نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده از کارت هوشمند سوخت در جایگاههای عرضه بنزین و گازوئیل را با تصویب کلیات و جزئیات طرح اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت الزامی کردند.
به گزارش تجارت آنلاین از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح چهارشنبه با اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب کردند عبارت « از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت» جایگزین عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخشهای حمل و نقل، صنعت و کشاورزی با اولویت کارت هوشمند سوخت» میشود.
براساس تبصره الحاق شده به این ماده دولت مجاز است به منظور ترغیب مصرف کننده به استفاده از کارت هوشمند سوخت مختص هر خودرو از سیاستهای انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات استفاده کنند. از ۲۲۰ نماینده حاضر، ۱۲۱ نماینده با این مصوبه موافقت نمودند.
استفاده از کارتهای
سوخت از اواخر دولت هشتم مطرح شد که در ابتدا صرفاً استفاده از کارت برای
بهینه سازی مصرف و کنترل مصرف بود اما اجرای این کار در دولت هشتم انجام نشد و در
نهایت در دولت نهم و دهم بحث هدفمندی یارانهها و سهمیه بندی اجرا و کارت سوخت
رسما وارد نظام سوختگیری کشور شد.
سپس با تک نرخی شدن
بنزین و برچیده شدن سهمیه بندی در دولت یازدهم، این سوال مطرح شد که چه ضرورتی به
استفاده از کارت سوخت وجود دارد؟ این سوال باعث شد در بررسی بودجه سال جاری تعدادی
از نمایندگان باهدف ایجاد توجیهی برای حفظ کارتهای سوخت، پیشنهادی مبنی بر دونرخی
شدن بنزین به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه کنند که طبق آن سهمیه پایه در نظر گرفته و
استفاده بیش از آن سهمیه با پرداخت قیمت تمام شده باشد.
در همین حکم مجلس
تصویب کرد که همه خودروها کارت سوخت داشته باشند و مخالف با دو نرخی شدن و حذف
کارت سوخت بود.