تعرفه واردات در سال 94
در همين زمينه طي روزهاي گذشته نمایندگان مجلس مصوب کردند که عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد قیمت تحویل روی کشتی در مبدا (فوب) افزایش یابد. در روزهايي كه بندهاي درآمدي و جزئیات لایحه بودجه سال آينده در صحن علني مجلس در حال بررسي است، براساس مصوبه مجلس در بند "ب" تبصره 8 ماده واحده مقرر شد تا عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5 درصد قیمت تحویل روی کشتی در مبدأ (فوب) افزایش پيدا كند. درآمد حاصله پس از واریز به حساب خزانهداری کل کشور تا سقف یک هزار و 500 میلیارد ریال به منظور تأمین آمبولانس مورد نیاز اورژانس کشور در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد.
نظر خودروسازان چيست؟
در همين حال دبیر انجمن خودروسازان از تعرفه فعلی واردات خودرو اعلام رضایت کرده و به «اقتصادنیوز» ميگويد: ثبات تعرفه برای خودروهای وارداتی در شرایط فعلی بهترین اقدام بوده و باید برای تغییر آن دست نگه داشت. به گفته احمد نعمتبخش، مسیر کاهشی تعرفهگذاری خودروهای خارجی نگرانی ایجاد كرده و ممکن است موجب افزايش روند واردات شود. از طرف ديگر افزایش تعرفه نيز به گرانی قیمت خودروهای خارجی دامن میزند. در این صورت ثبات تعرفه برای خودروهای خارجی بهترين انتخاب است. نعمتبخش با بیان اینکه تعرفه 40 درصدی تعرفه بالایی برای خودروهای وارداتی نیست، گفت: تعرفه کنونی، بسیار طبیعی و عدد منطقی است که انتظار میرود مجلس برای تغییر این درصد تعرفه دست نگه دارد. دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه گروه هاي خودروسازي داخلي مخالفتي با کاهش تعرفه واردات خودرو ندارند، ميگويد: کاهش تعرفه واردات خودرو زمانی منطقی است که تعرفه واردات قطعات و مواد اولیه خودرو در کنار آن کاهش پيدا كند تا خودروسازها بتوانند در کنار افزایش واردات، شرایط رقابتی را برای توليد خود مهیا کنند و به لحاظ کمی و کیفی تولیدات خود را ارتقاء دهند. به گفته نعمتبخش، واردات خودرو ارزبری بالایی دارد و به همین دلیل ما انتظار نميرود كه ارز مورد نیاز در کشور به اندازهای باشد که در راه واردات، تولید در کشور آسیب ببیند. نعمتبخش ضمن بيان موافقت با تعرفه فعلي مشخص شده براي واردات خودرو گفت: سال 90 خودروسازها در کشور نزدیک به یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو تولید کردند که برای این میزان تولید نزدیک به دو میلیارد و 500 میلیون دلار ارز هزینه برآورد شد. در حالی که همان سال در حدود 47 تا 48 هزار دستگاه واردات خودورهای خارجی صورت گرفت که میزان ارزبری آن در حدود یک میلیارد دلار شد.
بيتاثير بودن تعرفه واردات در صنعت خودرو
در همين حال يك كارشناس صنعت خودرو معتقد است کاهش یا افزایش تعرفه واردات خودرو نمیتواند تنها نسخه رقابتی شده بازار خودرو کشور باشد. اسحاق مجيدزاده در گفتوگو با ميگويد: کاهش تعرفه واردات خودرو بیشتر از آنکه بتواند در بازار رقابت ایجاد کند تاثیر منفی بر صنعت خودرو کشور خواهد داشت چراکه ظرفیتهای خوب داخلي كه براي رونق صنعت خودرو وجود دارد، به دلیل سایه سنگين دولت بر سر این صنعت است و انحصار نمیتوان امیدی به رونق این صنعت داشت. اين كارشناس خودرو معتقد است تعرفه در بسیاری از کشورها به منظور حمایت از تولید وضع میشود. وي افزود: دولت بایستی از مالکیت در خودروسازیها دست بردارد و نقش حاکمیتی و نظارتی داشته باشد. مجيدزاده گفت: تنها زمانی بحث کاهش تعرفه مطرح میشود که افرادی هستند که به صورت غیرمستقیم از سوی دولت نیز حمایت میشوند و تا زمانی که کسانی باشند که در بخشهای انحصاری صنعت خودرو و در واردات خودرو دست دارند و بدین ترتیب هم از افزایش قیمت خودرو داخلی و هم از کاهش تعرفه واردات نفع میبرند نمیتوان این صنعت را فقط با پیچیدن یک نسخه توسعه داد و شاهد رونق آن بود.