برای بعضیها ایده ساخت شاسی بلند توسط لامبورگینی یک تضاد بزرگ شناخته میشود. شش دهه است که لامبورگینی با اتومبیلهای سوپراسپرت، پرسرعت و جذاب مانند Countach، Diablo، P400 Miura قلب کاربران را تسخیر میکند. با معرفی اتومبیلهای جدید لامبورگینی حساب بانکی ثروتمندان خالی میشود؛ حال چگونه این شرکت خودرویی تولید میکند که مناسب گردش خانوادگی یا برداشتن بچهها از مدرسه است؟!
در ابتدا باید گفت که لامبورگینی Urus اولین شاسیبلند این شرکت نیست، در سال 1986 مدل LM002 لقب اولین شاسیبلند لامبورگینی را به دست آورد؛ از طرف دیگر باید قبول کنیم که بازار خودرو شاسیبلند بسیار داغ است و لامبورگینی هم میخواهد از پتانسیلهای این بازار پرسود استفاده کند و این کار را نیز آغاز کرده است. قیمت لامبورگینی Urus از 200,000 دلار شروع میشود که رقم بسیار بالایی است.
مهمترین تفاوت ظاهری Urus با دیگر شاسیبلندها در طراحی متفاوت پنل جلو، آرم لامبورگینی روی کاپوت و طراحی تحاجمی که Urus از دیگر مدلهای شرکت مانند Aventador یا Huracan به ارث برده است. در واقع لامبورگینی تلاش کرده تا طراحی خشن و جذاب خود را حفظ کند و همین موضوع شاید پایدارترین ویژگی این شرکت است.
اما همه چیز در ظاهر خشن خلاصه نمیشود. Urus شاید مناسب خانوادهها باشد، اما خانوادههایی که عاشق هیجان و سرعت هستند. این مدل با موتور توربو دوگانه 4.0 لیتری و 8 سیلندر V شکل قدرت 650 اسب بخار را تولید میکند. Urus با دیفرانسیل چهارچرخ 0 تا 60 مایل را در 3.6 ثانیه میپیماید و نهایت سرعت آن رقم دیوانهوار 304 کیلومتر در ساعت است. شاید بپرسید چرا یک شاسیبلند با این اندازه و وزن باید با چنین سرعتی حرکت کند؟ خب، روش کار لامبورگینی همین است! سرعت و لامبورگینی تقریبا کلماتی مترادف محسوب میشوند. البته چرخهای Urus از آسفالت جدا نمیشوند و در پیچ و خم جاده هم بسیار روان حرکت میکند که باز هم باید بگوییم برای اتومبیلی با این اندازه و وزن بسیار فوقالعاده است.
لامبورگینی در شاسیبلند خود از سیستمهای هوشمند زیادی استفاده کرده که یکی از آنها حالتهای رانندگی است. حالت Tamburo رفتار اتومبیل را در جاده و خیابانها کنترل میکند. Strada برای گشتزنی در شهر و ترافیک طراحی شده که صدای اگزوز را هم پایین میآورد. حالت Sport قدرت را افزایش میدهد، سیستم تعلیق را محکمتر میکند و فرمان را مناسب این حالت تنظیم میکند. این شرکت همچنین حالت مناسب رانندگی در خاک، شن و ماسه و مسیر برفی را هم به این سیستم اضافه کرده است.
طراحی داخلی لامبورگینی Urus مانند دیگر بخشها بینقص است. وقتی وارد اتومبیل میشوید چینش کامل، زیبا و طراحی لاکچری اجزای داخلی نظر شما را جلب خواهد کرد. صندلیهای جلو به سیستم گرما، سرما و ماساژ مجهز هستند. سیستم هوشمند مرکزی بر پایه Audi's MMI دارای ویژگیهای فنی و تفریحی بسیار است که قطعا رانندگی با این مدل را بسیار لذت بخش میکند.
لامبورگینی Urus ترکیبی از سرعت، زیبایی، امنیت و استقامت است که این شرکت را به سمت تکامل خود سوق میدهد. شاید طرفداران این برند ایتالیایی خیلی موافق تولید شاسی بلند توسط این شرکت نباشند اما زمان همه چیز را حل میکند. 24 سال پیش زمانی که پورشه Cayenne معرفی شد، طرفداران سری 911 پورشه بسیار عصبانی شدند اما حالا میبینیم که شاسیبلندهای پورشه بهتر از خودروهای اسپرت این شرکت به فروش میرسند. لامبورگینی هم همین قصد را دارد. این شرکت قطعا به تولید خودروهای اسپرت خود ادامه میدهد اما قصد دارد محدودیت تولید را از روی محصولاتش بردارد و همگام با نیاز بازار به تولید مدلهای بیشتر از وسایل نقلیه بپردازد.
در هر صورت این مدل از فوریه امسال به بازار عرضه شده و لامبورگینی قصد دارد در سال اول تولید این شاسیبلند تنها 1000 نسخه از آن را تولید کند و در سال بعد به تولید 3500 نسخه دست یابد. همانطور که گفته شد قیمت این مدل از 200 هزار دلار آغاز خواهد شد.