به گزار
ش تجارت آنلاين به نقل از عصر ايران، در بسیاری از پروتکلهای سیاسی و قوانین داخلی کشورها سران و رهبران کشورها به دلیل مسایل امنیتی و سفرهای متعدد داخلی و خارجی باید از هواپیماهای شخصی استفاده کنند.
در بسیاری از کشورها از بودجه عمومی برای سران کشورها هواپیماهای شخصی تهیه میشود و سران و دولتمردان اغلب در کسوت شخصیت حقوقی خود مادامی که در مسند قدرت هستند، از امکان داشتن هواپیمای اختصاصی برخوردارند.
با شدت گرفتن بحران اقتصاد جهانی از سال 2008 بدین سو مسأله هزینهکرد مالیاتهای شهروندان در بسیاری از کشورهای با سیستم اقتصاد آزاد تبدیل به موضوعی مورد مناقشه شده است؛ دولتها برای فائق آمدن بر بحران مالی و کسری بودجه اغلب دست به انجام سیاستهای ریاضت اقتصادی میزنند و معمولاً بودجههای حوزههایی همچون بهداشت و آموزش و حقوق و ساعات کار و قوانین بازنشستگی است که دستخوش تغییرات میشود و دولتها برای جبران کسری بودجهشان از بودجههای آموزشی و بیمهای طبقه متوسط و کارمندان و کارگران میزنند.
این در حالی است که شهروندان معتقدند دولتها میتوانند در بسیاری از بودجههای عمومی و ریخت و پاشهای دیوانسالاری خود صرفهجویی کنند یا با افزایش مالیات ثروتمندان، از پس تأمین کسری بودجه برآیند.
این مناقشه حتی به مسایلی چون امکانات سران و رهبران کشورها و هزینهای که تأمین امنیت آنها و دستگاه دیوانسالاریشان بر بودجه عمومی کشور تحمیل میکند، کشیده شده است.
در لیست زیر که اخیر مجله "reachest" منتشر کرده، 9 هواپیمای گران سران و رهبران جهان به ترتیب قیمت آنها آمده است. در ابتدای این لیست پادشاه عربستان قرار دارد. او گرانترین هواپیمای اختصاصی یک رهبر سیاسی جهان را در اختیار دارد.
فهرست گرانترین هواپیماهای اختصاصی سران جهان بدین شرح است:
هواپیمای اختصاصی پادشاه عربستان؛ 520 میلیون دلار
هواپیمای بویینگ vc -25 اوباما؛ 325 میلیون دلار
هواپیمای شیخ صباح احمد الجابر الصباح امیر کویت؛ 245 میلیون دلار
هواپیمای فرانسوا اولاند رئیسجمهور فرانسه؛ 240 میلیون دلار
هواپیمای ولادیمیر پوتین؛ 220 میلیون دلار
هواپیمای ماریو رنزی نخستوزیر ایتالیا؛ 200 میلیون دلار
هواپیمای رجب طیب اردوغان؛ 183 میلیون دلار
هواپیمای "ما یینگ جئون" رئیسجمهور تایوان؛ 90 میلیون دلار
هواپیمای دیلما روسف رئیسجمهور برزیل به قیمت 81 میلیون دلار