در جریان بررسي صلاحيت ربیعی روی داد؛
علي ربيعي ۶۲ ساله، دکتراي مديريت دارد و وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ايران، مشاور رئيس‌جمهور در امور اجتماعي، معاون حقوقي و پارلماني وزير اطلاعات، مسئول اجرايي و کميته تبليغات دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي را در کارنامه خود دارد.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: عدم ادغام صندوق‌هاي بازنشستگي براي کارگران حياتي است و نمي‌تواند در هم ادغام شود.
فرج‌الله رجبي در مخالفت با وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: بيکاري مسئله اصلي کشور است. بيکاري را نمي‌شود فقط از وزارت تعاون خواست. نمي‌دانم چرا شما خودتان را برنامه‌ريز براي اين مسئله مي‌دانيد.
وي ادامه داد: تعاوني‌هاي نابسامان و ناتوان خودشان به بخش اقتصاد آويزان شده‌اند. اين تعاوني‌ها يا بايد ادغام شوند يا بايد تعطيل شوند يا بايد توانمندي‌هاي‌شان اضافه شود.
رجبي از ربيعي پرسيد که چه برنامه‌اي براي گرفتن مطالبات سازمان تامين اجتماعي از دولت داريد، گفت: قانون بازنشستگي پيش از موعد بايد اصلاح شود. بازنشستگان با حقوق پايين‌تر حق جوانان را در بازارکار اشغال مي‌کنند. ۵۰۰ هزار مهندس در کشور حضور دارند که سالي ۲۰ درصد اعضاي آنان اضافه مي‌شود، چه برنامه‌اي براي بيمه کردن آنان داريد؟نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه آرامش در عين رکود گسترده برقرار است، گفت که ديگر خبري از اعتصابات کارگري نيست.
محمدصادق حسني در موافقت با وزير پيشنهادي کار گفت: دولت قبل از هدفمندي فرار کرد اما وزارت رفاه دولت تدبير و اميد يارانه چهار ميليون نفر را حذف کرد البته ما انتظار داشتيم تعداد يارانه بيشتري را حذف کنند ولي آيا بايد به آن نمره قبولي داد يا خير؟ حداقل دستمزد کارگران بيش از تورم يا کمتر از آن افزايش يافته است. آيا به اين نمره قبولي مي‌دهيد يا مردودي؟
حسني گفت: آقاي ربيعي براي چهار سال آينده برنامه کاملي ارائه کرده و در اين برنامه اشتغال فراگير و مشارکت همه دستگاه‌ها را پيش بيني کرده است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌ارتقاي شفافيت را از دستاوردهاي دوران مسئوليت ربيعي در دوران وزارت رفاه دانست و گفت که وي ۳۰ دستور العمل و بخشنامه مبارزه با فساد داشته است.
سيد فريد موسوي در موافقت با وزير پيشنهادي کار اظهار داشت: ربيعي در دوره مسئوليت خود ۳۰ دستور العمل و بخشنامه مبارزه با فساد صادر کرده است نماينده مردم شهريار در مجلس با اشاره به عملکرد موفق وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت:‌ ثبات در مديريت تامين اجتماعي از اقدامات موفق ربيعي در وزارت تعاون و کار بود
محمد محمودي شاه‌نشين در موافقت وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: بي شک مسئوليت پذيري ربيعي و دلسوزي و حضور او در سنگرهاي انقلاب بر کسي پوشيده نيست.
وي ادامه داد: اقدام ربيعي در بودجه ۹۶ در مورد سه برابري مستمري مددجويان و اختصاص ۴ هزار ميليارد تومان به اين بخش جاي تقدير دارد. همچنين صدور شناسنامه اقتصادي و الکترونيکي بسيار مسئله مهمي‌است.
عضو فراکسيون مستقلين ولايي مجلس گفت:‌ انتظار داريم که آقاي ربيعي در صورت راي اعتماد نظام جامع تامين اجتماعي را در کشور اجرا کند.
غلامعلي جعفرزاده در موافقت با وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت:‌ حقوق کارگران مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي و حمايت از نيازمندان از جمله وظايف وزارت تعاون و کار است.
جعفرزاده افزود: وي کارنامه موفقي داشته؛ ممکن است در چنين وزارتخانه‌اي چهار مورد اشکال هم وجود داشته باشد، هر دقيقه که نمي‌توانيم وزير را تغيير دهيم.
وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي در جريان راي اعتماد نمايندگان از برنامه‌هاي پيشنهادي خود اظهار کرد: به نوعي کانون توجه همه نظام به اين وزارتخانه بازمي‌گردد.
ربيعي ادامه داد: پايدارسازي صندوق‌هاي بازنشستگي، تبديل بنگاه‌هاي اقتصادي وابسته به صندوق‌ها به پيشران اقتصادي ملي، توسعه تعاون، توسعه فرهنگ کار و برنامه نظام تامين اجتماعي چندلايه، برنامه ده‌گانه‌اي است که به رئيس‌جمهور و رئيس مجلس تقديم شد و نخستين برنامه‌اي که در اين جهت خواهيم داشت امحاي فقر مطلق و تحقق نظام چندلايه تامين اجتماعي است و مقام معظم رهبري هم چندين بار به اين امر تاکيد کردند و من معتقدم که همه نظام‌هاي حمايتي و تامين اجتماعي بيمه‌ها، حمايت از گروه‌هاي هدف و صندوق‌هاي بازنشستگي موثرترين کارهاست که مي‌توانيم با سرمايه‌گذاري بگوييم ما فقر مطلق را از بين برده‌ايم.به‌اميد خدا در راس سياست‌ها قرار دارد و امحاي فقر آرمان انقلاب ما بوده است و من فکر مي‌کنم امحاي فقر آغاز انساني‌تر شدن جامعه و امن‌تر شدن جامعه است. برنامه‌هاي حمايتي از اقوام و اقليت‌هاي مذهبي را در اولويت‌هاي وزارتخانه قرار دادم و مطالبات رفاهي اقوام در دستور کار وزارتخانه است.
مهمترين برنامه من در حوزه رفع فقر براي دولت دوازدهم کاهش انواع فقر خواهد بود و چون بحث طرح سلامت مطرح شد بايد اشاره کنم که با همه توان و وجود خود خواهم ايستاد تا اين طرح هيچ‌گاه روي زمين نماند و هر روز بهتر از ديروز پيش برود و اشکالات ساختاري آن و اشکالات ناشي از کمبود منابع اشکال از يک دستگاه نيست.در جاهاي مختلف به سمت اين موضوعات پيش رفتيم که مهارت را به داخل دستگاه‌ها ببريم و اگر بخواهيم کشور توسعه پيدا کند بايد به مهارت بپردازيم و مهارت بي بديل نجات کشور و رشد و پيشرفت است.
در جریان بررسی صلاحیت حجتی صورت گرفت؛
راي اعتماد به وزارت جهاد کشاورزي رسيد و نمايندگان موافق و مخالف به اظهار نظر در مورد عملکرد محمود حجتي پرداختند. ابتدا نماينده سيرجان در موافقت با وزير پيشنهادي جهاد کشاورزي گفت: در سال گذشته با همکاري بانک کشاورزي و وزير جهاد کشاورزي ۴۰۰۰ ميليارد تومان صادرات پسته انجام شده است.
شهباز حسن‌پور گفت: با توجه به حساسيت مسائل مربوط به وزارت کشور، اطلاعات، رفاه و جهاد کشاورزي بهتر بود مخالفي براي اين وزراي پيشنهادي ثبت‌نام نمي‌کرد.وي افزود: آقاي حجتي مرد بي‌ادعا، خستگي‌ناپذير، رزمنده هشت سال دفاع مقدس و مرد بي‌حاشيه دولت است که فرمايش امام و رهبري را در عمل پياده کرد.وي افزود: قريب به اتفاق اعضاي کميسيون کشاورزي مجلس و اکثريت مجلس قبل از معرفي اعضاي دولت نگران بودند چند چهره تاثيرگذار را در دولت دوازدهم نداشته باشيم که يکي از آنها آقاي حجتي بود. ايشان پدر کشاورزي ايران است و خدماتش را بايد از کشاورزاني پرسيد که دستشان پينه بسته است.حسن‌پور همچنين گفت: در سال گذشته بيش از ۴۰۰۰ ميليارد تومان صادرات پسته با همکاري بانک کشاورزي و شخص وزير انجام شده است و امروز بانک کشاورزي به عنوان پيش‌روترين بانک در صنعت کشاورزي کارش را به نحو احسن انجام مي‌دهد.
در ادامه فريدون احمدي نماينده زنجان به عنوان موافق دوم گفت: وي را فردي مومن، معتقد و از نيروهاي فداکار، انقلابي و مسلط به کار توصيف کرد و گفت: درخواست ما از ايشان اين است که تعداد بازنشستگان مدير سطح بالاي وزارتخانه کم شود البته اين روند از دو سال پيش انجام شده ولي لازم است تسريع شود.وي ادامه داد: امروز اصلي‌ترين مساله کشور اقتصاد مقاومتي است و موضوع اقتصاد چالش اصلي کشور ماست که اشتغال و سرمايه‌گذاري هم در چارچوب آن تعريف مي‌شود. همچنين کليد حمايت از توليد، صادرات است و اگر کشور مي‌خواهد توليد را نجات دهد بايد صادرکننده باشد و توليد ما صادرات‌محور باشد.احمدي برنامه‌محوري را از نقاط قوت وزير پيشنهادي جهاد کشاورزي عنوان و خاطرنشان کرد: البته ما در جايي که ناچاريم که عقل حکم مي‌کند بايد نيازمندي‌هاي کشور را وارد کنيم که اين موضوع البته شامل حوزه‌امنيت غذايي نمي‌شود. ما از مسوولان وزارت جهاد کشاورزي به خاطر ارتقاء توليد تشکر مي‌کنيم. نرخ توليد در دوره آقاي حجتي با ۲۱ درصد افزايش به ۱۸ ميليون تن افزايش يافته است و اين روند بايد ادامه يابد.
همچنين نماينده اردبيل در مخالفت با حجتي با بيان اينکه واردات محصولات تراريخته بدون ضابطه در حال انجام است، گفت: مصرف بي‌رويه کود و سموم شيميايي موجب به خطر افتادن سلامت مردم و بي‌رغبتي کشورهاي همسايه براي خريد توليدات کشاورزي ايران شده است. صديف بدري گفت: يکي از وظايف وزارت جهادکشاورزي مديريت بازار مصرف است اما متاسفانه مديريت اين بازار، آشفته است و در برنامه پيشنهادي هم به اين مسئله هيچ اشاره‌اي نشده است.سخنگوي کميسيون عمران ادامه داد: براي توليد سيب‌زميني که سالانه 5.2 ميليون تن است، نه براي بازار داخلي و نه براي بازار خارجي هيچ برنامه‌اي وجود ندارد. آقاي حجتي آيا خبر داريد قيمت سيب‌زميني کيلويي 50 تومان هم از کشاورزان خريداري نمي‌شود؟ آيا مي‌دانيد مواد اوليه پنبه کارخانه سبلان پارچه از کدام کشور آسيايي وارد مي‌شود؟ آيا خبر داريد هندوانه توليدي کشاورزان اردبيلي به دليل نبود مشتري، دور ريخته مي‌شود؟
در ادامه نماينده لنگرود در مخالفت با حجتي گفت: مهندس حجتي مهندس راه و ساختمان رشته عمران است. آيا بعد از حدود ۴۰ سال هنوز دکتراي کشاورزي نداريم که در راس بخش کشاورزي کشور گذاشته شود. تعهد، تخصص، تجربه و تعامل چهار شاخه مديريتي است اما آقاي حجتي متخصص رشته کشاورزي نيست. سوابق مديريتي ايشان هم نشان مي‌دهد که در حوزه کشاورزي سابقه کار نداشته است. مهرداد لاهوتي گفت: وزرا بايد نحوه اجراي قانون برنامه را جزو برنامه‌هاي کاري‌شان به مجلس اعلام مي‌کردند. آقاي حجتي طبق گفته خودتان در برخي کشورها، ۵۰ درصد ارزش بخش کشاورزي به عنوان يارانه پرداخت مي‌شود آيا شما ۵۰۰۰ ميليارد تومان طلب کشاورزان را پرداخت کرده‌ايد؟ آيا پول چايکاران که دست‌هايشان پينه بسته را پرداخت کرده‌ايد؟ با آنها دست بدهيد، دست‌هاي ترک خورده و پينه بسته آنان دست‌هاي شما را مي‌بُرد. آيا پول سرمازدگان برف در استان گيلان را پرداخت کرده‌ايد؟ پاسخ منفي است. به جاي آن خيلي راحت از ترکيه و مصر پرتقال وارد کرديد.سخنگوي فراکسيون مستقلين مجلس اظهار داشت: آيا در گندم واقعا به خودکفايي رسيده‌ايم؟ برخي ذي‌نفوذان در دستگاه‌هاي دولتي که منافع خود را بر منافع ملي ترجيح مي‌دهند، گندم با قيمت پايين وارد کردند و به شما فروختند. اگر قرار بر خودکفايي در گندم بود، سيلوهاي بنادر اميرآباد، امام‌خميني و آستارا که در حال ساخت است براي چيست؟اين عضو کميسيون برنامه و بودجه گفت: تعرفه گوشت، حبوبات و برنج اخيرا کاهش داشته است، آيا براي واردات موز دلتان براي ملت سوخته يا براي منافع واردکنندگان اين محصولات. ۲.۸ ميليون تن نياز داخلي به برنج است و اما ۲.۴ ميليون تن توليد مي‌کنيم بنده را وزير کنيد ۴۰۰ هزار تن کسري را توليد و تحويل شما مي‌دهيم. اين ۴۰۰ هزار تن کسري به اهرمي‌در دست واردکنندگان برنج است که سالي سه ميليون تن برنج وارد مي‌کنند. به خدا برنج‌کاران گناه دارند.لاهوتي با بغض از وزير پيشنهادي اطلاعات که در جلسه حاضر بود، پرسيد: چرا اجازه داده نمي‌شود که ۴۰۰ هزار تن برنج در داخل کشور توليد شود. يا در محصول ابريشم ۱۱۰۰ تن توليد مي‌کرديم اما اين ميزان به ۱۰۰ تن کاهش يافته است. واردات نخ ابريشم از ۲۰۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش يافته است. در دولت احمدي‌نژاد فرياد زدم تعرفه را افزايش دهيد اما توجهي نکردند.
گزارشي ازحاشيه جلسه بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي ؛
دومين جلسه بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم با حواشي همراه بود.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا، جلسه علني نوبت صبح امروز مجلس به منظور بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي در حالي از ساعتي پيش آغاز شد و نمايندگان پيش از آن در يک نشست غيرعلني کوتاه‌مدت درباره نحوه برگزاري جلسات دیروز و روزهاي آينده صحن با پايان بررسي صلاحيت کابينه مذاکره کرده و در نهايت مقرر شد در مورد اينکه مجلس پس از نماز مغرب و عشاء نيز جلسه داشته باشد يا خير در ادامه نشست روزگذشته راي‌گيري شود.در ادامه نمايندگان موضوع بررسي صلاحيت حجت‌الاسلام سيدمحمود علوي وزير پيشنهادي اطلاعات را در دستور کار قرار داده و تعدادي از نمايندگان به نوبت در موافقت و مخالفت با اين مسئله اظهارنظر کرده و سپس علوي نيز از برنامه‌هايش دفاع کرد.
پايداري عليه نطق مطهري
در اين ميان اما شايد مهم‌ترين اتفاق نطق علي مطهري نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در مخالفت با معرفي مجدد علوي بود. مطهري در نطقي نسبتاً کوتاه نسبت به نامشخص بودن حيطه اختيارات وزارت اطلاعات و برخي اقدامات موازي از سوي ديگر نهادهاي اطلاعاتي از جمله اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌انتقاد کرد.جواد کريمي‌قدوسي نماينده عضو جبهه پايداري مشهد همزمان با اظهارات مطهري خود را به جايگاه هيات رئيسه رساند و دقايقي با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌صحبت کرد که البته به نظر موضع‌گيري کريمي‌قدوسي چندان مورد توجه لاريجاني قرار نگرفت. اين نماينده اصولگراي عضو کميسيون امنيت ملي در ادامه به سراغ احمد اميرآبادي فراهاني نماينده قم و از اعضاي هيات رئيسه مجلس رفت که عمدتاً به لحاظ رويکرد سياسي بيش از رئيس مجلس با او همراهي نشان مي‌دهد.کريمي‌قدوسي پس از آن از جايگاه هيات رئيسه پايين آمد و به سمت در خروجي حرکت کرد و در ميانه راه نيز ابتدا با محمدجواد ابطحي ديگر عضو جبهه پايداري در مجلس و سپس با نادر قاضي‌پور نماينده اصولگراي اروميه صحبت ‌کرد.کريمي‌قدوسي که به نظر چندان از وضعيت موجود راضي نبود پيش از خروج از صحن و در حالي که در اين مدت نطق مطهري به اتمام رسيده بود و علاءالدين بروجردي رئيس اصولگراي کميسيون امنيت ملي با حضور در جايگاه ناطقان در موافقت با علوي نطق مي‌کرد، خطاب به سيد حسين نقوي‌حسيني نماينده اصولگراي ورامين که مسئوليت سخنگويي کميسيون امنيت را برعهده دارد گفت که «مثل سخنگو صحبت مي‌کند».همچنين مجتبي ذوالنوري ديگر نماينده اصولگراي قم و از اعضاي جبهه پايداري هم لحظاتي بعد به سمت جايگاه هيات رئيسه رفت و دقايقي با برخي اعضاي اين هيات صحبت کرد که به نظر مي‌رسد موضوع صحبت‌ها نيز مي‌تواند نطق مطهري باشد.
کنايه نفردوم انتخابات قم به نفراول
در ادامه نشست علني مجلس و در حالي که قرار بود علاءالدين بروجردي بخشي از زمان خود را به محمدحسين قرباني نماينده اصولگراي آستانه اشرفيه بدهد تا او نيز دقايقي در موافقت با حضورمجدد علوي نطق کند حاشيه‌اي بين علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌و نفردوم انتخابات درحوزه انتخابيه قم درانتخابات مجلس دهم واحمد اميرآبادي فراهاني عضو هيات رئيسه مجلس که در همان انتخابات موفق شد بالاترازلاريجاني بيشترين راي را درشهر قم به دست بياورد، پيش آمد.براين اساس پس ازآنکه‌اميرآبادي با قطع کردن نطق بروجردي به اوتذکرداد که فرصتش به پايان رسيده و بايد ادامه کاررا به قرباني بسپارد، لاريجاني درواکنش کنايه‌آميزبه اوگفت:«شما دخالت نکن! شما مازاد زمان را اعلام کنيد.»لحظاتي بعد اميرآبادي با حضوردرکنارصندلي لاريجاني چند دقيقه‌اي با رئيس مجلس شوراي اسلامي‌اختلاط کرد.
گردهمايي صبحانه با طعم اميد
 اميدي‌ها نيز درگوشه‌اي ازصحن گرد هم جمع شدند. جمعي حدود ۱۰ نفره از نمايندگان فراکسيون اميد متشکل از عبدالکريم حسين‌زاده، قاسم ميرزايي‌نيکو، عبدالرضا‌هاشم‌زايي و محمدرضا نجفي گرد هم آمده و به صحبت‌هاي محمدجواد فتحي گوش دادند و با يکديگر مذاکره کردند.
گعده گيلاني‌ها وشيرازي‌ها
همچنين چند نماينده مجمع نمايندگان استان گيلان نيز از جمله مهرداد لاهوتي، صادق حسني‌جوريابي، اسدالله عباسي و چند نفر ديگر در بخش ديگري از صحن دور هم جمع شدند و شيرازي‌ها هم با هم گعده کردند. نمايندگاني همچون مسعود رضايي و علي اکبري و بهرام پارسايي سه نماينده شهر شيراز به همراه محمدجواد جمالي‌نوبندگاني نماينده فسا و محمدجواد برومندي نماينده مرودشت گرد هم آمدند.
گعده دوستانه زنگنه با منتقدين
برخي وزراي پيشنهادي که براي شرکت در جلسات راي اعتماد خود به صحن مجلس آمدند، نيز برخلاف آيين‌نامه داخلي در حالي در گوشه گوشه صحن با نمايندگان گعده کردند که اساساً اين امکان براي آنها وجود ندارد و قانون تاکيد مي‌کند وزرا در طول برگزاري جلسات حق ندارند جايگاه ويژه خود در قسمت جلويي صحن را ترک کرده و لابه‌لاي صندلي‌ها تردد کنند. برخي از وزرا البته به بهانه خروج از صحن از درب پشتي و در ميانه راه گفت‌وگوها و مذاکرات با نمايندگان را انجام مي‌دهند که اين مسئله در روز گذشته و امروز مکرر از سوي اعضاي هيات رئيسه مورد اشاره قرار گرفته و وزرا را برحذر داشته است.در اين ميان يکي از وزرايي که به بهانه خروج از صحن دقايقي با برخي منتقدانش گفت‌وگو کرد، بيژن نامدارزنگنه وزير پيشنهادي نفت بود. زنگنه که به نظر مي‌رسد در کنار يکي دو نفر ديگر از وزراي پيشنهادي مشکل چنداني در کسب راي اعتماد نداشته باشد، در گوشه‌اي از صحن در جمعي از نمايندگان متشکل از محمدمهدي زاهدي نماينده کرمان و علي وقفچي نماينده زنجان و همچنين شهباز حسن‌پور بيگلري نماينده سيرجان حاضر شد و دقايقي با آنها صحبت کرد.
مذاکره دو ابر قهرمان فضاي مجازي در صحن
همزمان محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات دولت يازدهم که خود فعاليتي گسترده دراينستاگرام دارد نيزدقايقي خود را به صندلي محمود صادقي نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران و از پيشگامان استفاده ازتوئيتردرميان نمايندگان مجلس رساند ودقايقي با او مذاکره کرد. مذاکره‌اي که البته آنچنان که از دور پيدا بود چندان نتيجه‌بخش وميسر هم نيفتاد و در نهايت واعظي تا حدودي ناراضي صادقي را ترک کرد وبه جايگاه خود بازگشت.محمود واعظي که حال وزارت ارتباطات را ترک کرده و به دفتر رياست جمهوري نقل مکان مي‌کند تا مسئوليت دفترروحاني را برعهده بگيرد نقشي ويژه در چينش کابينه برعهده داشت که از جمله گفته مي‌شود معرفي وزير پيشنهادي جوان بعدي در وزارت ارتباطات نيز ناشي ازاين تاثيرات و نقش ويژه بوده است.
توهين نماينده خرمشهربه سردارديپلماسي
درحاشيه سخنراني محمد جواد ظريف دردفاع ازبرنامه‌هاي خود براي وزارت امورخارجه يکي ازنمايندگان اصولگرايان مجلس با برآشفتگي اورا متهم به دروغگويي کرد وبا استفاده ازکلمات رکيک به ظريف دشنام داد.عبدالله سامري نماينده خرمشهردرمجلس که ازقضا دريکي ازصندلي‌هاي انتهايي صحن نشسته بود با توجه به فاصله‌اندکش با جايگاه خبرنگاران داشت هنگامي‌که ظريف به دستاوردهاي وزارت امور خارجه در سايه برجام اشاره مي‌کرد برآشفت و فريادزد: دروغ مي‌گويد.درحالي که ظريف بي توجه به اين اهانت به نطق ادامه مي‌داد چند نفر از نمايندگان عضو فراکسيون نمايندگان ولايي درگرد سامري جمع شده تا اين نماينده اصولگرا را آرام کند اما تلاش آنها نيز بي‌فايده بود. علي اديان راد،احمد اميرفراهاني،مجتبي ذوالنوري و چند نفرازنمايندگان عضو فراکسيون نمايندگان ولايي در کنار صندلي عبدالله سامري جمع شده و سعي مي‌کردند اورا آرام کنند که اين تلاش بي نتيجه ماند و به عصبانيت اين نماينده اصولگرا افزود و کار به جايي رسيد که او پا فراتر گذاشت و به ظريف دشنام داد.عبدالله سامري هنگامي‌که به درخواست چند نماينده ديگر صحن را ترک مي‌کرد بار ديگر ظريف را خطاب قرار داد و او را دروغگو ناميد و با استفاده از چند کمک رکيک و دشمنان وزير امورخارجه را فردي ناميد که اقتصاد کشور را فلج کرده است.
جنجال "نادر خواني" درروزراي اعتماد
همزمان با آغاز نشست علني بعدازظهر حواشي ديگري نيز آغاز شد. ماجرا از آن جا شروع شد که غلامعلي جعفرزاده‌ايمن آبادي در تذکري که با استناد به ماده ۷۹ در خصوص دفاع از حيثيت اشخاص حقيقي بدون اشاره به نام فردي به اظهارات نماينده اصولگراي اروميه در جلسه روز قبل مجلس در جريان بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي مخابرات اشاره کرد و گفت که هيچ کس حق ندارد بدون ميزان و معيار مشخص فردي را ضد ولايت فقيه بداند .همزمان با بيان اين سخنان اما نادر قاضي پور نماينده اصولگرا جنجالي اروميه در مجلس به شدت برآشفت و با سروصداي فراوان خواستار بيان تذکر ماده ۷۹ قانون اساسي شد. واکنشي که بلافاصله نظر نمايندگان حاضر در صحن را به خود جلب کرد وبر اين اساس جمعي از نمايندگان متشکيل از محسن کوهکن، بهروز نعمتي و سيد‌هادي بهادري ، حميدرضا فولادگر ، عباس گودرزي ، ناصر موسوي لارگاني ، شهروز برزگر ،‌ابوالفضل حسن بيگي و چند تن ديگر خود را به صندلي قاضي پور رسانده تا او را آرام کنند.با توجه به آنکه نمايندگان در آن دقايق مشغول طرح تذکر بودند قاضي پوربه شدت اصرارکرد که حتما درهمان لحظه تذکرخود را با استناد به مواد ۷۹ بيان کند. علي لاريجاني با تاکيد براينکه بنابر آيين نامه داخلي حضور اجازه براي بيان تذکر ماده ۷۹ در همان جلسه يا جلسه بعد ممکن خواهد بود اعلام کرد که در زمان ديگري اين تذکر مطرح شود اما نماينده اصولگراي اروميه همچنان با بي تابي وعصبانيت فرياد مي‌زد تا همان لحظه تذکر بدهد. درخواستي که البته با موافقت رييس مجلس مواجه نشد.درادامه‌اما هنگامي‌که نمايندگان متوجه شدند قاضي پورتا تذکر ندهد موضوع را رها نمي‌کند براي پادرمياني پا پيش گذاشتند.علي مطهري پس ازآنکه با قاضي پورصحبت کرد درجايگاه هيات رييسه حاضر شد و به صورت خصوصي موضوعاتي را با رييس مجلس شوراي اسلامي‌درميان گذاشت. حدود نيم ساعت بعد بود که در فرصت پيش آمده لاريجاني اجازه بيان تذکر را به قاضي پورداد واين نماينده اصولگراي اروميه درتوضيحاتي تاکيد کرد که اشاره اش به ضد ولايت فقيه بودن وزيرپيشنهادي مخابرات ناظربرعدم رعايت يکي ازدستورات مقام معظم رهبري بوده است.بماند که ساعتي پس ازآن آذري جهرمي‌درنامه‌اي به مجلس شوراي اسلامي‌به بيان توضيحاتي دراين رابطه پرداخت و تاکيد کرد که اقدام وزارت ارتباطات مربوط به پيش اززمان صدوردستور مقام معظم رهبري اين بوده و اين دستورمربوط به حيطه اختيارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌بوده است،نه وزارت مخابرات !

آمريکا درخصوص برجام واقع بين باشد
سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنان سخنگوي وزارت خارجه‌امريکا گفت: توصيه ما به طرف آمريکايي اين است که در مورد نقش بي بديل ايران در مبارزه با تروريسم در خاورميانه واقع بين باشد.به گزارش ايرنا از اداره کل ديپلماسي رسانه‌اي وزارت امور خارجه، بهرام قاسمي‌در واکنش به اظهارات همتاي آمريکايي خود درخصوص برجام وهمچنين نقش ايران در منطقه گفت: ازشنيدن سخنان تکراري و غير واقع بينانه اين مقام آمريکايي تعجب نمي‌کنيم و با نيات و اهداف مقامات مختلف اين کشور از تکرار اينگونه ادعاها و اتهامات بي پايه و اساس عليه جمهوري اسلامي‌ايران آگاهيم.سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: به نظر مي‌رسد گوينده اين سخنان نيز علاقه چنداني به استقرار صلح و ثبات ندارد.

جمع‌آوري چهارصد صفحه توهين
‌ به معاونت زنان

دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور حقوق‌شهروندي از جمع‌آوري چهارصد صفحه توهين‌هاي مختلف به معاونت زنان در دولت يازدهم خبر داد.شهيندخت مولاوردي در مراسم معارفه خود به عنوان دستيار ويژه رئيس جمهور درامور حقوق شهروندي با بيان اينکه ارتقاي سطح مشارکت زنان در عرصه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ورزشي در نتيجه مجموعه اقدامات دولت يازدهم در حوزه زنان و خانواده محقق شد، اظهار کرد: دولت‌يازدهم دولتي را تحويل گرفت که داراي توسعه نامتوازن بود و مشکلات زيادي را در عرصه‌هاي مختلف براي کشور سبب شده بود بنابراين دولت‌يازدهم با اولويت‌بندي اقتصاد و توجه به حوزه بين‌الملل کار خود را آغاز کرد و در ادامه براي حل ديگر مشکلات قدم برداشت.

ديدار با لاريجاني وجهانگيري
درباره اعتصاب کروبي

نماينده مردم تهران ازديدار خود با رييس مجلس و معاون اول رييس‌جمهور پس ازانتشارخبراعتصاب غذاي حجت‌الاسلام کروبي خبر داد.به گزارش ايلنا، الياس حضرتي درباره انتشار خبر اعتصاب غذاي حجت‌الاسلام کروبي در توئيتر خود نوشت: بعد از شنيدن خبر اعتصاب غذا آقاي کروبي،با لاريجانى،جهانگيرى،قاضى زاده‌هاشمى وعلوى، صحبت کردم و از دکتر‌هاشمى خواستم به ايشان سرى بزنند.مصطفي کواکبيان هم در دقايق پاياني جلسه علني مجلس گفت:خبري شنيدم و قصد دارم ازجناب آقاي دکترروحاني رييس جمهور عزيزمان بخواهم که اگر پخش خبر اعتصاب غذاي آقاي کروبي جدي است موضوع را پيگيري کند .

اراده ايران توسعه روابط با آمريکاي لاتين
رييس‌ جمهوري در ديدار سفير جديد اروگوئه در تهران تاکيد کرد: اراده سياسي جمهوري اسلامي‌ايران، توسعه روابط با کشورهاي دوست در آمريکاي لاتين از جمله اروگوئه است.به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز چهارشنبه هنگام دريافت استوارنامه 'کارلوس سگار بي‌فون اشتانماين'، ضرورت توسعه همکاريهاي کنوني دو کشور در حوزه‌هاي علمي‌و فناوري، از جمله داروسازي را مورد تاکيد قرار داد و ابراز اميدواري کرد بخش‌هاي خصوصي و دولتي ايران و اروگوئه با کسب آگاهي دقيق از ظرفيت‌هاي يکديگر، فعاليت‌هاي خود را به نفع منافع دو ملت گسترش دهند.روحاني اظهار داشت: ديدگاه‌ها و مواضع جمهوري اسلامي‌ايران و اروگوئه درباره مسايل جهاني به يکديگر نزديک است و هر دو کشور معتقدند روابط در عرصه بين‌الملل بايد براساس احترام متقابل برقرار باشد.رييس‌ جمهوري تصميم‌گيري براي امور هر کشوري را صرفا در حوزه اختيارات مردم آن کشور دانست و تصريح کرد: جمهوري اسلامي‌ايران تلاش برخي قدرتهاي بزرگ براي تهديد و مداخله در امور داخلي کشورهاي ديگر از جمله در آمريکاي لاتين را ايستادگي در برابر اراده ملت‌ها و موجب گسترش تنش‌هاي منطقه‌اي مي‌داند.

استقبال از توسعه روابط با اتريش
رييس‌ جمهوري همچنين در ديدار سفير جديد اتريش درتهران روابط دو کشور را ديرينه و بسيار صميمي‌خواند و تاکيد کرد: دو ملت ايران و اتريش طي تاريخ گذشته هيچگاه تضاد منافعي با يکديگر نداشته‌اند و تهران از توسعه روزافزون روابط با کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از جمله اين کشور استقبال مي‌کند. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز چهارشنبه هنگام دريافت استوارنامه اشتفان شولتس سفير جديد اتريش در تهران گفت: دو کشور ظرفيت‌هاي گسترده‌اي در عرصه‌هاي مختلف بويژه از لحاظ سرمايه‌گذاري، تجارت، علمي‌و فناوري‌هاي جديد دارند که مي‌توان در همه اين زمينه‌ها سطح همکاري‌ها را به نفع دو ملت هر چه بيشتر تقويت کرد.وي اظهارکرد:در دوره پسابرجام، فرصت و فضاي مناسبي براي تحکيم هر چه بيشتر روابط با همه کشورهاي اروپايي بوجود آمده که بايد از آن استفاده کنيم.رييس‌ جمهوري در ادامه با اشاره به ميزباني موفق اتريش از مذاکرات بسيار پيچيده بين‌المللي در موضوع هسته‌اي و به نتيجه رسيدن اين مذاکرات گفت: برجام يکي از توافقاتي است که در وين منعقد شد و هيچ کشوري از آن ضرر نمي‌کند و همه طرفين به سهم خود از آن نفع مي‌برند.روحاني با تقدير از رويکرد مثبت اتريش براي توسعه همکاري‌ها خاطرنشان کرد: برجام، توافق برد – بردي بود که از يک طرف نگراني‌هاي غيرواقعي برخي کشورهاي غربي را برطرف کرد و از طرف ديگر فضاي تحريم ظالمانه را عليه ملت ايران از بين برد و امروز به واسطه اين توافق آرامش و فضاي اقتصادي مناسبي به نفع طرفين بوجود آمده که مصمم هستيم از اين فضاي جديد براي جذب سرمايه‌گذاري، انتقال فناوري‌هاي جديد و تسهيل در همکاري‌هاي اقتصادي بويژه تبادلات بانکي استفاده کنيم.

استقبال از روابط گسترده‌تربا صربستان
همچنين رييس‌ جمهوري اسلامي‌ايران در ديدار سفير جديد صربستان در تهران گفت: هيچ مانعي براي تقويت همه جانبه روابط دو کشور وجود ندارد و تهران از روابط گسترده‌تر و صميمانه با بلگراد استقبال مي‌کند .به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز چهارشنبه هنگام دريافت استوارنامه دراگان تودوروويچ سفير جديد صربستان افزود: ايران تعميق همکاري‌ها در همه بخش‌ها را به نفع دو ملت مي‌داند.وي تصريح کرد: ايران و صربستان مي‌توانند ظرفيت‌هاي گسترده خود را در بخش‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، فناوري و گردشگري فعال کرده و روابط و همکاري‌هاي همه جانبه بيشتري با يکديگر برقرار کنند.