف بسته مشکوک، ايستگاه ويکتوريا را تخليه و عمليات براي بررسي اين بسته را آغاز کرد.همچنين تمامي‌خيابان‌هاي مرکز لندن در اطراف ايستگاه ويکتوريا و مسيرهاي منتهي شونده به کاخ باکينگهام مسدود شده‌اند.نيروهاي پليس انگليس به صورت گسترده در محل حضور دارند.تخليه ايستگاه اتوبوس ويکتوريا در حالي صورت گرفته که به دنبال انفجار در سالن "منچستر آرينا" که به کشته شدن دست‌کم ۲۲ تن انجاميد، پليس تدابير امنيتي شديدي را در محل اتخاذ کرده است.اين در حالي است که رسانه‌هاي انگليس نيز گزارش دادن پليس تمامي‌مسيرهاي منتهي به کاخ باکينگهام را هم بسته است.
داعش مسئول حمله انتحاري
گروه تروريستي داعش در پيامي‌که در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد، مسئوليت انفجار در محل برگزاري کنسرت در شهر منچستر را بر عهده گرفت.در همين حال حاميان داعش در پي انفجار منچستر در فضاي مجازي به جشن و شادي پرداختند.به نوشته روزنامه ديلي ميل، چهار ساعت پيش از وقوع اين حمله نيز به نظر مي‌رسد که در دو پيام در شبکه‌هاي اجتماعي وقوع آن پيش‌بيني شده بود.اين در حالي است که توئيتر، ده‌ها حساب کاربري متعلق به حاميان داعش را مسدود کرده با اين حال برخي از حاميان اين گروه تروريستي همچنان پيام‌هايي را در تلگرام و ساير سيستم‌هاي ارتباطي امن منتشر مي‌کنند. اين حمله در حالي صورت گرفته که پليس مبارزه با تروريسم بريتانيا پيش از اين اعلام کرده بود اين نهاد به صورت ميانگين هر روز يک نفر را در ارتباط با مسائل تروريستي بازداشت مي‌کند.هم‌زمان برخي حاميان داعش در تلگرام نسبت به اين مساله که عامل اين حمله يکي از "سربازان خلافت" باشد، ابراز اميدواري کردند. برخي ديگر نيز نوشته‌اند: "آغاز راه در بروکسل و پاريس بود و اکنون در لندن ما يک دولت تشکيل مي‌دهيم".حمله به منچستر را مي‌توان مرگبارترين حمله شبه‌نظاميان به بريتانيا از سال ۲۰۰۵ دانست.
هشدار به فرانسويها
نخست‌وزير فرانسه در پي وقوع انفجاري در سالن "منچستر آرينا" انگليس، به شهروندان کشورش هشدار داد تا هوشيارانه عمل کنند.نخست‌وزير فرانسه با اشاره به حمله مشابهي که نوامبر ۲۰۱۵ در سالن کنسرت باتاکلان رخ داد، گفت: بزدلانه‌ترين نوع تروريسم بار ديگر ديده شده؛ يکبار ديگر يک کنسرت هدف حمله قرار گرفت، درست مثل يک سال پيش. او پس از نشست امنيتي در پاريس با صدور بيانيه‌اي گفت: من از شهروندان کشورم درخواست دارم تا هوشيارانه عمل کنند. ما با تهديدي روبرو هستيم که نزديکتر از هميشه
 است.
محکوميت جهاني حادثه تروريستي
رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ، محمود عباس رئيس دولت خودگردان فلسطين، امانوئل مکرونف فدريکا موگريني مسئول روابط خارجه اتحاديه اروپا، جاستين ترودر، نخست وزير کانادا، نخست وزير استراليا مالکوم تورنبال، نارندا مودي نخست وزير هند، سخنگوي دولت ژاپن، دونالد تاسک رئيس شوراي اروپايي ، سخنگوي جمهوري اسلامي‌ايران حمله تروريستي در منچستر را محکوم کردند.

رئيس‌جمهور آمريکا به منظور ديدار با رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در حالي به بيت‌لحم سفر کرده که بسياري با توجه به مدت کوتاه اين سفر و نيز مکان آن، ديدار ترامپ را اقدامي‌تشريفاتي مي‌دانند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در حالي ديروز به بيت‌لحم در کرانه باختري رفت که طرف فلسطيني اميدوار است بتواند اين سياستمدار غيرقابل پيش‌بيني را براي متعهد بودن به ايجاد کشور مستقل فلسطين مجاب کند.ترامپ روز گذشته بازديدي رسمي‌از ديوار براق در قدس داشت که از مقدس‌ترين اماکن يهوديان است و همچنين با بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي ديدار کرد. ديدارهاي رسمي‌محمود عباس عموما در رام‌الله انجام مي‌شود و انتخاب بيت لحم براي اين ديدار احتمالا به دليل نزديک بودن به قدس و کاهش مدت سفر ترامپ از سوي تيم او پيشنهاد شده است. او قرار است مدت کوتاهي در بيت لحم توقف کند و سپس به قدس باز مي‌گردد تا بعدظهر براي ديدار با پاپ به واتيکان پرواز کند.سفر ترامپ به سرزمين‌هاي اشغالي بخشي از اولين سفر خارجي او به عنوان رئيس‌جمهور آمريکا و پس از سفر وي به عربستان سعودي است،.وي پيش از اين درباره احياي تلاش‌ها براي برقراري صلح اسرائيل و فلسطين صحبت کرده است با اين حال به جزئيات اندکي درباره چگونگي اين تلاش‌ها اشاره کرده است. ترامپ در ديدار با نتانياهو بار ديگر مدعي حمايت ايران از تنش در منطقه خاورميانه شد.

وزراي دارايي حوزه يورو عصر روز دوشنبه نتوانستند با يونان بر سر کمک‌هاي مالي به توافق برسند. توافقي که براي پرداخت قسط ديگري از وام چند ميليارد يورويي کمک مالي به اين کشور، ضروري بود.
به گزارش يورونيوز، آتن بايد در ماه ژوئيه پيش رو ۷ ميليارد يورو از بدهيهاي قديمي‌اش را بازپرداخت کند.پير مسکوويسي کميسر اقتصادي کميسيون اروپا در اين باره گفت:‌ «ما در حال گفتگو درباره طيف وسيعي از تعهدات عمده هستيم. اين اقدامات شامل ۱۴۰ اقدام است که هيچ کدام اصلاحات جزئي نيستند. من گروه يورو را در جريان گذاشته‌ام که ۱۰۴ مورد از ۱۴۰ مورد را مي‌توان انجام شده در نظر گرفت بعلاوه در حال حاضر تعداد اقدامات اندکي افزايش يافته است زيرا پيشرفت‌هاي بيشتري صورت گرفته است و اکنون حدود ۱۱۵ اقدام تکميل شده است.»چندين کشور عضو منطقه پولي يورو و در راس آنها آلمان، ادامه ارائه وام به يونان را مشروط به مشارکت و همراهي صندوق بين المللي پول کرده‌اند.براي کسب رضايت بستانکاران بين المللي، دولت الکسيس سيپراس ۱۸ ماه مه جاري اقدامات رياضتي بيشتري را اتخاذ کرد که طي آن صرفه جويي ۴.۹ ميليارد يورويي در سال، کاهش بيشتر حقوق بازنشستگي و افزايش ماليات بين سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ اعمال خواهد شد. گفتني است يونان يکي از بدهکارترين کشورهاي دنيا مدتي است براي حل بحران بدهي‌ها با طرف‌هاي مالي خود وارد مذاکره شده است.

رسانه‌هاي آمريکا گزارش مي‌دهند که مايکل فلين، مشاور امنيت ملي برکنار شده دونالد ترامپ، قصد ندارد با کميته اطلاعاتي مجلس سنا درباره اتهام تماس‌هايش با مقامات روس همکاري کند.
کميته اطلاعاتي سنا اخيرا با صدور يک احضاريه رسمي‌از فلين خواسته بود که تمام مدارک موجود اعم از ايميل و صورت حساب‌هاي مالي و غيرمالي مرتبط با مراوداتش با روسيه را تحويل اين کميته بدهد. گزارش‌ها حکايت از آن دارد که فلين با استناد به متمم پنجم قانون اساسي ايالات متحده درخواست را نپذيرفته است. بنا بر متمم مذکور، شهروندان در پرونده‌هاي کيفري بدون طي مراحل قانوني لازم مجبور به اداي شهادت عليه خود نيستند. خبرگزاري آسوشيتدپرس مي‌گويد وکيل فلين با ارسال نامه‌اي به کميته اطلاعاتي سنا گفته جنجال عمومي‌فزاينده عليه موکلش و انتصاب يک دادستان ويژه توسط وزارت دادگستري در اين پرونده شرايطي را ايجاد کرده است که "هرگونه شهادتش عليه او استفاده خواهد شد."سناتور ريچارد بيور، رئيس جمهوريخواه کميته اطلاعاتي سنا و سناتور مارک وارنر، بلندپايه‌ترين دموکرات اين نهاد با صدور يک بيانيه مشترک از تصميم آقاي فلين ابراز تاسف کرده‌اند.آنها گفته‌اند که اداي شهادت از سوي آقاي فلين و مدارکي را که از وي خواسته‌اند را به طور جدي پيگيري خواهند کرد.کميته اطلاعاتي سنا مي‌تواند مساله را به دولت ارجاع کند و خواهان پيگرد قضايي آقاي فلين شود يا اين که به دادگاه شکايت و درخواست اجراي حکم را بدهد.

انفجار در زينبيه دمشق و حمص
منابع محلي از وقوع انفجار در منطقه سيده زينب در جنوب شرق دمشق و در مسير فرودگاه بين‌المللي اين شهر خبر دادند. به گزارش شبکه خبري الميادين، اين انفجار ديروز در ورودي يک ايست بازرسي در منطقه سيده زينب دمشق رخ داد.منابع اعلام کردند اين انفجار توسط خودروي بمب گذاري شده صورت گرفت و باعث زخمي‌شدن چند تن شده است.هنوز اطلاعات دقيقي از تلفات جاني و مالي احتمالي اين انفجار و عاملان آن در دست نيست.همچنين خبرگزاري سانا گزارش داد نيروهاي متخصص يک خودروي بمب گذاري شده ديگر را که حامل دو عامل تروريستي در نزديکي مسير فرودگاه دمشق بود، شناسايي و منهدم کردند. يک روز پس از تسلط کامل ارتش سوريه بر شهر حمص منابع خبري از انفجار خودروي بمب گذاري شده در اين شهر خبر دادند.به گزارش خبرگزاري رسمي‌سوريه (سانا) گزارش داد که اطلاعات اوليه‌اي از انفجار تروريستي با خودروي بمب گذاري شده در نزديکي ميدان "باب تدمر" در شهر حمص وجود دارد.شبکه الميادين نيز از کشته شدن دو تن و زخمي‌شدن ۱۷ تن ديگر در پي اين انفجار در نزديکي شرکت گاز در محله الزهراء خبر داد.طلال البرازي، استاندار حمص روز دوشنبه اعلام کرده بود که محله الوعر در اين استان بعد از خروج آخرين سري از افراد مسلح و خانواده‌هايشان از وجود تروريست‌ها پاکسازي شده و با تخليه اين محله شهر حمص امن شده است.

شوراي امنيت آزمايش
موشکي کره‌شمالي را محکوم کرد

شوراي امنيت سازمان ملل آزمايش موشکي جديد کره‌شمالي را محکوم کرد.به گزارش خبرگزاري رويترز گزارش داد، شوراي امنيت سازمان ملل متحد تازه‌ترين آزمايش موشکي کره شمالي را محکوم و نسبت به رفتار به شدت بي‌ثبات کننده و سرپيچي آشکار و تحريک‌آميز پيونگ‌يانگ از قطعنامه‌هاي اين شورا ابراز نگراني کرد. شوراي امنيت قرار است در نشستي در پشت درهاي بسته درباره اين آزمايش موشکي که روز يک‌شنبه انجام شد، تصميم گيري کند. اين نشست به درخواست آمريکا، ژاپن و کره جنوبي برگزار مي‌شود.کره شمالي به تازگي آزمايش اخير موشک «پوکگوکسونگ-۲» را موفقيت‌آميز خواند.در همين حال، خبرگزاري رسمي‌کره شمالي نيز اعلام کرد که کيم جونگ اون، رهبر اين کشور با استقرار عملياتي اين موشک به دنبال آزمايش موفقيت‌آميز آن موافقت کرده است. رهبر کره شمالي گفت: اين نوع موشک بايد هر چه سريع‌تر به توليد انبوه برسد.کره‌شمالي روز يک‌شنبه از منطقه‌اي نزديک به پايتخت خود يک موشک بالستيک ميان‌برد شليک کرد. مقامات دفاعي کره جنوبي گفته‌اند که کره شمالي موشکي پرتاب کرده که زاويه پرتاب آن مشخص نيست.ستاد مشترک ارتش کره جنوبي اعلام کرد، اين موشک از منطقه‌اي نزديک به منطقه پوکچانگ واقع در استان فيونگان جنوبي شليک شد و حدود ۵۰۰ کيلومتر به سمت شرق پرواز کرد.

يورش نيروهاي آمريکايي
به پايگاه القاعده در يمن

وزارت دفاع آمريکا مي‌گويد که نيروهاي آمريکايي در يمن به يک پايگاه مرتبط با گروه القاعده يورش برده‌اند و دست‌کم هفت پيکارجو را کشته‌اند.اين پايگاه در استان مأرب در مرکز يمن واقع است.وزارت دفاع آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرده که حمله به اين پايگاه بامداد ديروز با ترکيبي از حمله هوايي و تيراندازي با سلاح‌هاي سبک همراه بوده است.نيروهاي دولتي يمن در اين عمليات از نيروهاي آمريکايي حمايت کرده‌اند.وزارت دفاع آمريکا مي‌گويد که هدف اصلي از يورش به اين پايگاه، جمع‌آوري اطلاعات بوده است. سرهنگ جان تامس، سخنگوي فرماندهي مرکزي آمريکا مي‌گويد: "چنين يورش‌هايي به اطلاعات ما از آرايش، توانايي‌ها و مقاصد گروه القاعده شبه جزيره عربستان مي‌افزايد و به ما کمک مي‌کند که اين گروه را تضعيف کنيم و جلوي کارهايش را بگيريم."به نظر مي‌رسد که اين نخستين عمليات زميني نيروهاي آمريکايي در استان مأرب بوده است.کمتر از چهار ماه پيش يک افسر آمريکايي و ده‌ها غير نظامي‌در جريان يورشي مشابه در استان بيضاء در همسايگي استان مأرب کشته شدند.

انفجار يک مدرسه دخترانه در غزني افغانستان
مسئولان آموزش و پرورش شهر غزني در جنوب افغانستان گفته‌اند که يک مدرسه دخترانه در حومه اين شهر با انفجار بمبي نيرومند ويران شده است. در اين انفجار به کسي آسيبي نرسيده است. محمد عابد عابد، رئيس اداره‌اموزش و پرورش به بي‌بي‌سي گفت که افراد ناشناس دوشنبه شب در مدرسه دخترانه البيروني بمب‌گذاري کردند. عابد افزود که در اين مدرسه بيش از هزار و ۲۰۰ دختر آموزش مي‌ديدند. به گفته او، اين نخستين بار است که يک مرکز آموزشي در غزني به اين صورت حمله مي‌شود. مقام‌هاي امنيتي در غزني تا حال درباره انفجار در اين مدرسه اظهار نظري نکرده‌اند.يکي از ساکنان محله قره‌باغي، که اين مکتب در آن موقعيت دارد، به بي‌بي‌سي گفته که ساعت دوشنبه به وقت محلي با انفجار نيرومندي از خواب بيدار شد و صبح دیروز متوجه شد که ساختمان مکتب دخترانه اين منطقه ويران شده است.تا حال هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين بمب‌گذاري را به عهده نگرفته است. پيش از اين مقام‌هاي دولتي معمولا چنين رويدادها را به گروه طالبان نسبت مي‌دادند. اين گروه مخالف آموزش دختران است و در موارد متعددي گزارش شده که اين گروه مدارس دخترانه را در جنوب کشور آتش زده‌اند.

برگزاري رزمايش دريايي کشورهاي حوزه بالتيک
رزمايش نظامي‌Baltic Fortress ۲۰۱۷ با مشارکت کشورهاي حوزه بالتيک در آب‌هاي ساحلي استوني آغاز شد. به گزارش خبرگزاري وستي، در اين رزمايش نيروهاي استوني، لتوني و ليتواني تمرين‌هاي نظامي‌خود را بر پايه استانداردهاي ناتو در مقابله با تهديدهاي تروريستي دريايي انجام مي‌دهند.همچنين ناوهاي دريايي، کشتي‌هاي مين ياب، ربات‌هاي غواص و بالگردهاي نظامي‌در کنار بيش از ۳۰۰ ملوان در اين رزمايش حضور دارند.اين رزمايش از سال ۲۰۰۸ ميلادي تا کنون، به طور سالانه در آب‌هاي درياي بالتيک برگزار مي‌شود.سه کشور ليتواني، لتوني و استوني از جمهورهاي اروپايي سابق شوروي بودند که پس از فروپاشي به اتحاديه اروپا و ناتو ملحق شدند و داراي مرز مشترک با روسيه هستند.