درحالی که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه اینترنت ثابت به صورت هزینه اتصال به اینترنت و حجم مصرف منصفانه آمده است، در صورت تمام شدن مصرف منصفانه، کاربران نباید بار دیگر هزینهای برای اتصال بدهند.
پس از نارضایتیهای کاربران دربارهی حجم و کیفیت اینترنت در سالهای گذشته، در نهایت مقرر شد مصوبه تعرفههای اینترنت ثابت با هدف غیرحجمی کردن بستههای اینترنتی، تا ۱۰ آذر سال ۱۳۹۶ اجرایی شود و مبنای آن مصرف منصفانه مشترکان باشد. همچنین مقرر شد مقدار مصرف منصفانه بین شرکتهای فعال در زمینه ارائه سرویس به رقابت گذاشته شود که در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه تعیین شده، سرعت اینترنت به مقدار پایه (۱۲۸ کیلو بیت در ثانیه) برای آن مشترک تبدیل شود.
در این راستا، سید محمد امامی - مدیر کل حفاظت از حقوق مصرفکننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به تعرفه بستههای اینترنتی ارائهشده توسط اپراتورهای ارائهدهنده اینترنت ثابت به ایسنا گفت: اپراتورهای ثابت تابع مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی هستند. در این مصوبه هزینهای برای اتصال به اینترنت وجود دارد و حجمی که به آن حجم مصرف منصفانه میگویند؛ درصورتی که حجم مصرف منصفانه تمام شود، مشترک باید حجم اضافهتر از آن را خریداری کند.
وی ادامه داد: زمانیکه مشترک میخواهد سرویسی را از اپراتور بخرد، باید هر ماه هزینهای بپردازد که اپراتور تعرفهاش را به سازمان اعلام کرده و تاییدیهاش را هم گرفته است. این تعرفه دو قسمت دارد؛ یکی هزینه اتصال است و دیگری حجم مصرف منصفانه که روی این اتصال خریداری شده و از ابتدا تا انتهای ماه هزینهاش پرداخت شده است. بنابراین دیگر معنایی ندارد که شما بخواهید یک بار دیگر هزینه اتصال و هزینه مصرف منصفانه بدهید.
با اشاره به دریافت حجم اضافه بر حجم منصفانه، اظهار کرد: اپراتور هزینه اتصال را از شما گرفته به علاوه FUP میشود، شارژ یک ماه که شما استفاده میکنید. اگر شما بخواهید قبل از یک ماه، بستهتان را تمدید کنید، باید باز هم هزینه اتصال بدهید؛ در صورتی که یک بار هزینهاش را دادهاید. قیمت حجم اضافه نیز بستگی به این دارد که مشترک بخواهد چند گیگ اینترنت بگیرد، البته هزینه این حجم که توسط اپراتورها ارائه میشود هم، کف و سقفی دارد.