به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته مسئولان، استان کرمانشاه جزو استانهای پیشرو کشور در زمینه تحقق دولت الکترونیک است.
در سالهای اخیر ارائه خدمات الکترونیکی دولتی به شهروندان این استان با رشد چشمگیری روبرو شده است. اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایدهآل راه طولانی در پیش است.
دولت همراه، خدمات درمانی ،بانکداری الکترونیکی، افزایش کاربرد آی سی تی در بحث آموزش در مدارس و دانشگاهها از خدمات دولت الکترونیک در بهرهگیری از فناوری اطلاعات است.
نهتنها کرمانشاه بلکه سایر استانها هم ظرفیت و توان کافی را برای تحقق دولت الکترونیک دارند. امید است تنها حسن ویروس کرونا این باشد که مدیران و دولتمردان بیشازپیش ضرورت ایجاد بسترهای دولت الکترونیک در کشور را درک کنند و در سال ۹۹ خیلی جدیتر و با برنامهریزی مدون به سمت تحقق آن گام بردارند.
رتبه پایین ایران
تحقق دولت الکترونیک یکی از برنامههای چهارم، پنجم و ششم کشور بوده، اما آمارهای جهانی نشان میدهد در این بخش موفق نبودهایم. گزارشهای سازمان ملل متحد از وضعیت توسعه دولت الکترونیک بین بیش از ۱۹۰ کشور جهان برای ما بسیار ناامیدکننده است؛ ما در سالهای گذشته نتوانستیم رتبه بهتر از ۱۰۰ را کسب کنیم و البته در مقاطعی، وضعیتی بدتر از این را هم تجربه کردهایم.
آنگونه که وزیر کشور گفته، روزانه پنج میلیون نفر از مردم ایران برای گرفتن خدمات مختلف به ادارات دولتی مراجعه میکنند. این میزان مراجعه وقت زیادی از مردم و دولت را میگیرد و این در حالی است که انجام غیرحضوری این خدمات علاوه بر اینکه مردم را در خانه نگه میدارد، از شکلگیری فساد، رانت، پولشویی، زیرمیزی و غیره جلوگیری میکند و میزان شفافیت مالی در جامعه را بسیار بالا میبرد.
بیش از ۲۰ سال پیش یعنی اوایل دهه ۱۳۸۰ نهضتی برای تحقق دولت الکترونیک در کشور شکل گرفت. بحثها و اقدامات خوبی هم انجام شد اما این نهضت و شعار از دولتی به دولت دیگر و با تغییر مدیران به فراموشی سپرده شد. شاید مدیران کشور هیچوقت فکر نمیکردند روزی مجبور شوند به خاطر جلوگیری از زنجیره انتقال یک ویروس کشور را تقریباً قرنطینه و مردم را به ماندن در خانه توصیه کنند.
کره جنوبی ، فرانسه، ژاپن و انگلیس چهار کشور پیشرو در دستیابی به دولت الکترونیک هستند که ۳۰ درصد سرمایهگذاری خود را روی تحقق این موضوع متمرکز کردهاند. اگر دولت الکترونیک به معنای واقعی کلمه در کشور ما هم محقق میشد حداقل مزیت آن امروز این بود که مردم برای گرفتن خدمات روزمره خود از ادارات دولتی، غیردولتی، بانکها، شرکتها، مؤسسات و غیره مجبور به ترک خانههای خود نبودند و با حضور نداشتن در جامعه، زنجیره انتقال این ویروس هم خیلی زودتر قطع میشد.
*سه شاخص
سازمان ملل متحد برای رتبهبندی کشورها در توسعه دولت الکترونیک به سه شاخص زیرساختهای ارتباطی، خدمات برخط و نیروی انسانی توجه میکند. کارشناسان معتقدند که کشور ما در زیرساختهای ارتباطی و مخابراتی مانند فیبر نوری، انتقال دادهها و اینترنت پرسرعت نسبت به کشورهای درحالتوسعه عقب نیست و عمده مشکلات ما در ۲ حوزه ارائه خدمات برخط و مدیریت نیروی انسانی است.
آنگونه که صاحبنظران میگویند؛ بزرگترین مشکل کشور در ارائه خدمات آنلاین، برقراری امنیتی پایدار در حوزه فناوری اطلاعات است که با برنامهریزی دقیق، حمایت و اعتماد به بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان، میتوان در این مسیر موفقیتهای بزرگی را به دست آورد.
علاوه بر بسترهای مناسبی که در زیرساختهای ارتباطی و ارائه خدمات برخط در کشور وجود دارد، ما از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در نیروی انسانی برخورداریم که اگر در مسیر درست هدایت و آموزش داده شوند میتوانند مسیر رسیدن به این شعار ۲۰ ساله را بسیار هموارتر از گذشته کنند.
ظرفیت تحقق دولت الکترونیک
نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که رتبه تولید علم کشور ما درزمینهٔ فناوری اطلاعات و کامپیوتر با کشور آلمان برابری میکند و حتی از آن هم بهتر است، اما در تبدیل علم به ثروت و استفاده از آن در خدمات الکترونیکی کشور موفق نبودهایم.
نقدی که امروز به مدیران ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته وارد است، هدر دادن استعدادهای جوانان کشور است. بهعنوانمثال دانشآموختگان رشتههای کامپیوتر و فناوری اطلاعات بعد از فارغالتحصیلی و اخذ مدرک یا از کشور خارج میشوند یا به شغلهای غیر مرتبط رو میآورند و بسیاری از آنها هم به جمعیت بیکار کشور اضافه میشوند.
بیش از 2۸۰۰ پژوهشکده و دانشگاه در کشور وجود دارد که پنج میلیون دانشجو در آن حال تحصیل میکنند. جوانان و دانشآموختگان بسیاری در شرکتهای خصوصی و دانشبنیان مشغول فعالیت هستند که نشان از توان و ظرفیت بالای نیروی انسانی برای تحقق دولت الکترونیک در کشور است.