سعيد باستاني
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي
معاونت اقتصادي در ساختار وزارت خارجه ايجاد شده به همين دليل رايزنهاي اقتصادي تاکنون نتوانسته جايگاه موردنظر را پيدا کند. وزارت خارجه بايد در تماميکشورها در دو حوزه نظاميو اقتصادي فعال باشد در واقع ارتباط کشورها با يکديگر براساس محورهاي اقتصادي و نظاميشکل ميگيرد . در صورتي که کشورها با يکديگر پيمان نظاميو دفاعي داشته باشند مسئولان اقتصادي اين کشورها نيز در مبادلات اقتصادي موفقتر هستند. در برههاي ايران و امارات مبادلات تجاري گستردهاي داشتند اما پس از مدتي که سياستهاي اين دو کشور در تضاد با يکديگر قرار گرفت اين مبادلات کاهش چشم گيري پيدا کرد. در حال حاضر مبادلات تجاري ايران و ترکيه بسيار گسترده شده اما بايد ديد در آينده ميتوان اين ارتباط را ادامه و گسترش داد. اگرچه عوامل فرهنگي، ديني و مذهبي در ارتباط اقتصادي کشورها اثرگذار است اما نقش وزارت خارجه و رايزنهاي اقتصادي در اين زمينه انکارناپذير است. ايجاد معاونت اقتصادي زير نظر وزارتخانه امورخارجه با هدف تقويت بازاريابي و صادرات محصولات ايراني يکي از موضوعات مورد پيگيري مجلس بود که در نهايت وزير امورخارجه با اين مهم موافقت کرد بنابراين انتظار است با تقويت روابط ديپلماسي از طريق معاونت اقتصادي وزارتخانه امورخارجه ارزآوري رونق گيرد. از آنجايي که معاونت اقتصادي در وزارت خارجه وجود نداشت نقش رايزنهاي اقتصادي نيز در توسعه روابط و مبادلات تجاري بسيار کمرنگ بود. معاونت اقتصادي در وزارت خارجه اخيرا ايجاد شده به همين دليل رايزنهاي اقتصادي تاکنون نتوانسته جايگاه موردنظر را پيدا کند.در صورتي که رايزنهاي اقتصادي به وظايف خود به درستي عمل کنند ارتباط اقتصادي ايران با ساير کشورها متناسب با ظرفيتها و نيازهاي موجود گسترش پيدا ميکند. کنسولگريهاي چين بسيار خلوت است در حاليکه ساختمانهاي مبادلات تجاري اين کشور در سراسر دنيا بسيار شلوغ است اين وضيت نتيجه عملکرد خوب رايزنهاي اقتصادي است. در حال حاضر که کشور در تحريم به سر ميبرد ميتوان از طريق تجارت با کشورهاي کوچک که با آمريکا مراوده ندارند درآمدهاي کشور را افزايش داد. رايزنهاي اقتصادي تسهيل گر حوزه بازرگاني و تجار کشور هستند و ارتباط اقتصادي ميان دو کشور را برقرار و تسهيل ميکنند. رايزنهاي اقتصادي به راحتي ميتوانند نياز کشورهاي مقيم را شناسايي کنند و از آنجايي که اين افراد ساکن کشور هدف هستند به راحتي کم و کيف نياز بازار هدف، فرهنگ اقتصادي، وضعيت اقتصادي و... آن کشور را شناسايي ميکند و در ادامه زمينه مبادلات تجاري را تسهيل ميکند.
منبع: خانه ملت