کد خبر: ۱۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با رد وجود دلالی گسترده در اجاره دکل‌های حفاری، گفت: با کاهش قیمت نفت اجرای برخی پروژه ها از شرایط اقتصادی خارج می شود و تعدادی از دکل‌ها نیز بیکار می شوند که این امر کاملا طبیعی است.
به گزارش تجارت آنلاين،‌ سعید حافظی در گفت و گو با ايسنا، درباره مسائل مطرح شده مبنی بر این که در زمینه اجاره دکل های حفاری دلالی گسترده وجود دارد، تصریح کرد: این موضوع اصلا صحت ندارد. زمانی با توجه به حجم بالای توسعه نیاز به تعداد زیادی دکل وجود داشت که با همت دولتمردان فعلی و قبلی تمهیداتی به منظور ورود دکل به کشور اندیشیده شد اما این که با بیکار شدن یک دکل تهمت زده می‌شود که دکل های موجود جایگزین دکل بیکار شده، صحت ندارد چرا که این دکل ها از 5 الی 10 سال گذشته در کشور در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره درادامه گفت: بیکار شدن آن دکل به دلیل کاهش حجم فعالیت ها بوده و در واقع این یک عرف جهانی است ، وقتی که قیمت نفت کاهش می یابد تعداد دکل ها و تعداد نیروی انسانی نیز کم می‌شود و درست نیست که با چنین اتفاقی به مسوولان کشور تهمت زده شود.

حافظی ادامه داد: در شرایطی که توسعه میادین سرعت بالایی داشت،گردش نقدینگی وجود داشت و قیمت نفت نیز بالا بود با زحمت عده ای ناوگان حفاری فراهم شد اما اکنون که با کاهش قیمت نفت اجرای برخی پروژه ها از شرایط اقتصادی خارج می شود،تعدادی از دکل ها بیکار می شوند به طوری که اکنون در شرکت فلات قاره نیز تعدای از دکل ها قراردادشان تمام شده و می روند.

وی با بیان این که دکل های شرکت نفت فلات قاره توسط شرکت ملی حفاری،شرکت حفاری شمال و گلوبال پتروتک تامین می‌شود، تصریح کرد: عمده این دکل‌ها مربوط به شرکت های چینی و هندی است و نباید با با مطرح کردن برخی مسائل، در شرایط تحریم که برخی کشورها کمک کرده و دکل وارد می کنند از این امر جلوگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، هدایت الله خادمی، مدیرعامل شرکت حفاری شمال پیش تر با بیان این که دلالی سنگین در اجاره دکل‌های خارجی درخلیج‌فارس صورت می گیرد اعلام کرده بود که چند سال قبل به نمایندگی از کمیته ای در وزارت نفت، قراردادی برای اجاره دکل هندی با رقم بالا را تایید نکردم و در سفر به این کشور با هندی‌ها برای کاهش کرایه دکل‌های حفاری مذاکراتی در دهلی انجام شد که در این مذاکرات هزینه کرایه دکل‌های حفاری از 220 هزار دلار تا سقف 158 هزار دلار در روز کاهش یافت که این کاهش روزانه 60 هزار دلاری کرایه دکل‌های هندی، انتقاد برخی افراد مسئول در داخل صنعت نفت را به همراه داشت.

خادمی همچنین گفته بود که در آن زمان به جای تشکر از من برای کاهش روزانه 60 هزار دلاری هزینه اجاره دکل حفاری، عده ای از من ناراحت شدند و از همان روز رفتارها با من تغییر کرد و برخی با من دشمن شدند؛ حتی مدیر یک شرکت ایرانی با انتقاد از من، دلایل مخالفت من را جویا شد و عنوان کرد با این تصمیم حق واسطه گری برخی شرکت‌ها را از بین برده‌ام. خادمی همچنین مدعی شده بود با پیگیری‌های بیشتر متوجه شده است قیمت روزانه 220 هزار دلاری پیشنهاد شرکت هندی نبوده و پیشنهادی بوده که از سوی واسطه این شرکت در ایران مطرح شده بوده است.

وی همچنین از پایان کار دکل حفاری ایرانی سحر یک در خلیج فارس خبر داده و اعلام کرده بود که این دکل پس از سه دهه به عنوان نخستین دکل حفاری ملکی ایرانی وارد خلیج فارس شده و از نظر تجهیزات و امکانات از تمامی دکل‌های حفاری چین، هندی و حتی ژاپنی پیشرفته‌تر و مجهزتر است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پرطرفدارترین عناوین