کشف دومين نشت نفتي در آب‌هاي کويت
مقام‌هاي کويت يک روز پس از مهار نشت نفتي که آب‌هاي جنوبي اين کشور را آلوده کرد، اعلام کردند با لکه نفتي جديدي در منطقه ابوفطيره مقابله مي‌کنند. به گزارش ايسنا، براساس بيانيه‌اي که از سوي خبرگزاري کويت منتشر شده است، لکه نفتي جديد يک مايل دريايي طول دارد. سازمان دولتي محيط زيست کويت اعلام کرده است يک لکه نفتي به طول يک مايل دريايي در منطقه ابوفطيره ديده شده است. گروه‌هاي مختلف در حال همکاري درباره بهترين راه مواجه با لکه نفتي جديد هستند. ابوفطيره در ۲۵ کيلومتري جنوب شهر کويت قرار دارد، در حالي که نشت نفتي که روز جمعه گزارش شد، در منطقه راس‌الزور نزديک مرز جنوبي کويت با عربستان سعودي بود.

تحريم‌هاي آمريکا،نفت ونزوئلا را روانه آسيا مي‌کند
معامله گران بازار نفت اعلام کردند که در صورت اجراي تهديد آمريکا براي تحريم ونزوئلا، صادرات نفت اين کشور عضو اوپک به کشورهاي آسيايي افزايش مي‌يابد.
به گزارش رويترز، معامله گران و تحليلگران اعلام کردند: در صورت اجرايي شدن تحريم احتمالي آمريکا عليه صنعت نفت ونزوئلا، مشتريان آسيايي بيشترين سود را خواهند برد زيرا نفت اين کشور عضو اوپک راهي آسيا مي‌شود و خلأ ناشي از توافق جهاني کاهش توليد نفت را پر مي‌کند. در واکنش به سرکوب سياستمداران و احزاب مخالف دولت در ونزوئلا، دولت آمريکا در حال بررسي گزينه تحريم اين کشور عضو اوپک است و ترامپ حتي از مطرح بودن گزينه نظامي‌نيز سخن گفته است.

پايان حفاري ۴۰ حلقه چاه در آزادگان جنوبي
شرکت ملي حفاري ايران، پروژه حفاري ۴۰ حلقه چاه در ميدان نفتي آزادگان جنوبي را به طور کامل اجرايي کرد. به گزارش شانا، مهران مکوندي، معاون مديرعامل شرکت ملي حفاري ايران گفت: اين پروژه از جمله پروژه‎هاي کليددردست (EPD) بود که در اجراي آن مراحل طراحي، مديريت، تامين کالا و مواد و ارائه خدمات فني و تخصصي بر عهده شرکت ملي حفاري ايران بوده است. وي با اشاره به اين‎که حفاري اين تعداد چاه از اوايل سال ۹۳ از سوي شرکت مهندسي و توسعه نفت به ملي حفاري واگذار شد، ادامه داد: با تعامل ميان مديران و متخصصان دو شرکت، مراحل اجرايي پروژه دنبال و هر يک از چاه‎ها به محض تکميل نهايي در اختيار کارفرما قرار گرفت.


با سرمایه گذاری 7 میلیاردی در نفت و گاز ایران شکل می گیرد
شرکت يونيت اينترنشنال ترکيه اعلام کرد که يک موافقتنامه ۷ ميليارد دلاري با شرکت دولتي زاروبژنفت روسيه و هلدينگ سرمايه گذاري غدير ايران براي حفاري نفت و گاز در ايران منعقد کرده است.
به گزارش مهر به نقل از رويترز، شرکت يونيت طي بيانيه‌اي اضافه کرد، ۳ شرکت ۷ ميليارد دلار در زمينه حفاري سرمايه گذاري کرده‌اند که اين حفاري‌ها در ۳ ميدان نفتي و يک ميدان بزرگ گازي در ايران انجام خواهد شد.يونيت اينترنشنال اعلام کرد که ذخيره کل اين سه ميدان نفتي ۱۰ ميليارد بشکه برآورد شده است و اين ميادين به توليد روزانه ۱۰۰ هزار بشکه خواهند رسيد. در اين بيانيه همچنين گفته شده است که ميدان گاز طبيعي داراي ظرفيت توليد ساليانه ۷۵ ميليارد متر مکعب است.اين بيانيه مي‌گويد کنسرسيوم اين ۳ شرکت قادر است در ساير مناطق ايران هم حفاري کند.يونيت اينترنشنال مي‌گويد که گاز طبيعي استخراج شده از حفاري‌ها معادل ۱.۵ برابر حجم ۵۰ ميليارد متر مکعب گاز وارداتي ساليانه ترکيه خواهد بود. اين شرکت اضافه مي‌کند که ذخاير اين ميدان گازي براي تامين تقاضاي ۱۵۰ سال آينده ترکيه هم کافي خواهد بود.يونيت اينترنشنال مي‌گويد که هر ۳ شرکت به عنوان شرکايي مساوي اين قرارداد را امضا کردند و اين اولين قرارداد ۳جانبه‌اي است که يک شرکت ايراني با شرکاي خارجي امضا مي‌کند.شرکت سرمايه گذاري غدير در سال 1370 با نام اوليه شرکت سرمايه گذاري بانک صادرات(سهامي‌خاص) و با مالکيت بانک صادرات ايران با سرمايه اوليه 10 ميليارد ريال تاسيس شد. اين شرکت در سال 1374 به سهامي‌عام تبديل شده و در همان سال در بورس اوراق بهادار پذيرفته شد. پس از انتقال سهام 124 شرکت ازبانک صادرات ايران به اين شرکت در سال 1375 به منظور اصلاح ساختار مالي، نام شرکت به سرمايه گذاري غدير تغيير يافت. با انتقال مالکيت شرکت سرمايه گذاري غدير از بانک صادرات ايران به سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در سال 1387، رشد سودآوري و ارزش داراييهاي شرکت شتاب گرفت بطوريکه در حال حاضر اين شرکت با سرمايه اي معادل 46080 ميليارد ريال (مصوبه مجمع عمومي‌فوق العاده مورخ 15/7/1394) به بزرگترين شرکت سرمايه گذاري چند رشته اي بورس تبديل شده است. زمينه‌هاي سرمايه گذاري شرکت هم اکنون صنعت‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي، برق و انرژي، صنايع معدني، حمل و نقل ، سيمان، ساختمان، تجاري و مالي و همچنين فناوري اطلاعات و ارتباطات در قالب 7 هلدينگ است.
اين شرکت، در حقوق صاحبان سهام خصوصي و سرمايه‌گذاري در بخش پتروشيمي‌ايران نيز، فعال است.
رييس اتحاديه جايگاه‌داران سوخت:
رييس اتحاديه جايگاه‌داران سوخت با بيان اينکه اين اتحاديه به عنوان دارندگان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌هاي تک و دومنظوره‌اماده خريداري شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي است،اظهار کرد: متاسفانه وزير نفت در دوره گذشته پاسخي به اين خواسته ما ندادند و حتي از فروش شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي جلوگيري کرده‌اند. اميدوارم در دوره جديد به نتايجي با آقاي زنگنه برسيم.
بيژن حاج‌محمدرضا در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه اتحاديه جايگاه‌داران سوخت با طرح برندينگ مخالف است، افزود: به نظر من اين طرح قابل اجرا نيست. همکاران من نيز در سراسر ايران با اين طرح مخالف هستند و پيشنهاد داده‌ايم با مسئولان شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در اين مورد صحبت کنيم. ما حتي براي واگذاري شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي نيز خواهان مذاکره هستيم. شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي بايد با شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ادغام شود. ما به عنوان دارندگان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌هاي تک و دومنظوره پيشنهاد داده‌ايم و آمادگي خود را اعلام کرده‌ايم که شرکت ملي پخش را خريداري کنيم و عمليات پخش را خودمان انجام دهيم اما متاسفانه وزير نفت در دوره گذشته پاسخي به اين خواسته ما ندادند و حتي از فروش شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي جلوگيري کرده‌اند. اميدوارم در دوره جديد به نتايجي با آقاي زنگنه برسيم. وي با اشاره به وجود بيش از ۶۰۰۰ جايگاه گاز و بنزين در سراسر کشور، تصريح کرد: ما ممانعتي در اين موضوع نمي‌بينيم که نمايندگان شرکت ملي نفت هم در هيات مديره اين شرکت حضور داشته باشند اما مي‌توانيم با يک برنامه‌ريزي جديد اين روال ۸۰ ساله را تغيير دهيم و براي تغيير آن بايد پايه‌هاي آن را استوارتر کنيم و بخش غيردولتي را به خدمت بگيريم. در حال حاضر بخش‌هاي وابسته مي‌خواهند برند شوند. شرکت‌هاي برند در اصل مالکيت مغايرت ايجاد مي‌کنند. زيرا جايگاه‌ها در اختيار يک نفر است و يک ملک نمي‌تواند چند نفر را به عنوان مدير در اختيار داشته
باشد.
 تقاضا داريم در پالايش، انبارداري و نگهداري ورود کنيم
رييس اتحاديه جايگاه‌داران سوخت با تاکيد بر اينکه بخش دولتي بايد در اين زمينه غيرفعال شود، گفت: در واقع تقاضاي ما از آقاي زنگنه فروش شرکت ملي پخش است. قرار بود اين شرکت منحل شود و ما اعلام کرديم در ازاي منحل کردن، اين شرکت را به ما واگذار کنند و به ما کمک کنند سيطره مديريت مجاري عرضه را در سطح کشور به دست بگيريم. متاسفانه وزارت نفت تاکنون جوابي به ما نداده‌ است. البته ما تقاضاي خود را به سازمان خصوصي‌سازي نيز اعلام کرده‌ايم. ما تقاضا داريم در پالايش، انبارداري و نگهداري ورود کنيم. مانند آنچه که در همه دنيا رايج است.

شرکت يونيت اينترنشنال ترکيه اعلام کرد که يک موافقتنامه ۷ ميليارد دلاري با شرکت دولتي زاروبژنفت روسيه و هلدينگ سرمايه گذاري غدير ايران براي حفاري نفت و گاز در ايران منعقد کرده است.
به گزارش مهر به نقل از رويترز، شرکت يونيت طي بيانيه‌اي اضافه کرد، ۳ شرکت ۷ ميليارد دلار در زمينه حفاري سرمايه گذاري کرده‌اند که اين حفاري‌ها در ۳ ميدان نفتي و يک ميدان بزرگ گازي در ايران انجام خواهد شد.يونيت اينترنشنال اعلام کرد که ذخيره کل اين سه ميدان نفتي ۱۰ ميليارد بشکه برآورد شده است و اين ميادين به توليد روزانه ۱۰۰ هزار بشکه خواهند رسيد. در اين بيانيه همچنين گفته شده است که ميدان گاز طبيعي داراي ظرفيت توليد ساليانه ۷۵ ميليارد متر مکعب است.اين بيانيه مي‌گويد کنسرسيوم اين ۳ شرکت قادر است در ساير مناطق ايران هم حفاري کند.يونيت اينترنشنال مي‌گويد که گاز طبيعي استخراج شده از حفاري‌ها معادل ۱.۵ برابر حجم ۵۰ ميليارد متر مکعب گاز وارداتي ساليانه ترکيه خواهد بود. اين شرکت اضافه مي‌کند که ذخاير اين ميدان گازي براي تامين تقاضاي ۱۵۰ سال آينده ترکيه هم کافي خواهد بود.يونيت اينترنشنال مي‌گويد که هر ۳ شرکت به عنوان شرکايي مساوي اين قرارداد را امضا کردند و اين اولين قرارداد ۳جانبه‌اي است که يک شرکت ايراني با شرکاي خارجي امضا مي‌کند.شرکت سرمايه گذاري غدير در سال 1370 با نام اوليه شرکت سرمايه گذاري بانک صادرات(سهامي‌خاص) و با مالکيت بانک صادرات ايران با سرمايه اوليه 10 ميليارد ريال تاسيس شد. اين شرکت در سال 1374 به سهامي‌عام تبديل شده و در همان سال در بورس اوراق بهادار پذيرفته شد. پس از انتقال سهام 124 شرکت ازبانک صادرات ايران به اين شرکت در سال 1375 به منظور اصلاح ساختار مالي، نام شرکت به سرمايه گذاري غدير تغيير يافت. با انتقال مالکيت شرکت سرمايه گذاري غدير از بانک صادرات ايران به سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در سال 1387، رشد سودآوري و ارزش داراييهاي شرکت شتاب گرفت بطوريکه در حال حاضر اين شرکت با سرمايه‌اي معادل 46080 ميليارد ريال (مصوبه مجمع عمومي‌فوق العاده مورخ 15/7/1394) به بزرگترين شرکت سرمايه گذاري چند رشته اي بورس تبديل شده است.
گسترش حضور صادرکننده LNG آمريکايي در چين
منابع آگاه اظهار کردند شرکت صادرکننده گاز طبيعي "چنير انرژي" آمريکا با هدف امضاي قراردادهاي عرضه بلندمدت با خريداران چيني، در پکن يک دفتر افتتاح مي‌کنند.
به نقل از ايسنا، چنير که‌امسال مذاکرات گسترده‌اي با چين داشته است، نخستين اپراتور تاسيسات صادرات گاز طبيعي مايع (LNG) آمريکا است که در چين حضور رسمي‌پيدا مي‌کند. اين اقدام به دنبال توافق ميان آمريکا و چين در ماه مه براي افزايش تجارت تحت مذاکرات تجارت ۱۰۰ روزه صورت مي‌گيرد که به خريداران چيني اجازه مي‌دهد قراردادهاي بلندمدت را از آمريکا مستقيما خريداري کنند.وزارت انرژي آمريکا برآورد کرده است تقاضا براي LNG تا سال ۲۰۴۰ دو برابر افزايش يافته و به حدود ۷۱ ميليارد فوت مکعب در روز مي‌رسد که بالاتر از حدود ۳۲ ميليارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۱۵ خواهد بود و تقاضاي اقتصادهاي آسيايي به خصوص چين و هند در اين رشد تاثير قابل توجهي دارد.چنير در حال حاضر تنها شرکتي است که قادر است محموله‌هاي بزرگ LNG را از آمريکا صادر کند که به اين شرکت در قراردادهاي بلندمدت با چين برتري داده است. پنج پايانه صادرات ديگر انتظار مي‌رود تا سال ۲۰۲۰ گشوده شوند.مگي جيا، مدير بازاريابي ارشد چنير در آسيا که پيش از اين براي مورگان استنلي و شرکت بازرگاني ميتسويي کار کرده بود، از سنگاپور به پکن مي‌رود تا اداره اين دفتر را برعهده بگيرد.چنير در حال حاضر از پايانه صادرات سابين پاس در لوييزيانا که فعاليتش را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد، به بيش از ۲۰ کشور جهان LNG صادر مي‌کند.
چين سومين خريدار بزرگ LNG در جهان است و همچنين سومين واردکننده بزرگ LNG آمريکا در سال ۲۰۱۶ بود، اما تاکنون از طريق قراردادهاي کوتاه‌مدت از شرکت‌هاي غيرآمريکايي LNG آمريکا را خريداري کرده است.
طبق آمار گمرکي چين، اين کشور در نيمه اول سال ميلادي جاري ۴۶۱ هزار و ۷۲۰ تن گاز LNG آمريکا را وارد کرد که حدود سه درصد از کل واردات LNG اين کشور بود.
بر اساس گزارش رويترز، غول‌هاي انرژي دولتي چين پيش از اين قراردادهاي عرضه متعددي با صادر کنندگان LNG سنتي مانند قطر، اندونزي، مالزي و اين اواخر استراليا امضاء کرده‌اند، زيرا اين کشور به دنبال کاهش استفاده از زغال‌ سنگ است.

لزوم توجه بيشتر به ديپلماسي آب
عضو هيئت مديره انجمن علوم و مهندسي منابع آب با تاکيد بر اينکه کشور بسياري از کارشناسان و متخصصان بخش آب با بيطرف همراه هستند، گفت:‌ بايد يک حرکت و همکاري ملي براي رفع مشکلات بخش آب کشور صورت بگيرد.
جعفر غفاري شيروان در گفت‌وگو با ايلنا تجربه هشت ساله حضور بيطرف در وزارت نيرو را سرمايه گران بهاي براي وي دانست و افزود:‌ با توجه به برنامه‌هاي توسعه محور و خدماتي وزارت نيرو در عرصه صنعت آب و برق، بيطرف توانسته است عملکرد بسيار موفقي در قالب برنامه سوم توسعه از خود به يادگار بگذارد.وي با اشاره به عملکرد موفق وزير نيروي پيشنهادي دولت در عرصه خدمات تامين و انتقال آب و برق در کشور، ادامه داد: با توجه به تجربه فعلي وزارت نيرو در عرصه شفاف سازي مسائل آبي، مي‌توان اميدوار بود که در دوره جديد فعاليت وزارت نيرو نيز بيطرف عملکرد موفقي نسبت به حل چالش‌هاي جديد بخش آب داشته باشد.عضو هيئت مديره انجمن علوم و مهندسي منابع آب با تاکيد بر اينکه‌امروزه چالش‌هاي اجتماعي و اقتصادي مهمي‌در بخش آب کشور مطرح است، تصريح کرد:‌ ‌در کنار اينکه بايد توجه ويژه اي به حوزه حفاظت و پايداري منابع آبي داشته باشيم ولي نبايد از ارائه خدمات مناسب به متقاضيان هم غافل شويم.غفاري شيروان با اشاره به اينکه حکمراني آب نمي‌تواند دولتي باشد، بيان کرد:‌ بايد تمامي‌بخش‌ها و نهادهاي اجتماعي مرتبط با اين حوزه در اين راستا با دولت هماهنگ باشند و به فعاليت بپردازند. هم اکنون 609 دشت در کشور وجود دارد که آب‌هاي زيرزميني در آن‌ها تعريف شده و متاسفانه در شرايط بحراني به سر مي‌برند.وي با بيان اينکه حوزه حفاظت و بهره برداري از منابع آبي داراي چالش‌هاي متعددي است، اضافه کرد: بايد با کمک مردم در جهت تعادل بحشي به سفره‌ها برنامه اجرايي واقعي داشته باشيم.عضو هيئت مديره انجمن علوم و مهندسي منابع آب در تکميل اين بخش از سخنان خود، گفت:‌ ما امروزه براي حل چالش‌هاي آبي در کشور نيازمند ياري تمامي‌بخش‌ها هستيم. چه بخش خصوصي که در کنار وزارت نيرو قرار گرفته و چه مردم، متخصصان، کارشناسان و دانشگاهيان تا بتوانيم در جهت حفاظت از منابع آبي به سامان دهي مناسبي برسيم.غفاري شيروان با اشاره به اينکه بهره برداري در کنار حفاظت از منابع آبي صورت مي‌گيرد، خاطرنشان کرد: کشور امروزه از نظر منابع آبي در وضعيت مناسبي به سر نمي‌برد؛ بايد يک حرکت و همکاري ملي براي رفع مشکلات بخش آب کشور صورت بگيرد تا بتوانيم در پس آن شاهد تبديل همکاري‌هاي ملي به همکارهاي محلي باشيم.وي در پايان بر لزوم توجه هر چه بيشتر به ديپلماسي آب تاکيد کرد و گفت:‌ با توجه به محبوبيت بيطرف در مجموعه وزارت نيرو در آينده شاهد همراهي هر چه بيشتر کارشناسان، متخصصان و مديران اين وزارتخانه با سکان دار صنعت و برق دولت دوازدهم خواهيم بود.

روند کاهش قيمت نفت در بازار جهاني متوقف شد
نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهاني تحت تاثير کاهش ذخاير نفت آمريکا افزايش يافت، با اين‌همه بازار به دليل استمرار اشباع عرضه تحت فشار منفي مانده‌ است.به نقل‌از ايسنا، نفت برنت با ۲۲ سنت يا ۰.۴ درصد افزايش نسبت به قيمت نهايي معاملات روز گذشته، ۵۱.۰۲ دلار در هر بشکه معامله شد.نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۱۵ سنت يا ۰.۳ درصد افزايش يافت و به ۴۷.۷۰ دلار در هر بشکه رسيد.موسسه‌امريکن پتروليوم روز سه شنبه اعلام کرد ذخائر نفت آمريکا در هفته منتهي به ۱۱ اوت، ۹.۲ ميليون بشکه کاهش يافته و به ۴۶۹.۲ ميليون بشکه رسيده است در حالي که تحليلگران کاهش ۳.۱ ميليون بشکه‌اي اين ذخاير را پيش بيني کرده بودند.با اين‌همه ذخاير بنزين در مدت مذکور ۳۰۱ هزار بشکه افزايش يافت، در حالي که تحليلگران در نظرسنجي رويترز، کاهش ۱.۱ ميليون بشکه‌اي ذخاير را پيش بيني کرده بودند. آمار رسمي‌از سوي اداره اطلاعات انرژي آمريکا اواخر روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.