این روزها که فشار اقتصادی کمر مردم را خم کرده و تبدیل به یک بحران شده، جامعه مذهبی ایران نسلی از اشرافیت را تجربه میکند که زیر لوای دین قرارگرفته است.
شیوع پدیده جدید تحت عنوان «اشرافیت مذهبی»
مراسمهای لاکچری ماه محرم، مداحهای که برای چند ساعت روضه میلیونها تومان به جیپ میزنند، گوش دادن به روضه در ماشین آخرینمدل نمونههای از اشرافیت مذهبی است.
نمونه آن که طی سالهای اخیر رواج یافته است وجود پورشه سوارانی که با نوشتههای مذهبی روی ماشین خود منجر به خلق پدیدهای به نام طبقهای جدید تحت عنوان «اشرافیت مذهبی» شده اند!
علامت طلاکوب ۲۰۰ میلیونی
ناصرخسرو در روزهای محرم تبدیل به به بازار موقت لوازم عزادارای میشود، اما امسال گرانیها قدرت خرید عزاداران را کاهش داده و مشتریان این کالاهای مذهبی نسبت سال گذشته نصف شده است. همزمان با افزایش قیمت لوازم عزاداری محرم پای لوازم عزاداری لاکچری هم به این بازار باز شده به طوری که فروشندگان ناصرخسرو میگویند: ساکنان شمال تهران اجناس خود را تلفنی سفارش میدهند، از زنجیر ۱۵۰ هزار تومانی تا پرچمهای ۶۰۰ هزار تومانی که قیمت خوردند!
به ابن فهرست اقلام لاکچری طبل ۹۰۰ هزار تومانی که حالا به بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان هم رسیده است اضافه کنید. قیمت علامتهای طلاکوب و فولادکوب بستگی به میزان طلایی دارد که در آن استفاده میشود هم از این فهرست جدا نیست به طور مثال یک علم ۲۳ تیغه طالکوب بیش از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
عرضه پیراهن مشکی یک میلیون تومانی!
نرخ پیراهن مشکی ترک حتی به ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هم میرسد و البته پارچههای چینی که بیشتر الیاف نایلونی دارند و به گفته فروشندگان باعث تعریق زیاد بدن میشوند، قیمت کمتری دارند و نرخ هر دست پیراهن مردانه مشکی برای ماه محرم به ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان هم رسیده است!
اشرافیت مذهبی که از تجمیع دو پدیده متعارض -که معمولاً باید در مقابل هم قد علم کنند- شکلگرفته، یکی از آفتهای جدیدی است که اگرچه پیشینه تاریخی دارد، اما آثار مخرب و تخریبکنندهای در جامعه خواهد گذاشت که کمترین آن میتواند کمرنگ شدن اعتقادات دینی و بدبینی در امور دینی باشد.
منبع:برترین ها