علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در گروه صنعتی ایران خودرو از سالنهای مختلف ایران خودرو بازدید کرد. وی همچنین در این بازدید خط تولید دنا پلاس توربو و پژو ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک را افتتاح کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در مراسم بازدید و افتتاح خط تولید دو محصول جدید ایران خودرو، با بیان اینکه از شرایط گذشته صنعت خودروسازی درآمده ایم، اظهارداشت: در سالهای گذشته شرکتی که می توانست سودآور باشد، معضلاتی داشت که در برخی مقاطع دنبال منابعی می گشتیم تا آنها را اداره کنیم.
وی افزود: اما امروز مسیر بهتری دنبال شده و سرپا شده ایم و اقداماتی برای ارائه محصولات بهتر انجام شده است.
رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت توجه به نیروی انسانی در عین توجه به ارتقاء کیفیت محصولات، گفت: توجه به نیازهای نیروی انسانی مخصوصاً در شرایط امروز کشور ما که شرایط سختی است، اهمیت دارد و مدیران باید دردمندانه مسائل کارگران عزیز را دنبال کنند.
لاریجانی با اشاره به برنامه های مطرح شده از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت برای بهبود صنعت خودرو، گفت: اگر این نکات محقق شود، مسیر کشور باز می شود و رکود از بین می رود، اما برای تحول در مسیر صادرات، باید گام های درستی برداشته شود وگرنه مسائل با صحبت حل نمی شود.
وی افزود: کسانی که در عرصه صادرات فعال هستند باید بدانند که چه پشتیبانی از آنها صورت می گیرد؛ مخصوصاً در رابطه با محصولاتی که رقابت در آنها وجود دارد.
*مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی شروطی دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر لزوم حمایت مجلس از خودروسازان، تاکید کرد: ما با شروطی حاضریم از شما حمایت کنیم؛ از جمله اینکه اگر کیفیت محصولات شما از جهت ایمنی بالا برود یک عامل مهم برای حمایت مجلس خواهد بود.
لاریجانی خطاب به خودروسازان گفت: قبول کنید که برخی محصولات ما ایمنی لازم را ندارند، لذا این برای ما مهم است و مسئله جان مردم در میان است.
وی با اشاره به پاسخ خودروسازان به موضوع ایمنی خودروها و مطرح کردن شرایط جاده های ایران از سوی آنها، اظهارداشت: تولیدی باید داشته باشیم که از ایمنی متناسب با شرایط ایران برخوردار باشد؛ پلیس باید سیستم های دوربین و امثال آن را نصب کند و نظارت جدی کند، راه و شهرسازی باید استانداردهای راه سازی را رعایت کند، شما نیز باید دقت بیشتری روی ایمنی خودروها داشته باشید.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر که آمار کشته های تصادفات جاده ای کم شده و به ۱۶ هزار نفر در سال رسیده، باز هم این آمار کم نیست و تبعات بسیاری دارد، لذا هم از منظر ملی و هم دینی و هم عقلی باید در این زمینه وظیفه مند باشید.
لاریجانی افزود: درخواست من این است که شما یک فایلی را برای ایمنی خودروها باز کنید. البته حتی صندلی خودروها هم بعضاً استاندارد نیست و باعث مشکلات درمانی برای مردم می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای یکهزارع، اگر شما برنامهای برای بالا بردن کیفیت خودروها ارائه دهید که به عنوان مثال در سال جاری و سال آینده چه گامهایی را برخواهید داشت تا میزان صدمات ناشی از تصادفات کاهش یابد، مجلس نیز حمایتهای خود را افزایش خواهد داد.
وی تأکید کرد: حتی اگر برای این کار لازم باشد، از صندوق توسعه ملی، وامهای حمایتی به شما خواهیم داد.
لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود با تأکید بر لزوم تقویت تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی گفت: روند تحقیق و توسعه فعلی در تراز صنعت خودروسازی نیست و عدم توجه به این بخش تأسفآور است.
وی افزود: بهترین دانشجویان ما در حوزه فنی تحصیل میکنند و اگر این دانشجویان را در بخشهای تحقیق و توسعه به کار نگیرید، نمیتوانید پیشرفت داشته باشید.
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بیتوجهی به تحقیق و توسعه در ایرانخودرو طی سالهای اخیر گفت: خوشبختانه اخیراً بخشهای تحقیق و توسعه ایرانخودرو فعال شده است و شما باید از ظرفیتهای دانشگاهها برای تحقیق و توسعه استفاده کنید.
لاریجانی با اشاره به رقابت بینالمللی در صنعت خودروسازی گفت: ایرانخودرو برای حضور در این رقابت باید توجه بیشتری به بخش R & D داشته باشد. اگر کیفیت خودروهای تولیدی افزایش یابد، نه تنها بازار ایران بلکه بازار کشورهای اطراف را نیز به دست خواهیم آورد.
وی خصوصیسازی ایرانخودرو را تنها راهکار ورود به بازار واقعی رقابت خواند و تصریح کرد: با خصوصیسازی، وضعیت کارگران و مهندسان نیز بهتر میشود.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه اجرای قانون خصوصیسازی در ابتدا دچار سقط جنین شد، گفت: قوه مقننه و مجریه به دنبال اجرای سیاستهای اصل ۴۴ هستند؛ شرکت ایرانخودرو باید برنامه خود را برای خصوصیسازی اعلام کند، سازمان گسترش صنایع باید تکلیف خود را روشن کند.
لاریجانی با اشاره به انتقادات مسئولان ایرانخودرو از بانکها در خصوص عدم ارائه تسهیلات گفت: اگر شما برخی از رویهها را اصلاح کنید، مشکلتان در این بخش نیز حل میشود.
وی با تأکید بر لزوم توسعه تکنولوژی قطعهسازان کشور گفت: ایرانخودرو باید در این زمینه برنامهریزی کند زیرا صادرات قطعات خودرو نیز کار بزرگی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز شرایط اقتصادی کشور به وضعیت مطلوب نرسیده است که مقداری از آن مربوط به رفتارهای کشورهای خارجی و بدعهدیها و تأثیرات روانی آن بر سرمایهگذاری خارجی است و مقداری از این مشکلات اقتصادی نیز ناشی از وضعیت داخلی است.
*برجام گشایشهایی ایجاد کرد
لاریجانی با بیان اینکه برجام گشایشهایی ایجاد کرد، گفت: مشکلات امروز ما ناشی از سیستم دیوانی کشور است، ما دچار تأخیر در اجرای کارها هستیم؛ مشکلات مشخص است، مدیران باید با تلاش زیاد، مشکلات را حل کنند.
وی افزود: واقعاً برای سرمایهگذاری در کشور «دنگ و فنگ» های زیادی وجود دارد که ممکن است در آن فساد هم وجود داشته باشد. بخشنامههای زائد باید حذف شود؛ مضر هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون صنایع مجلس خواست با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان، علل عدم اجرای سامانه «پنجره واحد» را بررسی کنند و چالشهای در مسیر سرمایهگذاری و صادرات را مورد بازنگری قرار دهند.
لاریجانی اظهار داشت: تردیدی ندارم ایرانیان زیادی در خارج و داخل کشور علاقهمند به سرمایهگذاری هستند، اما سیستم دیوانی ما در این مسیر مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ کمیسیون صنایع در اسرع وقت این مشکلات را بررسی کند.
وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که تولید در کشور رونق نیابد و صادرات انجام نشود، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد، گفت: دولت اگر پیشنهاداتی برای رونق تولید و صادرات دارد، به مجلس ارائه کند؛ علیرغم مشقتی که در بودجه وجود دارد، سعی میکنیم اجرا کنیم. البته مرکز پژوهشهای مجلس و اتاق بازرگانی نیز پیشنهاداتی دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان قرارداد ایرانخودرو با پژو برای تولید خودرو و صادرات بخشی از تولید را عاقلانه خواند.
هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو هم در مراسم آغاز تولید انبوه دناپلاس توربو و ۲۰۷ اتوماتیک با بیان اینکه ما متعهد هستیم یک خودروی مطلوب به مشتری تحویل دهیم، بیان کرد: تعهد به کیفیت وظیفه ماست اما ۸۰ درصد از کیفیت به قطعه سازان برمیگردد و صنعت قطعه سازی ما در حال پیر شدن است و اگر ما به نوسازی قطعه سازان فکر نکنیم، فاجعه در راه خواهد بود.
وی ادامه داد: در حوزه خودروهای فرسوده نیز باید توجه ویژه داشته باشیم و ما از مجلس می خواهیم که دولت را در حوزه خروج خودروهای فرسوده حمایت کند.
یکه زارع درباره همکاری با پژو تصریح کرد: شریک خارجی ما باید به ساخت داخل ۷۰ درصد پایبند باشد و این موضوع خط قرمز ماست. پژو باید در انتقال تکنولوژی کمک کند. با مذاکراتی که داشتیم پژو در سایت الجزایر خود از قطعات ایرانی و قطعه سازان ایرانی استفاده خواهد کرد.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به هزینه زیاد طراحی پلتفرم بیان کرد: طراحی پلتفرم نیازمند بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه است و ما برای خودروساز شدن به این سرمایه احتیاج داریم.
*برنامه ۳ ساله برای نوسازی قطعه سازان
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم آغاز تولید انبوه دناپلاس توربو و ۲۰۷ اتوماتیک با بیان اینکه صنعت خودرو در ایران راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است، اظهار کرد: ایران خودرو با سهم بیشتر در تولید، پیشتاز صنعت خودروسازی ایران است اما تاریخ نشان می دهد که ما باید گام هایمان را در این صنعت بهتر برمی داشتیم و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی درست جبران کنیم.
وی با اشاره به اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، گفت: تحقق این اهداف مقدور است و در همین امسال تا پایان آبان ماه تولید خودرو ۱۷درصد رشد داشته است.
شریعتمداری با بیان اینکه دولت باید سهم خود را در خودروسازی ها به صفر برساند، تصریح کرد: در این راستا ما برنامه ریزی برای خصوصی سازی واقعی در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را انجام داده ایم و اصلا موافق خصولتی سازی نیستیم.
وزیر صنعت، با اشاره به موضوع تامین مالی خودروسازان، گفت: سیستم تامین مالی در کشور برای خودروسازان با مشکلات جدی مواجه است. به طوریکه در حال حاضر نیاز به چهار هزار میلیارد تومان منابع مالی برای سرمایه در گردش و تحقق اهداف پیش بینی شده در صنعت خودرو نیاز است.
شریعتمداری افزود: یکی از مشکلات صنعت قطعه سازی ما این است که ابر قطعه سازی در کشور نداریم و ما برنامه سه ساله نوسازی صنعت قطعه سازی کشور را در دستور کار داریم و اگر در بودجه ۹۷ مورد موافقت قرار گیرد رقم قابل توجهی تسهیلات به نوسازی صنعت ایران تعلق خواهد گرفت.