به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «علی نورزاد» افزود: در دولت تدبیر و امید
پیمانكاران داخلی وارد پروژه آزادراه تهران- شمال شدند. اكنون در این پروژه
هفت پیمانكار داخلی مشغول به كارند و بخشی از مطالعات این پروژه را نیز
مشاوران داخلی انجام میدهند.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیر بناهای
حمل و نقل كشور مشكل ساخت و تكمیل پروژه آزادراه تهران- شمال را تامین
اعتبارات اعلام كرد و گفت: هر شركت داخلی مانند قرارگاه سازندگی خاتم
الانبیا (ص) كه توان تامین مالی دست كم 60 درصدی پروژههایی مانند آزادراه
تهران- شمال را داشته باشد، میتواند وارد این پروژه شود.
قطعه یك آزادراه تهران- شمال از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت
آغاز می شود و با عبور از مناطق كن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و
دره لانیز به سه راهی شهرستانك می رسد.
با راه اندازی این قطعه قسمتی از راه كنونی كه از طریق كرج می گذرد، حذف و مسیر كنونی حدود 60 كیلومتر كوتاه تر می شود.
قطعه
دوم این آزادراه مربوط به دوآب شهرستانك- پل زنگوله به طول تقریبی 25
كیلومتر است. تونل های بلند البرز هر یك به طول 6 هزار و 350 متر در این
منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول جاده كنونی كرج- چالوس نزدیك پنج
كیلومتر كوتاه تر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران- شمال بین پل زنگوله-
سه راهی دشت نظیر به طول تقریبی 46 كیلومتر است. این مسیر دو خط رفت و دو
خط برگشت دارد و در قسمت فراز یك خط كندرو به مسیر اضافه می شود و ساخت این
قسمت از پیچیدگی های زیادی برخوردار است.
قطعه چهار آزادراه تهران-
شمال مربوط به سه راهی دشت نظیر- چالوس به طول حدود 20 كیلومتر و به صورت
دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت های بلند آن یك خط كندرو نیز وجود
دارد. این قطعه تابستان پارسال زیر بار ترافیك رفت.
چندی پیش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) برای ساخت آزادراه تهران- شمال با تامین مالی 40 درصدی اعلام آمادگی كرد.
همچنین
قرار بود نوزدهم اردیبهشت ماه اعضای كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و
خبرنگاران از آزادراه تهران- شمال بازدید كنند اما این بازدید لغو شد.