به گزارش روزنامه تجارت، فعالان بازار خودرو اجرايي شدناين قانون كه تنها نمايندگان رسميكمپانيهاي خارجي و شركتهاي داراي مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت امكان انجام واردات خودرو را دارند از زمستان سال گذشته را به عنوان عامل اصلي كاهش واردات خودرو مطرح ميكنند. دراين ميان صنعت خودرو كشور نيز چند ماهي است كه با مشكلات عديدهاي دست به گريبان است. حالا شنيده ميشود كه برخي از نمايندگان نيز در راستاي حمايت از خودروسازان داخلي تصميم دارند تا تعرفههاي مربوط به واردات خودرو را افزايش دهند.
موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو چندین بار میان نمایندگان مجلس مطرح شده که با توجه به مطرح شدن این موضوع برخی از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که تعرفه واردات خودرو باید کاهش پیدا کند تا نوعی بازار رقابتی و آزاد برای انتخاب مشتریان ایجاد شود. در این رابطه هم برخی از نمایندگان مجلس نسبت به افزایش تعرفه واردات خودرو اختلاف نظر دارند؛ برخی بر این باورند که تعرفه کاهش واردات خودرو به تولید داخلی آسیب میرساند و برخی دیگر بر این باورند که اگر تعرفه واردات خودرو کاهش یابد فضای رقابتی میان تولیدات خارجی و داخلی صورت میگیرد و کیفیت خودروهای داخلی بیشتر میشود. در این کشمکشها و اختلاف نظرها نسبت به کاهش یا افزایش تعرفه واردات خودرو نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن از مخالفت 100 درصد افزایش تعرفه واردات خودرو خبر دادند و این درحالیست که نادر قاضیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز پیش، از تدوین طرح دو فوریتی برای توقف واردات خودرو خبر داده و گفته بود: هماکنون در حال جمعآوری امضا برای ارائه طرح مذکور به هیأت رئیسه مجلس هستیم. نادر قاضیپور پيشتر از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا 1000 درصد خبر داده است.
توليد خودرو بايد رقابتي شود
در همین مورد بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن به اقتصادنیوز میگوید كه مخالف افزایش هرگونه تعرفه است، به خصوص افزایش تعرفه واردات خودرو، ما باید کشور را به سمتی ببریم که نوعی بازار رقابتی ایجاد شود. نعمتی ادامه میدهد: باید شرکتهای تولیدکننده ما خود را بالا بکشند تا قدرت رقابت داشته باشند. اگر قرار باشد بازار یک طرفه وجود داشته باشد هر چیزی را تولید میکنند و تحویل میدهند. او درباره اظهارات اخیر قاضیپور بیان میکند: آقای قاضیپور در این موضوع حرف خودش را میزند و ما هم حرف خودمان را میزنیم. موافق و مخالف در کمیسیون صنایع و معادن در ارتباط با این موضوع وجود دارد و من به طور جدی مخالف افزایش تعرفه هستم. نعمتی همچنین بیان میکند: ما باید به سمتی برویم که صنعت خودرو به بخش خصوصی تعلق پیدا کند.
افزايش تعرفه واردات براي حمايت از توليد داخل
در این میان روحالله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن نيز میگوید: این طرح بیشتر برای حمایت از تولیدات داخلی است و مطرح کردن این طرح به این دلیل است که در قالب اقتصاد مقاومتی که پایه و اساس آن تولید داخلی است صورت گیرد. عباسپور خاطر نشان میکند: ما در این زمینه نمیتوانیم شیب تندی برای تعرفهها ایجاد کنیم. تعرفه هزار درصدی بسیار بالا است و منطقی نیست باید شرایط را به گونهای ایجاد کنیم که از یک طرف تولیدات داخلی مورد حمایت قرار گیرد و از طرفی تعرفه واردات خودرو معقول باشد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن اظهار میکند: افزایش تعرفه برای حفظ اشتغال خوب است اما نه زیاد از حد. ما بعد از تحریم قرار نیست که بازار داخلی کشورهای اروپایی باشیم ما به دنبال این هستیم که اگر قرار است کالایی را وارد کنیم در آن تکنولوژی و دانش فنی وجود داشته باشد. او در پایان بیان میکند: توقف واردات خودرو غیرمنطقی است. اگر جلوی واردات خودرو گرفته شود خودروسازان دیگر برای خدا هم بندگی نخواهند کرد.
اصلاح خودروسازي بهجای افزایش تعرفه واردات
در همين حال يك عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: نمایندگان مجلس به جای ارائه طرح برای افزایش تعرفه واردات خودرو طرحی برای اصلاح صنعت خودروی داخلی ارائه کنند. امرالله امینی در گفتوگو با ایسنا، درباره طرح دو فوریتی برخی نمایندگان مجلس برای افزایش 1000 درصدی تعرفه واردات خودرو، اظهار کرد: افزایش 1000 درصدی تعرفه واردات خودرو بیشتر به شوخی شبیه است و در هیچ کجای دنیا چنین تعرفهای برای واردات خودرو اخذ نمیشود. وی با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات خودرو به هیچ وجه راهکار مناسبی برای حمایت از صنعت خودروی داخلی نیست، خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه واردات خودرو تنها موجب سستی و تنبلی بیشتر خودروسازان و ادامه روند معیوب گذشته در صنعت خودرو خواهد شد.این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به نظر من به جای افزایش تعرفه واردات خودرو باید شرکتهای خودروسازی را به مجلس فراخوانده و از آنها بخواهند طرحی برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی ارائه کنند. وی افزود: از آنسو باید شرایط برای واردات خودروهای کممصرف و ارزانقیمت خارجی تسهیل شود تا با ایجاد رقابت خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی خود شوند. امینی با بیان اینکه شرکتهای خودروساز داخلی به دلیل انحصاری بودن بازار از انگیزه لازم برای اصلاح فرایندها برخوردار نیستند، تصریح کرد: بنابراین مجلس و دولت باید با تشدید نظارتها، خودروسازان را به سمت اصلاح عملکرد و بهبود کیفیت خودروهای تولیدی در کنار ارتقای بهرهوری سوق دهند.
افزایش تعرفه واردات خودرو عقلانی نیست
مويد حسينيصدر
عضوكميسيون صنايع و معادن مجلس
طي روزهاي گذشته شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت تعرفه خودروهای خارجی به کشور مطرح شد که به نظر من حتی طرح این موضوع درست، صحیح و عقلانی نیست. چراکه به هر صورت اعتراض مردم به کیفیت خودروهای داخلی، قانونی، سنجیده و آگاهانه است. مسولان مربوطه نباید اینگونه فکر کنند که مردم موظف به خرید خودروهای داخلی هستند و باید حتمن از خودروهای کم کیفیت ساخت داخل استفاده کنند چون این مسائله مغایر قانون اساسی کشور است. بنابراین افزایش هزار درصدی تعرفه برای واردات خودرو به هیچ وجه قانونی نیست. زیرا در صورت تصویب، این طرح نوعی تحمیل به مردم است که در نهایت به ضرر کشور تمام خواهد شد. و منجر به بی اعتمادی بین مردم و مسولان نظام میشود. به شخصه امیدوارم این طرح هیچ وقت به تصویب نرسد زیرا اعتقاد دارم به جای پرداختن به حواشی کمپینی که به وجود آمده و بر آمده از خواست مردم هم هست باید در بالابردن سطح کیفی خودروهای داخلی تلاش بیشتری کرد تا مردم در یک رقابت عادلانه و درست به سمت استفاده از خودروهای داخلی کشیده شوند. از سوی دیگر به نظر من نمایندگان هم باید در این مسائله حواسشان جمع باشد چراکه آنها نخست نماینده ملت و چشم و گوش و زبان آنها هستند نه اینکه به خاطر حفظ برخی منافع بر ضد ملت تصمیمی را بخواهند اتخاظ کنند.
به گزارش روزنامه تجارت، فعالان بازار خودرو اجرايي شدناين قانون كه تنها نمايندگان
رسميكمپانيهاي خارجي و شركتهاي داراي مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت
امكان انجام واردات خودرو را دارند از زمستان سال گذشته را به عنوان عامل
اصلي كاهش واردات خودرو مطرح ميكنند. دراين ميان صنعت خودرو كشور نيز چند
ماهي است كه با مشكلات عديدهاي دست به گريبان است. حالا شنيده ميشود كه
برخي از نمايندگان نيز در راستاي حمايت از خودروسازان داخلي تصميم دارند تا
تعرفههاي مربوط به واردات خودرو را افزايش دهند.
موضوع افزایش تعرفه
واردات خودرو چندین بار میان نمایندگان مجلس مطرح شده که با توجه به مطرح
شدن این موضوع برخی از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که تعرفه واردات
خودرو باید کاهش پیدا کند تا نوعی بازار رقابتی و آزاد برای انتخاب مشتریان
ایجاد شود. در این رابطه هم برخی از نمایندگان مجلس نسبت به افزایش تعرفه
واردات خودرو اختلاف نظر دارند؛ برخی بر این باورند که تعرفه کاهش واردات
خودرو به تولید داخلی آسیب میرساند و برخی دیگر بر این باورند که اگر
تعرفه واردات خودرو کاهش یابد فضای رقابتی میان تولیدات خارجی و داخلی صورت
میگیرد و کیفیت خودروهای داخلی بیشتر میشود. در این کشمکشها و اختلاف
نظرها نسبت به کاهش یا افزایش تعرفه واردات خودرو نمایندگان کمیسیون صنایع و
معادن از مخالفت 100 درصد افزایش تعرفه واردات خودرو خبر دادند و این
درحالیست که نادر قاضیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز پیش،
از تدوین طرح دو فوریتی برای توقف واردات خودرو خبر داده و گفته بود:
هماکنون در حال جمعآوری امضا برای ارائه طرح مذکور به هیأت رئیسه مجلس
هستیم. نادر قاضیپور پيشتر از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه
واردات خودرو تا 1000 درصد خبر داده است.
توليد خودرو بايد رقابتي شود
در
همین مورد بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن به اقتصادنیوز میگوید
كه مخالف افزایش هرگونه تعرفه است، به خصوص افزایش تعرفه واردات خودرو، ما
باید کشور را به سمتی ببریم که نوعی بازار رقابتی ایجاد شود. نعمتی ادامه
میدهد: باید شرکتهای تولیدکننده ما خود را بالا بکشند تا قدرت رقابت
داشته باشند. اگر قرار باشد بازار یک طرفه وجود داشته باشد هر چیزی را
تولید میکنند و تحویل میدهند. او درباره اظهارات اخیر قاضیپور بیان
میکند: آقای قاضیپور در این موضوع حرف خودش را میزند و ما هم حرف خودمان
را میزنیم. موافق و مخالف در کمیسیون صنایع و معادن در ارتباط با این
موضوع وجود دارد و من به طور جدی مخالف افزایش تعرفه هستم. نعمتی همچنین
بیان میکند: ما باید به سمتی برویم که صنعت خودرو به بخش خصوصی تعلق پیدا
کند.
افزايش تعرفه واردات براي حمايت از توليد داخل
در این میان
روحالله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن نيز میگوید: این طرح
بیشتر برای حمایت از تولیدات داخلی است و مطرح کردن این طرح به این دلیل
است که در قالب اقتصاد مقاومتی که پایه و اساس آن تولید داخلی است صورت
گیرد. عباسپور خاطر نشان میکند: ما در این زمینه نمیتوانیم شیب تندی برای
تعرفهها ایجاد کنیم. تعرفه هزار درصدی بسیار بالا است و منطقی نیست باید
شرایط را به گونهای ایجاد کنیم که از یک طرف تولیدات داخلی مورد حمایت
قرار گیرد و از طرفی تعرفه واردات خودرو معقول باشد. سخنگوی کمیسیون صنایع و
معادن اظهار میکند: افزایش تعرفه برای حفظ اشتغال خوب است اما نه زیاد از
حد. ما بعد از تحریم قرار نیست که بازار داخلی کشورهای اروپایی باشیم ما
به دنبال این هستیم که اگر قرار است کالایی را وارد کنیم در آن تکنولوژی و
دانش فنی وجود داشته باشد. او در پایان بیان میکند: توقف واردات خودرو
غیرمنطقی است. اگر جلوی واردات خودرو گرفته شود خودروسازان دیگر برای خدا
هم بندگی نخواهند کرد.
اصلاح خودروسازي بهجای افزایش تعرفه واردات
در
همين حال يك عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: نمایندگان
مجلس به جای ارائه طرح برای افزایش تعرفه واردات خودرو طرحی برای اصلاح
صنعت خودروی داخلی ارائه کنند. امرالله امینی در گفتوگو با ایسنا، درباره
طرح دو فوریتی برخی نمایندگان مجلس برای افزایش 1000 درصدی تعرفه واردات
خودرو، اظهار کرد: افزایش 1000 درصدی تعرفه واردات خودرو بیشتر به شوخی
شبیه است و در هیچ کجای دنیا چنین تعرفهای برای واردات خودرو اخذ نمیشود.
وی با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات خودرو به هیچ وجه راهکار مناسبی
برای حمایت از صنعت خودروی داخلی نیست، خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه واردات
خودرو تنها موجب سستی و تنبلی بیشتر خودروسازان و ادامه روند معیوب گذشته
در صنعت خودرو خواهد شد.این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به نظر من به
جای افزایش تعرفه واردات خودرو باید شرکتهای خودروسازی را به مجلس
فراخوانده و از آنها بخواهند طرحی برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی ارائه
کنند. وی افزود: از آنسو باید شرایط برای واردات خودروهای کممصرف و
ارزانقیمت خارجی تسهیل شود تا با ایجاد رقابت خودروسازان مجبور به ارتقای
کیفیت محصولات تولیدی خود شوند. امینی با بیان اینکه شرکتهای خودروساز
داخلی به دلیل انحصاری بودن بازار از انگیزه لازم برای اصلاح فرایندها
برخوردار نیستند، تصریح کرد: بنابراین مجلس و دولت باید با تشدید نظارتها،
خودروسازان را به سمت اصلاح عملکرد و بهبود کیفیت خودروهای تولیدی در کنار
ارتقای بهرهوری سوق دهند.
افزایش تعرفه واردات خودرو عقلانی نیست
مويد حسينيصدر
عضوكميسيون صنايع و معادن مجلس
طي
روزهاي گذشته شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت تعرفه خودروهای خارجی به کشور
مطرح شد که به نظر من حتی طرح این موضوع درست، صحیح و عقلانی نیست. چراکه
به هر صورت اعتراض مردم به کیفیت خودروهای داخلی، قانونی، سنجیده و آگاهانه
است. مسولان مربوطه نباید اینگونه فکر کنند که مردم موظف به خرید خودروهای
داخلی هستند و باید حتمن از خودروهای کم کیفیت ساخت داخل استفاده کنند چون
این مسائله مغایر قانون اساسی کشور است. بنابراین افزایش هزار درصدی تعرفه
برای واردات خودرو به هیچ وجه قانونی نیست. زیرا در صورت تصویب، این طرح
نوعی تحمیل به مردم است که در نهایت به ضرر کشور تمام خواهد شد. و منجر به
بی اعتمادی بین مردم و مسولان نظام میشود. به شخصه امیدوارم این طرح هیچ
وقت به تصویب نرسد زیرا اعتقاد دارم به جای پرداختن به حواشی کمپینی که به
وجود آمده و بر آمده از خواست مردم هم هست باید در بالابردن سطح کیفی
خودروهای داخلی تلاش بیشتری کرد تا مردم در یک رقابت عادلانه و درست به سمت
استفاده از خودروهای داخلی کشیده شوند. از سوی دیگر به نظر من نمایندگان
هم باید در این مسائله حواسشان جمع باشد چراکه آنها نخست نماینده ملت و چشم
و گوش و زبان آنها هستند نه اینکه به خاطر حفظ برخی منافع بر ضد ملت
تصمیمی را بخواهند اتخاظ کنند.