به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از
ایسنا، علیرضا جهانگیریان در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان این خبر
تصریح کرد: هر چند سازمان هواپیمایی کشوری موظف است در قبال تمامی تاخیرات
به وجود آمده از مردم عذرخواهی کند، اما وجود حدی از این تاخیرها غیر قابل
اجتناب است.به هر حال سازمان تلاش کرده با برنامهریزیهایی که انجام
میدهد میزان این تاخیر ها را سال به سال کاهش دهد.
وی اضافه کرد:
نکتهای که نمیتوان آن را فراموش کرد این است که تاکنون برای دلایل اجرایی
به وجود آورنده تاخیرها اقدام عملی مناسبی صورت نگرفته است.به همین منظور
در سازمان هواپیمایی تلاش کردهایم یک آیین نامه اجرایی رسمی برای مدیریت
تاخیرهای پرواز تصویب شود که این آیین نامه در جلسات آینده شورای عالی
هواپیمایی مصوب و ابلاغ خواهد شد.
رییس سازمان هواپیمایی کشور با
بیان اینکه عوامل آب و هوایی و اشکالات فنی دو عامل اصلی تاثیرگذار در
تاخیر پروازها هستند، اظهار کرد: در مورد آب و هوا در بسیاری از مواقع نمی
توان اقدام اجرایی خاصی را انجام داد زیرا امنیت پرواز برای خلبانان باید
در راس برنامهها قرار گیرد و در زمانی که به دلیل مه ، باد شدید و یا
عوامل طبیعی از این دست امکان پرواز وجود ندارد خلبان اجازه بلند شدن از
زمین نخواهد داشت.
جهانگیریان ادامه داد: در کنار آن موضوع اشکالات
فنی نیز در بسیاری از تاخیرات پروازی نقشی مهم ایفا کردهاند با توجه به
بالا بودن تحریمهای وضع شده علیه صنعت هواپیمایی کشور ما در بسیاری از
مواقع برای تامین قطعات مورد نیاز با مشکل روبرو هستیم و امکان تامین به
موقع آن را نداریم.
وی درباره تاخیر پیش آمده اخیر در پرواز
هواپیمایی آسمان به مقصد فرودگاه ایلام تصریح کرد: این پرواز که بنا بوده
در ساعت 1:30ظهر انجام شود به دلیل فراهم نبودن شرایط ایمن از تایید فنی
قطعات به تاخیری چند ساعته برخورد کرد و به دلیل این که فرودگاه ایلام با
وجود خدمات ناوبری ارائه شده اجازه و توان فرود آوردن هواپیما در ساعات شب
را ندارد مجبور شدیم مسافران باقیمانده را با یک پرواز به مقصد کرمانشاه
منتقل کنیم و البته با گفتوگوهای انجام شده حقوق مسافرین را تامین کنیم.
رییس
سازمان هواپیمایی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به بحث متنوع سازی
قیمت بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: طبق قوانین مصوب آزادسازی قیمت بلیت از
وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است اما این مساله نیاز به یک تعادل در عرضه
و تقاضا دارد که به دلیل فراهم نبودن مقدمات آن در ناوگان هواپیمایی کشور
در حال حاضر امکان آن وجود ندارد.
جهانگیریان اضافه کرد: اما سازمان
هواپیمایی تلاش کرده با متنوع سازی قیمت بلیت هواپیما یک مرحله میانی تا
آزادسازی کامل به وجود آورد با این امید که از یک سو با حفظ نظارتهای
دولتی و از سوی دیگر با بازگشتن دست بخش خصوصی در تعیین بخشی از قیمتها
مقدمات آزادسازی فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: البته در طول این
ماهها همواره نظارت سازمان هواپیمایی بر متنوع سازی قیمت بلیتها ادامه
داشته و حتی با تعدادی از آژانسها که گرانفروشی کردهاند و یا برخلاف
قوانین مصوب بلیتی فروختهاند برخورد شده تعدادی از آن ها تعلیق و مجوزشان
باطل شده است.این روند نظارتی همچنان ادامه خواهد داشت و سازمان با متخلفان
برخورد جدی خواهد کرد.