سهام ۵شرکت دولتي به مزايده گذاشته مي‌شود
سهام ۵ شرکت دولتي در روز ۱۲ تيرماه‌امسال از طريق مزايده واگذار مي‌شود. به گزارش تسنيم؛ سهام 5 شرکت دولتي در مجموع به ارزش کل پايه يک هزار و 124 ميليارد و 267 ميليون ريال در روز 12 تيرماه‌امسال روز ميز فروش مي‌رود. بر اساس اين گزارش؛ 95 درصد سهام شرکت ذغالسنگ البرز شرقي شامل 319 ميليون سهم؛ 33.54 درصد سهام شرکت هليکوپتري ايران شامل 15ميليون سهم؛ 67 درصد سهام شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران شامل 11 ميليون سهم؛ 94.96 درصد سهام شرکت ماشين سازي لرستان شامل 129 ميليون سهم و 37.17 درصد سهام شرکت گروه صنعتي ايدرو لندرا شامل 7 ميليون سهم ميزان سهامي‌هستند که در اين مزايده واگذار خواهند شد.

پيگيري عرضه سهام در بورس‌هاي خارجي  
مديرعامل پتروشيمي‌جم با اشاره به پيگيري عرضه سهام پتروشيمي‌جم در بورس‌هاي خارجي از جمله بورس استانبول، گفت: اين مسئله از سوي هلدينگ خليج فارس در حال پيگيري است. به گزارش سنا، وي با بيان اينکه در صورت دريافت خوراک بيشتر مي‌توانيم هر6 کوره توليد اتيلن را عملياتي کنيم، گفت: اکنون حدود4.5 کوره در حال فعاليت هستند و در صورت افزايش توليد اتيلن در پتروشيمي‌جم شاهد جهش در توليد باشيم. مديرعامل شرکت پتروشيمي‌جم ادامه داد: در سال جاري به دنبال افزايش ظرفيت در واحدهاي PE و HD هستيم و در صورت فراهم شدن شرايط امسال بهره برداري کامل از طرح ABS محقق خواهد شد.

افزايش سرمايه 140 درصدي «فلوله»  
پيشنهاد افزايش سرمايه 140 درصدي "فلوله" از مبلغ 500 ميليارد ريال به مبلغ 1200 ميليارد ريال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدي به تصويب هيأت مديره اين شرکت رسيد. به گزارش سنا، پيشنهاد افزايش سرمايه 140 درصدي "فلوله" از مبلغ 500 ميليارد ريال به مبلغ يک هزار و 200 ميليارد ريال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدي به تصويب هيئت مديره اين شرکت رسيد. هدف از اين افزايش سرمايه انجام طرح انتقال کارخانه به شمس آباد و طرح توسعه و تامين سرمايه در گردش و اصلاح ساختار مالي اعلام شده است. اين پيشنهاد هم اکنون جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانوني ارسال شده است.




مدیرعامل یک شرکت کارگزاری عنوان کرد:
مديرعامل يک شرکت کارگزاري گفت: با اجراي سياست قيمت تضميني گندم در بورس کالا، کشاورزان قادر به دريافت بخش زيادي از وجه حاصل از فروش محصول خود ظرف مدت 2 روز مي‌شوند که اين امر باعث رضايت گندمکاران از طرح قيمت تضميني مي‌شود.
محمود حسيني پور در گفت‌وگو با ايسنا، ارزيابي خود از مزاياي به کار گرفتن سياست قيمت تضميني گندم در بورس کالا را بيان کرد و گفت: بورس کالا در به کار گرفتن سياست قيمت تضميني براي محصولات ذرت و جو موفق عمل کرده است به طوري که کشاورزان در اين طرح قادر به دريافت بخش زيادي از وجه حاصل از فروش محصول خود ظرف مدت 2 روز بوده و هستند که همين امر باعث رضايت گندمکاران از طرح قيمت تضميني نيز خواهد شد.
وي در ادامه بيان کرد: سياست طرح قيمت تضميني باعث کاهش فشار مالي بر دولت و جلوگيري از تردد و جابجايي محصولات شده است و خريداران با استفاده از اين طرح قادر به تهيه محصول موردنياز خود با قيمتي واقعي از طريق بورس کالا خواهند شد.
به گفته حسيني پور، موفقيت بورس کالا در طرح قيمت تضميني ذرت و جو باعث شد تا دولت براي چهار استان قيمت تضميني گندم را جايگزين خريد تضميني کند که اين امر اقدام بسيار مناسبي از ديد اکثر کارشناسان کشاورزي بوده است.
وي با تاکيد بر اينکه درآمد مناسب و همچنين دريافت وجوه گندم در کوتاهترين زمان ممکن، باعث افزايش انگيزه کشاورزان براي توليد بيشتر محصولات خود مي‌شود، افزود: بر اساس پيش‌بيني‌ها در صورتي که طي سال‌هاي آينده بارندگي به ميزان کنوني باشد و نيز برنامه‌هاي لازم براي اجرايي شدن طرح قيمت تضميني براي کل استان‌هاي کشور اتخاذ شود بي ترديد ايران جزو صادر کنندگان اصلي گندم محسوب خواهد شد.
مديرعامل کارگزاري شهيد باهنر با اشاره به عملکرد بورس کالا در اجراي طرح قيمت تضميني گفت: عملکرد بورس کالا در طرح قيمت تضميني به دو صورت سپرده کالايي و نيز اجراي فيزيکي آن موفقيت آميز بوده و در اين زمينه تلاش‌هاي زيادي از سوي نهادهاي مربوطه انجام شده است.
وي با اشاره به محصولاتي که در بورس کالا از طريق طرح قيمت تضميني مورد معامله قرار مي‌گيرند، گفت: در سال 1394 جو و ذرت از طريق طرح قيمت تضميني در استان‌هاي کرمانشاه و خوزستان به طور آزمايشي مورد معامله قرار گرفت و در سال 1395 ذرت و جو کليه استان‌ها از طريق طرح مذکور در بورس کالا معامله شد و امسال نيز شاهد توسعه اين طرح به محصولاتي جديد همچون گندم و برنج هستيم.
حسيني پور به ورود گندم در طرح قيمت تضميني اشاره کرد و افزود: گندم جزو اصلي‌ترين محصولاتي است که مي‌تواند از طريق اين طرح مورد معامله قرار گيرد و با ورود گندم به طرح قيمت تضميني و نمايان شدن مزاياي آن براي گندمکاران، رفته رفته بايد با طرح خريد تضميني خداحافظي کرد.

معامله‌گران بورس تهران ديروز در حالي کم‌عمق‌ترين معاملات سهام را شاهد بودند که انتشار برخي خبرهاي نااميدکننده و بي‌تحرکي حقوقي‌ها باعث شد نماگرهاي منتخب بورس تهران با کاهش دسته‌ جمعي به کار خود پايان دهند.
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات دوشنبه 22 خرداد ماه 96 با کاهش 306 واحدي روي عدد 79 هزار و 564 واحد ايستاد.
شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 59 واحدي عدد 17 هزار و 110 واحد را به نمايش گذاشت.
شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 310 واحدي به رقم 86 هزار و 584 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 223 واحدي به رقم 54 هزار و 962 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 615 واحدي عدد 177 هزار و 783 واحد را به نمايش گذاشت. همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) با کاهش 7 واحدي به 897 واحد رضايت داد.
معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي سه شرکت پالايش نفت بندر عباس با 77 واحد، صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 25 واحد و پالايش نفت تهران با 20 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت گروه صنعتي بارز با 9 واحد، نيرو ترانس با 7 واحد و گروه مديريت سرمايه گذاري اميد با 6 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند.
ارزش کل معاملات بورس تهران به بيش از 76 ميليارد تومان رسيد که ناشي از دست به دست شدن 353 ميليون و 874 هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 30 هزار و 880 نوبت داد و ستد بود.
طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي گروه صنعتي بارز، بيمه ماه‌، توليدي ايران تاير، داروسازي زاگرس فارمد پارس، شهد ايران و حق تقدم خريد سهام آن،‌ حفاري شمال، کارت اعتباري ايران کيش، لوله و ماشين‌سازي ايران، شيشه و گاز، سايپا ديزل، سيمان دورود، کاغذسازي کاوه، فنرسازي زر، رينگ سازي مشهد، موتورسازان تراکتورسازي ايران، کارتن ايران، نيروترانس، تايدواتر خاورميانه، فرآورده‌هاي نسوز پارس، نفت پارس، کالسيمين، کارخانجات داروپخش، کيمي‌دارو، صنعتي نيرومحرکه، سرمايه‌گذاري و توسعه صنايع سيمان، الکتريک خودرو شرق، صنايع کاشي و سراميک الوند، توليدي و خدمات صنايع نسوز توکا، کي بي سي، پتروشيمي‌خراسان، از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي ماليبل سايپا و اوراق اجاره شرکت واسط مالي دي (صدانا) متوقف شدند.
همچنين بلوک 3.10 درصدي سهام غيرمديريتي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه از سوي شرکت‌هاي بيمه مرکزي، بيمه ايران، بيمه البرز و بيمه آسيا به قيمت پايه هر سهم هزار و 300 تومان روانه ميز فروش فرابورس شد.
در عين حال پذيره‌نويسي حق تقدم استفاده‌نشده سرمايه‌گذاري مسکن پرديس تا پايان معاملاتي روز يکشنبه 4 تيرماه 96 آغاز شد. اين در حالي بود که حق تقدم استفاده نشده پتروشيمي‌ممسني به پايان رسيد.
در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 33 ميليون سهم سرمايه‌گذاري بهمن به ارزش بيش از 3 ميليارد تومان با معاملات درون‌گروهي سهامدار عمده همراه شد. در عين حال اندکي بيش از 12 ميليون سهم سرمايه‌گذاري توکافولاد به ارزش کمتر از 1.5 ميليارد تومان کد به کد شد. همچنين کمتر از 7 ميليون سهم سرمايه‌گذاري غدير به ارزش بيش از 700 ميليون تومان از سوي سهامدار عمده کد به کد شد.
بورس تهران در حالي شاهد گشايش اغلب نمادهاي معاملاتي متوقف بازگشته از مجامع عادي ساليانه بود که گشايش اين نمادها در قيمت‌هاي منفي و يا بي‌اقبالي خريداران براي جمع‌آوري سهام از پديده‌هاي بازار رکودزده سهام ايران بود.
حجم و ارزش معاملات سهام در بورس در حالي به کمترين حد ممکن رسيده که متأسفانه دولت همچنان بي‌محابا برنامه انتشار اسناد خزانه اسلامي‌به‌منظور تسويه مطالبات پيمانکاران را در دستورکار خود قرار داده است. در اين زمينه مصوبه دولت براي انتشار 9 هزار و 500 ميليارد تومان اسناد خزانه اسلامي‌و ابلاغ آيين‌نامه اجرايي آن در کانون توجه معامله‌گران بازار سهام قرار گرفته است.
کسادي کسب‌وکار در کنار مشکلات توليدکنندگان در زمينه فروش کالا و طولاني شدن دوره وصول مطالبات باعث شده تا اغلب معامله‌گران از شرايط کنوني اقتصاد ايران به‌اصطلاح تحت عنوان اقتصاد آزمايشگاهي نام ببرند. اقتصادي که هم‌اکنون تصميم‌گيران آن تلاش مي‌کنند تا در شرايط ايزوله مانع از تزريق ميکروب‌هاي مخرب ازجمله رکود تورمي‌شوند، غافل از اينکه وجود برخي ميکروب‌ها از جمله تورم گاهي براي زنده ماندن ضروري است.

آيين‌نامه انتشار ۹۵۰۰ ميليارد تومان اسناد خزانه اسلامي‌ابلاغ شد
هيأت وزيران با ابلاغ آيين‌نامه اجرايي بنده «هـ» تبصره ۵ قانون بودجه‌امسال با واگذاري اسناد خزانه اسلامي‌با حفظ قدرت خريد تا سر رسيد به منظور تسويه بدهي مسجل به قيمت اسمي‌تا سقف ۹ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان به طلبکاران موافقت کرد. به نقل از فارس؛ هيات وزيران در جلسه 1396.3.17 به پيشنهاد شماره 1157162 مورخ 1396.2.17 سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد تبصره 22 قانون بودجه سال 1396 کل کشور آيين نامه اجرايي بند هـ تبصره 5 قانون بودجه سال 1396کل کشور را تصويب کرد. در ماده 2 اين آيين نامه عنوان شده که « واگذاري اسناد خزانه اسلامي‌با حفظ قدرت خريد تا سر رسيد به منظور تسويه بدهي مسجل به قيمت اسمي‌تا سقف 9 هزار و 500 ميليارد تومان به طلبکاران مجاز است.» اسناد مزبور به عنوان ابزار مالي محسوب شده و با امضاي وزير امرو اقتصادي و دارايي صادر مي‌شود. سقف واگذاري اسناد ياد شده در هر مرحله به ميزان يک هزار و 900 ميليارد تومان خواهد بود.
 مجوز راه‌اندازي بازار ثانويه اوراق به سازمان بورس
سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است تمهيدات لازم را برابر قوانين و مقررات مربوط در مورد پذيرش و انجام معامله اسناد خزانه اسلامي‌موضوع اين آيين نامه در بازار ثانويه به عمل آورد.اين آيين نامه اجرايي از سوي اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور ابلاغ شده است.

رشد ۴۹ درصدي سود ايرانول در سال ۹۵ نسبت به ۹۴
صورت‌هاي مالي شرکت نفت ايرانول با سود هر سهم ۲۰۳۳ ريال براي سال مالي منتهي به ۳۰ اسفند ۹۵ منتشر شد.
به نقل از تسنيم، صورت‌هاي مالي شرکت اصلي و تلفيقي حسابرسي نشده شرکت نفت ايرانول با اعلام سود سهام صورت سود و زيان تلفيقي به ازاي هر سهم 2033 ريال با رشدي برابر با 47% نسبت به سال قبل و شرکت اصلي هر سهم 2025 ريال با رشدي برابر با 39% نسبت به سال قبل در سامانه کدال با نماد شرانول درج شد . براساس اطلاعات منتشر شده در سيستم کدال بورس اولين پيش بيني سود هر سهم براي سال مالي منتهي به 30 اسفند 95 شرکت اصلي مبلغ 1829 ريال و آخرين پيش بيني به مبلغ 1946 ريال اعلام گرديده بود که نهايتا مبلغ 2025 ريال تحقق يافت که نسبت به پيش بيني اول 11% و نسبت به پيش بيني آخر 4% افزايش نشان مي‌دهد. قابل ذکر است مجموع مبلغ سود خالص تلفيقي معادل 2033031 ميليون ريال و سود خالص شرکت اصلي مبلغ 2024686 ميليون ريال با سرمايه ثبت شده به مبلغ 1000000 ميليون ريال است.