معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در خصوص مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: فروش رقابتی خودرو در بورس کالا می تواند در چارچوب قراردادهای رایج مرسوم از جمله نقدی، نسیه و سلف صورت بگیرد که این امر می تواند بازار خودرو را در شرایط مختلف، متعادل نگاه دارد، از سوی دیگر فرصت طراحی قراردادهای معاملاتی خاص برای خودرو، امکان مدیریت ریسک را برای هر دوسوی بازار خودرو، یعنی خریداران و عرضه کنندگان فراهم میکند و نوسان قیمت خودرو را به حداقل ممکن می رساند.
پناهی افزود: همچنین خودروسازان داخلی که مدتی است با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند، میتوانند از ابزارهای مالی بورس کالای ایران که امکان تامین مالی سریع و خارج از روال کند سیستم بانکی را مهیا می کند، بهره بگیرند.
او تصریح کرد: با توجه به این که بسیاری از مواد اولیه تولید خودرو در بورس کالای ایران کشف نرخ میشود، عرضه محصول نهایی در این بورس میتواند ضمن کمک به کشف نرخ منطقی، منصفانه و شفاف محصول نهایی به تکمیل زنجیره ارزش این محصول در بورس کالا نیز منجر شود.
پناهی تاکید کرد: تعداد قابل توجه عاملیت مجاز فروش برای هر یک از خودروسازان بزرگ کشور و نیز افزایش سطح تولید خودروسازان داخلی تا یک میلیون دستگاه در سال، شکل گیری بازاری رقابتی را در بورس کالای ایران امکان پذیر می کند.
بنا به گزارش روابط عمومی بورس کالا، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در پایان خاطرنشان کرد: البته ورود خودرو به بورس کالای ایران پس از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارائه درخواست خودروسازان، نیازمند پذیرش این کالا از سوی هیات پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار و بر اساس ضوابط و معیارهای تخصصی این هیات است.