رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: در این نامه، وزیر صنعت یکی از چالشهای اصلی فرش دستباف ایران در سالهای اخیر را ورود رقبا و تبلیغات گسترده معرفی کرده که به صورت مستمر این رقابت را تشدید کرده است؛ از این رو موضوع اطلاعرسانی، فرهنگسازی و شناساندن ویژگیها و مزایای فرش دستباف ایرانی در هر دو حوزه داخلی و خارجی، به یکی از محوریترین برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شدهاست.
وی تصریح کرد: وزیر صنعت در این نامه تاکید کرده که متاسفانه حضور و بروز فرش دستباف ایران در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اندک است و استفاده از کفپوشهای کمارزش در چیدمان برنامهها به وفور دیده میشود.
کارگر گفت: به اعتقاد وزیر صنعت، از آنجا که فرش دستباف ایران در کنار هویت بومی و اصیل خود یکی از مهمترین اقلام صادرات غیر نفتی کشور بوده و با کمترین نیاز به مواد اولیه خارجی، اشتغال میلیونها بافنده شهری و روستایی را تامین و بالاترین ارزش افزوده را در پی دارد، انتظار میرود مسئولان نگاه واقع بینانهو دلسوزانهتری نسبت به آن داشته باشند که در این زمینه جایگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اهمیت فراوانی دارد.
وی با اشاره به بخش دیگری از این نامه خاطرنشان کرد: در این نامه وزیر صنعت، استفاده از فرش دستباف ایران در تزئین دکور برنامهها، اهدای جوایز و هدایا، تخفیفات ویژه در تبلیغ فرش دستباف در قالب پخش آگهی، آرم آگهی، تولید و پخش فیلمها و سریالهای تلویزیونی را خواستار شده و معتقد است که این امر میتواند محور اصلی همکاری قرار گیرد.
به گفته کارگر، مسلم است قالیهای نفیس و ارزنده بر غنای صحنههای آماده پخش در شبکههای خارجی و داخلی میافزاید و در این زمینه مرکز ملی فرش ایران و تشکلهای فرش کشور آمادگی خود را برای هر نوع همکاری اعلام میدارند.
وی اظهار داشت: همچنین در نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس سازمان صدا و سیما آمده است که فرش دستباف هنر- صنعت ملی ما است و متعلق به یک شرکت یا موسسه تولیدی خاص مانند کالاهای صنعتی ماشینی نیست که از ناحیه آن اقدام به ارایه آگهی تبلیغاتی کند، لذا این دغدغه وجود دارد که هرگونه تعلل در معرفی و یادآوری این سرمایه با ارزش، توسط رسانه ملی نه تنها بازار فعلی این محصول را از بین ببرد بلکه باعث میشود تا بسیاری از تجار و صادرکنندگان برای کسب منافع بیشتر به سوی فرشهای دستباف غیرایرانی کشیده شوند