هنوز از حضور وزراي زن نااميد نيستيم
ک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: با پيگيري‌هايي که تا به حال براي حضور زنان در کابينه در سطح وزارت صورت گرفته، جواب‌هاي ضد و نقيض و متفاوتي داده شده‌ است و اما هنوز نااميد نيستيم.الهه کولايي در گفت‌وگو با ايلنا گفت: تا زماني که کابينه از سوي رييس‌جمهور اعلام نشده بايد اميدوار باشيم به اينکه توانمندي و شايستگي‌هاي زنان هم ديده خواهد شد. وي افزود: اگر در سطح وزرا هم تعداد قابل قبولي زن در کابينه دولت حضور پيدا نکنند، بدون شک براي معاونين وزرا و روساي سازمان‌ها و مديريت‌هاي سطوح مختلف فرصت باقي خواهد بود.نماينده دوره ششم مجلس بيان کرد: فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي‌با حمايت فراکسيون اميد در زمينه حضور زنان در کابينه دولت رويکرد جدي را دنبال مي‌کند که‌اميدواريم نتيجه بدهد.

انتخاب کابينه برمبناي شايسته سالاري
وزير ارتباطات در پاسخ به اين که عدم حضور نيروهاي همسو با رييس‌جمهور و تداوم حضور مديران غير همراه با وي مي‌تواند پشتوانه روحاني تضعيف کند، ابراز داشت: آقاي روحاني در انتخاب‌هايشان به گرايش‌هاي سياسي افراد توجه نمي‌کند و هر کسي که شايسته‌تر از ديگران باشد را انتخاب مي‌کند. سيدمحمود واعظي در گفت‌وگو با ايلنا، با اعلام اينکه رئيس‌جمهور در ايام انتخابات و پس از آن اعلام کردند که دولت من فراجناحي است افزود: ايشان گفتند دولت من، از همه نيروهاي شايسته و معتدل استفاده مي‌کند بنابراين رئيس‌جمهور همان رويه‌اي را که براي دولت يازدهم در پيش گرفت، براي دولت دوازدهم نيز در پيش مي‌گيرد و به دنبال تشکيل دولتي قوي‌تر، مسنجم‌تر و با کارايي بيشتر هستند.

حمايت از دولت وظيفه‌امامان جمعه است
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه با بيان اينکه حمايت از دولت، به تبعيت از رهبري وظيفه‌امامان جمعه است، گفت: نقد منصفانه و دفاع از دولت در تريبون‌هاي نماز جمعه در اولويت خواهد بود.به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي تقسيم نهادها در داخل به انتصابي و انتخابي را جايز ندانست و گفت: نياز است خدمات نظام جمهوري اسلامي‌از هر تريبوني براي مردم ارائه شود. وي با اشاره به اينکه عده‌اي فضاي مجازي را آلوده کرده‌اند گفت که بسياري از شخصيت‌هاي نظام در فضاي مجازي مورد تهمت واقع مي‌شوند و هيچ قيد و بندي در فضاي مجازي رعايت نمي‌شود.تقوي با تاکيد بر اميد دادن به جامعه از سوي مسئولان بيان کرد: در فضاي مجازي برخي به دنبال نااميد کردن مردم هستند.



عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از آخرین تلاش های روحانی برای تعیین وزرا خبر داد؛
با نزديک شدن به آغاز دولت دوازدهم، تشکيل کابينه و انتخاب وزرا يکي از مباحث روز کشور شده است. عده اي در اين ميان سعي دارند گزينه‌هاي خود را به دولت تحميل کنند و برخي نيز سعي دارند با اشکال تراشي به تخريب وزراي پيشنهادي بپردازند. حجت الاسلام حسن روحاني نيز به دنبال آن است که وزرايي کارآمد را به مجلس شوراي اسلامي‌معرفي کند تا هم بتوانند از مجلس راي اعتماد بگيرند وهم کابينه اي منسجم و البته کارآمد تشکيل دهد.
مشورت مداوم با رهبري
در اين رابطه يک عضو فراکسيون اميد با بيان اينکه براساس اخبار موثق رئيس‌جمهور براي تعيين نهايي وزرا با مقام معظم رهبري مشورت کرده و اين مشورت‌ها تداوم دارد، تاکيد کرد که مشورت رئيس‌جمهور با رهبري نافي اختياراتش و آزادي عمل نمايندگان نيست.عليرضا رحيمي‌در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: براساس اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسي مسئوليت انتخاب وزرا و معرفي آنها به صحن علني جهت اخذ راي اعتماد با رئيس‌جمهور است.وي افزود: رئيس‌جمهور در تعيين نهايي وزرا به خصوص در مورد وزراي پيشنهادي که نمايندگان نسبت به آنها مخالفتي دارند، با مقام معظم رهبري مشورت کرده است که اين مشورت‌ها تا زمان تعيين نهايي و قطعي ادامه خواهد داشت.نماينده تهران با اشاره به اصل ۵۷ قانون اساسي در مورد تفکيک قوا گفت: مشورت رئيس‌جمهور با رهبري تعارضي با اين اصل قانوني ندارد. مشورتي که گرچه الزام و تکليف قانوني نيست اما عرفا تبديل به فرآيندي خيرانديشانه شده که در ادوار گذشته نيز توسط روساي جمهور انجام مي‌شده است.رحيمي‌گفت: از طرف ديگر براساس اصل ۸۶ قانون اساسي نمايندگان مجلس در اظهارنظر و راي خود کاملا آزادند و بعد از ارزيابي کامل وزراي پيشنهادي راي‌شان را اعمال مي‌کنند. از اين رو مشورت رئيس‌جمهور با رهبري نافي اختيارات و آزادي عمل نمايندگان در اعلام نظر و راي اعتماد آنها نيست.وي تاکيد کرد: صرف نظر از اينکه وزراي وزارتخانه‌هاي کليدي يا همه وزرا موضوع مشورت رئيس‌جمهور با رهبري باشند، اين رويکرد باعث تقويت رئيس‌جمهور و کابينه دوازدهم مي‌شود.
مصداقي معرفي نمي‌کنيم
در همين رابطه عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين که اين فراکسيون مصاديقي براي انتخاب اعضاي دولت دوازدهم به رييس جمهوري معرفي نکرده و نمي‌کند، گفت: فراکسيون اميد تاکيد دارد که دولت بايد بتواند براساس شاخص‌هاي تعريفي خود، افراد موثر را براي اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي کند.علي اکبري در گفت و گو با ايرنا افزود: سعي مي‌کنيم در دادن راي يا رايزني‌ها و تعاملات با دولت، نيات خود را بيان کنيم و تاکنون نيز مصاديقي به رييس جمهوري معرفي نکرده‌ايم.نماينده شيراز با بيان اين که مجلس دهم تمام تلاش خود را براي تعامل واقعي با دولت يازدهم به کار گرفت، گفت: جامعه اين ارتباط منطقي را در عملکرد مجلس مشاهده کرد. هرچند که گاهي يک طيف معدودي از نمايندگان مي‌خواستند براي دولت مزاحمت‌هايي ايجاد کنند اما اين اقدامات تاثيري نداشت.عضو فراکسيون اميد مجلس اظهار اميدواري کرد: دولت افرادي را براي کسب راي اعتماد به مجلس معرفي کند که از توانمندي، دانش و دست پاکي برخوردار باشند و ما نيز سعي مي‌کنيم در دادن راي به اين مسايل توجه کنيم.
ديداري مثبت و خوب
از سوي ديگر رييس کميسيون نمايندگان ولايي مجلس با بيان اينکه اعضاي کميته تعامل اين فراکسيون با رييس جمهوري در مورد کابينه دوازدهم ديدار کردند، گفت: در اين ديدار ما در مورد مشکلات کنوني کشور و کابينه دوازدهم با رييس جمهوري گفت وگو کرديم.حميدرضا حاجي بابايي در گفت وگو با ايرنا افزود: پيش از اين کميته تعامل و گفت وگوي فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس که بيش از 120 عضو دارد،درخواستي مبني بر ديدار با رييس جمهوري داشت که رييس جمهوري استقبال کرد و بلافاصله اين ديدار انجام شد.وي گفت: ما در اين جلسه مشکلاتي از جمله رکود اقتصادي، بيکاري، اشتغال، قاچاق، وضعيت موسسات اعتباري، واردات و صادرات، مسائل فرهنگي را مورد بررسي قرار دادند همچنين اعضا کميته تعامل در اين جلسه تاکيد داشتند که به دو وزارت خانه‌اموزش و پرورش و علوم بايد توجه ويژه اي شود.وي تصريح کرد: در اين جلسه نمايندگان بر افزايش مراکز دانش بنيان و بردن اين مراکز به سمت اقتصاد مقاومتي تاکيد کردند همچنين موضوعاتي همچون آسيب‌هاي اجتماعي، ناکارآمد بودن سيستم اداري در اين جلسه مورد بررسي قرار گرفت.وي گفت: ما در اين جلسه تاکيد داشتيم که انصاف نيست با اين مشکلات در کشور، هيچ فرد يا گروهي بخواهد در کشور حاشيه سازي کند، ما تاکيد کرديم که هيچ سهميه اي از دولت نمي‌خواهيم.وي گفت: ما در اين جلسه به رييس جمهوري بيان کرديم که دولتي کارآمد و بدون حاشيه مي‌خواهيم و شاخص‌هاي مد نظرمان براي انتخاب کابينه را به وي انتقال داديم.حاجي بابايي يادآور شد: ما توقع داريم دولت مهم‌ترين سند راهبردي يعني برنامه ششم توسعه را به خوبي اجرا کند، توقع داريم دولت تسليم هيچ گروه و حزبي نشود.وي با اشاره به اين که اين ديدار در فضايي مثبت انجام شد، اظهار داشت: ما اين ديدار را مثبت ارزيابي مي‌کنيم، قرار شد اين تعاملات بين رييس جمهوري،دولت و فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس ادامه يابد.
ايجاد فضاي بانشاط سياسي و اجتماعي
و اما يک عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي معتقد است که حل مسائل اقتصادي و ايجاد فضاي بانشاط سياسي و اجتماعي از اولويت‌هاي کاري دولت دوازدهم است.يدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به گمانه زني‌هاي اخير در خصوص تغيير و تحولات در کابينه دولت دوازدهم گفت: مردم قطعا در انتخابات 29 ارديبهشت به اين کابينه راي ندادند بلکه راي آنها به آقاي روحاني و خواستشان تغيير کابينه بود تا بتواند براي مواجهه با مشکلات قويتر ظاهر شود.وي با تاکيد بر حل مشکلات حوزه اقتصاد در کشور تصريح کرد: کابينه جديد بايد با توان بالا کشور را از رکود به سمت رشد و توسعه ببرد تا پاسخ جوانان عزيزمان که صادقانه در انتخابات حضور پيدا کردند، داده شود.اين فعال سياسي اصلاح طلب خاطر نشان کرد: من فکر نمي‌کنم کسي به آقاي روحاني راي داده باشد که تغييري در کشور ايجاد نشود و ما در زمان تبليغات انتخاباتي از طرف آقاي روحاني به مردم وعده داديم که رويش، رشد و اشتغال در جامعه ايجاد شود و اين مسائل در گرو آن است که تغييرات چشمگيري در کابينه ايجاد شود و افراد جوانتر و چابکتر روي کار آيند.طاهرنژاد با اشاره به اولويت‌هاي اصلي دولت دوازدهم در ابتداي کار، گفت: علاوه بر رسيدگي به مسائل اقتصادي، ايجاد فضاي بانشاط سياسي و اجتماعي و کاستن از آسيب‌هاي اجتماعي و پرداختن به برنامه‌هاي متنوع فرهنگي، همچنين ايجاد ارتباطات مناسب با دول خارجي مسائلي است که دولت دوازدهم بايد به آنها بپردازد.

عارف در تشريح حقوق شهروندي:
رئيس فراکسيون اميد با بيان اينکه جامعه‌اي که نسبت به حقوق شهروندي خود آگاه باشد اجازه رواداري ظلم به شهروندان و تعدي به حقوق خود را نمي‌دهد، گفت: پايبندي به حقوق شهروندي يکي از اصول اصلي گفتمان اصلاح‌طلبي است که مهمترين آن به رسميت شناختن صداي مخالف است. اميدوارم جريان رقيب هم به اين باور برسد که بايد حقوق شهروندي مخالف خود را به رسميت بشناسد.
به گزارش ايسنا، محمدرضا عارف در ديدار با اعضاي هيئت رئيسه دبيرخانه دائمي‌ کنگره بين المللي حقوق شهروندي، حقوق شهروندي را از مسائل مهم و در جهت پياده سازي فصل سوم قانون اساسي دانست و گفت: حقوق شهروندي هم در ذات انقلاب، هم در نگاه بنيانگذار انقلاب اسلامي‌و هم در بطن قانون اساسي به آن توجه ويژه شده است، ولي متاسفانه تاکنون به دلايل مختلف مورد توجه جدي قرار نگرفته است.
وي در همين زمينه افزود: مهم‌ترين دليل اينکه تاکنون که بيش از ۳۰ سال از انقلاب اسلامي‌مي‌گذرد و هنوز حقوق شهروندي آن طور که بر آن تاکيد شده، در جامعه پياده نشده است، شايد يک دليل آن باورمند نبودن دولتمردان ما در سال‌هاي گذشته به حقوق شهروندي باشد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان کرد: امروز بخش قابل توجهي از جامعه بشري از ابتدايي‌ترين حقوق انساني که مهمترين آن حق حاکميت بر سرنوشت است محرومند و تحت سلطه حکومت‌هايي هستند که به جاي تامين حقوق شهروندي فقط اطاعت شهروندان را مي‌طلبند.
رئيس فراکسيون اميد تدوين منشور حقوق شهروندي را از اقدامات ارزشمند دولت تدبير و اميد نام برد و بر ضرورت ضمانت اجرايي آن تاکيد کرد و گفت: پايبندي به حقوق شهروندي يکي از اصول اصلي گفتمان اصلاح‌طلبي است که مهمترين آن به رسميت شناختن صداي مخالف است؛ اميدوارم جريان رقيب هم به اين باور برسد که بايد حقوق شهروندي مخالف خود را به رسميت بشناسد.
وي بر لزوم آشنايي جوانان با حقوق شهروندي از راه تدريس حقوق شهروندي قانون اساسي تاکيد کرد و گفت: جامعه‌اي که نسبت به حقوق شهروندي خود آگاه باشد اجازه رواداري ظلم به شهروندان و تعدي به حقوق خود را نمي‌دهد به همين دليل بايد آشنايي باحقوق شهروندي در مراکز علمي‌و دانشگاهي مورد توجه قرار بگيرد.
عارف مسير حرکت اعضاي دبيرخانه کنگره بين المللي حقوق شهروندي را مسيري درست دانست و گفت: هرچه مسير درست‌تر باشد، سختي‌ها و مصائب آن بيشتر خواهد بود و خستگي ناپذيري شرط موفقيت فعالين اين عرصه است.
رئيس فراکسيون اميد نخبگان و توده مردم را مخاطبين اصلي اعضاي کنگره حقوق شهروندي دانست و بر لزوم فرهنگسازي حقوق شهروندي در جامعه تاکيد کرد.
وي در پايان از آمادگي همکاري فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌با اعضاي اين کنگره در زمينه تصويب طرح‌ها و مواد قانوني مورد نياز خبر داد.
در ابتداي اين نشست دکتر سيد محمد‌هاشمي‌ضمن اشاره به لزوم دروني سازي و نهادينه کردن منشور حقوق شهروندي در جامعه بر لزوم حمايت بيشتر دولت و مجلس ازدبيرخانه حقوق شهروندي و انجمن‌هاي مرتبط تاکيد کرد.
همچنين دکتر ستارعزيزي دبيرعلمي‌دوره کشوري تربيت مربي حقوق شهروندي و عضو هيئت علمي‌دانشگاه بوعلي سينا ضمن تشريح برنامه دوره کشوري تربيت مربي حقوق شهروندي ، گفت : مهمترين هدف برگزاري اين دوره‌ها که باحضور ۲۰۰ نفر از پژوهشگران مقاطع ارشد و دکتري از سراسر کشور برگزار مي‌شود را آموزش و نهادينه ساختن حقوق شهروندي نزد آحاد جامعه دانست.
مونس کشاورز دبيرکنگره بين المللي حقوق شهروندي ضمن قدرداني از حسن توجه عارف به مسائل عرصه حقوق شهروندي بر لزوم توجه واهتمام بيشتر به ساماندهي پژوهشگران و فعالين عرصه حقوق شهروندي تاکيد کرد.

يک فعال سياسي اصلاح طلب گفت: دولت فراجناحي در شرايطي موفق مي‌شود که وزرا دنبال منافع ملي باشند نه منافع جناحي خود.
نجفقلي حبيبي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه دولت فراجناحي اين حسن را دارد که از همه جناح‌ها در آن حضور دارند، اظهار کرد: اما اگر وزرا دنبال منافع جناحي خود باشند، در دولت کشمکش به وجود مي‌آيد که آخرش معلوم نيست چه مي‌شود.
وي افزود: بايد دولت از مجموعه وزاري توانمند شکل گيرد که بتوانند با هم کار کنند. دولت بايد خيلي مراقب باشد که درگير کشمکش جناحي نشود. انسجام دولت براي تحقق مطالبات مردم و حل مشکلات کشور لازم است.
اين عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي‌مدرسين دانشگاه‌ها با اشاره به اينکه مسائل اجتماعي، اقتصادي و بين‌المللي اولويت‌هاي کشور هستند، تصريح کرد: ما به وزراي کاردان و نه کارآموز نياز داريم. اين وزرا بايد حداقل اشراف را در موضوعات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و بين‌الملل داشته
 باشند.
حبيبي تاکيد کرد: وزير بايد از وجاهت و وزانت علمي، اجتماعي و تخصصي کافي برخوردار باشد تا صاحب نظران و متخصصان حاضر باشند با او کار کنند. چنين وزيري بايد اين توانايي را داشته باشد که از ظرفيت متخصصان و صاحب نظران در حوزه تخصصي خود بهره ببرد. خوشبختانه خود رئيس‌جمهور از چنين شأني برخوردار است و همه متخصصان حاضرند با او کار کنند که اين يک نعمت است.
وي در خصوص به کارگيري زنان و جوانان در دولت دوازدهم نيز گفت: بايد جوانان و زنان پله به پله و مرحله به مرحله‌اموزش ديده و تجربه کسب کنند تا در آينده از ظرفيت آنها در سطوح عالي مديريت استفاده شود. ما زنان و جوانان توانمندي در کشور داريم که بايد حتما از آنها بهره ببريم. اما جوانان يا زنان بي تجربه در عرصه مديريت اگر در سطح مديريت کلان به کار گرفته شود، موفق نخواهند بود. معتقدم زنان و جوانان که تجربه موفق در سطوح مياني مديريت داشته‌اند را بايد يک مرحله ارتقا
داد.
اين فعال سياسي اصلاح طلب در ادامه با تاکيد بر اينکه دولت دوازدهم بايد به مسئله عدالت اجتماعي توجه ويژه اي داشته باشد، خاطر نشان کرد: بسياري از مفاسدي که در جامعه رخ مي‌دهد به علت نابرابري اجتماعي است. حل اين مشکل به برنامه ريزي و مهارت براي استفاده مناسب و عادلانه از ثورت کشور نياز دارد.
حبيبي در پايان گفت: به طور مثال اکنون کشاورزان اگر بار توليد ثروت در عرصه کشاورزي بر عهده آنها است، به‌اندازه کافي از ثمره تلاش خود بهره نبرده و سود توليد آنها در اختيار واسطه‌ها قرار مي‌گيرد. با ايجاد اقتصاد تعاوني مي‌شود اين مشکل را حل کرد. دولت بايد در اين زمينه برنامه ريزي درستي انجام دهد؛ زيرا اگر اين مشکل حل شود، مشکلات ديگري از قبيل توزيع ناعادلانه ثروت، مهاجرت و حاشيه نشيني هم حل مي‌شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با تجليل از ايستادگي حماسي مردم، ارتش و نيروهاي مردمي‌عراق در برابر تهديدات گروه‌هاي تروريستي اظهار کرد: همکاري نزديک ميان کشورهاي قرباني تروريسم در منطقه به منظور مقابله نظامي، امنيتي و فرهنگي با تروريسم ضرورتي اجتناب‌ناپذير و عاملي بازدارنده در مسير شکل‌گيري مجدد تروريسم و دخالت نظامي‌بيگانگان به بهانه مقابله با آنان خواهد بود.
به گزارش ايسنا،‌ علي شمخاني در ديدار با سرلشکر عرفان محمود عبدالغفور عبدالله الحيالي وزير دفاع عراق افزود: در حالي که مقامات آمريکايي و ائتلاف ادعايي مقابله با تروريسم، باز پس‌گيري مناطق اشغال شده از سوي داعش را نيازمند نبردي 7 ساله عنوان مي‌کردند، دولت، ارتش و نيروهاي مردمي‌عراق با حمايت مرجعيت ديني و با اتکا به توان و استعداد بومي‌خود توانستند در مدت کوتاهي سرزمين‌هاي اشغالي را آزاد و تروريست‌هاي تکفيري را به خاک مذلت بنشانند.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، وحدت سرزميني و يکپارچگي ملي در عراق را ضامن ثبات، امنيت و حفظ منافع همه اقوام و طوايف عراق دانست و گفت: رويکردهاي تجزيه‌طلبانه مي‌تواند بستري براي توسعه طمع‌ورزي دشمنان عراق و زمينه‌ساز ايجاد ناامني و بي‌ثباتي در آينده اين کشور باشد.نماينده مقام معظم رهبري عنوان کرد: دولت و ملت جمهوري اسلامي‌ايران همچون گذشته پشتيبان نيروهاي مسلح عراق خواهند بود و در راستاي استقرار کامل امنيت و آرامش در اين کشور و محو کامل تهديدات تروريستي در تمام عرصه‌هاي مورد نياز از جمله بازسازي و توسعه شهرها همکاري خواهند داشت.دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه به ويژه جنايت‌هاي اخير رژيم صهيونيستي در قدس تاکيد کرد: قيام مردم فلسطين با گستردگي کم سابقه در مسجدالاقصي، پاسخ کوبنده‌اي است به سياست‌هاي سازشکارانه و توطئه‌آميز پاره‌اي از کشورهاي منطقه و تلاش مذبوحانه آن‌ها براي عادي‌سازي روابط با غاصبان سرزمين‌هاي اسلامي.
وي با تاکيد بر ضرورت افزايش اتحاد و همدلي کشورهاي اسلامي‌و اتکاء به‌اموزه‌ها و اشتراکات اصيل اسلامي‌خاطر نشان کرد: امروز جهان اسلام در برابر تهديدي تاريخي و خطرناک‌تر از فتنه تکفيري‌ها قرار گرفته است و آن به حاشيه بردن مساله فلسطين و بزرگ‌نمايي مسائل انحرافي به عنوان تهديد اول جهان اسلام است.هم‌چنين سرلشکر عرفان الحيالي، وزير دفاع عراق نيز در اين ديدار با ابراز قدرداني از پشتيباني‌هاي بي‌دريغ دولت، ملت و نيروهاي مسلح ايران از عراق در مبارزه با تروريسم و نقش تعيين‌کننده اين حمايت‌ها در پيروزي ملت عراق در برابر داعش تاکيد کرد: با توجه به اهداف و منافع مشترک ايران و عراق، تقويت ساز و کارهاي گسترش همکاري‌ها در عرصه‌هاي مختلف ضروري است.وي افزود: ارتش عراق به صورت مستقل و متکي به تجربه‌هاي سال‌هاي اخير خود با هرگونه تجاوز و اشغال خاک اين کشور برخورد کرده و اجازه شکل‌گيري فتنه جديد و اقدامات غير قانوني با هدف تجزيه عراق را نخواهد داد.

غبارروبي ضريح امام رضا (ع)
 با حضور رهبر انقلاب

در آستانه‌ دهه‌ کرامت، مراسم غبار روبي مضجع شريف ثامن‌الحجج، حضرت امام رضا (ع) در فضايي معنوي و با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي‌برگزار شد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري،مراسم غبار روبي مضجع شريف ثامن‌الحجج، حضرت امام رضا (ع) در فضايي معنوي و با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي‌برگزار شد.در طول مراسم، قاريان و مداحان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) با قرائت آيات نوراني قرآن و مديحه سرايي به اين آيين با شکوه معنويت و روحانيت خاصي بخشيدند.

کاهش ۲۳ درصدي جرم فرار از خدمت
رئيس سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح گفت: پرونده‌هاي فرار از خدمت در سطح کشور بيش از ۲۳ درصد کاهش يافته است.به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام بهرامي‌در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسي و رسيدگي به جرايم و پرونده‌ها در سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح اظهار داشت: در رسيدگي به پروند‌ها يکي از گزينه‌هاي انتخابي براي پرداخت بهره‌وري قضات در کنار کيفيت کار، تعداد پرونده‌هاي مختومه است.او گفت: تلاش‌هاي، ستادکل نيرو‌هاي مسلح، سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح و فرماندهان موجب شده که رقابتي براي کاهش جرايم در يگان‌ها بوجود آيد به نحوي که در سال گذشته در بحث فرار از خدمت بيش از ۲۳ درصد و ساير جرايم ۶ درصد کاهش داشته‌ايم. بهرامي‌تأکيد کرد: اگر در تمامي‌جرايم با ۶ درصد کاهش مواجه باشيم مي‌توان گفت: روند خوبي پيش رو داريم. اين مقام قضايي به اقدامات صورت گرفته به منظور پيشگيري از وقوع جرم در نيرو‌هاي مسلح اشاره کرد و گفت: در اين راستا ۴ برنامه ۵ ساله تاکنون به مرحله اجرا درآمده و امسال بيستمين سال اجراي اين برنامه‌ها است و علي‌رغم همه تنگنا‌هايي که در کشور وجود دارد توانستيم جرايم را در سطح بسيار قابل قبولي کاهش
دهيم.

دولتمردان روسيه، افرادي مستقل و عاقل
تعميق همکاري‌هاي استراتژيک در عرصه‌هاي اقتصادي و امنيتي منطقه در ديدار سفير روسيه با دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد تاکيد قرار گرفت.به گزارش ايسنا، محسن رضايي در ديدار با لوان جاگاريان سفير روسيه در تهران با راهبردي خواندن نگاه دو کشور، عزم و اراده دو ملت را در نگاه رهبر معظم انقلاب و رئيس‌جمهور روسيه متجلي دانست و افزود: نقش و جايگاه مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهور روسيه در تقويت مناسبات و همکاري‌هاي دو کشور، مهم و اساسي بوده است.وي با تأکيد بر گسترش روابط ايران و روسيه گفت: بايد تلاش کنيم تصميم سازان دو کشور، اين روابط را به‌منزله يک سرمايه ارزشمند دانسته و از تعميق آن حمايت کنند. ما دولتمردان روسيه را افرادي مستقل و عاقل يافته‌ايم که در اين سال‌ها در برابر فشارهاي آمريکا، مقاومت کرده‌اند.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بر لزوم توسعه همکاري‌هاي استراتژيک ايران و روسيه در موضوعات اقتصادي، سياسي و امنيتي در عراق و سوريه تأکيد کرد و افزود: ما و روسيه تحريم هستيم و مي‌توانيم از اين تحريم‌ها با همکاري هم يک فرصت تاريخي بسازيم و از بازارهاي مشترک ايران، روسيه در منطقه براي سرمايه‌گذاري و مبادلات اقتصادي بهره ببريم.

روزنامه ايران، مجرم مستحق تخفيف
دبير هيات منصفه مطبوعات گفت: جلسه رسيدگي به پرونده‌هاي روزنامه «ايران» و مجله «قاصدک شهر» در شعبه 9 دادگاه کيفري يک استان تهران به رياست قاضي محمدي کشکولي برگزار شد.علي‌اکبر کساييان در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در اين جلسه به اتهامات مديرمسول روزنامه «ايران» با عناوين اتهامي‌نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشويش اذهان عمومي‌و استفاده از امکانات دولتي در جهت تبليغات انتخاباتي به نفع يکي از نامزدها رسيدگي شد که پس از جلسه دادگاه، هيات منصفه مطبوعات وارد شور شد و مديرمسول اين روزنامه را در اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشويش اذهان عمومي‌با اکثريت آرا مجرم تشخيص داد و در اتهام دوم استفاده از بودجه دولتي در جهت تبليغات انتخاباتي به نفع يکي از نامزدها، با اکثريت آرا مجرم تشخيص نداد.وي افزود: همچنين هيات منصفه مطبوعات مديرمسول اين روزنامه را با اکثريت آرا مستحق تخفيف دانست.کساييان گفت: قرار بود در اين جلسه به پرونده مجله قاصدک شهر رسيدگي شود که به علت نقص پرونده، رسيدگي به آن به آينده موکول و پرونده عدوت داده شد.

رجل سياسي در انتظار تصميم شوراي نگهبان
رييس پژوهشکده شوراي نگهبان با اشاره به اينکه «رجل سياسي» يکي از شرايط انتخاب شوندگان در هنگام ثبت‌نام انتخابات رياست جمهوري است، تصريح کرد: در شوراي نگهبان اين شرايط مورد بررسي قرار گرفت و در سال 92 يک آيين‌نامه داخلي تهيه شد. سيامک ره‌پيک در گفت‌وگو با ايسنا، ادامه داد: بعد از ابلاغ سياست‌هاي کلي انتخابات بنا بر اين شد اين شرايط از جمله «رجل سياسي» تنظيم و اعلام شود. در پژوهشکده شوراي نگهبان مطالعاتي صورت گرفت، گزارشي تهيه شد به صحن شورا هم اعلام شد؛ البته شوراي نگهبان آن آيين نامه قبلي را هم مجددا بررسي کرد، منتها از نظر زماني، زمان بررسي‌ها به نحوي بود که مقارن با انتخابات رياست جمهوري شد.معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان خاطرنشان کرد: وقتي اين موضوع به پژوهشکده ارجاع شد، پژوهشکده مطالعاتي را انجام داد و گزارشاتي هم تهيه شد. در مورد روش و متد ورود به اين بحث و چگونگي تنظيم اين شرايط مدل‌هاي مختلف پيشنهاد شد که اينها در کنار آن آيين نامه قبلي در جلسه شوراي نگهبان مطرح شد، ولي با توجه به شرايط وقت و زمان انتخابات، اين جمع بندي تا قبل انتخابات 96 انجام نشد. ان‌شاء الله در آينده اگر شوراي نگهبان نتيجه نهايي را تصويب کرد، اعلام خواهد شد.

انهدام باند خريد و فروش و حمل سلاح
بازپرس شعبه سوم دادسراي عمومي‌و انقلاب کرمان از کشف ۷ قبضه سلاح جنگي، دو قبضه سلاح شکاري و تعدادي ادوات جنگي خبر داد.ايمان شهسواري در گفت‎وگو با ميزان افزود: در جهت برقراري نظم و امنيت در سطح استان کرمان و مقابله با جرائم خشن طي دو عمليات صورت گرفته توسط مامورين پليس اطلاعات در شهرستان کرمان و فهرج مقاديري سلاح جنگي کشف و ضبط گرديد.شهسواري ابراز داشت: در اين دو عمليات يک قبضه کلت کمري، يک تيغه خشاب و تعداد ۹ عدد فشنگ کلت،۷ قبضه سلاح جنگي کلاشنيکف، يک قبضه سلاح شکاري و تعداد ۶ تيغه خشاب کلاشنيکف، يک عدد نارنجک دستي و يک قبضه سلاح شکاري طرح m۱۶ و يک تيغه خشاب شکاري و تعداد ۲۵۱ عدد فشنگ جنگي کلاشينکف کشف و ضبط گرديد.وي با بيان اينکه در اين راستا ۴ نفر متهم دستگير شده است، گفت: يک دستگاه خودرو سواري زانتيا و يک دستگاه خودرو پرايد متعلق به متهمين نيز توقيف
گرديد.