به گزارش
تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛علی قنبری مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی اظهار کرد: در حال حاضر حدود 80 تا 90 درصد نان تولیدی کشور به صورت دستی و سنتی است که از لحاظ بهداشت و سلامت مصرفکننده و همچنین ضایعات دور ریز با مشکل مواجه است.
وی گفت: هماکنون با توجه به عدم افزایش قیمت نان در کشور، هم مردم متضرر میشوند و هم نانوایان به دلیل اینکه وزن چانهای که برای پخت نان در نظر گرفته میشود کمتر از وزن قانونی است و نانها با کیفیت پایینی پخته میشوند.
*ضرورت واقعی کردن قیمت نان قنبری با اشاره به واقعی کردن قیمت نان نیز توضیح داد: این موضوع سبب میشود نانوایان با توجه به سود معقول و جبران هزینهها به تعهدات اجتماعی خود در مقابل مشتریان عمل کنند و رعایت مشتریمداری از طرف نانوا به اجرا درآید که در این صورت نانوا با تولید نان سالم، بهداشتی، باکیفیت و با وزن مناسب درصدد جذب مشتری خواهد بود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با این کار در واقع یک نوع خود کنترلی و کنترل از طرف مصرفکننده به وجود میآید و مصرفکننده نقش بازرس و ناظر را بازی میکند. همچنین با عدم خرید نان بیکیفیت، غیربهداشتی، نانوایان را مجبور به تولید نان با کیفیت میکنند.
*سهم نان صنعتی از تولید کل کشور حدود 15 درصد است قنبری با بیان اینکه طبق ماده 15 قانون بودجه سال 1386 باید 40 درصد نان کشور به طریق صنعتی تولید شود، گفت: این درحالی است که درحال حاضر سهم نان صنعتی از تولید کل کشور حدود 10 الی 15 درصد است؛ بنابراین باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی گفت:یکی از مزایای اجرای طرح نان صنعتی، تولید نانهای سنتی بربری،سنگک،تافتون و لواش با کیفیت بالا،سالم و بهداشتی است که تضمینکننده سلامت جامعه و اقتصاد پایدار در جامعه خواهد بود.
قنبری اظهار کرد: میتوان انواع نان سنتی را با استفاده از ماشینآلات و ابزار پخت نان که امروزه در کشور نیز این صنعت شکوفا شده، تولید کرد و تلفیقی از سنت و مدرنیسم را در صنعت آرد و نان ایجاد کرد که در این صورت هم ذائقه و عادات غذایی مصرفکننده حفظ میشود و هم از مخاطرات ناشی از تولید سنتی جلوگیری خواهد شد.
*چرا مردم نان صنعتی مصرف نمیکنند وی با بیان اینکه استفاده نکردن یا استفاده کمتر از نان صنعتی دلیل فرهنگی دارد، گفت: مردم از سالیان و نسلهای گذشته به خوردن نان سنتی عادت کردهاند و تغییر ذائقه و عادت تنها با فرهنگسازی و افزایش آگاهی مصرفکننده از طریق رسانهها قابل تصور است.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت توضیح داد: تعریفی که از نان صنعتی شده دایر بر احداث واحدهای تولید با ظرفیت تولید 20 تن به بالا در روز است که با توجه به سرمایه مورد نیاز برای ایجاد این واحدها، سعی بر این است ظرفیتهای زیر 20 تن را نیز در قالب نانهای صنعتی تعریف کنیم تا از این طریق مشارکت سرمایهگذاران در صنعتیسازی نان کشور بیشتر شود و روند این طرح شتاب افزونتری پیدا کند.
وی تاکید کرد:صنعتیسازی تولید نان کشور به این معنا نیست که نانهای تولیدی،حجیم و نیمهحجیم باشند بلکه روش تولید نانهای سنتی نیز میتواند تغییر کرده و به روش صنعتی تولید شوند.
انتهای پیام/