محمد نیشابوری
m.neyshabory@gmail.com
پيـــروگـزارش روز شنبه روزنامه تجارت درخصوص موضوع خودکفايي گندم واشکالات عديده اين حوزه وعدم تحقق وعده‌هاي صادراتي، فعالان عرصه بورس وتجارت با اين سوال مواجه شدند که اشکال ازکجاست‌؟  ازآنجاييکه اين مسئولان شرکت بازرگاني دولتي بودند که آمارصادرات تحقق نيافته را به جاي آمارصادرات قطعي اعلام کردند، لذا مسئوليت ارايه‌امار غير واقعي نيزبرعهده ايشان است .ليکن براي بررسي علل واقعي عدم وقوع صادرات کالاي کشاورزي‌،  بايد به عملکرد بورس توجه ويژه اي را نشان داد.اگر به عملکرد بورس کالا از زمان صدورمجوز صادرات گندم ومشتقات آن تا زمان حال نگاهي بيفکنيم حقايق به راحتي در برابر ديدگانمان قرار مي‌گيرند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که در۷ ماه گذشته ،۱۲ نوبت کالاي صنعتي- معدني سنگ آهن در بورس کالا عرضه شده و هر۱۲ نوبت عرضه ،به انعقاد قرارداد منجرشده وهمواره تقاضا بيشتراز عرضه بوده است . در حوزه پتروشيمي‌و فرآورده‌هاي نفتي نيزدرمدت ياد شده ،جمعا ۱۴۳۴ نوبت عرضه صورت گرفته که در۶۱۱ مورد ،عرضه به انعقاد قرارداد و فروش منجرشده است .بيشترين عرضه اين بخش، انواع قيرودررتبه‌هاي بعدي انواع عايق‌هاي رطوبتي و گوگرد بوده‌اند که منجربه صادرات بيش ازپنجاه درصد کالاي عرضه شده، گرديده است. و در بخش کشاورزي ۶۹ نوبت گندم وآرد توسط شرکت بازرگاني دولتي ، براي صادرات عرضه شده است که تنها در۴ مورد به انعقاد قرارداد ومعامله منتهي شده است . نگاهي اجمالي به‌امار فوق ، نشان مي‌دهد که عرضه کالاهاي صنعتي وپتروشيمي‌و فرآورده‌هاي نفتي دربيش از۴۱ درصد موارد ، به معامله انجاميده است ، که براي ارزيابي عملکرد بورس کالا ضريب فعاليت قابل قبولي است، ليکن دربخش کالاي کشاورزي ، تنها ۵/۷ درصد عرضه‌ها به انعقاد قرارداد منجرشده که نشانگر وجود اشکال اساسي درمقوله صادرات گندم و آرد و يا ناتواني فروشنده ( شرکت بازرگاني دولتي ) درتنظيم سازوکاربازارصادراتي ، به شکل منطقي وقابل قبول است .لذا بايد شيوه مديريت و يا ارکان مديريت در اين بخش را مورد بازنگري جدي قرار داد.يا ضعف مديريت و يا سازوکار آن دچار اشکالات اساسي است.هرچه هست فرصت‌هاي بزرگي در حال نابودي و ضررهاي جبران ناپذيري درحال وارد شدن است.


سايمون تيسدال
گاردين
با مهاجرت هزاران نفر به يونان، صربستان و ايتاليا، اروپا با اختلاف برسر چگونگي برخورد با موج مهاجران روبروست.درحاليکه مسافران انگليسي براي گذراندن تعطيلات تابستاني به سواحل مديترانه مي‌روند. سواحل اروپايي با موج تازه مهاجران از آفريقا ، جنوب آسيا و خاورميانه روبروست. که براي فرار از جنگ و فقر با قايق به اين کشورها مي‌آيند. در سال 2017 نزديک به 95 هزار مهاجر از آفريقا وارد با قايق وارد جنوب ايتاليا شدند و در سال گذشته نزديک به دو هزار و دويست نفر در آبها غرق شدند.تلاش اروپا براي مقابله با موج مهاجرت در دوسال گذشته با عجله بوده است و آنچه توسط 28 کشور اتحاديه اروپايي تاييد شد درحال لرزش است. اروپا برسر اين موضوع دچار اختلاف است. لهستان و مجارستان مانع ورود مهاجران شدند. جمهوري چک تنها 12 نفر را پذيرفته و درها را به روي بقيه بست کميسيون اروپايي درحال بررسي قانوني اين موضوع عليه اين سه کشور است. اين درحالي است که آلمان به 1 ميليون نفر مهاجر پناه داده است و کشورهاي يونان و ايتاليا کشورهاي ورودي مهاجران هستند و با همسايه‌هاي جنوبي خود يعني فرانسه و اتريش درباره رويکرد با مهاجران در اختلافند و اميد به رويکرد تازه با رئيس جمهور فرانسه‌امانوئل ماکرون را برهم زدند. درحال حاضر هزاران مهاجر در مرز ميان فرانسه و ايتاليا در انتظار ورود به فرانسه هستند. اما فرانسه مانع اين امر است و سهميه مشخص شده توسط اتحاديه اروپا را برعهده نگرفته است. اتريش به مهاجران هزينه اي را براي ترک اين کشور ميدهد اين درحالي است که حملات گروههاي راست افراطي و نئونازي در اين کشور روبه افزايش است.ايتاليا نيز با انتخابات سال 2018 روبروست و زير فشار جنبش پوپوليست 5 ستاره است. بحران مهاجران نقشي بزرگ در رابطه درگيري اتحاديه اروپا با مبحث قلمروي ملي و احترام است.اگر اين بحران افزايش يابد مي‌تواند بر مذاکرات برگزيت درباره عبور و مرور آزاد شهروندان اروپايي نيز تاثير بگذارد.همچنين توافق ميان اتحاديه اروپا با ترکيه نيز اکنون به دليل تنش آنکارا و برلين دچار مشکل شده است.
ترجمه : فاطمه مهتدي


لاريجاني در دیدار وزیر دفاع عراق:
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: دولت عراق بايد از تماميت ارضي خود دفاع کند تا در آينده شاهد يک عراق قدرتمندتر، امن و دموکراتيک در منطقه باشيم و اين امر با حفظ وحدت سياسي امکان پذير خواهد بود.
به گزارش ايرنا، علي لاريجاني در ديدار با «عرفان محمود الحيالي» وزير دفاع عراق افزود :عراق با کمک رشادت‌هاي نيروهاي مسلح و مردم توانست به پيروزي بزرگي دست پيدا کند و بايد قدر اين دستاورد را به خوبي دانسته و از آن حفاظت نمايد. وي افزود: عراق توانست قدرت و تدبير خودش را نشان داده و جايگاه ارزشمندي در منطقه پيدا کند زيرا اين کشور هم داراي جمعيت زياد و هم امکانات و منابع فراواني است و بايد بتواند از اين ذخاير ارزشمند استفاده نمايد.رئيس قوه مقننه تصريح کرد: مسئله داعش باعث شد که شما نسبت به نواقص خود اطلاع کسب کنيد و البته بايد به اين نکته اشاره داشت که که اين جنگ و درگيري شايد براي شما هزينه ايجاد کرد اما توانستيد که تجربه بسيار عميقي به دست آوريد و اين تجربه شما را نسبت به حوادث آينده واکسينه مي‌کند.لاريجاني با اشاره به لزوم حفظ وحدت ميان مردم و دولت، تاکيد کرد: همانگونه که همدلي و همراهي ميان مردم و نيروهاي مسلح باعث چنين دستاورد بزرگي شد، ادامه چنين روندي ظرفيت خيلي خوبي براي عراق ايجاد خواهد کرد زيرا برخي از کشورها به دنبال ايجاد تفرقه در داخل هستند و بحث تجزيه عراق را مطرح مي‌کنند که مسلما آنها دوستان شما نيستند.وي در ادامه اظهار داشت: البته با به دست آوردن اين پيروزي به آرامش کامل دست نخواهيد يافت و نگراني‌هايي در اين زمينه وجود دارد زيرا اسرائيل نمي‌خواهد که به منطقه به آرامش برسد و دائما به دنبال طرح سناريوهاي جديد است.رئيس مجلس حفظ امنيت در عراق را امري ضروري دانست و خاطرنشان کرد: نيروهاي تروريستي مدام به دنبال راه نفوذ هستند و به همين دليل تقويت بخش امنيتي و اطلاعاتي خيلي اهميت دارد و ما به عنوان کشور همسايه و دوست همچنان پشتيبان شما خواهيم بود.لاريجاني با بيان اين که جمهوري اسلامي‌ايران از وحدت گروه‌ها و اقوام در عراق حمايت مي‌کنيم گفت:همانطور که در زمان مبارزه با تروريست‌ها در کنار ملت و دولت عراق بوديم، در مرحله بازسازي نيز همراه شما خواهيم بود.رئيس مجلس گفت: ما معتقديم که همه اقوام بايد در کنار يکديگر در صحنه‌هاي سياسي و حکومتي حضور داشته باشند و به دشمنان اجازه مداخله در تعيين سرنوشتشان را ندهند، زيرا اگر در عراق اختلافات سياسي بروز نمي‌کرد، داعش نمي‌توانست در آنجا نفوذ کند.وي اظهار داشت: اکنون سطح روابط پارلماني و اقتصادي ميان دو کشور خوب است ولي در حد مطلوب نيست و مناسب است که باتوجه به شرايط منطقه، رايزني‌هاي بيشتري ميان دو کشور وجود داشته باشد
ملت و دولت عراق هرگز حمايت کساني که دراين جنگ آنها را تنها نگذاشتند فراموش نخواهند کرد
«عرفان محمود الحيالي» وزير دفاع عراق در اين ديدار گفت: من به شما اين بشارت را مي‌دهم که برادران شما با حماسه اي که آفريدند توانستند بدين پيروزي دست پيدا کنند و مسلما ملت و دولت عراق هرگز حمايت کساني که دراين جنگ آنها را تنها نگذاشتند فراموش نخواهند کرد، همانطور که کساني که داعشي‌ها را به داخل عراق فرستادند هرگز از ياد نخواهند برد.وي افزود: مابه عنوان دولت عراق از تمامي‌بخش‌ها و اقشار نيروهاي مسلح عراق در کنار مردم يک کل واحد بوده و با تروريست‌ها مبارزه کرديم تا عراق مقر استوار و باثبات باشد و در اصل عراق پس از نابودي داعش جايگاهي براي عدم تفرقه خواهد بود.وزير دفاع عراق تصريح کرد: البته هنوز گروهک‌هاي کوچک داعش وجود دارد که آنها هم به زودي نابود خواهند شد زيرا رابطه عميقي که ميان مردم و دولت وجود دارد جايي براي فعاليت اين هسته‌هاي کوچک باقي نخواهد گذاشت.
در نتيجه مسموميت ۹۲ نفر در سيرجان؛
در پي مصرف مشروبات الکلي دست‌ساز ۹۲ نفر در شهرستان سيرجان مسموم شده و ۴ نفر جان باختند. در پي مصرف مشروبات الکي دست‌ساز از عصر پنجشنبه ۲۹ تيرماه تا عصر امروز ۹۲ نفر بر اثر مسموميت به مراکز درماني شهرستان سيرجان استان کرمان مراجعه کرده‌اند.
يک مقام مسئول درماني در شهرستان سيرجان در گفت‌وگو با ايلنا در اين‌باره گفت: ۴ نفر بر اثر مسمويت فوت شده‌اند و حال ۳ نفر وخيم است و ۴۳ نفر در بيمارستان بستري هستند.او ادامه داد: ۲۶ مورد در بيمارستان امام رضا(ع) و ۱۷ مورد در بيمارستان دکتر غرضي شهرستان سيرجان بستري هستند که خوشبختانه وضعيت آنها نگران کننده نيست.

مديرعامل بانک ملت از شناسايي سه هزار و ۹۸۳ ميليارد ريال سود خالص در اين بانک براي سال مالي ۱۳۹۵ خبر داد و گفت: در سال گذشته بابت هر سهم بانک ملت ۸۰ ريال سود محقق شده و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام اين بانک از ۰.۶ درصد در سال ۹۴ به ۶.۳ درصد در سال ۹۵ افزايش يافته است.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک ملت، دکتر‌هادي اخلاقي فيض آثار در مجمع عمومي‌عادي ساليانه اين بانک براي بررسي صورت‌هاي مالي مربوط به سال مالي ۱۳۹۵ گزارش عملکرد هيات مديره را قرائت کرد و افزود: حجم متوسط روزانه معاملات سهام بانک ملت در سال گذشته نسبت به سال ۹۴، سه برابر شده است.
وي به رشد ۵.۳ درصدي دارايي‌ها و رشد ۷.۶۴ درصدي حقوق صاحبان سهام بانک ملت در سال ۹۵ اشاره کرد و اظهار داشت: سود خالص بانک نيز از ۳۸۹ ميليارد ريال در سال ۹۴ به سه هزار و ۹۸۳ ميليارد ريال در سال ۹۵ افزايش يافته که نشان دهنده رشد حداقل ۱۰ برابري سود هر سهم است.
دکتر اخلاقي با بيان اين نکته که بانک ملت به عنوان يک بنگاه اقتصادي در پي کسب سود حداکثري براي ذينفعان است، اضافه کرد: تمرکز بر حوزه بين الملل، تاکيد بر مشتري مداري و مراوده هوشمند با مشتريان، ارتقاي کارايي حوزه اعتباري، تاکيد بر مولدسازي دارايي‌ها، تجهيز بهينه منابع از منظر هزينه‌ها، کاراسازي کانال‌هاي فروش و توسعه و توانمندسازي نيروي انساني به عنوان مهم‌ترين مولفه و عامل تحقق برنامه‌ها، از محورهاي فعاليت بانک در سال گذشته بوده است.
وي با تاکيد بر اين نکته که تعداد روابط کارگزاري بانک ملت از ۴۵ مورد در سال ۹۴ به ۱۴۱ مورد در پايان سال گذشته و بيش از ۱۶۰ مورد در مقطع کنوني افزايش يافته است، ادامه داد: برنامه ريزي براي تاسيس شعب جديد در ساير کشورها، ارتقاي فعاليت شعب بانک در ترکيه و ارمنستان، اخذ مجوز فعاليت مجدد شعبه بانک ملت در کشور کره جنوبي، اخذ مجوز فعاليت شعبه بانک در گرجستان و اخذ مجوز فعاليت مجدد في بانک مالزي به عنوان بانک متعلق به بانک ملت، از جمله فعاليت‌هاي بانک ملت در سال گذشته بوده است و در همين راستا، شعب بانک در ترکيه و ارمنستان، رشدي بالغ بر ۴۰۰ درصد را تجربه کرده‌اند.
مديرعامل بانک ملت از رشد چشمگير حجم فعاليت‌هاي ارزي اين بانک در سال گذشته خبر داد و يادآور شد: رشد ۱۳۰۰ درصدي مبلغ گشايش اعتبارات اسنادي و سه تا چهار برابر شدن تعداد اعتبارات اسنادي گشايش يافته، رشد ۲۴۰ درصد مبلغ حواله‌هاي صادره و به طور کلي رشد ۴.۲ برابري حجم عمليات ارزي بانک از جمله موفقيت‌هاي بانک ملت در سال گذشته است.
به گفته وي، حجم عمليات ارزي بانک ملت در سال ۹۴ معادل دو ميليارد و ۸۸۹ ميليون دلار بوده که اين مبلغ در سال گذشته به ۱۲ ميليارد و ۱۵۶ ميليون دلار رسيده است.
دکتر اخلاقي به رشد ۲۳۵ درصدي مبلغ ضمانتنامه‌هاي ارزي صادره هم اشاره کرد و گفت: ميزان ضمانتنامه‌هاي ارزي صادره در سال ۹۴ معادل ۳۶ ميليون دلار بوده که اين رقم در سال ۹۵ به ۱۲۳ ميليون دلار افزايش يافته است.
وي همچنين از حسن اعتماد سهامداران به مديريت ارشد بانک ملت و حفظ سهام اين بانک با وجود اوضاع نه چندان مساعد بازار سرمايه، قدرداني کرد.

«تجارت‌» بررسی می کند؛
سياست گذاري همه دولت‌هاي ربع قرن اخير در جهت تقويت و گسترش صنايع دولتي و شبه خصوصي و از سوي ديگر تضعيف و تحديد بخش توليد خصوصي بوده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به جاي ايفاي وظايف حکومتي از طريق بنگاه‌هاي بزرگي مانند ايدرو و ايميدرو و همچنين حضور در اداره بنگاه‌هاي صنعتي، به تصدي گري پرداخته است.
سرمايه گذاري در صنعت از نيمه دهه هشتاد تا کنون رو به تنزل بوده که در حال حاضر سهم آن به ۹ درصد از کل سقوط کرده است و در همين حال بيش از ۶۰ درصد همين سهم ناچيز به صنايع بزرگ دولتي و شبه خصوصي متکي به رانتهاي انرژي و منابع (مانند پتروشيمي، فولاد و سيمان) اختصاص يافته است. سهم صنعت از سرمايه گذاري کشورها در سطح جهان بين ۱۵ تا ۳۰ درصد در تغيير است.
توسعه و پيشرفت در هر جامعه اي منوط به توليد و ايجاد ارزش افزوده بوده و به عبارت ديگر شرط لازم توسعه اقتصادي، افزايش درآمد سرانه کشور است. وظيفه دولت مدبر و کارآمد اينست که تمام همت خود را بکار بگيرد تا با ايجاد بستر مناسب، فعاليت‌هاي بخش خصوصي را به سمت فعاليت‌هاي توليدي هدايت نمايد.
از طرفي ديگر، توسعه اقتصادي چيزي جز توسعه منابع انساني نيست. توسعه اقتصادي به معني وضعيتي که درآمد سرانه و رفاه اجتماعي کشور همزمان افزايش يافته و عمده درآمد از توليد و عرضه کالاهاي صنعتي و يا به کمک انباشت علم و تکنولوژي ايجاد ميشود، فقط در صورتي تحقق مي‌يابد که فرهنگ مناسب توسعه اقتصادي شکل گرفته باشد.برخي از مولفه‌هاي فرهنگ مناسب توسعه اقتصادي عبارتند از: رواج درستکاري و صداقت، کار و تلاش و جديت همگاني و فراگير ، قانون مداري، شايسته سالاري، اهميت کار گروهي و نظم پذيري جمعي ، علم دوستي و حاکميت نگرش علمي‌در زندگي، آينده نگري، باور فرهنگي به لزوم احترام به حقوق ديگران، آزادي سياسي و اتکاء به نظر جمع، حاکميت قانون و قانون‌گرايي و انضباط اجتماعي، عقل گرايي و پرهيز از خرافه گرايي، آينده نگري و حسابگري ، رواج وجدان کاري،ايجاد محيط اداري سالم، شايسته سالاري، و شفافيت .
ايران با سهم پايين صنعت از اقتصاد (۱۲/۳ درصد از کل) را نمي‌توان کشوري صنعتي محسوب کرد. بيش از نيمي‌از درآمد صنعتي کشور مربوط به صنايع بزرگ دولتي و شبه خصوصي متکي به رانت‌هاي انرژي و منابع مي‌باشد که اين رانت به عنوان درآمد صنعتي محسوب مي‌شود. سهم صنعت از اقتصاد کشورهاي چين و کره جنوبي بالاي ۳۰ درصد است.
سهم مواد خام و اوليه صنعتي از کل صادرات صنعتي جهاني در حدود ۳۰ درصد مي‌باشد که در ايران بالاي ۹۰ درصد است. رشد تراز تجاري مواد اوليه اساسي (فولاد و شيميايي) در سال ۱۳۹۵ و همچنين علائم و شواهد ديگر حاکي از استمرار رکود در صنايع کوچک و متوسط بخش خصوصي است./اقتصاد به زبان ساده
تجربه کشورهايي که در دهه‌هاي اخير به جرگه کشور‌هاي توسعه يافته پيوسته‌اند، نشان ميدهد که همگي آنها پس از ايجاد زيرساخت‌هاي فرهنگي-اجتماعي متناسب با توسعه اقتصادي، با ادغام در اقتصاد جهاني و استفاده از مزيتهاي نسبي و ظرفيت‌هاي جهاني و با استفاده از بازارهاي بين‌المللي به رشد اقتصادي بالا و با ثبات رسيده‌اند. زيرا در صورتي يک اقتصاد ميتواند به رشد باثبات و مداوم خود ادامه دهد که با تقاضاي گسترده محصولات توليدي خود مواجه باشد. توليد محصولات بدون نگرش صادرات علاوه بر عدم ايجاد ارزش افزوده کافي، کيفيت توليدات را نازل ميسازد. کشورهايي چون کره جنوبي،تايوان، هنگ کنگ، مالزي، سنگاپور، برزيل مثال‌هايي واضح از اين نوع هستند. اين کشور‌ها با درآمد سرانه اي کمتر از کشورمان در سه چهار دهه گذشته، با ادغام در اقتصاد بين‌الملل وبا تعامل صحيح با ساير کشورها و با تلاش و کوشش مداوم براي توليد بيشتر و فروش محصولات متنوع خود به ساير کشورها توانستند به جرگه کشور‌هاي توسعه يافته بپيوندند.حتي يک مورد استثنا وجود ندارد که کشوري در حالت انزوا توانسته باشد به رشد اقتصادي بالا دست يافته باشد. علاوه بر اين مولفه‌هاي زيربنايي، ميبايست تلاش همگاني و مستمر براي چند دهه صورت پذيرد تا کشوري به جرگه کشورهاي توسعه يافته و با درآمد بالا و توزيع درآمد مناسب و رفاه اجتماعي بپيوندد . عليرضا حيدري اقتصاددان با بيان اينکه در نمونه‌هاي ذکر شده شاهد اوج بلوغ فرهنگي و اجتماعي و ارتقاي منابع انساني يک ملت در عالي‌ترين سطح ممکن هستيم. گفت: سرمايه اجتماعي چيزي به غير از اعتماد يکايک افراد جامعه به دولت‌ها و بالعکس نيست. سرمايه اجتماعي حول عوامل انساني شکل مي‌گيرد و تعريف مي‌شود. بر اين اساس است که مي‌ توان قابل اتکا و قابل اطمينان بودن رفتارهاي يک جامعه را شناخت.او در گفت و گو با تجارت گفت: همين سرمايه اجتماعي که گفته شد در اعتماد متقابل خلاصه مي‌شود، ژاپن را تبديل به يک کشور قدرتمند کرده است. اين در حالي است که دولت‌هاي ديگر با برخورداري از ثروت‌هاي خدادي که ژاپن حتي يک دهم آن را هم در اختيار ندارد، نتوانسته‌اند که به علت خطا رفتن در سياست گذاري‌ها و پيش بيني‌ها چنين پتانسيل عظيمي‌را پشت سرخود بياورند.
حيدري يکي از دلايل آن را خطا و لغزش در سياست گذاري، برنامه ريزي و پيش بيني‌ها دانست و افزود: براي نمونه وقتي جمعيت ايران در دهه 60 به يک باره افزايش يافت امکانات لازم براي پرورش استعدادهاي آنان و بسترسازي براي بهره گيري از پتانسيل‌هاي انساني آنان خلق نشد که اين به همان خطا در برنامه ريزي بازمي‌گردد. البته اين با ناقص بودن اطلاعات و يا اشتباه بودن اطلاعات نيز بازمي‌گردد، چرا که برنامه ريزي بر بستر اطلاعات انجام مي‌شود.
غدير مهدوي، تجليلگر اقتصادي در ادامه دراين باره گفت: توسعه اقتصادي چيزي نيست که يک شبه و يکساله و ده ساله بدان دست يابيم. حرکت به سمت توسعه اقتصادي فرآيندي است که طي آن يک دولت و ملت بصورت همگرا و با عزم ملي و اراده همگاني، تلاش عالمانه اي را براي يک دوره طولاني سه تا چهار دهه متوالي، و با هماهنگي و ثبات، براي ترقي و تعالي صورت ميدهند. اقتصاد در طي اين دوره نسبتا طولاني ميبايست هر ساله رشد اقتصادي بالايي ( مثلا لااقل بالاي شش درصد) را تجربه کند تا درآمد سرانه را که شرط لازم توسعه است به حد قابل قبولي برساند. به عنوان مثال اکنون که درآمد سرانه واقعي کشور حدود پنج هزار دلار است، با نرخ رشد شش درصد، پس از دوازده سال به ده هزار دلار و پس از بيست و چهار سال به بيست هزاردلار خواهد رسيد که اين سطح درآمد سرانه در حال حاضر از درآمد سرانه کشورهاي توسعه يافته فعلي، پايين تر است. در صورتي افزايش درآمد سرانه تحقق مي‌يابد که کشور بتواند با اقتصاد‌هاي بزرگ و با بازار وسيعي در تعامل باشد. تعامل با اقتصاد‌هاي کوچک و محدود، به هيچ راهي نميتواند رشد اقتصادي بالا و با ثبات براي يک دوره طولاني را به ارمغان آورد.
 توزيع ناعادلانه درآمد ميتواند ثمرات رشد اقتصادي را تلخ نمايد. يکي از مهمترين پارامترهاي اقتصادهاي سالم، ايجاد رفاه عمومي‌و فراگير براي همه اقشار جامعه است که در قالب توزيع عادلانه ثروت و درآمد ايجاد ميشود. دولت براي ايجاد عدالت در کنار رشد اقتصادي، ميبايست نظام مالياتي و نظام تامين اجتماعي و نظام بانکي را اصلاح نموده و از ايجاد رانت براي افراد خاص جلوگيري نمايد.
با جایگزینی اینترنت نامحدود و افتتاح شبکه ملی اطلاعات رقم خورد؛
فاز سوم شبکه ملي اطلاعات در بيست و سومين نمايشگاه الکامپ با حضور وزير ارتباطات و ساير مسوولان حوزه فناوري اطلاعات کشور رونمايي شد.
شبکه ملي اطلاعات در ٣ فازبندي در تاريخ شهريور٩٥، بهمن ٩٥ و مرداد ٩٦ پياده سازي و به بهره برداري رسيد. اين پروژه مطابق با مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي و الزامات برنامه پنجم توسعه اجرايي شده است. تفکيک ترافيک خارج و داخل و پياده سازي شبکه اي امن، پايدار، پهن باند و داراي موبيليتي با مديريت مستقل و امکان عرضه خدمات محتواي بومي‌از جمله الزامات عملياتي شدن شبکه ملي اطلاعات عنوان شده است. محمود واعظي در اين مراسم با اشاره به مصوبه کمسيون تنظيم مقررات ارتباطات درباره اينترنت نامحدود اعلام کرد: در کميسيون تنظيم مقررات دو مصوبه داشتيم. در مصوبه اول ارتباط بين زيرساخت و مخابرات با شرکت‌هاي FCP را ساماندهي کرديم و در مصوبه دوم نيز درباره‌ تعرفه و مصرف اينترنت تصميم گرفتيم.  وي درباره‌ مصوبه سازمان در راستاي ارائه اينترنت نامحدود گفت: هر روز شاهديم رسانه‌ها درباره کم فروشي مخابرات و FCP‌ها مي‌نويسند. اما ما بارها اعلام کرديم، اين تصور به اين دليل است که استفاده از ويديو حجم زيادي مي‌گيرد. به همين دليل به جاي اينکه به مردم حجم بفروشيم، اتصال اينترنت را تسريع کرديم تا مردم براي نيازمندي‌هاي خود، سرعت مورد نيازشان را خريداري کنند. او با بيان اينکه سرعت در شبکه‌هاي ملي اطلاعات محدويت ندارد گفت: در اين راستا محدوديتي که همواره براي سرعت وجود داشت را برداشتيم. همچنين با افزايش «مراکز تبادل داده» به هفت عدد، اين کار انجام گرفته است.  وي گفت: بر اساس سيستمي‌که اکنون وجود دارد، هر کس از محتواي داخل استفاده کند، ۵۰ درصد اينترنت بين‌الملل را مي‌پردازد زيرا ما بر اساس محاسبه‌اي که انجام داده‌ايم، متوجه شديم پولي که براي اين اتصال بايد داده شود همين ۵۰ درصد است.
گلايه از قوه قضاييه
وي با اشاره به فعاليت کسب و کارهاي اينترنتي در بستر شبکه ملي اطلاعات گفت: چهار سال پيش تصور نمي‌کرديم کسب و کارهاي اينرنتي به اين گونه پيشرفت کندن در شرايطي که در سال ۹۴، ۸۰ استارت‌اپ و در سال ۹۵ تعداد ۲۲۰ استارت‌اپ در الکامپ بودند، امسال شاهديم در سالن الکامپ استار، ۴۵۰ گروه جوان با ايده‌هاي بسيار خوب، شرکت‌هاي خود را راه‌اندازي کردند. او با بيان اينکه فضاي فناوري اطلاعات اکنون در دست جوانان و فارغ‌التحصيلان است اظهار کرد: سرمايه اين شرکت‌ها اعتماد مردم و خدمات لحظه‌اي به آنهاست و ما از معاون قوه قضاييه که در اين مراسم حضور دارد، مي‌خواهيم گلايه شرکت‌ها را به اين قوه منتقل کند زيرا زماني که اين کسب و کارها و شرکت‌هاي فين تک ناگهان فيلتر مي‌شود، اعتماد مردم به آنها سلب شده و کل سرمايه آنها نابود مي‌شود.
وي با بيان اينکه اکنون زيرساخت‌هاي لازم انجام شده است گفت: در حال حاضر بخش خصوصي و جوانان به اين حوزه روي آورده‌اند و از اين جا به بعد نوبت حاکميت، دولت، شوراي عالي فضاي مجازي، مجلس و قوه قضاييه است. ما بايد کسب‌ و کارهاي الکترونيک را به رسميت بشناسيم و قوانين و مصوبات را بر اساس فعاليت‌ آنها ايجاد کنيم. نمي‌توان رفتاري که با کسب و کارهاي سنتي داشتيم را براي پلت‌فورم‌ها نيز اعمال کنيم.
وي با بيان اينکه بايد به فضاي کسب و کارهاي الکترونيکي عنايت ويژه داشته و به آنها اعتماد کنيم افزود: سال گذشته صد هزار شغل در حوزه آي سي تي از طريق کسب‌ و کارها و در بستر شبکه ملي اطلاعات ايجاد کرديم و بنا داريم امسال اين عدد را به ۱۳۰ هزار برسانيم مشروط بر اينکه همه تحقق اين کار کمک کنند. وي با تاکيد بر فراهم شدن زيرساخت‌هاي شبکه ملي اطلاعات اظهار کرد: ما ديگر از نظر زيرساخت نگراني نداريم، تنها مشکلات کوچکي در بخش دسترسي و شبکه اتصال وجود دارد که‌اميدواريم با برنامه ريزي شرکت‌مخابرات و بعضي از FCP‌ها حل شود.
 راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات بر زمين مانده بود
وزير ارتباطات با اشاره به شبکه ملي اطلاعات به عنوان اولويت اصلي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: چهار سال پيش که به وزارت ارتباطات آمديم، متوجه شدم عقب هستيم و تصميم گرفتيم در اين حوزه توسعه پيدا کنيم. تصميم دوم ما نيز درباره کار بر زمين مانده شبکه ملي اطلاعات بود که هم دربرنامه چهارم و پنجم توسعه وحکم رهبري در تشکل شوراي عالي مجازي به آن تاکيد شده بود، بنابر اين تصميم گرفتيم مهمترين پروژه وزارت خانه شبکه ملي اطلاعات باشد.
وي ادامه داد: ما متوجه شديم تا زماني که شبکه ملي انتقال و ip کشور را توسعه ندهيم نمي‌توانيم به توسعه شبکه ملي اطلاعات بپردازيم به همين دليل به توسعه اين کار اقدام کرديم تا مردم و دستگاه‌ها بتوانند از محتوا و خدمات شبکه متناسب با نيازهاي خود استفاده کنند. او با تاکيد بر پيشرفت‌هاي انجام شده در راستاي افزايش زيرساخت‌ها گفت: آنچه از ابتدا در ايران براي شبکه انتقال انجام شده بود که حدود ۹۰۰ گيگابيت بود، از ابتداي دولت يازدهم افزايش ۱۱ برابري داشت. همچنين شبکه آي تي کشور که ۶۲۴ گيگابيت بر ثانيه بود امروز ۱۶ برابر شده است. وي با اشاره به راه‌اندازي سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات و همچنين شبکه علمي‌کشور گفت: دانشگاه‌ها استقبال خوبي از شبکه ملي اطلاعات کشور کردند و اينکه خدمتي داشته باشيم که جوانان از آن استفاده کنند بسيار خوب است. همچنين شکبه سلامت کشور، ثبت احوال نيز از ديگر خدمات دستگاه‌هاست که از امروز برروي شبکه ملي اطلاعات قرار گرفته و به بلوغ مي‌رسد.
روند دولت الکترونيک مشابه با شبکه ملي اطلاعات
وي با اشاره به راه‌اندازي دولت الکترونيک اظهار کرد: ما قصد داريم همان روندي که براي شبکه ملي اطلاعات داشتيم را براي دولت الکترونيکي طي کنيم، بدين ترتيب با راه‌اندازي فاز اول آن در هفته آينده، فاز دوم و سوم آن نيز تا پايان دولت دوازدهم به پايان مي‌رسد. وزير ارتباطات خاطر نشان کرد در حال حاضر بين بخش خصوصي و دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي و دولت يک مثلث همکاري ايجاد شد و اميدواريم که اين همکاري ادامه يابد تا بتوانيم به نيازهاي مردم رسيدگي کنيم.
غبارروبي ضريح امام رضا (ع)
 با حضور رهبر انقلاب

در آستانه‌ دهه‌ کرامت، مراسم غبار روبي مضجع شريف ثامن‌الحجج، حضرت امام رضا (ع) در فضايي معنوي و با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي‌برگزار شد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري،مراسم غبار روبي مضجع شريف ثامن‌الحجج، حضرت امام رضا (ع) در فضايي معنوي و با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي‌برگزار شد.در طول مراسم، قاريان و مداحان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) با قرائت آيات نوراني قرآن و مديحه سرايي به اين آيين با شکوه معنويت و روحانيت خاصي بخشيدند.

کاهش ۲۳ درصدي جرم فرار از خدمت
رئيس سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح گفت: پرونده‌هاي فرار از خدمت در سطح کشور بيش از ۲۳ درصد کاهش يافته است.به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام بهرامي‌در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسي و رسيدگي به جرايم و پرونده‌ها در سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح اظهار داشت: در رسيدگي به پروند‌ها يکي از گزينه‌هاي انتخابي براي پرداخت بهره‌وري قضات در کنار کيفيت کار، تعداد پرونده‌هاي مختومه است.او گفت: تلاش‌هاي، ستادکل نيرو‌هاي مسلح، سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح و فرماندهان موجب شده که رقابتي براي کاهش جرايم در يگان‌ها بوجود آيد به نحوي که در سال گذشته در بحث فرار از خدمت بيش از ۲۳ درصد و ساير جرايم ۶ درصد کاهش داشته‌ايم. بهرامي‌تأکيد کرد: اگر در تمامي‌جرايم با ۶ درصد کاهش مواجه باشيم مي‌توان گفت: روند خوبي پيش رو داريم. اين مقام قضايي به اقدامات صورت گرفته به منظور پيشگيري از وقوع جرم در نيرو‌هاي مسلح اشاره کرد و گفت: در اين راستا ۴ برنامه ۵ ساله تاکنون به مرحله اجرا درآمده و امسال بيستمين سال اجراي اين برنامه‌ها است و علي‌رغم همه تنگنا‌هايي که در کشور وجود دارد توانستيم جرايم را در سطح بسيار قابل قبولي کاهش
دهيم.

دولتمردان روسيه، افرادي مستقل و عاقل
تعميق همکاري‌هاي استراتژيک در عرصه‌هاي اقتصادي و امنيتي منطقه در ديدار سفير روسيه با دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد تاکيد قرار گرفت.به گزارش ايسنا، محسن رضايي در ديدار با لوان جاگاريان سفير روسيه در تهران با راهبردي خواندن نگاه دو کشور، عزم و اراده دو ملت را در نگاه رهبر معظم انقلاب و رئيس‌جمهور روسيه متجلي دانست و افزود: نقش و جايگاه مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهور روسيه در تقويت مناسبات و همکاري‌هاي دو کشور، مهم و اساسي بوده است.وي با تأکيد بر گسترش روابط ايران و روسيه گفت: بايد تلاش کنيم تصميم سازان دو کشور، اين روابط را به‌منزله يک سرمايه ارزشمند دانسته و از تعميق آن حمايت کنند. ما دولتمردان روسيه را افرادي مستقل و عاقل يافته‌ايم که در اين سال‌ها در برابر فشارهاي آمريکا، مقاومت کرده‌اند.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بر لزوم توسعه همکاري‌هاي استراتژيک ايران و روسيه در موضوعات اقتصادي، سياسي و امنيتي در عراق و سوريه تأکيد کرد و افزود: ما و روسيه تحريم هستيم و مي‌توانيم از اين تحريم‌ها با همکاري هم يک فرصت تاريخي بسازيم و از بازارهاي مشترک ايران، روسيه در منطقه براي سرمايه‌گذاري و مبادلات اقتصادي بهره ببريم.

روزنامه ايران، مجرم مستحق تخفيف
دبير هيات منصفه مطبوعات گفت: جلسه رسيدگي به پرونده‌هاي روزنامه «ايران» و مجله «قاصدک شهر» در شعبه 9 دادگاه کيفري يک استان تهران به رياست قاضي محمدي کشکولي برگزار شد.علي‌اکبر کساييان در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در اين جلسه به اتهامات مديرمسول روزنامه «ايران» با عناوين اتهامي‌نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشويش اذهان عمومي‌و استفاده از امکانات دولتي در جهت تبليغات انتخاباتي به نفع يکي از نامزدها رسيدگي شد که پس از جلسه دادگاه، هيات منصفه مطبوعات وارد شور شد و مديرمسول اين روزنامه را در اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشويش اذهان عمومي‌با اکثريت آرا مجرم تشخيص داد و در اتهام دوم استفاده از بودجه دولتي در جهت تبليغات انتخاباتي به نفع يکي از نامزدها، با اکثريت آرا مجرم تشخيص نداد.وي افزود: همچنين هيات منصفه مطبوعات مديرمسول اين روزنامه را با اکثريت آرا مستحق تخفيف دانست.کساييان گفت: قرار بود در اين جلسه به پرونده مجله قاصدک شهر رسيدگي شود که به علت نقص پرونده، رسيدگي به آن به آينده موکول و پرونده عدوت داده شد.

رجل سياسي در انتظار تصميم شوراي نگهبان
رييس پژوهشکده شوراي نگهبان با اشاره به اينکه «رجل سياسي» يکي از شرايط انتخاب شوندگان در هنگام ثبت‌نام انتخابات رياست جمهوري است، تصريح کرد: در شوراي نگهبان اين شرايط مورد بررسي قرار گرفت و در سال 92 يک آيين‌نامه داخلي تهيه شد. سيامک ره‌پيک در گفت‌وگو با ايسنا، ادامه داد: بعد از ابلاغ سياست‌هاي کلي انتخابات بنا بر اين شد اين شرايط از جمله «رجل سياسي» تنظيم و اعلام شود. در پژوهشکده شوراي نگهبان مطالعاتي صورت گرفت، گزارشي تهيه شد به صحن شورا هم اعلام شد؛ البته شوراي نگهبان آن آيين نامه قبلي را هم مجددا بررسي کرد، منتها از نظر زماني، زمان بررسي‌ها به نحوي بود که مقارن با انتخابات رياست جمهوري شد.معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان خاطرنشان کرد: وقتي اين موضوع به پژوهشکده ارجاع شد، پژوهشکده مطالعاتي را انجام داد و گزارشاتي هم تهيه شد. در مورد روش و متد ورود به اين بحث و چگونگي تنظيم اين شرايط مدل‌هاي مختلف پيشنهاد شد که اينها در کنار آن آيين نامه قبلي در جلسه شوراي نگهبان مطرح شد، ولي با توجه به شرايط وقت و زمان انتخابات، اين جمع بندي تا قبل انتخابات 96 انجام نشد. ان‌شاء الله در آينده اگر شوراي نگهبان نتيجه نهايي را تصويب کرد، اعلام خواهد شد.

انهدام باند خريد و فروش و حمل سلاح
بازپرس شعبه سوم دادسراي عمومي‌و انقلاب کرمان از کشف ۷ قبضه سلاح جنگي، دو قبضه سلاح شکاري و تعدادي ادوات جنگي خبر داد.ايمان شهسواري در گفت‎وگو با ميزان افزود: در جهت برقراري نظم و امنيت در سطح استان کرمان و مقابله با جرائم خشن طي دو عمليات صورت گرفته توسط مامورين پليس اطلاعات در شهرستان کرمان و فهرج مقاديري سلاح جنگي کشف و ضبط گرديد.شهسواري ابراز داشت: در اين دو عمليات يک قبضه کلت کمري، يک تيغه خشاب و تعداد ۹ عدد فشنگ کلت،۷ قبضه سلاح جنگي کلاشنيکف، يک قبضه سلاح شکاري و تعداد ۶ تيغه خشاب کلاشنيکف، يک عدد نارنجک دستي و يک قبضه سلاح شکاري طرح m۱۶ و يک تيغه خشاب شکاري و تعداد ۲۵۱ عدد فشنگ جنگي کلاشينکف کشف و ضبط گرديد.وي با بيان اينکه در اين راستا ۴ نفر متهم دستگير شده است، گفت: يک دستگاه خودرو سواري زانتيا و يک دستگاه خودرو پرايد متعلق به متهمين نيز توقيف
گرديد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از آخرین تلاش های روحانی برای تعیین وزرا خبر داد؛
با نزديک شدن به آغاز دولت دوازدهم، تشکيل کابينه و انتخاب وزرا يکي از مباحث روز کشور شده است. عده اي در اين ميان سعي دارند گزينه‌هاي خود را به دولت تحميل کنند و برخي نيز سعي دارند با اشکال تراشي به تخريب وزراي پيشنهادي بپردازند. حجت الاسلام حسن روحاني نيز به دنبال آن است که وزرايي کارآمد را به مجلس شوراي اسلامي‌معرفي کند تا هم بتوانند از مجلس راي اعتماد بگيرند وهم کابينه اي منسجم و البته کارآمد تشکيل دهد.
مشورت مداوم با رهبري
در اين رابطه يک عضو فراکسيون اميد با بيان اينکه براساس اخبار موثق رئيس‌جمهور براي تعيين نهايي وزرا با مقام معظم رهبري مشورت کرده و اين مشورت‌ها تداوم دارد، تاکيد کرد که مشورت رئيس‌جمهور با رهبري نافي اختياراتش و آزادي عمل نمايندگان نيست.عليرضا رحيمي‌در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: براساس اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسي مسئوليت انتخاب وزرا و معرفي آنها به صحن علني جهت اخذ راي اعتماد با رئيس‌جمهور است.وي افزود: رئيس‌جمهور در تعيين نهايي وزرا به خصوص در مورد وزراي پيشنهادي که نمايندگان نسبت به آنها مخالفتي دارند، با مقام معظم رهبري مشورت کرده است که اين مشورت‌ها تا زمان تعيين نهايي و قطعي ادامه خواهد داشت.نماينده تهران با اشاره به اصل ۵۷ قانون اساسي در مورد تفکيک قوا گفت: مشورت رئيس‌جمهور با رهبري تعارضي با اين اصل قانوني ندارد. مشورتي که گرچه الزام و تکليف قانوني نيست اما عرفا تبديل به فرآيندي خيرانديشانه شده که در ادوار گذشته نيز توسط روساي جمهور انجام مي‌شده است.رحيمي‌گفت: از طرف ديگر براساس اصل ۸۶ قانون اساسي نمايندگان مجلس در اظهارنظر و راي خود کاملا آزادند و بعد از ارزيابي کامل وزراي پيشنهادي راي‌شان را اعمال مي‌کنند. از اين رو مشورت رئيس‌جمهور با رهبري نافي اختيارات و آزادي عمل نمايندگان در اعلام نظر و راي اعتماد آنها نيست.وي تاکيد کرد: صرف نظر از اينکه وزراي وزارتخانه‌هاي کليدي يا همه وزرا موضوع مشورت رئيس‌جمهور با رهبري باشند، اين رويکرد باعث تقويت رئيس‌جمهور و کابينه دوازدهم مي‌شود.
مصداقي معرفي نمي‌کنيم
در همين رابطه عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين که اين فراکسيون مصاديقي براي انتخاب اعضاي دولت دوازدهم به رييس جمهوري معرفي نکرده و نمي‌کند، گفت: فراکسيون اميد تاکيد دارد که دولت بايد بتواند براساس شاخص‌هاي تعريفي خود، افراد موثر را براي اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي کند.علي اکبري در گفت و گو با ايرنا افزود: سعي مي‌کنيم در دادن راي يا رايزني‌ها و تعاملات با دولت، نيات خود را بيان کنيم و تاکنون نيز مصاديقي به رييس جمهوري معرفي نکرده‌ايم.نماينده شيراز با بيان اين که مجلس دهم تمام تلاش خود را براي تعامل واقعي با دولت يازدهم به کار گرفت، گفت: جامعه اين ارتباط منطقي را در عملکرد مجلس مشاهده کرد. هرچند که گاهي يک طيف معدودي از نمايندگان مي‌خواستند براي دولت مزاحمت‌هايي ايجاد کنند اما اين اقدامات تاثيري نداشت.عضو فراکسيون اميد مجلس اظهار اميدواري کرد: دولت افرادي را براي کسب راي اعتماد به مجلس معرفي کند که از توانمندي، دانش و دست پاکي برخوردار باشند و ما نيز سعي مي‌کنيم در دادن راي به اين مسايل توجه کنيم.
ديداري مثبت و خوب
از سوي ديگر رييس کميسيون نمايندگان ولايي مجلس با بيان اينکه اعضاي کميته تعامل اين فراکسيون با رييس جمهوري در مورد کابينه دوازدهم ديدار کردند، گفت: در اين ديدار ما در مورد مشکلات کنوني کشور و کابينه دوازدهم با رييس جمهوري گفت وگو کرديم.حميدرضا حاجي بابايي در گفت وگو با ايرنا افزود: پيش از اين کميته تعامل و گفت وگوي فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس که بيش از 120 عضو دارد،درخواستي مبني بر ديدار با رييس جمهوري داشت که رييس جمهوري استقبال کرد و بلافاصله اين ديدار انجام شد.وي گفت: ما در اين جلسه مشکلاتي از جمله رکود اقتصادي، بيکاري، اشتغال، قاچاق، وضعيت موسسات اعتباري، واردات و صادرات، مسائل فرهنگي را مورد بررسي قرار دادند همچنين اعضا کميته تعامل در اين جلسه تاکيد داشتند که به دو وزارت خانه‌اموزش و پرورش و علوم بايد توجه ويژه اي شود.وي تصريح کرد: در اين جلسه نمايندگان بر افزايش مراکز دانش بنيان و بردن اين مراکز به سمت اقتصاد مقاومتي تاکيد کردند همچنين موضوعاتي همچون آسيب‌هاي اجتماعي، ناکارآمد بودن سيستم اداري در اين جلسه مورد بررسي قرار گرفت.وي گفت: ما در اين جلسه تاکيد داشتيم که انصاف نيست با اين مشکلات در کشور، هيچ فرد يا گروهي بخواهد در کشور حاشيه سازي کند، ما تاکيد کرديم که هيچ سهميه اي از دولت نمي‌خواهيم.وي گفت: ما در اين جلسه به رييس جمهوري بيان کرديم که دولتي کارآمد و بدون حاشيه مي‌خواهيم و شاخص‌هاي مد نظرمان براي انتخاب کابينه را به وي انتقال داديم.حاجي بابايي يادآور شد: ما توقع داريم دولت مهم‌ترين سند راهبردي يعني برنامه ششم توسعه را به خوبي اجرا کند، توقع داريم دولت تسليم هيچ گروه و حزبي نشود.وي با اشاره به اين که اين ديدار در فضايي مثبت انجام شد، اظهار داشت: ما اين ديدار را مثبت ارزيابي مي‌کنيم، قرار شد اين تعاملات بين رييس جمهوري،دولت و فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس ادامه يابد.
ايجاد فضاي بانشاط سياسي و اجتماعي
و اما يک عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي معتقد است که حل مسائل اقتصادي و ايجاد فضاي بانشاط سياسي و اجتماعي از اولويت‌هاي کاري دولت دوازدهم است.يدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به گمانه زني‌هاي اخير در خصوص تغيير و تحولات در کابينه دولت دوازدهم گفت: مردم قطعا در انتخابات 29 ارديبهشت به اين کابينه راي ندادند بلکه راي آنها به آقاي روحاني و خواستشان تغيير کابينه بود تا بتواند براي مواجهه با مشکلات قويتر ظاهر شود.وي با تاکيد بر حل مشکلات حوزه اقتصاد در کشور تصريح کرد: کابينه جديد بايد با توان بالا کشور را از رکود به سمت رشد و توسعه ببرد تا پاسخ جوانان عزيزمان که صادقانه در انتخابات حضور پيدا کردند، داده شود.اين فعال سياسي اصلاح طلب خاطر نشان کرد: من فکر نمي‌کنم کسي به آقاي روحاني راي داده باشد که تغييري در کشور ايجاد نشود و ما در زمان تبليغات انتخاباتي از طرف آقاي روحاني به مردم وعده داديم که رويش، رشد و اشتغال در جامعه ايجاد شود و اين مسائل در گرو آن است که تغييرات چشمگيري در کابينه ايجاد شود و افراد جوانتر و چابکتر روي کار آيند.طاهرنژاد با اشاره به اولويت‌هاي اصلي دولت دوازدهم در ابتداي کار، گفت: علاوه بر رسيدگي به مسائل اقتصادي، ايجاد فضاي بانشاط سياسي و اجتماعي و کاستن از آسيب‌هاي اجتماعي و پرداختن به برنامه‌هاي متنوع فرهنگي، همچنين ايجاد ارتباطات مناسب با دول خارجي مسائلي است که دولت دوازدهم بايد به آنها بپردازد.

از موتور سه سيلندرملي پرقدرت و كم‌مصرف يورو 6 رونمايي شد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته در مجموعه صنعتي گروه خودروسازي سايپا يكي ديگر از دستاوردهاي برجام در صنعت خودروسازي كشور رونمايي شد. موتور سه سيلندر ملي كه داراي استانداردهاي يورو 6 است. در حالي روز گذشته از يك محصول داراي استاندارد يورو 6 رونمايي شد كه هنوز بسياري از خودروها و وسايل نقليه كشور از استانداردهاي يورو 4 و يورو 5 نيز برخوردار نيستند. با اين حال روز گذشته اعلام شد كه تا سال 89 تمام خودروهاي كشور بايد مشمول استاندارد يور 5 بشوند.
روز گذشته نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت موتور سه سيلندر ملي توليد شده توسط سايپا را يكي از دستاوردهاي برجام براي صنعت خودروسازي كشور معرفي كرد و اعلام كرد كه مانعي براي ارتباط فناوري، صنعتي و تجاري با ساير كشور در ايران وجود ندارد. از طرف ديگر جمالي همزمان با اعلام خبر طي كردن مراحل نهايي براي توليد تيباي برقي از قرارداد مشترکي با شرکت سيتروئن فرانسه براي ساخت موتور جديد در راستاي مسائل زيست محيطي خبر داد.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: هيچ مانعي براي ارتباط با شرکت‌هاي خارجي در فناوري، صنعت و تجارت نداريم که از دستاوردهاي برجام است. محمدرضا نعمت‌زاده روز گذشته در آيين رونمايي از نخستين نمونه موتور ملي سه سيلندر پرقدرت و کم‌مصرف يورو 6 توليد شده در شرکت سايپا، با قدرداني از رئيس‌جمهوري در پيشبرد با حوصله برجام و اجرايي کردن آن، گفت: اين پروژه از دستاوردهاي برجام است. به گفته نعمت‌زاده، با اجرايي شدن برجام امروز هيچ مانعي براي ارتباط فناوري، صنعتي و تجاري با ساير کشورها نداريم، هرچند گلوگاه‌هايي در بخش‌هاي بانکي به دليل ايران هراسي‌هاي آمريکا و جريمه کردن برخي بانک‌ها وجود دارد که آن‌هم بتدريج در حال حل شدن است.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در ديدارهاي مختلفي که با هيات‌هاي خارجي براي توسعه مناسبات اقتصادي داشته‌ايم، بر مساله گشايش‌هاي بانکي توصيه و تاکيد شده و اين ارتباطات کم کم در حال شکل‌گيري است. وي با اشاره به پروژه موتور ملي سه سيلندر کم‌مصرف، خاطرنشان کرد: 2 سال پيش در سفر به اتريش براي برقراري نخستين کميسيون اقتصادي مشترک دو کشور پس از 10 سال، قرارداد اين پروژه‌امضا شد و امروز شاهد به ثمر نشستن آن هستيم. نعمت‌زاده بيان داشت: کشور اتريش همواره دوست و ياور ايران در بخش‌هاي علمي‌و فناوري بوده و نقشه راه ترسيم شده بخش صنعت با اين کشور مي‌تواند الگويي براي ساير کشورهاي براي توسعه همکاري‌ها با ايران باشد. وي تاکيد کرد: نوآوري شاه‌کليد توسعه در جهان امروز است و خودروسازي به‌عنوان صنعتي پيشران در کشور بايد به آن اهتمام کافي داشته باشد.
اين عضو کابينه دولت يازدهم با تاکيد بر لزوم سرعت بخشيدن به انجام امور و استفاده از تجارت ساير کشورها، با اشاره به پروژه موتور سه سيلندر ملي، تصريح کرد: اگر اين موتور بدون مشارکت و استفاده از تجربه شرکت AVL اتريش ساخته مي‌شد، به هفت تا هشت سال زمان نياز داشت و علاوه بر صرف هزينه‌هاي زياد از گردونه رقابت بازمي‌مانديم؛ اما با همکاري انجام شده طي دو سال به نتيجه رسيد. وي همچنين خواستار انعقاد قرارداد با قطعه‌سازان داخلي براي تامين قطعات مورد نياز اين موتور ملي از سوي سايپا شد تا براي تامين قطعات مورد نياز به خارج متوسل نشويم. به گفته نعمت‌زاده، تامين 55 درصدي قطعات مورد نياز از سوي شرکت‌هاي داخلي در اين قرارداد عنوان شده است. وي خاطرنشان کرد: برخي قطعه‌سازان ايراني از سوي شرکت‌هاي بزرگ خارجي ارزيابي شده و موفق به کسب استانداردهاي مدنظر آنها شده‌اند که بايد از قابليت‌هاي آنها استفاده کرد. وزير صنعت، معدن و تجارت در خاتمه خواستار عرضه سريع‌تر سوخت‌هاي با استاندار يورو 5 و يورو 6 شد تا از قابليت‌هاي کامل اين خودروي ملي استفاده شود.
شمارش معكوس براي ورود تيباي برقي به بازار
روز گذشته همچنين مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با بيان اينکه خودروي تيباي برقي در حال آزمايش است، گفت: اين خودرو پس از پشت سر گذاشتن موفقيت‌آميز آزمايشات، در آينده‌اي نزديک عرضه خواهد شد. مهدي جمالي افزود: شرکت سايپا در سال‌هاي گذشته به دليل تحريم‌ها و ساير مشکلات در شرايط بحراني قرار گرفته بود، اما با تدابير وزير صنعت بتدريج از مشکلات خارج شد. به گفته اين مقام مسئول، اصلي‌ترين موضوعي که منجي سايپا شد، حرکت به سمت تنوع محصول به‌عنوان يک اصل اساسي بوده است. وي بيان داشت: امروز تنوع محصولات سايپا از 13 محصول در گذشته به 23 محصول رسيده و مگاپلتفرمي‌با توانمندي و دانش داخلي طراحي کرده‌ايم که موتور سه سيلندر کم‌مصرفي که رونمايي مي‌شود، بخشي از آن است.
جمالي از طراحي و توسعه سه محصول جديد از جمله موتور جديد تيبا و قرارداد مشترکي با شرکت سيتروئن فرانسه براي ساخت موتور جديد در راستاي مسائل زيست محيطي خبر داد و افزود: محصولات جديد سايپا از کيفيت بالايي برخوردارند و توان رقابت در بازار خواهند داشت. مديرعامل سايپا با اشاره به تدارک معاونت خودروي برقي در اين شرکت از يک سال پيش، افزود: آمادگي داريم به زودي خودروي تيباي برقي را به بازار عرضه کنيم که مراحل تست خود را مي‌گذراند. وي تصريح کرد: گروه سايپا آمادگي دارد همه ساله دستکم 2 محصول جديد را به بازار عرضه کند، اما تحقق توسعه محصول و ايجاد دانش نيازمند هزينه است. وي تاکيد کرد: در صورت تامين سرمايه، سايپا اين توان را داراست تا به پيشتاز صنعت خودروسازي در منطقه تبديل شود.
اجباري شدن استاندارد يور 5 از سال 98
در بخش ديگري از برنامه روز گذشته همچنين رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در حال حاضر به غير از خودروهاي يورو ۴ هيچ خودرويي اجازه شماره‌گذاري ندارد. از سال ۱۳۹۸ نيز استاندارد يورو ۵ براي تمامي‌خودروها اجباري خواهد شد. معصومه ابتکار اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو و موتورسيکلت در خيابان‌ها تردد مي‌کنند که اگر از استاندارد لازم برخورد نباشند سهم عمده‌اي در آلايندگي شهرها خواهند داشت. وي با بيان اينکه استانداردهاي معاينه‌ فني خودروها نيز سخت گيرانه‌تر شده، گفت: بايد عرضه بنزين و سوخت يورو ۵ براساس برنامه زمان‌بندي شده دولت اتفاق بيفتد، ضمن آنکه متاسفانه به دليل يارانه‌هاي تخصيص يافته الگوي مصرف سوخت در کشور ما بسيار بيشتر از کشورهاي ديگر است که بايد اصلاح شود. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه دولت يازدهم برنامه‌ها و مصوبات زيادي در جهت صيانت از محيط زيست در صنعت خودروسازي داشته، تصريح کرد: برهمين مبنا ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروهاي توليدي به يورو ۴ برنامه‌ريزي و اجرا شد.
معاونت فناوري آماده همكاري با خودروسازان
روز گذشته همچنين معاون علمي‌و فناوري رييس‌جمهور از آمادگي اين معاونت براي همکاري با خودروسازان در جهت ارتقاي تکنولوژي خودروهاي توليدي در کشور خبر داد. سورنا ستاري اظهار کرد: در بحث تکنولوژي‌هاي جديد آمادگي داريم که با خودروسازان همکاري کنيم. وي با بيان اينکه بحث خودروهاي هوشمند يکي از طرح‌هاي اصلي در معاونت علمي‌رياست جمهوري است، خاطرنشان کرد: تحولات زيادي در تکنولوژي توليد خودرو در جهان اتفاق افتاده که ما بايد خود را با اين تحولات همراه کنيم. وي افزود: بنابراين حرکت به سمت طراحي بخش‌هاي مختلف خودرو براساس تکنولوژي روز در داخل کشور از اقدامات مهم و اساسي است که بايد صورت گيرد.

به دليل تلاش‌هاي موثر براي ارتقاي کيفيت سوخت صورت گرفت؛
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: وزارت نفت به نوبه خود در زمينه ارتقاي کيفيت سوخت استاندارد، تلاش کرده است، البته بايد به سمت توليد سوخت با استاندارد يورو ۵ و به بالا حرکت کنيم.
به نقل از شانا، معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، ديروز (يکشنبه، يکم مردادماه) در مراسم رونمايي از طرح کلان ملي فناوري و نوآوري خانواده موتور ملي سه سيلندر، با بيان اين‌که دولت يازدهم از ابتداي کار گام‌هاي خوبي در زمينه کاهش آلودگي هوا برداشته است، گفت: وزارت نفت به نوبه خود در زمينه ارتقاي کيفيت سوخت استاندارد تلاش کرده و تاکنون گام‌هاي خوبي برداشته شده است که اين تلاش‌ها بايد تداوم يابد.
وي افزود: ۶ ميليون ۸۰۰ هزار خودرو و موتورسيکلت در تهران تردد مي‌کنند که اگر از استاندارد کافي برخوردار نباشند سهم عمده‌اي در آلودگي هوا خواهند داشت.
ابتکار تصريح کرد: هر انساني روزانه به ۱۶ کيلوگرم هوا نياز دارد که سلامت اين هوا اهميت زيادي دارد و اقدام‌هايي که انجام مي‌شود همسو با کاهش آلودگي براي داشتن هوايي سالم است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست عنوان کرد: سازمان حفاظت محيط زيست به طور مستمر از صنعت خودروسازي بازديد مي‌کند و همين کار را براي توليد سوخت بنزين با هدف استاندارد بودن نياز داريم تا کيفيت بنزين همگام با رشد صنعت خودرو اتفاق بيفتد و ما از وزارت نفت توليد سوخت با استاندارد يورو۵ و به بالا را انتظار داريم.
وي در ادامه به توافق کنفرانس تغييرات اقليمي‌پاريس اشاره کرد و گفت: در اين توافق بحث انتشار گازهاي گلخانه‌اي و سهم ما در اين حرکت جهاني در بهينه سازي سوخت و حفاظت از ذخاير سوختي بسيار حايز اهميت است.
ابتکار افزود: در سال‌هاي گذشته به علت يارانه‌ها و اينکه قيمت واقعي براي منابع نداشتيم حجم زيادي به هدر مي‌رفت، اما امروزه برنامه‌ريزي‌ها و فناوري‌هاي جديد سبب کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهاي گلخانه‌اي شده
 است.
رسوايي رابطه نزديکان رییس جمهور آمریکا با مقامات روسيه ادامه دارد؛
گروه بين الملل – درحاليکه فشار نمايندگان کنگره درباره رابطه روسيه با ترامپ و نزديکانش همچنان ادامه دارد و داماد و پسر رئيس جمهور آمريکا دراينباره به کميته کنگره احضار شدند.
ترامپ درگير با کابينه خود از جمله انتقاد شديد به دادستان کل کشور جف سشنز است همچنين تغيير سخنگوي کاخ سفيد و مسئول امور ارتباطات پس از شش ماه بيانگر فشار بر دولت ترامپ است.دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در توئيتري با اشاره به تداوم تحقيقات مربوط به روابط احتمالي ميان کمپين رياست جمهوري سال 2016 وي با روسيه اعلام کرد که "اختيارات کامل براي عفو " دارد.به گزارش خبرگزاري رويترز، ترامپ در اين توئيت مشخص نکرد که در اين راستا چه کسي را براي عفو در نظر دارد.با اين حال اين توئيت‌هاي وي ظاهرا در پاسخ به يک گزارش واشنگتن پست طي روزهاي اخير بوده مبني بر اينکه ترامپ و تيم حقوقي‌اش اقدام به بررسي اختيارات رياست جمهوري براي عفو دستياران ترامپ،‌ اعضاي خانواده‌ و حتي خودش کرده‌اند.ترامپ در توييت خود نوشت "همه موافقند که رئيس جمهور از قدرت کامل براي عفو افراد برخوردار است" و افزود: "تنها جرمي‌که تاکنون اثبات شده، درز اطلاعات عليه ماست". روزنامه واشنگتن پست با استناد به يکسري مقام‌هاي فعلي و سابق آمريکايي گزارش داد: سفير روسيه در آمريکا از جانب آژانس‌هاي جاسوسي آمريکا هدف شنود قرار گرفته در حالي که در اين شنود به روسايش گفته سال گذشته ميلادي با جف سشنز، مشاور ترامپ درباره مسائل مرتبط با کمپين انتخابات رياست جمهوري بحث کرده و در آن زمان سشنز يک سناتور بوده است.ترامپ در توئيت‌هايش نوشت: اين افشاگري‌هاي غيرقانوني بايد متوقف شود.سشنز در حال حاضر دادستان کل دولت ترامپ است.سشنز پيش از اين در جلسه استماع مربوط به تاييدش براي انتصاب در کابينه حرفي درباره روابط سال 2016 خود با سفير روسيه در آمريکا نزده بود و بعدا هم گفت که اين صحبت‌ها مربوط به کمپين انتخابات نبوده است.سناتور مارک وارنر، يک سخنگوي حزب دموکرات، گزارش‌هاي منتشر شده در اين زمينه را به شدت "آزاردهنده" دانسته است.سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا معتقدند روسيه کوشيده است با دخالت در انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده، به روي کار آمدن دونالد ترامپ کمک کنند.طبق قوانين آمريکا، رئيس جمهور اين کشور مي‌تواند پيش از اثبات مجرم بودن يک فرد يا حتي پيش از تفهيم اتهام، افراد را "عفو" کند.کميته قضايي سناي ايالات متحده اعلام کرده که دونالد ترامپ پسر، فرزند رئيس جمهوري، و پل مانافورت، عضو ستاد انتخاباتي او دوشنبه براي "اداي توضيحاتي" در برابر اين کميته حضور خواهند يافت.
رابطه پنهان روسي
خبر احضار نزديکان ترامپ به کنگره در شرايطي انتشار يافته که کنگره‌امريکا به تحقيقات خود در مورد احتمال ارتباط برخي اعضاي خانواده و ستاد انتخاباتي وي با روسيه ادامه مي‌دهد پسر و داماد ترامپ رابطه‌هايي با برخي مسئولان روسيه داشته‌اند که اخيرا فاش شده است.همچنين، به گزارش شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان آمريکا، قرار است جارد کوشنر، داماد رئيس جمهوري نيز روز دوشنبه براي اداي شهادت در برابر کميته اطلاعات سناي آمريکا حاضر شود. براساس اين گزارش، اين جلسه "پشت درهاي بسته" برگزار خواهد شد.. هفته گذشته انتشار گزارشي در مورد ملاقات دونالد ترامپ پسر با فردي که رسانه‌ها او را يکي از وکلاي دولت روسيه معرفي کردند بار ديگر باعث جلب توجه به اين موضوع شد.گفته شده که در اين ملاقات فرد ديگري نيز حضور داشته که ممکن است مامور اطلاعاتي دولت روسيه باشد.پل مانافورت و جارد کوشنر هم در اين ملاقات حضور داشته‌اند. دراين ميان پايان يافتن دوره فعاليت سفير روسيه در واشنگتن يکي از افراد مظنون در پرونده رابطه پنهاني کمپين ترامپ با روسيه اين موضوع را حساس تر کرده است. به گزارش رويترز، دوره فعاليت «سرگئي کيسلياک» سفير روسيه در ايالات متحده‌امريکا که از وي به عنوان يکي از عناصر کليدي در خصوص دخالت مسکو در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ ايالات متحده ياد مي‌شود، به پايان رسيد. سفارت روسيه در واشنگتن با درج توئيتي در صفحه رسمي‌خود اعلام کرد تا زماني که جانشين سرگئي کيسلياک مسئوليت وي را به دست بگيرد، «دنيس گونچار» وزير مشاور و معاون رئيس هيات مامور روسيه در آمريکا به عنوان کاردار، مسئوليت سفارت را برعهده خواهد داشت. انتظار مي‌رود «آناتولي آنتونوف» معاون وزير خارجه روسيه جايگزين سرگئي کيسلياک که از سال ۲۰۰۸ ميلادي به عنوان سفير روسيه در ايالات متحده در حال فعاليت است، شود. کرملين بايد نامزدي آنتونوف براي تصدي اين سمت را تاييد کند. اين در حالي است که‌امريکا در حال تحقيقات گسترده‌اي در خصوص مداخله روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده است. نام کسلياک در ارتباط با برخي از نزديکان «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري ايالات متحده‌امريکا مطرح شده و کميته‌هاي تحقيقاتي کنگره ايالات متحده‌امريکا در حال بررسي دخالت روسيه و روابط احتمالي مسکو با کمپين انتخاباتي ترامپ هستند. روزنامه واشنگتن پست نوشت که مذاکرات سفير روسيه توسط جاسوس‌هاي آمريکايي استراق سمع شده که در آن سرگئي کيسلياک در گفت‌وگو با مقام‌هاي روس اعلام کرده بود در خصوص کمپين انتخاباتي سال ۲۰۱۶ ميلادي آمريکا با «جف سشنز» وزير دادگستري کابينه ترامپ در خصوص مسائل مرتبط با انتخابات و همچنين مسائلي که براي مسکو از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، گفت‌وگو کرده است. جف سشنز هر گونه صحبت با مقام‌هاي روس در اين خصوص را رد کرده و افزود ديدار وي با سفير روسيه فقط به عنوان يک سناتور آمريکايي بوده است. مايکل فلين مشاور امنيت ملي سابق کاخ سفيد نيز پس از افشاي گفت‌وگو‌هايش با سفير روسيه و گمراه کردن معاون رئيس‌جمهوري در اين خصوص مجبور به استعفا شد.
تحريم روسيه در انتظار تاييد ترامپ
درحاليکه ترامپ به دنبال کاهش تنش سياسي درباره دخالت روسيه در نتيجه انتخابات رياست جمهوري است. استني هوير، از رهبران حزب دموکرات در کنگره‌امريکا، اعلام کرده است که دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات براي تصويب تحريم‌هايي روسيه به توافق رسيده‌اند. به گفته اين مقام حزب دموکرات، توافق دو حزب اصلي آمريکا تضمين مي‌کند که دو حزب بتوانند بر اجراي تحريم‌ها نظارت کنند. اگر چنان که گفته شده اکثريت نمايندگان دو حزب اصلي مصوبه سنا را تاييد کنند، تحريم‌هاي جديد با امضاي دونالد ترامپ، رئيس جمهور، اجرايي خواهد شد. اگر ترامپ اين لايحه را وتو کند بايد منتظر واکنش تند دموکرات‌ها و جمهوري‌خواهان باشد. در اين ميان کميسيون اتحاديه اروپا به‌امريکا هشدار داده که تحريم‌هاي اقتصادي عليه روسيه را به صورت يک‌جانبه و بدون هماهنگي با اين اتحاديه اعمال نکند.اين کميسيون روز شنبه در بروکسل اعلام کرد که چنين اقدامي‌مي‌تواند پيامدهاي گسترده و ناخواسته‌ي اقتصادي به خصوص بر موضوع انتقال انرژي به اروپا داشته باشد. بر اساس نظر کميسيون اروپا هر گونه مجازات و تحريم جديد عليه روسيه بايد پيش از اجرايي شدن با اتحاديه اروپا هماهنگ شود تا تاثيرگذاري آن بيشتر شده و پيامدهاي ناخوشايند براي کشورهاي شريک نداشته باشد. اعمال تحريم‌هاي جديد عليه روسيه به دليل شبهه دخالت اين کشور در انتخابات آمريکا، الحاق شبه‌جزيره کريمه در اوکراين به اين کشور و نيز حمايت از رژيم بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه صورت گرفته است.دولت آلمان اما مظنون به اين است که اين تحريم‌ها در اصل به خاطر قطع صدور گاز روسيه به اروپا و جايگزين کردن آن با گاز آمريکا صورت گرفته باشد که در اين صورت شرکت‌هايي مثل BASF و E.ON تحت فشار قرار خواهند گرفت. اين دو شرکت در پروژه ايجاد خط لوله گاز شماره ۲ درياي شمال با شرکت روسي گازپروم شريک هستند.