امير افسردير
Aafsardayr@gmail.com
در حالي كه همه تلاش سياست‌گذار صنعتي آن است که از طريق الزام داخلي‌سازي 40 تا 70 درصد بخشي از دانش روز جهان را به صنعت خودرو کشورمان منتقل کند که يکي از پرسش‌هاي مهم در شرايط کنوني آن است، در صورتي که خودروسازان خارجي ظرف سه سال دانش و تکنولوژي به کار رفته در توليدات خود را به ما منتقل کردند آيا صنعت خودرو ايران مي‌تواند اميدوار باشد که براساس دانش روز نيازهاي خود را تامين کند؟ بحث انتقال تکنولوژي به‌منظور جبران عقب‌ماندگي‌ سال‌هاي تحريم يعني مقطع زماني سال‌هاي 91 تا 93 در شرايطي از اهميت بسيار برخوردار است که مباحث متعددي در اين زمينه مدنظر کارشناسان است.
اهميت جذب دانش روز در خودروسازي کشور از آن رو است که توليدکنندگان داخلي مي‌تواند با دستيابي به فناوري‌هاي جديد، به توليد خودروهايي با تکنولوژي جديد بپردازد و ضمن کسب بازار داخل در بخش صادرات محصولات خودرويي نيز موفق ظاهر شود. بسياري از کارشناسان انتقال تکنولوژي به صنعت خودرو ايران را يکي از ملزومات اساسي مي‌دانند که آينده خودروسازي کشور را تضمين مي‌کند. به اعتقاد کارشناسان تنها يک حلقه از زنجيره صنعت خودرو نياز به فناوري ندارد بلکه کل زنجيره خودرو از ساخت و طراحي گرفته تا تامين‌کنندگان قطعه به فناوري‌هاي جديد نيازمند هستند. به اعتقاد آنها در بحث انتقال دانش و تکنولوژي بايد سه سطح مهندسي، تامين قطعات و دانش توليد پلت فرم به خودروسازي کشور منتقل شود. در صورتي که خودروسازان در قراردادهاي جديد خود با خارجي‌ها به اين موارد توجه کنند زيرساخت‌هاي صنعت خودرو براساس استانداردهاي جهاني خواهد شد و اين موضوع موجب مي‌شود که خودروسازان داخلي بتوانند ضمن توسعه صنعت خودروي کشور، زمينه‌هاي لازم براي توليد خودروي ملي براساس اهداف سندچشم انداز را دنبال کند.از طرف ديگر بايد همسو با آموزش نيروي انساني و متخصصان توسط شرکت‌هاي خودروساز معتبر جهاني بايد زمينه مباحثي چون مهندسي ساخت و توليد خودرو نيز به صنعت خودرو کشور منتقل شود. از آنجا که توليد خودرو در بخش مهندسي، شامل طراحي، طراحي پلت‌فرم،‌ ساخت و به روز شدن خطوط توليد مي‌شود؛ بنابراين انتقال دانش در اين بخش از اهميت بسياري براي خودروسازان برخوردار است. هرچند دست اندرکاران صنعت خورو معتقدند در قراردادهاي جديد اين مباحث مدنظر قرار گرفته است اما کارشناسان تاکيد دارند در صورتي که 30 درصد ديگري که از انتقال دانش باقي بماند خودروساز کشور به صورت کامل دانش روز را کسب نخواهد کرد.آنگونه که به نظر مي‌رسد 30 درصدي که خودروسازان خارجي حاضر به انتقال آن نيستند به بخش‌هاي مهم پلتفرم ارتباط دارد که خارجي‌ها آن را به خودروسازان ديگر منتقل نمي‌کنند تا وابستگي شرکت‌ها به آنها از بين نرود. اهميت اين موضوع براي صنعت خودرو ايران از آن رو است که به‌دليل قديمي‌بودن پلت‌فرم‌ها و خطوط توليد خودرو در کشور، مشتريان خودرو از توليدات شرکت‌هاي خودروساز دلزده شده‌اند. بنابراين تغيير زيرساخت‌هاي اساسي صنعت خودرو مي‌تواند در عرضه خودروهاي مدنظر مشتريان خودرو اثر مهمي‌داشته باشد. به اعتقاد کارشناسان مهترين اصل اساسي در انتقال کامل دانش و تکنولوژي به روز کردن زيرساخت‌ها از طريق جذب بخشهاي مختلف از يک سو و دريافت دانش توليد پلت فرم به خصوص ساخت موتور از سوي ديگر است. يکي از راه‌هاي دريافت اين دانش ايجاد مراکز تحقيق وتوسعه در ايران توسط خودروساز خارجي است. موضوعي که مي‌تواند زمينه توسعه صنعت خودرو را به صورت جامع ايجاد کند.


اليزابت براو
فايننشال تايمز

بسياري از کارشناسان اقتصادي معتقدند که خدمت اجباري سربازي علاوه بر تاثيرات مثبتي که روي حوزه نظامي‌دارد، بر اقتصاد بسياري از کشورها نيز پيامدهاي مثبتي داشته است و در اين ميان، سوئد و فنلاند بهترين الگو براي کشورهاي ديگر هستند.تاثير خدمت اجباري سربازي روي تحصيلات، ميزان وقوع جرم و جرايم و تحولات بازار کار، نامشخص است و روي آن اجماع چنداني وجود ندارد. تحقيقاتي که در اين زمينه انجام شده نشان مي‌دهد که پشت سر گذاشتن اين دوره مي‌تواند احتمال جنايت در آينده را افزايش دهد. اين مساله در ميان مرداني که در آنها پيش‌زمينه‌هاي
روحاني در ديدار وزير خارجه پاکستان:
رييس جمهور در ديدار وزير امور خارجه پاکستان، با اشاره به روابط خوب و برادرانه تهران – اسلام آباد گفت: ايران و پاکستان دو کشور دوست، برادر و تاثيرگذار در منطقه هستند و تهران مصمم است روابط اقتصادي، فرهنگي و سياسي خود را با پاکستان توسعه دهد.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در ديدار «خواجه محمد آصف»، با اشاره به اينکه اهداف مورد نظر در مناسبات تهران – اسلام‌آباد هنوز منطبق با ظرفيتهاي موجود محقق نشده است، بر ضرورت تلاش مسئولان دو کشور براي توسعه و گسترش بيش از پيش روابط و همکاري‌هاي في‌مابين و اجراي توافقات دوجانبه تأکيد کرد.
رييس‌جمهور، گسترش همکاري‌هاي ايران و پاکستان در زمينه مقابله با تروريسم و تلاش در راستاي ارتقاء امنيت در مرزهاي مشترک دو کشور را ضروري خواند و اظهارداشت: تقويت امنيت مرزها و تبديل آن به مرزهاي اقتصادي و تجاري و ايجاد بازارچه‌هاي مرزي در اين مناطق به نفع دو ملت و در راستاي ثبات و امنيت منطقه خواهد بود. روحاني با تأکيد بر ضرورت اجراي هر چه سريعتر و کاملتر توافق ميان بانک‌هاي مرکزي دو کشور و نيز تسهيل روابط بانکي ميان ايران و پاکستان براي توسعه مناسبات تجاري و اقتصادي في‌مابين، اظهار اميدواري کرد که روز به روز شاهد توسعه روابط ميان دو کشور دوست و برادر باشيم.
وي با بيان اينکه‌امنيت و ثبات منطقه براي جمهوري اسلامي‌ايران بسيار حائز اهميت است، خاطر نشان کرد: ايران و پاکستان در زمينه حل و فصل مسايل منطقه‌اي اهداف و ديدگاه‌ مشترکي دارند.رييس جمهور با اشاره به اينکه مسايل و مشکلات کشورهاي منطقه از جمله افغانستان راه حل منطقه‌اي داشته و هرگز توسط بيگانگان و قدرتهاي فرامنطقه اي حل و فصل نمي‌شود، گفت: جمهوري اسلامي‌ايران معتقد است صرفا کشورهاي منطقه، بويژه ايران و پاکستان، بايد براي برقراري امنيت، ثبات و آرامش منطقه تلاش و همکاري کنند.روحاني تأکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران آماده همکاري با کشورهاي منطقه از جمله پاکستان در زمينه مبارزه با تروريسم، توسعه صلح، ثبات و امنيت در منطقه است.«خواجه محمد آصف» وزير امور خارجه پاکستان نيز در اين ديدار روابط و همکاري‌هاي دو کشور را مثبت ارزيابي کرد و بر اراده پاکستان براي توسعه، تعميق و تحکيم همه جانبه مناسبات با ايران در راستاي منافع مشترک تأکيد کرد.
وزير امور خارجه پاکستان با اشاره به اينکه مشکلات منطقه راه‌حل‌ نظامي‌ندارد، گفت: حل مشکلات کشورهاي منطقه نيازمند راه‌حل‌هاي منطقه‌اي بخصوص با حضور ايران بوده و هر اقدامي‌از سوي قدرتهاي خارج از منطقه نمي‌تواند راهگشا باشد.
محمد آصف افزود: امروز کشورهاي منطقه در معرض خطر تروريسم قرار دارند و تلاش براي دستيابي به راه‌حلي راهبردي و منطقه‌اي براي برون‌رفت از مشکلات، بسيار حائز اهميت است.
وزير امور خارجه پاکستان با بيان اينکه معتقديم بايد با تروريسم مقابله کرده و صلح، امنيت و ثبات را در سراسر منطقه برقرار کنيم بر ضرورت تلاش براي تقويت امنيت در مرزهاي مشترک ايران و پاکستان و توسعه روابط همه جانبه دو کشور تأکيد کرد.
برگ ديگري از اقدامات سيستم بانکي کشور در دوران پسابرجام: قرارداد فاينانس 1ميليارد و 200 ميليون يورويي به منظور تامين مالي پروژه نيروگاه حرارتي هرمزگان بين بانك صنعت و معدن و ونش اكونوم بانك روسيه‌امضا شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بانک صنعت و معدن، اين قرارداد در تاريخ 14 شهريور ماه با حضور نماينده بانك مركزي جمهوري اسلامي‌ايران و نمايندگان شركت مادرتخصصي برق حرارتي در مسكو به‌امضا رسيد.براساس اين ترتيبات، پروژه مزبور با بهره گيري از فاينانس 1ميليارد و 200 ميليون يورويي با وام دولت روسيه طي پنج سال به بهره‌برداري خواهد رسيد.بنا به اين گزارش انجام پروژه ياد شده از طريق بانك صنعت و معدن به عنوان بانك عامل، راه را براي همكاري‌هاي آتي بين دو كشور ايران و روسيه علي الخصوص تامين مالي پروژه‌ها هموارتر کرده است.
در جريان گفتگو‌هاي انجام شده بانك VEB روسيه تمايل خود را براي اعطاي وام كوتاه مدت يكساله ، وام‌هاي بلندمدت بدون پوشش بيمه اي EXIAR و ضمانتنامه دولتي، تنها بر اساس رتبه اعتباري بانك صنعت و معدن نيز اعلام کرده است.گفتني است چندي پيش نيز قرارداد تامين مالي برقي سازي قطار تهران - مشهد بين بانك صنعت و معدن و اگزيم بانك چين به مبلغ يك ميليارد و 500 ميليون دلار به‌امضا رسيده بود.
بانک ملي ايران تحقق آرزوي ديرينه ايرانيان براي داشتن بانکي ملي و وطني است.ابتدا زمزمه تشکيل اين بانک توسط حاج امين الضرب،تاجر پيشرو عصر ناصري آغاز شد.
با شروع انقلاب مشروطه مبارزان دل خسته از عملکرد بانک انگليسي شاهي در ايران،علم تاسيس بانک ملي ايران را بر سر دست گرفتند که در اين ميان بايد از تجاري چون ارباب جمشيد و معين التجار نام برد.با تشکيل مجلس شوراي ملي، استقراض از بانک‌هاي خارجي در دستور کار قرار گرفت و با استقبال گسترده آحاد مردم رو به رو شد، چنانکه تجار ايراني و پارسيان مقيم هند به ميدان آمدند و حتي زنان خانه دار النگوها و جواهرات خود را براي تامين سرمايه اين بانک فروختند.اين پيشينه تاريخي،سرمايه اي بزرگ براي اين بانک محسوب مي‌شود.
اين بانک همواره در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي کشور حضور داشته است.در سال‌هاي بعد از جنگ، بانک ملي ايران نقش مهمي‌در بازسازي آثار بر جا مانده از ويراني‌ها بر عهده گرفت و با ارائه تسهيلات و پشتيباني مالي توانست در بازسازي اقتصادي کشور،کمک شاياني را ارائه دهد.
اعتقاد و باور بانک ملي ايران به حمايت از توسعه اقتصادي موجب شده است تا دوشادوش ساير بخش‌هاي کشور براي آباداني ايران عزيز گام بردارد.
بسياري از پروژه‌هاي بزرگ اقتصادي ،دانشگاهي و فرهنگي با تسهيلات بانک ملي ايران ساخته شده‌اند.
 همچنين برخوردار بودن از روابط کارگزاري گسترده در سطح جهان اين امکان را فراهم آورده است که بانک ملي ايران به عنوان پشتيبان اصلي بخش صادرات و واردات کشور عمل کند و زمينه ساز ورود سرمايه‌هاي خارجي به کشور باشد.
علاوه بر اين بانک ملي ايران با اعتقاد به نقش حمايت‌هاي اجتماعي خود تلاش کرده است تا امکانات خود را براي حمايت از فرهنگ،هنر،آموزش ،بهداشت و...اختصاص دهد.
در اين راستا اين بانک حامي‌دانشگاهيان و فرهنگ دوستان بوده و حمايت‌هاي شاياني را از آن‌ها به عمل آورده است.همچنين حمايت از محرومين و اقشار آسيب پذير از اصول خدشه ناپذير اين بانک در همه ادوار بوده است.
يکي از برنامه‌هاي راهبردي بانک ملي ايران حمايت از بخش توليد و اشتغال است.در اين راستا، اين بانک با ارائه تسهيلات گسترده به بخش توليد و متناسب با اهداف دولت محترم توانسته است بخش‌هاي مهم توليد کشور از صنايع بزرگ تا کوچک و متوسط را پشتيباني کند.
بانک ملي ايران از پيشرو‌ترين امکانات بانکي برخوردار است و توانسته همراستا با بانکداري نوين جهاني،جديدترين محصولات و خدمات بانکي را با استفاده از امکانات فضاي مجازي و اينترنتي به مشتريان خود ارائه دهد.
20 شهريور ماه، سالروز تاسيس اين بانک که از افتخارات کشور است،بر عموم هموطنان و ملت فهيم ايران مبارک باد.

آلبرت بغازيان در گفت و گو با «تجارت» تشریح کرد:
تجارت- سوگند السادات چاوشي: روز چهارشنبه ( 15 شهريور 96) مرکز آمار ايران، جزئيات نرخ رشد اقتصادي فصل بهار سال 96 را اعلام کرد که براساس آن در سه ماهه نخست امسال نرخ رشد اقتصادي با احتساب نفت ۷ درصد و بدون احتساب نفت، ۶.۵ درصد بوده است.
همواره افزايش و تثبيت نرخ رشد اقتصادي به عنوان يکي از اهداف مهم سياست‌گذاري اقتصادي دولت‌ها بوده است که اين شاخص کلان اقتصادي در شش برنامه پنج ساله توسعه‌اي کشور نيز مورد توجه قرار گرفته است به طوري که براساس برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور نرخ رشد اقتصادي بايد به 8 درصد برسد. طي دوازده سال گذشته و در طول عمر دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم رشد اقتصادي کشور دچار نوسان‌هاي زيادي شده است که بدون شک نشانگر عدم ثبات اقتصاد ملي است.
نرخ رشد اقتصادي در دولت نهم
درسال 1384 نرخ رشد اقتصادي 6.3 درصد در آغاز دولت نهم بود که نرخ رشد هدف‌گذاري شده براي سال‌هاي اجراي برنامه چهارم توسعه 8 درصد بوده است.
 در شروع دولت نهم با توجه به بالا بودن قيمت‌هاي جهاني نفت و درآمدهاي هنگفت نفتي، اقتصاد ملي در سال 85 نرخ رشدي برابر 6.1 درصد و در سال 86 نرخ رشدي برابر 7.7 درصد را تجربه کرد. علي رغم اين موضوع در سال 87 نرخ رشد اقتصادي به 0.6 درصد رسيد و در سال 88 در نرخ 1.3 درصدي محدود شد.
نرخ رشد اقتصادي در دولت دهم
در سال‌هاي 89 و 90 به دليل جهش مجدد قيمت جهاني نفت، نرخ رشد اقتصادي در سال 89 به 6.5 درصد و در سال 90 به 4.3 درصد رسيد، اما در سال 91 به دليل تشديد تحريم‌هاي اقتصادي، آغاز روند نزولي حجم نفت صادراتي کشور و محدوديت‌هاي مالي، روند فزاينده نرخ تورم، افزايش و نوسان شديد قيمت ارز و به تبع آن بي ثباتي در ساير بازارها باعث شد تا نرخ رشد اقتصادي در سال 91 به پايين‌ترين سطح در دهه‌هاي اخير يعني منفي 6.8 درصد سقوط کند. متوسط نرخ رشد اقتصادي در دولت دهم 1.3 درصد و طي سال‌هاي 84 تا 91 حدود 3.3 درصد بوده است.
نرخ رشد اقتصادي در دولت يازدهم
 با روي کارآمدن دولت يازدهم از اواسط سال 92، نرخ رشد اقتصادي با منفي 1 درصد همچنان در حال کاهش بود، اما از سال 93 چرخشي در روند نرخ رشد اقتصادي صورت گرفت و اقتصاد ملي رشدي برابر مثبت 3 درصد را تجربه کرد. در سال 94 نرخ رشد اقتصادي دوباره کاهش پيدا کرد و به منفي 1.8 درصد رسيد. اما در نه ماهه نخست سال 95 اقتصاد ملي رشد قابل توجهي پيدا کرد و با احتساب نفت به 11.6 درصد و بدون احتساب نفت به 1.9 درصد رسيد. به عقيده بسياري از کارشناسان رشد خيره کننده اقتصادي در سال 95 ناشي از لغو تحريم‌ها و افزايش توليد و صادرات نفت بوده که اشتغالي ايجاد نکرده است.
در هر حال دولت دوازدهم در شرايطي کار خود را آغاز کرده است که اقتصاد ملي در سال 95 رشد اقتصادي 11.6 درصدي را تجربه کرده است که استمرار اين رشد در چهار سال دوم دولت تدبير و اميد نيازمند به برنامه ريزي کارشناسانه از سوي تئوريسن‌هاي اقتصادي است به عبارت ساده‌تر لازمه تحقق رشد اقتصادي پايدار اشتغال‌زا در کشور بهبود فضاي کسب و کار و به دنبال آن جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي است.
جزئيات رشد اقتصادي ايران در بهار 96
براساس گزارش مرکز آمار ايران، توليد ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال ۱۳۹۰در سه ماهه نخست امسال به رقم ۱۸۳۶۴۲۷ميليارد ريال با نفت و ۱۴۵۶۶۹۳ ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است، در حالي‌که رقم مذکور در مدت مشابه سال گذشته با نفت ۱۷۲۳۸۵۷ ميليارد ريال و بدون نفت ۱۳۶۱۰۰۵ ميليارد ريال بوده که نشان از رشد 7 درصدي توليد ناخالص داخلي با نفت و 6.5 درصدي توليد ناخالص داخلي بدون نفت در فصل بهار سال ۱۳۹۶ دارد.
محاسبات فصلي در مرکز آمار ايران در قالب ۱۵ بخش اصلي متشکل از ۴۲ رشته فعاليت انجام مي‌شود که بر اين اساس گروه کشاورزي شامل زير بخش‌هاي زراعت و باغداري، دامداري، جنگل‌داري و ماهيگيري، گروه صنعت شامل زير بخش‌هاي استخراج نفت خام و گاز طبيعي، استخراج ساير معادن، صنعت، تامين آب، برق و گاز طبيعي و ساختمان است و گروه خدمات شامل زير بخش‌هاي عمده‌فروشي و خرده فروشي، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه‌گري‌هاي مالي، مستغلات، امور عمومي، آموزش، بهداشت و مددکاري و ساير خدمات است. نتايج مذکور حاکي از آن است که در سه ماهه نخست سال جاري رشته فعاليت‌هاي گروه کشاورزي ۳.۱ درصد، گروه صنعت ۴.۹ درصد و گروه خدمات ۸.۳ درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته رشد داشته است.
نظام آماري مخدوش
رشد اقتصادي، دلالت بر افزايش توليد يا درآمد سرانه ملي دارد. به عبارت ساده‌تر اگر توليد کالا يا خدمات در يک کشور افزايش پيدا کند در اين صورت مي‌توان گفت که در آن کشور، رشد اقتصادي اتفاق افتاده ‌است که منابع رشد اقتصادي شامل افزايش نهاده‌هاي توليد يعني افزايش سرمايه يا نيروي کار، افزايش بهره‌وري عوامل توليد و به ‌کارگيري ظرفيت‌هاي احتمالي خالي در اقتصاد است.
با توجه به نرخ 12.4 درصدي بيكاري در کشور و بدهي کلان واحدهاي توليدي به بانک‌ها احتمال اينکه در طول سه ماهه فصل بهار 96 بخش توليدي کشور به ويژه صنعت آنچنان رشد صعودي را طي کرده باشد، اندک است. همچنين اين آمارها براي مردم معنايي ندارد و آثار آن را در زندگي روزمره خود احساس نمي‌کنند، به عبارت ساده‌تر زماني که خانواده‌اي براي خريد اقلام پر مصرف مورد نياز خود به فروشگاه‌ها مراجعه مي‌کند، به راحتي مي‌تواند نرخ تورم را در قيمت کالاهاي اساسي تشخيص دهد و همچنين تاخير در پرداخت حقوق، وجود بيش از سه ميليون نفر بيکار در کشور و معوقات بانکي تا حدودي بيانگر وضعيت رشد اقتصادي کشور است. بدون‌شک ارائه‌امارهاي غيرواقعي و فاصله زياد ميان آمار واقعي و آمار اعلام شده از سوي دولت‌مردان تنها اعتماد ملي را دچار خدشه مي‌کند. به عقيده بسياري از کارشناسان اقتصادي دولت بايد در وهله اول برنامه‌هاي اقتصادي خود را جدي‌تر پيگيري کرده و سپس دولتمردان را به صبر و حوصله تشويق کند تا در مسير بهبود شاخص‌هاي کلان اقتصادي گام بردارد.
خوش بيني دردي از اقتصاد دوا نمي‌کند
در اين‌باره علي اکبر نيکو اقبال اقتصاددان مي‌گويد: با بررسي وضعيت کشورهايي که رکود را تجربه کرده‌اند. متوجه مي‌شويم که در آن کشورها براي خروج از رکود چندين سال زمان صرف شده است. درنتيجه در ايران نيز چنين وضعيتي وجود دارد و ما نگرانيم که دولت از طريق آرايش کردن ارقام، آمارها را به گونه‌اي ديگر جلوه داده و منجر به مخدوش شدن سرمايه اجتماعي نظام آماري کشور شود.
 براساس شواهد حاکم بر وضعيت اقتصادي کشور تاکنون صنايع مهمي‌مانند ماشين‌سازي و ساختمان‌سازي رشد نکرده‌اند، لذا اگر رشد اقتصادي اعلام شده از سوي مرکز آمار ايران دقيق باشد بهتر است که جزييات رشد در کدام صنايع محقق شده است نيز اعلام شود. در ميان بخش‌هاي اعلام شده تنها رشد گروه کشاورزي حدود سه درصد قابل قبول است وگرنه باقي صنايع بهبود آن‌چناني پيدا نکرده‌اند. اگر دولت مدعي است که رشد اقتصادي با احتساب نفت 7درصد شده است، بايد آمارهاي پشتيبان از اين نرخ رشد 7 درصدي حمايت کنند. از سوي ديگر بايدشاهد افزايش نرخ اشتغال در کشور باشيم و در بخش‌هاي مختلف اقتصاد براي کاهش آمار بيکاري اقدام کنيم که هنوز اين امر محقق نشده است.
نظام آماري زير نفوذ دولت است
اين اقتصاددان با بيان اينکه نظام آماري در ايران زير نفوذ دولت است،مي‌گويد: هم مرکز آمار ايران و هم بانک مرکزي را دولت مديريت مي‌کند و اگر بخواهد مي‌تواند با آرايش ارقام در آمار دست بزند.
هنوز به ياد داريم که در دولت محمود احمدي‌نژاد بيش از سه رييس بانک مرکزي در يک دوره عوض شد که به طورحتم چنين ساختاري کمک خواهد کرد که‌امار و ارقام مطابق با ميل دولت ارائه شود. متاسفانه وضعيت رشد اقتصادي در ايران هنوز مثبت نيست که مراجع بين‌المللي به ايران اعتماد کنند، به‌طوري که بانک جهاني هنوز اقدام به تخصيص وام به ايران نکرده است، زيرا از بازگشت پول خود مطمئن نيست، لذا راهکار دولت بايد اين باشد که با برنامه‌ريزي دقيق و کارشناسانه مسير پيشرفت توسعه را پيگيري کند، نه اينکه سعي کند خوش‌بيني ايجاد کند. توسعه کارشناسي به دولت اين است که به‌امارها دست نزند چون ايجاد خوش‌بيني مشکلي را از اقتصاد ايران حل نمي‌کند.
رشد اقتصادي بدون اشتغال
براساس گزارش اخير مركز آمار ايران نرخ رشد اقتصادي بدون احتساب نفت در سه ماهه نخست امسال 6.5 درصد است، بنابراين مردم بايد ثمرات اين رشد مثبت اقتصادي را به ويژه در رابطه با کاهش نرخ بيکاري و ايجاد اشتغال در زندگي خود احساس كنند كه در اين زمينه آلبرت بغازيان در گفت‌و‌گو با «تجارت» مي‌گويد: تا امروز رشد اقتصادي کشور بيشتر بر پايه توليد و فروش نفت بوده است و معمولا درآمدحاصل از فروش نفت ايجاد شغل نمي‌کند، لذا سوالي که مطرح مي‌شود اين است که چقدر درآمدهاي ارزي کشور به بخش‌هايي تخصيص يافته است که اين بخش‌ها نيازمند به تامين مالي هستند؟
رفتار محتاطانه کارفرمايان
اين کارشناس اقتصادي تصريح مي‌کند: در چند سال اخير برخي بنگاه‌هاي اقتصادي کشور ظرفيت توليدي خود را کاهش دادند که هم اکنون به دليل تامين ارز مورد نياز، ظرفيت توليدي خود را افزايش داده‌اند، اما لزوما نيروي انساني خود را از دست ندادند به عبارتي کارفرما، کارگران خود را نگه داشته يا به دليل کاهش ظرفيت توليدي آن‌ها را اخراج کرده است، اما در حال حاضر کارفرما براي اينکه کارگران خود را حفظ کرده يا نيروي انساني تقليل يافته را جبران کند، محتاطانه رفتار مي‌کند.
همچنين سرمايه‌گذاري‌هاي جديد مي‌تواند اين نرخ رشد اقتصادي را رقم زند، بنابراين بايد در آمار اعلام شده از سوي مرکز آمار ايران مطرح شود که چقدر سرمايه گذاري جديد صورت گرفته است و سرمايه گذاري جديد چه ميزان اشتغالي را در کشور ايجاد کرده است؟ معتقدم هم اکنون حجم ظرفيت خالي صنايع بسيار زياداست، بنابراين تا اين ظرفيت‌هاي خالي تکميل شود و همچنين اگر خط توليد جديدي اضافه شده باشد تا اين خط توليد به بهره برداري کامل برسد، کارفرما بسيار محتاطانه با اشتغال رفتار مي‌کند و به راحتي نيروي انساني جديد استخدام نخواهد کرد که اين رشد اقتصادي حاصل از افزايش ظرفيت توليدي بنگاه‌ها اشتغال زا باشد.
وي ادامه مي‌دهد: اينکه نرخ رشد اقتصادي 7 درصدي در سه ماهه نخست امسال محقق شده است يا خير؟ معتقدم بله اين نرخ رشد اقتصادي قابل دست يابي و تصور است.
تداوم رشد مثبت اقتصادي
بغازيان در پاسخ به اين سوال که آيا اين نرخ رشد اقتصادي تا پايان سال 96 تداوم پيدا مي‌کند؟ مي‌گويد: نرخ رشد اقتصادي 7 درصدي براي سه ماهه نخست امسال اعلام شده است و تصور تداوم آن در ماه‌هاي بعدي سال با توجه به شرايط اقتصادي کشور از جمله نوسان قيمت جهاني نفت غلط و اشتباه است، زيرا آنچه که در حال حاضر مطرح است اينکه توليد صورت گرفته است اما اين ميزان توليد بايدبه فروش برسد تا بنگاه‌ها براي توليدات بعدي خود منابع مالي مورد نياز را داشته باشند.
 به عبارت ساده‌تر بخش‌هاي کشاورزي، صنعت، نفت و خدمات ميزان توليد خود را در سه ماهه نخست امسال اعلام کرده‌اند که منجر به رشد توليد ناخالص داخلي شده است، بنابراين معتقدم تا پايان سال 96 همين ميزان نرخ رشد اقتصادي با کمي‌نوسان تداوم پيدا کند. براساس برنامه ششم توسعه نرخ رشد اقتصادي بايد به 8 درصد برسد که اين آمار و ارقام تنها برروي کاغذ نوشته شده است و مشخص نيست که با چه اقداماتي بايد به نرخ رشد اقتصادي 8 درصدي برسيم؟ لذا بايد مشخص شود که نرخ رشد اقتصادي 8 درصدي پيش بيني شده در برنامه ششم توسعه مطابق با چه فرمولي مد نظر قرار گرفته است؟ معتقدم در اعداد و ارقام پيش بيني شده در برنامه ششم توسعه مدل اقتصاد سنجي وجود ندارد، اما لازم به ذکر است که نرسيدن به اين اعداد و ارقام به منزله عدم تلاش دولت نيست، بلکه ممکن است که نرخ رشد 8 درصدي اقتصاد در سال‌هاي بعدي دلت دوازدهم محقق شود. 

معاون سيف خبر داد:
معاون بين‌الملل بانک‌مرکزي زمان اجراي برنامه يکسان‌سازي نرخ ارز را اواخر امسال اعلام کرد و گفت: توقف فروش ارز مسافرتي در جهت اجراي يکسان‌سازي ارزي است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرگزاري تسنيم، غلامعلي کامياب در پاسخ به اين سوال که آيا توقف فروش ارز مسافرتي بر اساس دستورالعمل بانک مرکزي و تهيه اين ارز با نرخ بازار آزاد توسط مسافران مي‌تواند، مقدمه اي براي اجراي يکسان سازي نرخ ارز توسط اين بانک باشد؟ افزود:‌ توقف فروش ارز مسافرتي در جهت اجراي يکسان سازي ارزي است.
معاون بين الملل بانک مرکزي درباره زمان اجراي برنامه يکسان سازي نرخ ارز گفت: گرچه هنوز زماني براي اجراي برنامه تک نرخي کردن ارز توسط بانک مرکزي به صورت مشخص تعيين نشده است اما فعلا برنامه ريزي‌ها، اجراي آن را براي پايان سال جاري پيش بيني کرده است.
وي با تاکيد بر اينکه شرايط لازم براي اجراي برنامه يکسان‌سازي ارزي از جمله‌اماده سازي کامل کارگزاري‌ها و ارتباطات بين المللي در اين راستا حاصل نشده است و بايد اين موارد قبل از برنامه تک نرخي کردن ارز انجام شود، افزود:‌ با وجود اينکه حذف ارز مسافرتي در جهت تک نرخي کردن نرخ ارز است؛ اما نمي‌توان آن را مقدمه اي براي اين اجرا برنامه دانست.
کامياب ادامه داد: با وجود اينکه کارهاي زيادي براي آغاز اجراي يکسان سازي نرخ ارز انجام شده‌اما اقدامات ديگري نيز ادامه دارد که توقف فروش ارز مسافرتي يکي از سياست‌هاي اتخاذ شده در راه آغاز شده است.بر اساس اعلام بانک مرکزي فروش ارز مسافرتي از امروز بيستم شهريور ماه متوقف و مسافران مي‌توانند ارز را با نرخ بازار آزاد تهيه کنند.
با اصلاح مقررات ارزي ناظر بر ارز مسافرتي، بانک‌ها مي‌توانند ضمن تسهيل فرآيندهاي مرتبط با فروش ارز مسافرتي اعم از سياحتي و زيارتي، از بيستم شهريور ماه سال جاري به فروش اين ارز به نرخ بازار (آزاد) در مقابل ارائه گذرنامه، بليت و ويزاي کشور مقصد (در مورد کشورهايي که نياز به ويزا دارند) اقدام کنند.
 تاکنون مسافران ايراني که بيش از دوازده سال سن داشتند و از راه‌هاي هوايي، زميني، ريلي و دريايي از کشور خارج مي‌شدند، مي‌توانستند براي يک بار در طول سال حداکثر 300 دلار آمريکا يا معادل آن را، با ارائه گذرنامه معتبر جمهوري اسلامي‌ايران، بليط مسافرت، ويزاي کشور مقصد (در خصوص کشورهايي که نياز به اخذ ويزا دارند) و تعهد کتبي مسافر مبني بر خريد ارز مسافرتي فقط از يک منبع، با نرخ مبادله‌اي تهيه کنند.
تاکيد مي‌شود با اجراي بخشنامه جديد (بخشنامه شماره 96.181289 مورخ 1396.06.12) از تاريخ بيستم شهريور، فروش ارز مسافرتي با نرخ مبادله اي از ذيل قسمت "ب" بخش سوم مجموعه مقررات ارزي، حذف و فروش ارز مسافرتي با نرخ بازار (آزاد) انجام خواهد پذيرفت.
بانک مرکزي در عين حال اعلام کرده است که در سال جاري با هدف رفاه حال شرکت کنندگان در گردهمايي بزرگ اربعين حسيني، همانند سال‌هاي گذشته، ارز مسافرتي به ميزان حداکثر 200 دلار آمريکا به نرخ مبادله‌اي با ارائه گذرنامه معتبر جمهوري اسلامي‌ايران و بليت مسافرت براي زائران اين موسم را از طريق بانک‌هاي ملي ايران، ملت و سامان تامين مي‌کند.
تهران برای تجارت آزاد با افغانستان، پاکستان و عمان اعلام آمادگی کرد؛
گروه اجتماعي: توسعه روابط اقتصادي و تجاري با كشورهاي منطقه يكي از مهمترين اولويت‌هاي دولت دوازدهم است. هرچند پيش از اين و در دوره چهارساله دولت يازدهم نيز برنامه‌هاي خوبي براي بهبود عملكرد تجاري كشور صورت گرفته، اما به نظر مي‌رسد در دولت دوازدهم اين برنامه‌ها قرار است به صورت جدي‌تري در دستور كار قرار گرفته و پيگيري شود.
از ماه‌ها قبل زمزمه‌هاي برقراري روابط تجارت آزاد ميان ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا مطرح شده است. پيگيري اين موضوع و مذاكرات آن ماه‌ها زمان برد، با اين همه مدتي قبل بود كه مسئولان اقتصادي اتحاديه اوراسيا از قطعي شدن بحث تجارت آزاد ميان ايران و اين اتحاديه در آينده‌اي نزديك خبر دادند. پيش از اين هم مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت كشور اعلام كرده بود كه توافق‌نامه‌هاي تجارت ترجيحي و تجارت آزاد ميان ايران و ساير كشورها از اولويت‌هاي اقتصادي دولت خواهد بود. در همين حال آنطور كه خبرگزاري‌ها اعلام كرده‌اند خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت در جلسه کارگروه توسعه صادرات غيرنفتي سيستان و بلوچستان از آمادگي ايران براي برقراري تجارت آزاد با افغانستان، پاکستان و عمان خبر داده است.
مجتبي خسروتاج در جلسه کارگروه توسعه صادرات غيرنفتي سيستان و بلوچستان گفت: دولت به جز نفت در صادرات سهمي‌ندارد و ما رصد مي‌کنيم ودر موضوع صادرات نقش سياست‌گذار و حمايتي داريم. وي گفت: اقتصاد و صادرات متکي بر بازار رقابتي است و بايد با ايجاد رقابت و نوع کالاي صادراتي و تکنولوژي با پويايي در اين زمينه پيش برويم تا بتوانيم در بازارهاي منطقه و جهان سهم بيشتري داشته باشيم. وي افزود: برنامه‌هايي در حوزه مبادلات تجاري تدوين کرده‌ايم که در بلندمدت تجارت ما در کشورهاي مختلف شکننده نباشد و حتي در برخي از کشورها بنگاه‌هاي توليدي ايران در حال فعاليت توليدي هستند. قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت: براي توسعه روابط با کشورهاي افغانستان، پاکستان و عمان، سيستان و بلوچستان نقش کليدي دارد و بر همين اساس به سمت تشکيل ميزهاي تخصصي کالايي پيش رفته‌ايم که از مزيت‌هاي هر منطقه براي صادرات استفاده کنيم و ميزهاي کالايي در چشم‌انداز توسعه صادرات تعريف شده و هم‌اکنون ميزهاي کالايي مختلف از جمله ميز کالايي ترانزيت، خرما و... را در استان سيستان و بلوچستان راه‌اندازي کرده‌ايم.
خسروتاج تصريح کرد: در زمينه تعرفه‌هاي ترجيحي و تجارت آزاد برنامه‌ريزي صورت پذيرفته و جزو فعاليت‌هاي ما است و با برخي از کشورها بويژه افغانستان، پاکستان و عمان که با سيستان و بلوچستان بصورت زميني و دريايي هم مرز هستند آمادگي اجراي آن را داريم. وي گفت: در زمينه حمايت از صادرکنندگان استان سيستان و بلوچستان جهت حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، پذيرش و اعزام هيات‌هاي تجاري، راه‌اندازي خطوط کشتيراني و توسعه ترانزيت و استفاده از بندر شهيد بهشتي آمادگي کامل داريم. وي در ادامه افزود: صادرکنندگان در صورتي که در گذشته تسهيلات بالاي ۱۸ درصد دريافت نموده‌اند از طريق يارانه مابه التفاوت به آنها پرداخت خواهد شد. قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان ضمن اشاره به صادرات محصولات ساختماني از جمله سيمان گفت: با توجه به اينکه هزينه حمل و نقل در قيمت صادراتي اين محصولات بسيار تاثيرگذار است، در سال گذشته به شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران يارانه پرداخت نموده‌ايم و اين موضوع جزو سياست‌هاي ما به شمار مي‌رود و با توجه به اينکه سيمان از جمله محصولات مهم صادراتي سيستان و بلوچستان به شمار مي‌رود در اين زمينه‌اماده همکاري هستيم.
همچنين رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان در اين جلسه گفت: ميزان خروجي کالا از مرزهاي سيستان و بلوچستان با احتساب ترانزيت کالا، کالاهاي صادراتي از استان و کالاهاي احراز شده از ساير گمرکات و خروجي از مرزهاي استان به ۳ ميليارد دلار رسيده است. نادر ميرشکار گفت: براساس هدف‌گذاري، بايد در سال ۹۵ ميزان صادرات از استان ۴۴۰ ميليون دلار مي‌بود که به ۴۸۳ ميليون دلار رسيد. وي گفت: تراز تجاري استان در سال ۹۵ نيز مثبت بوده و ميزان صادرات ما نسبت به واردات بيشتر بوده است.
در ادامه نيز استاندار سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به همسايگي ۱۵ کشور با جمهوري اسلامي‌ايران روابط اقتصادي و ارتباطات تجاري با اين کشورهاي همسايه نيازمند يک بازنگري جدي است. علي اوسط‌هاشمي‌اظهار داشت: با توجه به اينکه بخش عمده نيازهاي ملي از کشورهاي همسايه قابل تامين است مي‌توان از اين ظرفيت به بهترين نحو براي افزايش ارتباطات اقتصادي و اجتماعي بهره گرفت. وي تاکيد کرد: سياست‌هايي که مانع ارتباط اقتصادي با کشورهاي همسايه مي‌شود بايد مورد بازنگري قرار گيرد. وي افزود: تامين نيازهاي کشور تنها در روزهاي سخت از طريق کشورهاي همسايه نبايد صورت گيرد بلکه همواره مي‌توان از اين ظرفيت بالقوه بهره گرفت تا با کمترين هزينه بيشترين استفاده را برد. وي تصريح کرد: براي مبارزه با قاچاق برخورد انتظامي‌به هيچ وجه جواب نمي‌دهد بلکه بايد فرصت مرز را براي مرزنشينان به خوبي معنادار کرد.
هاشمي‌با بيان اينکه در مرز بايد حاکميت دولت سايه سنگين بياندازد گفت: از آنجايي که مسئوليت اقتصاد با دولت است حاکميت اقتصادي دولت بايد در مرز سايه سنگين داشته باشد. وي با بيان اينکه نگرش بخشي در سياست مرزي خطاست افزود: نگرش ملي بايد تضمين کننده منافع همه جانبه ملي باشد نه صرفا اقتصادي و اين معرفت بايد ارتقا پيدا کند تا کمتر شاهد کوله بري و تحقير جامعه انساني و خسارت زايي براي کشور باشيم. استاندار سيستان و بلوچستان افزود: از آنجايي که متاسفانه رايزن بازرگاني ايران و افغانستان حتي يک نشست براي افزايش ارتباطات ۲ کشور برگزار نکرده بود ما با برقراري و افزايش ارتباطات با اين کشور همسايه زمينه مراودات بيشتر را فراهم کرديم و اينک ضروري است اين مهم مورد بازنگري قرار گيرد زيرا رايزن بازرگاني بايد پل ارتباطي قوي بين ۲ کشور ايجاد کند.
هاشمي‌با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي بندر چابهار براي ارتباطات دريايي با کشورهاي همسايه گفت: ظرفيت‌هاي بالاي منطقه ايجاب مي‌کند که با بازنگري در سياست‌ها، قسمت قابل توجه اي از صادرات ملي را به سمت اين بندر سوق دهيم. استاندار سيستان و بلوچستان همچنين به ظرفيت‌هاي بالاي اين استان در بازارچه‌هاي مرزي و فرودگاهها براي افزايش ارتباطات با کشورهاي مختلف اشاره کرد و گفت: ضروري است اين استان پايلوت کشوري فصل نو و نگاه نو به مرز در جهت تحقق اهداف ملي شود. وي تاکيد کرد: با توجه به ظرفيت‌هاي بالاي سيستان و بلوچستان و برخورداري از پنج فرودگاه، قابل قبول نيست که با کشورهاي همسايه پرواز مستقيم نداشته باشد.‌هاشمي‌در پايان با بيان اينکه در مرز بايد ابتدا رويکرد کاملا مردمي‌باشد گفت: تجارت آزاد و معافيت‌ها در بازارچه‌ها مي‌تواند کمک قابل توجهي به افزايش مبادلات مرزي و جلوگيري از قاچاق باشد.

اولتيماتوم جدي ايران به ۵ کشور اروپايي :
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل با اشاره به اولتيماتوم جدي ايران به کشورهاي اروپايي توضيح داد: حدود يک ماه و نيم قبل بنده پنج سفير کشورهاي اروپايي در تهران را فرا خواندم و رسما به آنها اعلام کردم که اگر اروپايي‌ها به شکلي جدي اجراي قرارداد را پيگيري نکنند ايران امکان تجديدنظر در شرايط خود را خواهد داشت.
 به گزارش ايسنا اصغر فخريه کاشان معتقد است آنچه در طول هفته‌هاي گذشته درباره به وجود آمدن مشکل در فرآيند ورود هواپيماهاي جديد به ايران مطرح شده، نه تنها تمام واقعيت را در بر نمي‌‌گيرد که حتي بررسي دقيق‌تر ابعاد موضوع نشان‌دهنده قدرت برتر ايران در چگونگي مديريت قراردادهاي خريد هواپيما با غول‌هاي بزرگ اين صنعت است. اصغر فخريه کاشان با بيان اينکه ايران در قراردادهاي خود براي خريد هواپيما با سه هواپيماساز بزرگ دنيا تمام ابعاد احتمالي را در نظر گرفته است اظهار کرد: آنچه که‌امروز در روند ورود هواپيماهاي جديد به کشور مطرح مي‌شود، نه تنها نشان‌دهنده ضعف ما نيست که حتي با نگاهي دقيق به ابعاد ماجرا مي‌توان فهميد که مقام‌هاي ايراني چگونه تلاش کردند شرايط کشور را در اين قراردادها بهبود بخشيده و منافع ملي را در آن لحاظ کنند.
راه‌هاي تامين مالي ايران در قراردادهاي خريد هواپيما
وي با اشاره به تعهد ايرباس، بوئينگ و اي‌تي‌آر در قراردادهاي فروش هواپيما به ايران تصريح کرد: بر اساس اين قراردادها، شرکت‌هاي هواپيماساز تعهد کردند که بخشي از تامين مالي هواپيماهاي جديد ايران را خودشان به عهده گيرند. بر اين اساس، اي‌تي‌آر ۱۲ فروند، بوئينگ ۸ فروند و ايرباس ۱۹ فروند از هواپيماهاي فروخته شده به ايران را تامين مالي مي‌کنند.
قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي از فاينانس به عنوان يکي ديگر از راه‌هاي تامين مالي ايران در قراردادهاي خريد هواپيما ياد کرد و گفت: ما با يک شرکت فاينانس‌کننده قراردادي نهايي را پاراف کرديم و اين به معناي آن است که کار در اين حوزه نهايي شده و به محض تصميم ايران، فاينانس به جريان مي‌افتد.به گفته فخريه کاشان، در چهارچوب اين توافق فاينانس ۴۲ فروند ايرباس، ۳۵ فروند بوئينگ و ۲۰ فروند اي تي آر شامل تعهد شرکت طرف قرارداد با ايران مي‌شود که منابع آن در نظر گرفته شده و کار در اين حوزه نهايي است.وي کمک ۳۳۰ ميليون دلاري صندوق توسعه ملي به خريد هواپيماهاي جديد را منبع سوم تامين مالي ايران‌اير دانست و توضيح داد: ساختاري که در چارچوب اين قراردادها در نظر گرفته شده بود، به اين ترتيب است که ايران ابتدا مبلغي را به عنوان پيش‌پرداخت در اختيار هواپيماساز قرار دهد و پس از آن بر اساس مدلي که تعريف شده، به تدريج درآمدها از محل پرواز هواپيماها به دست آمده و در چهارچوب پرداخت‌هاي بعدي وارد حوزه اجرايي قرارداد شوند تا به اين ترتيب ايران اير بتواند از ۳۳۰ ميليون دلار پيش‌پرداخت ابتدايي به عنوان تنخواه استفاده کند و اين مبلغ را همواره در گردش نگه دارد.
اهميت بازار ايران براي بوئينگ و ايرباس
وي در پاسخ به اين سوال که تا چه ميزان قراردادهاي خريد هواپيما از سوي ايران در بازارهاي جهاني هوايي تاثير دارد نيز پاسخ داد: ما بايد تحليلي دقيق از بازار دنيا داشته باشيم. هر تجارت بر اساس سهم بازار شرايط خود را مشخص مي‌کند و در اين بازار ورود حتي يک دلار نيز اهميت بالايي دارد. زيرا ايرباس و بوئينگ براي به دست آوردن سهم بازار با يکديگر رقابت مي‌کنند و از اين رو براي آنها بازار ايران اهميت بسيار زيادي دارد.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي افزود: از اين رو وقتي قرارداد ايران با ايرباس نهايي مي‌شود، به معناي ورود پنج کشور اروپايي انگليس، آلمان، فرانسه، ايتاليا و اسپانياست. هر يک از اين کشورها سهمي‌در اين بازار دارند و بر هم خوردن قرارداد با ايران براي آنها ضررساز خواهد بود. ما با شناخت دقيقي که از شرايط داشتيم ابتدا قرارداد را با بوئينگ نهايي کرديم تا اين موضوع فشاري به اروپايي‌ها وارد کند تا با قدرت و سرعت بيشتري به بازار ايران ورود کند. در اين راستا رقابتي جدي ميان اروپا و آمريکا وجود دارد که ما تلاش کرديم از آن نهايت استفاده را ببريم.
اولتيماتوم به پنج کشور اروپايي
فخريه کاشان با اشاره به اولتيماتوم جدي ايران به کشورهاي اروپايي توضيح داد: حدود يک ماه و نيم قبل بنده پنج سفير کشورهاي اروپايي در تهران را فرا خواندم و رسما به آنها اعلام کردم که اگر اروپايي‌ها به شکلي جدي اجراي قرارداد را پيگيري نکنند ايران امکان تجديدنظر در شرايط خود را خواهد داشت. از اين رو مقامات اين کشورها بايد به دولت آمريکا فشار بياورند تا مجوزهاي لازم براي ورود هواپيما و قطعات مورد نياز آنها را به ايران صادر کنند. ما جايگاه خود را در اين تجارت به خوبي مي‌دانيم و از اين رو تمام تصميم‌ها را در همين راستا اتخاذ کرده‌ايم. به گفته وي، در طول ماه‌هاي گذشته کشورهايي مانند کره جنوبي، ايتاليا، دانمارک و هند اعلام آمادگي کردند تا با ايران توافق‌هاي جدي امضا کنند و از اين رو طرف‌هاي اروپايي به خوبي مطلع هستند که استفاده نکردن آنها از شرايط امروز براي خودشان زيان‌بار خواهد بود. حتي اگر توافق ايران با اين کشورهاي جديد نهايي نشده باشد نيز اخباري که در حوزه به گوش مي‌رسد شرکت‌هاي فعال در ايران را بر آن مي‌دارد که تمام تلاش خود براي نهايي کردن قرارداد را به کار بنند. قائم مقام وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه ايران تمام امکانات لازم را به کار بسته تا از شرايط فعلي نهايت استفاده را ببرد به نحوه تعامل با بوئينگ اشاره کرد و گفت: شرکت بوئينگ قطعا در آمريکا جايگاه متفاوتي دارد و ترامپ نمي‌تواند قرارداد فروش هواپيماي اين شرکت به ايران را لغو کند زيرا مستقيما مخالف وعده‌هاي او در اشتغالزايي است. ما بوئينگ را تشويق کرديم که ضمن پيگيري درخواست‌هاي خود از دولت آمريکا حضور خود در ايران را گسترده‌تر کند و با ايرلاين‌هاي جديد قرارداد ببندد که توافق با آسمان و قشم اير جزيي از آن بود.فخريه کاشان با بيان اينکه نهايي کردن قرارداد خريد آمريکا از قول‌هاي بزرگ هواپيماسازي پازلي بسيار پيچيده است که نياز به حرکاتي دقيق دارد، تاکيد کرد: در اين فرآيند کوچک‌ترين عمل مي‌تواند واکنش‌هاي جدي در بر داشته باشد. ما معتقديم که بايد در قبال تاريخ کشور مسئول باشيم و از اين رو در قراردادهاي خريد هواپيما تمام جوانب کار را لحاظ کرديم. در جريان اين قراردادها بوئينگ و ايرباس براي نخستين بار در قبال دريافت پيش‌پرداخت‌هاي ايران ضمانت‌نامه رسمي‌صادر کردند که بانکي در عمان آن را تاييد کرد و ما نوسان‌هاي آن را با معادل‌سازي ريال عمان با دلار مديريت کرديم.وي خاطرنشان کرد: تمام اين اقدامات صورت گرفته تا قراردادهاي فروش هواپيما به ايران در بهترين حالت خود اجرايي شود و ما از تمام شرايطمان استفاده کنيم. از اين رو آنهايي که صحبت از به مشکل خوردن قراردادهاي خريد هواپيما مي‌دهند يا مغرضانه عمل مي‌کنند يا به طور دقيق در جريان قضايا نيستند و تنها يک روي سکه را مي‌بينند. فرآيند فروش هواپيما به ايران روند طبيعي خود را طي مي‌کند و اگر اين روند کند شده بر اساس تصميم ما و زيرکي طرف‌هاي ايراني بوده است که مي‌تواند در آينده نزديک نتايج خود را به طور کامل نمايان کند.
ورود ۳ هواپيما جديد تا پايان سال ميلادي
قائم مقام وزير راه و شهرسازي درباره آخرين وضعيت برگزاري مناقصه تامين مالي خريد هواپيماهاي جديد ايران‌اير ، گفت: ۱۵ سپتامبر – ۲۴ شهريورماه- يعني تا ۴ روز ديگر ۵ شرکت کننده در اين مناقصه، پروپزال‌هاي خود را ارائه خواهند داد. اصغر فخريه کاشان در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اينکه دو فروند هواپيماي اي.تي.آر به زودي وارد ناوگان ايران اير مي‌شود، گفت: تا پايان سال ميلادي يک فروند ايرباس جديد و دو فروند هواپيماي اي.‌تي.آر وارد ناوگان هوايي کشورمان مي‌شود. وي افزود: همچنين طبق قرارداد، يک فروند هواپيماي بويينگ هم فروردين ماه سال آينده به ناوگان ايران اير اضافه مي‌شود. قائم مقام وزير راه و شهرسازي درباره آخرين وضعيت برگزاري مناقصه بين المللي تعيين فاينانسرهاي هواپيماهاي جديد ايران‌اير، اظهار داشت: ۴ شرکت از کشورهاي اروپايي و يک شرکت چيني در اين مناقصه حضور دارند که قرار بر اين است، ۱۵ سپتامبر يعني تا ۴ روز ديگر پروپزال‌هاي خود را ارائه دهند.

هشدار کره‌شمالي در باره قطعنامه احتمالی شوراي امنيت؛
کره‌شمالي در بيانيه‌اي اعلام کرد، اگر پيشنهاد مورد نظر واشنگتن براي اعمال تحريم‌هاي شديدتر عليه پيونگ‌يانگ در جلسه شوراي امنيت تصويب شود ايالات متحده بهاي سنگيني پرداخت خواهد کرد.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، وزارت خارجه کره‌شمالي در بيانيه‌اي گفت: اقدامات آمريکا را از نزديک دنبال مي‌کند و تهديد کرد که‌اماده و مايل است تا به سبک خودش به آنها پاسخ دهد.
شديدترين تحريم‌ها عليه پيونگ يانگ
ايالات متحده‌امريکا درخواست کرده است تا درباره تحريم‌هاي جديد عليه کره‌شمالي در سازمان ملل متحد راي‌گيري انجام شود. سه‌شنبه گذشته‌امريکا پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به جريان انداخت که شديدترين تحريم‌هايي که تاکنون عليه پيونگ‌يانگ اجرا شده، ارائه مي‌کند. براساس آن، تمام صادرات نفت و گاز طبيعي ممنوع شده و تمام دارايي‌هاي مالي خارجي دولت کره‌شمالي و رهبر آن کيم جونگ اون مصادره مي‌شود.ديپلمات‌هاي شوراي امنيت مي‌گويند، آمريکا و چين تا شامگاه يکشنبه درباره محتويات اين قطعنامه مذاکره مي‌کردند. قطعنامه‌هاي پيشين مربوط به تحريم‌هاي سازمان ملل متحد ميان آمريکا و چين به بحث گذاشته مي‌شد و اين روند ممکن بود چندين هفته و يا چندين ماه به طول انجامد اما دولت ترامپ درخواست دارد که راي‌گيري با گذشت شش روز انجام شود.
ششمين و قويترين آزمايش اتمي‌کره شمالي
در بيانيه وزارت خارجه کره‌شمالي آمده است: آمريکا از اقدامات مشروع دفاع از خود کره شمالي به عنوان بهانه‌اي براي خفه و خاموش کردن کامل اين کشو سوء استفاده مي‌کند. از آنجايي که‌امريکا ماهيت خودش را به عنوان يک جانور تشنه خون ثابت کرده و روياي معکوس کردن توليد نيروي هسته‌اي اين جمهوري را که به فاز نهايي رسيده است، در سر دارد، راهي وجود ندارد جز اينکه جمهوري دموکراتيک خلق کره منتظر بماند و بگذارد تا آمريکا شادماني کند. قطعا ما به گونه‌اي عمل خواهيم کرد که‌امريکا بهاي سنگيني بابت آن بپردازد.در اين بيانيه‌امده است، تدابير آتي که جمهوري دموکراتيک خلق کره اتخاذ خواهد کرد دردناک‌ترين و رنج‌آورترين پاسخ به‌امريکا در طول تاريخش خواهد بود.کره‌شمالي ششمين و قويترين آزمايش اتمي‌خودش را يک هفته پيش انجام داد که نقض قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد بود اما پيونگ‌يانگ مدعي است که بايد بازدارندگي هسته‌اي خود را عليه آنچه تخاصم آمريکا مي‌بيند، تقويت کند.
شوراي امنيت امروز درباره قطعنامه جديد کره شمالي راي‌گيري مي‌کند
 شوراي امنيت سازمان ملل قرار است درباره قطعنامه تهيه شده از جانب آمريکا به منظور اعمال تحريم‌هاي جديد عليه کره شمالي به دليل آخرين آزمايش هسته‌اي‌اش راي گيري کند اما هنوز موضع چين و روسيه در مورد اين قطعنامه مشخص نيست.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، به منظور تصويب اين قطعنامه عليه کره شمالي نياز به ۹ راي مثبت و همچنين عدم هرگونه وتو از جانب ۵ عضو دائم اين شورا يعني آمريکا، روسيه، چين، انگليس و فرانسه است.
پيش نويس اين قطعنامه روز چهارشنبه گذشته به شوراي امنيت سازمان ملل داده شد و آمريکا تقاضاي راي‌گيري درباره اين قطعنامه تحريم‌هاي جديد عليه کره شمالي را براي امروز مطرح کرد. هنوز دقيقا مشخص نيست که اين قطعنامه چه تدابيري را در نظر گرفته است.ديپلمات‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل که نامشان فاش نشده گفته‌اند آمريکا و چين همچنان تا آخرين ساعات يکشنبه نيز مشغول مذاکره در مورد اين قطعنامه بودند.ديپلمات‌ها گفته‌اند که‌امريکا پيش‌نويس اصلاح شده قطعنامه‌ها تحريم‌هاي سازمان ملل عليه کره شمالي را ارائه داده است. اين اصلاحيه براي جلب موافقت روسيه و چين از قطعنامه تحريم‌ها صورت گرفته است.به گفته ديپلمات‌ها در قطعنامه جديد بخش‌هاي سخت ملايم‌تر شده و بخش مربوط به تحريم‌هاي فلج کننده نفتي کره شمالي کمتر شده است.
همچنين در بخش مربوط به کارگران مهمان از کره شمالي و بازسي کشتي‌هاي مظنون به حمل مواد ممنوعه با زور بازنگري‌هايي اعمال شده است.اين در حالي است که قطعنامه‌هاي قبلي عليه کره شمالي معمولا چند هفته و در برخي موارد چند ماه براي نهايي شدن مورد مذاکره ميان آمريکا و چين قرار مي‌گرفت اما دولت ترامپ با توجه به آزمايش هسته‌اي اخير کره شمالي رويکرد جديدي را در قبال اين قطعنامه در پيش گرفت و روز سه‌شنبه گذشته پيش‌نويس آن را در اختيار چين و ديگر اعضاي شوراي امنيت قرار داده و خواهان راي‌گيري در مورد آن در عرض ۶ روز شد.ديپلمات‌ها گفته‌اند: ليو جيه‌يي، سفير چين در سازمان ملل که سفري از جانب شوراي امنيت به اتيوپي داشت، روز پنجشنبه مجبور شد به منظور شرکت در مذاکرات به نيويورک برگردد.اين در حالي است که اوايل امروز وزارت خارجه کره شمالي هشدار داد که اقدامات آمريکا را از نزديک زير نظر داشته و «آمادگي و تمايل» دارد تا با تدابير متقابل خود پاسخ آمريکا را بدهد و آمريکا در صورت تصويب تحريم‌هاي جديد هزينه سنگيني پرداخت خواهد کرد.
هيئت اتيوپي در سازمان ملل که در حال حاضر رئيس فعلي شوراي امنيت است، قرار است بعد از نشستي بر سر قطعنامه مربوط به کره شمالي راي‌گيري انجام دهد.
نجفي در جلسه انتصاب شهرداران مناطق تاکید کرد؛
گروه اجتماعي: روز گذشته جلسه انتصاب شهرداران مناطق تهران برگزار شد. در اين جلسه محمدعلي نجفي، شهردار تهران اولويت‌هاي تهران را مسئله نظافت و سد معبر دانست.
ديروز نجفي در جلسه انتصاب شهرداران مناطق ١٢، ٤، ١٣، ٩، ٢١ و ١٥ با تاکيد بر ضرورت دقت در انتخاب افراد شايسته و صاحب‌نظر در پست‌هاي مديريتي از سوي مديران شهرداري گفت: اصل براي ما شهر و خدمت به شهروندان است و شهرداري فرع و ابزار محسوب مي‌شود. بنابراين همواره در تصميم‌گيري‌ها و فعاليت‌ها بايد به گونه‌اي عمل کنيم که فرع جانشين اصل نشود. شهردار تهران پايبندي به ضوابط و قوانين را از نکات مهم مورد توجه اين دوره از مديريت شهري معرفي و بيان کرد: در حال حاضر يکي از مشکلات اساسي شهرداري تهران فرار از قانون است. گاه اقداماتي صورت گرفته که شايد ٨٠ درصد آن با نيت خير بوده باشد اما در درازمدت به ضرر شهرداري و کشور منجر مي‌شود. روال کار مديريت حمايت از مديران است، اما در صورت انجام هرگونه اقدام خلاف قانون شرعا و قانونا نمي‌توانم حمايت کنم و بر عمل خلاف صحه بگذارم. شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر همه ما مديران شهري بايد متناسب با جهت‌گيري‌هايي که در قالب برنامه پيش از جلسه رأي گيري به شورا ارائه دادم، حرکت کنيم. براي آنکه بتوانيم به‌عنوان يک خانواده بزرگ عمل کنيم، بايد براساس يک سري اصول، معيارها و ارزش‌ها قدم برداريم. شهردار تهران به برخي از مشکلات فعلي شهر پرداخت و گفت: آنچه در يک ماه اخير کم و بيش مشهود بوده و بايد حل کنيم، مساله نظافت شهر است. در اين خصوص من قبلا هم احساس مي‌کردم که وضعيت قابل قبول نيست و در حال حاضر هم افت کرده که البته بخشي از اين موضوع به دليل بحث‌هاي مربوط به نقل و انتقالات طبيعي است. نجفي سد معبر را از ديگر مشکلات شهر تهران دانست و گفت: در شرايط فعلي اين مشکل بسيار از هم گسيخته است؛ به‌طوري که باب شده تمام سوپرمارکتي‌ها و ميوه‌فروشي‌ها پياده‌روي جلوي مغازه خود را به تصرف درمي‌آورند که بايد به آنها فرصت دهيم تا وسايل خود را از پياده‌رو جمع کنند و با اين موضوع برخورد کنيم. البته من مي‌دانم که برخي در شهرداري از اين افراد پول مي‌گيرند. مشکل ديگر مربوط به ساخت و سازهايي است که در کنار خيابان انجام مي‌شود. مدت‌ها افراد پياده‌روي جلوي ساختمان در حال ساخت را با حصاري مي‌پوشانند و مانع تردد شهروندان مي‌شوند. وي ادامه داد: البته گاهي اين موضوع اجبار است که در اين خصوص بايد قاعده آن تعريف شود و در موارد غير، مالک بايد علي الحساب هزينه‌اي را پرداخت کند تا به دليل پرداخت هزينه کار به درازا نکشد. نجفي با اشاره به مساله عوارض ساخت و ساز در شهر تهران گفت: در مواردي دست شهرداران مناطق باز است تا طبق مصوبه شورا تخفيف دهند که در برخي از موارد اين امر راهگشا بوده است. در هر صورت بايد صد در صد محاسبه عوارض را روي سيستم مکانيزه بياوريم تا هر شهروندي که زميني را بسازد از طريق وب تمام محاسبات براي او تعيين شود و مساله پشت باجه که در شهرداري تهران معروف است به اين شکل حل و فصل شود.
درنشست فصلي شوراي حکام آژانس صورت گرفت؛
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌با تاکيد بر اينکه ايران به تعهدات خود طبق توافق هسته‌اي عمل مي‌کند، گفت: ما به اجراي نقش خود مطابق با شروط تعيين شده در برجام ، براساس استانداردهاي پادماني آژانس به صورت عادلانه و بي طرف ادامه مي‌دهيم.
به گزارش ايسنا، يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي‌در سخنراني آغازين خود در نشست فصلي شوراي حکام آژانس در وين، گفت: گزارش من درباره راستي آزمايي و نظارت بر جمهوري اسلامي‌ايران طبق قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل، فعاليت‌هاي مربوط به نظارت و راستي آزمايي آژانس در چندماه گذشته را پوشش مي‌دهد.
بنابر گزارش پايگاه اينترنتي آژانس بين المللي انرژي اتمي‌آمانو در ادامه گفت: آژانس طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از زمان اجرايي شدن اين توافق از ژانويه 2011 به نظارت و راستي آزمايي تعهدات مرتبط ايران پرداخته است. ما به اجراي نقش خود طبق شروط تعيين شده در برجام مطابق با اقدامات پادماني استاندارد آژانس به شکل عادلانه و بي طرف ادامه مي‌دهيم. تعهدات مرتبط هسته‌اي ايران طبق برجام به طور کامل اجرا مي‌شود.
وي همچنين تصريح کرد: آژانس کماکان به راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته‌اي اعلام شده در ايران طبق توافق پادماني ادامه مي‌دهد. ارزيابي‌ها در خصوص نبود مواد و فعاليتهاي هسته‌اي اعلام نشده در ايران همچنان ادامه دارد.
آمانو افزود: ما همچنين به اجراي پروتکل الحاقي در ايران شامل دسترسي‌هاي تکميلي به سايتها و ديگر اماکن همانطور که مطابق با پروتکلهاي الحاقي در ديگر کشورها انجام مي‌دهيم ادامه خواهيم داد.
بازرسي‌هاي سرزده از ايران
در همين رابطه شبکه بلومبرگ جزيياتي درباره بازرسي‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌از تاسيسات هسته‌اي کشورمان گزارش داد و اعلام کرد که ميزان بازرسي‌هاي آژانس از ايران در مقايسه با پنج سال گذشته تقريبا دو برابر شده است.به گزارش ايسنا، بلومبرگ در گزارش خود مدعي شد که ايران در هر ماه دو بار بازرسي سر زده داشته و شمار بازرسي‌هاي آژانس بين‌المللي از اين کشور در مجموع در مقايسه با پنج سال پيش تقريبا دو برابر شده است که اين امر ارزش توافق هسته‌اي آمريکا و متحدانش با ايران را که در سال 2015 براي خلع سلاح برنامه هسته‌اي تهران حاصل شد، نشان مي‌دهد.بلومبرگ در ادامه آورده است: بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در 12 ماه ابتدايي اجراي توافق هسته‌اي که اوايل سال 2016 آغاز شد در مجموع 402 بازديد از سايت‌هاي ايران و 25 بازرسي ناگهاني داشته‌اند. اين آمارها شايد به رفع ترديدها درباره کارآمدي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کمک کند.آژانس بين‌المللي در گزارش 31 اوت خود از روند اجراي برجام بار ديگر تاييد کرد که ايران به طور کامل به تعهدات خود طبق توافق پايبند است. يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در 5 سپتامبر در اسلووني گفت که برجام يک دستاورد آشکار در راستي آزمايي هسته‌اي است.برنامه هسته‌اي ايران بار ديگر در دستور کار نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در هفته جاري در وين قرار گرفته است.رابرت کلي يک مهندس تسليحات هسته‌اي آمريکايي که مديريت بازرسي‌هاي آژانس بين‌المللي از عراق، ليبي و آفريقاي جنوبي را بر عهده داشته است گفت: برجام اعمال صدايي رساتر از کلمات دارد و ايران به صراحت در حال صحبت کردن است.وي با تکيه بر ادعاهاي بي‌اساس پيشين آمريکا و غرب عليه برنامه هسته‌اي کشورمان، گفت: ما از جانب سازمان سيا مي‌دانيم که ايران پيش از سال 2004 يک برنامه تسليحات هسته‌اي داشت و از برجام فهميده‌ايم که آنها اين برنامه را متوقف کردند. آنها بازرسي‌هاي فراگير را پذيرفتند تا ثابت کنند که آن را متوقف کرده‌اند.به گزارش بلومبرگ، يکي از قوي‌ترين ابزارهاي آژانس بين‌المللي يا به اصطلاح بازرسي‌هاي سر زده است که در آن دسترسي کوتاهي به سايت‌هاي هسته‌اي و ديگر تاسيسات فراهم مي‌شود و پيش از توافق هسته‌اي براي آژانس جزو گزينه‌هاي در دسترس نبود. دست کم در پنج سال گذشته اين 25 بار بازرسي سر زده‌اي که در يک سال گذشته در ايران انجام شد، بيش‌تر از بازرسي‌هاي هر کشور ديگري بوده است.اين شبکه خبري در ادامه يک نمودار تطبيقي از ميزان بازرسي‌هاي سر زده از تاسيسات ايران و ژاپن منتشر کرد که منبع آن را آمارهاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌دانسته است. اين نمودار که شمار بازرسي‌ها در سال‌هاي 2011 تا 2016 را نشان مي‌دهد حاکي از آن است که ايران بازرسي‌هاي سر زده بيشتري نسبت به ژاپن داشته است.بر اساس معيارهاي بازرسي که در توافق هسته‌اي تعيين شده است بيش از 400 بازرس آژانس بين‌المللي براي ايران اختصاص يافته‌اند که مراقب نقض احتمالي توافق از سوي ايران هستند.