کد خبر: ۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به «تجارت» وعده داد:
 روزگاري تنها وجود راه روستايي كه بتواند روستاها را به يكديگر، جادههاي اصلي و محورهاي مواصلاتي متصل كند جزو اهدافي بود كه شايد كمتر به آن توجه ميشد.
به گزارش رونامه تجارت،‌ با پيشرفت شهرها كم كم تمامي توجهات به سمت  توسعه روستاها و راههاي روستايي  معطوف شد.اين نكته كه راههاي روستايي نيز مانند جادههاي اصلي كه شهرها را به هم وصل ميكند حائز اهميت هستند و توسعه و بهسازي آنها نيز بايد در صدر امور قرار بگيرد تا شاخص توسعه جادهاي كشور بالا برود0در كشور ما 205 هزار كيلومتر راه دسترسي كه شامل راههاي شوسه و آسفالت ميشود وجود دارد.كه البته همهاين جادهها از علاوه بر آنكه ممكن است برخي از آنها  نيمه كاره و تكميل نشده باشند از استاندارد لازم نيز برخوردار نيستند.در نهايت مبحث راههاي روستايي از موضوعاتي است كه آنقدر مورد توجه است كه در وزارت راه و شهرسازي يك معاونت را به خود اختصاص داده تا اخبار مربوط بهاين راهها را پوشش بدهد.
روز گذشته معاون وزير راه و شهرسازي در امور مربوط به راه روستايي؛ حسين مير شفيع در يك نشست خبري به ارائه توضيحاتي در خصوص آخرين وضعيت جادههاي روستايي و اعتباراتي كه براي تعمير و نگهدارياين راهها از طرف دولت در نظر گرفته شده پرداخت.حسين ميرشفيع با بياناينكه در  طول يك سال و نيم گذشته يك برنامه مطالعاتي با شركت واحدهاي اداراي حوزه روستايي با محوريت استانداريها، نياز راه روستايي در افق 1404 انجام شده كه در نتيجه آن از مجموع 205 هزار كيلومتر راههاي دسترسي و شوسه و آسفالت در كشور، 103 هزار كيلومتر راه آسفالت  و 27 هزار راه شوسه وجود دارد.اين مطالعات مشخص كرد كه براي رسيدن به برنامهاي كه در افق 1404 كشور براي رفع نياز شبكه راه روستايي به نزديك 173 هزار كيلومتر راه نياز است كه ازاين تعداد 125 هزار كيلومتر را راه آسفالت و 48 هزار كيلومتر آن راه شوسه شامل ميشود.مير شفيع همچنين اعلام كرد تا در پايان برنامه پنجم  120 هزار راه آسفالت و 138 هزار راه شوسه بايد به بهره برداري برسد.معاون وزير راه و شهرسازي  همچنين اعلام كرد از ميزان 1400 ميليارد تومان اعتبار براي ساخت و بهسازي راههاي روستايي گفت: ازاين مبلغ 400 ميليارد تومان صرف خريد قير شده و ازاين 400 ميليارد تومان از اول تير ماه تا امروز بيش از 200 ميليارد تومان براي خريد قير براي ترميم آسفالت راههاي روستايي استفاده شده است.


معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به تجارت در خصوصاينكه آيا ميزان مدت زماني كه پيمانكاران  سازنده  راههاي روستايي اين راهها را ضمانت ميكنند افزايش يا كاهش يافته است گفت:بر طبق بخشنامه وزير راه و شهرسازي تمامي پيمانكاران كليه راههايي را كه ميسازند 5 سال ضمانت ميكنند.وزارت راه و شهرسازي در قراردادي با پيمانكاران در خصوص راهها ميبندد از كل مبلغ قرارداد 5 درصد را از ابتدا پرداخت نكرده و به عنوان ضمانت اجرايي  كيفيت كار پيمانكار نگه ميدارد تا در صورتي كه نتيجه اجرا شده توسط پيمانكاران مورد تاييداين وزارت خانه نبود آن 5 درصد را پرداخت ننمايد.البته به گفته ميرشفيع به دليل آنكهاين مبلغ نسبت به كل مبلغ قرارداد بسيار ناچيز است در نتيجه تضمين قابل اتكا و مفيدي نيست.يكي از برنامههاي وزارت راه و شهرسازي براي بالا بردن مدت زمان تضمين كيفيت جادههايي كه توسط پيمانكاران ساخته ميشود آن است كه شركتهايي كه اجراي پروژههاي جادهاي را به عهده ميگيرند بيمه باشند.البته در ابتدا بيمه نيز نميتوانست پاسخگوي خسارت وارده باشد به همين خاطر تلاش ميشود تا با اصلاح قانون بيمه پيمانكاران مدت زمان تضمين پروژه به 15 سال افزايش يابد.ميرشفيع همچنين اعلام كرد برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه باید طی دو سال آینده معادل پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این معاونت قرار گیرد تا 10 هزار کیلومتر راه روستایی احداث شود.معاون وزير راه و شهرسازي گفت : سالانه برای نگهداری راههای روستایی به هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که این میزان 4.5 درصد ارزش راههای روستایی کشور است.  وي با اشاره به کاهش سوانح رانندگی در راههای روستایی کشور، یادآور شد: در حالی که در پنج ماهه نخست سال گذشته در مجموع 658 نفر در راههای روستایی کشور کشته شدند اما طی 5 ماهه نخست امسال این آمار به 60 نفر رسیده است. میرشفیع افزود: با مطلوب شدن نحوه رانندگی در راههای روستایی و ایجاد اقدامات ایمنی در این راهها، هم اکنون تلفات سوانح رانندگی در راههای روستایی کشور روند نزولی به خود گرفته به طوری که در پنج ماه اخیر نیز آمار تلفات رانندگی 5 درصد کاهش پیدا کرده است. مير شفيع گفت: با توجه به این که قیمت نفت کوره در ایران نسبت به قیر ارزانتر است بعضی از این شرکتها اقدام به اضافه کردن این مواد در قیر می کردند که البته با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی کارگروه ارتقای کیفیت آسفالت در وزارت راه و شهرسازی این مساله کنترل شد و در حال حاضر مکانیزم جدیدی برای خرید این قیرها علمیاتی شده است. معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 12 کیفیت متفاوت قیر سنجیده شده و تایید شدهاند اظهار کرد: این قیرها با توجه به شرایط جاده و البته وضعیت آب و هوایی تایید وضعیت میشوند و مورد استفاده قرار می گیرند در حال حاضر پنج رتبه از این قیر در جادههای کشور مورد استفاده قرار گرفته و دیگر قیرها نیز به تناسب نیاز جاده عملی می شوند. میرشفیع درباره وضعیت آمار تلفات جادههای روستایی کشور در پنج ماهه ابتدایی امسال نیز اظهار کرد: خوشبختانه در طول سالهای گذشته همواره آمار تلفات روستایی رو به کاهش گذاشته است و ما از رقم 30.6 نفر در هزار کیلومتر به 12.7 نفر رسیدهایم و پنج ماه ابتدایی امسال نیز آمار تلفات نیز پنج درصد کاهش یافته است. وی با اشاره به برنامههای معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی برای کاهش آمار تلفات روستایی نیز گفت: در طول سالهای گذشته تلاش شده با خط کشی علائم و البته کاهش مناطق خطرناک راههای روستایی آمار این تلفات کاهش پیدا کند .ميرشفيع تصریح کرد: البته در برخی راهها نسبت به استاندارد کشوری عقب هستیم واین راهها نیاز به استانداردسازی دارند. برای رسیدن به این شاخص باید 23 هزار کیلومتر راه جدید ساخته شود. معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: وضعیت راههای روستایی در مناطق مختلف کشور متفاوت است و بعضی از مناطق روستایی در استانهای مختلف نیاز به بهبود راه روستایی دارند. در شرق کشور در ناحیه کوههای سرباز، نیکشهر، میناب و بشاگرد وضعیت راهها باید بهبود پیدا کند در سیستان نیز از شرق خاش تا سراوان تراکم جادههای روستایی پایین است در استانهای هرمزگان، خراسان شمالی، بجنورد در ناحیه گلوگاه و بهشهر استان مازندران در منطقه املش در استان گیلان و همچنین مناطق مرزی خوی و سلماس در آذربایجان غربی و همچنین شمال خوزستان نیاز به ساخت راههای جدید وجود دارد. معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده در برنامه پنجم توسعه به شش هزار میلیارد تومان منابع اعتباری احتیاج داریم اظهار کرد: البته با تلاش کارشناسان وزارت راه در افزایش بهره وری پروژههای احداثی تلاش کرده ایم بودجه مورد نیاز را کاهش داده و امیدواریم تا دو سال آینده با تزریق پنج هزار میلیارد تومان راههای مورد نظر ساخته شوند. میرشفیع اضافه کرد: در ابتدای انقلاب تنها هشت هزار کیلومتر راه روستایی داشتیم که از آن فقط هزار کیلومتر آن آسفالت بود این رقم با تلاش صورت گرفته به بیش از صد هزار کیلومتر رسیده و البته برای حفظ این راهها برنامه ریزیهای مناسبی صورت گرفته است با اعتبارات فعلی ساخت طرحهای در دست احداث با قدری مشکل همراه خواهد شد و 60 درصد پروژهها احتمالا تا پایان سال نیمه تمام خواهند ماند.

نام:
ایمیل:
* نظر: