با روی کار آمدن دولت یازدهم در طراحی و ساخت ایستگاههای راهآهن یک تغییر رویکرد جدی به وجود آمد، در شرایطی که مجموعه راهآهن در دوره قبل معتقد بود میتوان برخی از ایستگاههای راهآهن را به خارج از نقاط اصلی شهرها انتقال داد، اما در طول سالهای گذشته آخوندی اعلام کرده اگر ایستگاه راهآهن در مرکز شهر واقع نشود، هیچ دلیلی برای ساخت آن وجود نخواهد داشت، زیرا مزیت نسبی ریل را از بین میبرد.به دنبال این تغییر رویکرد در مسیر راهآهن سریعالسیر تهران – قم – اصفهان نیز تغییرات جدی به وجود آمد تا جایی که ایستگاه مربوط به اصفهان از فاصله چند کیلومتری با مرز شهر به نقطه اصلی رسید و در قم نیز بنا بر آن شد که از فضای مرکزی شهر برای استفاده از این قطار بهرهبرداری شود.قرارگرفتن این ایستگاه جدید در تهران نیز با علامت سوالهای فراوانی روبهرو شد. از یک سو راهآهن به دنبال افزایش تعداد ایستگاههای ریل در پایتخت بود و از سوی دیگر مخالفان جدی همچون شهرداری با این طرح مخالف بودند.با این وجود صحبتهایی از احتمال قرار گرفتن ایستگاه راهآهن قطارهای جدید در تپههای عباس آباد و حتی میدان آزادی مطرح شد، اما هیچ یک از این طرحها جدی نشدند تا اینکه امروز رسما رییس ایستگاه راهآهن تهران اعلام کرده که این مجموعه میزبان قطارهای سریعالسیر خواهد بود.به گفته او، با توجه به ظرفیتهای بالقوهای که در محوطه ایستگاه فعلی راهآهن تهران وجود دارد، در صورت انتقال برخی از کارگاهها می توان به راهاندازی سکوهای جدید فکر کرد، از اینرو قطار سریعالسیر تهران – قم – اصفهان نیز از طریق ایستگاه فعلی راهآهن تهران مسافر جدید سوار خواهد کرد، اما به احتمال زیاد برای آن ایستگاه و سکویی جداگانه ساخته خواهد شد.
با آمدن چینیها و نهایی شدن حضور پیمانکاران ایرانی طرح ساخت این راهآهن مهم از چند ماه قبل با سرعت بیشتری پیگیری میشود و مدیر عامل راهآهن گفته این طرح تا حدود سه سال آینده به بهرهبرداری نهایی خواهد رسید.این قطار سریعالسیر نخستین تجربه در ایران محسوب میشود و طبق برنامههای وزارت راه میتواند در آینده نزدیک به سمت اراک، زنجان و حتی تبریز نیز کشیده شود.
منبع:ایسنا