کد خبر: ۱۴۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
طبق تاکید رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، بازار خودرو در حقیقت آرام و بدون مشتری است و قیمت خودروها در بازار با یک شیب نزولی در مسیر کاهش قرار گرفته است

کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه دارد؟

طبق تاکید رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، بازار خودرو در حقیقت آرام و بدون مشتری است و قیمت خودروها در بازار با یک شیب نزولی در مسیر کاهش قرار گرفته است که به روند کاهشی نرخ ارز طی هفته‌های گذشته بازگشته و بازار خودرو نیز که بازاری سرمایه‌ای است، از آن تبعیت کرده و روندی نزولی به خود گرفته است. پیش‌بینی‌ها نیز براین اساس است که کاهش قیمت‌ها بیشتر نیز شود.

سعید موتمنی با اشاره به اینکه بازار خودرو همچنان مسیر نزولی قیمت خودروها را در پیش دارد، اظهار کرد: این روزها قیمت‌ها در بازار داخلی و به تبع کاهش نرخ ارز روند نزولی دارد و از آن جهت بر قیمت خودرو نیز بسیار تاثیرگذار عمل کرده است. میان قیمت خودرو و نرخ ارز، ارتباط نزدیکی برقرار است. زمانیکه نرخ ارز کاهش یافت، از این سمت نیز، قیمت خودرو کاهش را آغاز کرد؛ به‌گونه‌ای که طی هفته‌های اخیر در قیمت خودروها اعم از داخلی، خارجی و مونتاژی‌ها بین ۲۰ تا ۲۷ درصد کاهش قیمت داشته‌ایم. پیش‌بینی ما این است که در هفته‌های آتی این کاهش قیمت بیشتر نیز شود.  

وی ادامه داد: از سوی دیگر افرادی که در ماه‌های گذشته، سرمایه خود را به سمت بازار خودرو هدایت کرده بودند، در حال حاضر اکثرا فروشنده هستند اما در بازار مشتری و خریداری نیست. فروشنده زیاد و خریدار کمتر شده است.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا دارندگان خودرو، به سبب جلوگیری از ضرر بیشتر تمایل به فروش هرچه سریعتر خودروی خود دارند؟ تصریح کرد: در هر صورت، معاملات خودرو نیز همچون سایر معاملات، از تناسب خرید کالا و عرضه در بازار پیروی می‌کند. فروشنده نیز با هر قیمتی که خودرو را تهیه می‌کند، متناسب با آن در بازار عرضه می‌کند. قیمت‌ها سیر نزولی داشته باشد، ارزان‌تر تهیه کرده و ارزان هم می‌فروشد؛ بالعکس چنانچه قیمت‌ها صعودی باشد، بالا خریداری و با قیمت بالا هم می‌فروشد؛ لذا بحث ضرر فروشنده چندان مطرح نیست. اما در ماه‌های گذشته که قیمت‌ها سیر صعودی داشت، همین همکاران ما و صاحبان خودرو که خودرو را از کارخانه تحویل گرفته و در بازار آزاد عرضه می‌کنند، از فروش خودروی خود به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها، امتناع می‌کردند و نگه می‌داشتند؛ حال که قیمت‌ها سیر نزولی گرفته، تمایل به فروش دارند و فروشنده در بازار زیاد شده که خود عاملی برای کاهش قیمت‌ها نیز بوده است.  

این مقام صنفی ادامه داد: همانطور که اشاره شد، تمامی بازارهای سرمایه اعم از سکه، مسکن و خودرو ارتباط مستقیمی با نوسانات نرخ ارز داشته و همگی این‌ها طی مدت اخیر نزولی بوده‌اند. بازار خودرو هم از این قاعده مستثنی نبوده است و طبق معمول فروشنده در بازار زیاد است اما مشتری چندانی به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها، برای خرید مراجعه نمی‌کند. البته این نیز وجود دارد که متقاضی و سرمایه‌گذار، تمام سرمایه خود را به سمت یکی از این بازارها هدایت کرده و چنانچه قصد خرید خودرو داشته است، خرید خود را  در همان مدت انجام داده است.

موتمنی در رابطه با آغاز محدودیت‌های کرونایی، تعطیلی واحدهای غیرضرور و بازارها از امروز (شنبه)، گفت: از امروز همه صنوف غیرضروری تعطیل خواهند شد و فروشندگان خودرو نیز که در دسته دوم قرار می‌گیرند، از این قاعده مستثنی نیستند. طبق اعلام نظر ستاد ملی مقابله با کرونا،   با اعمال محدودیت‌ها برای مقابله با شیوع این ویروس،   نمایشگاه‌داران خودرو نیز تعطیل خواهند شد. این تعطیلی برای بازار خودرو همچون سایر مشاغل صرفا به سبب جلوگیری از شیوع کرونا و توقف زنجیره انتقال است و دلیل دیگری ندارد.

وی افزود: اینکه در فضای مجازی شایعه‌هایی مبنی بر اعتراض فروشندگان خودرو به جهت ممانعت از ریزش بیشتر قیمت‌ها برای جلوگیری از ضرر احتمالی دارندگان خودرو، مطرح می‌شود، صحت ندارد. در این بازار هرچه قیمت‌ها پایین‌تر بیاید، گره بازار باز خواهد شد، مشتری بیشتر مراجعه می‌کند، معاملات رونق خواهد گرفت و از رکود خارج خواهد شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران وفروشندگان خودرو تهران در رابطه با تاثیر این تعطیلات بر احتمال کاهش بیشتر قیمت خودروها در بازار، اظهار کرد: با آغاز  محدودیت‌ها و تعطیلی واحدها، در هر صورت زمانیکه بازار تعطیل است، فعالیت و معاملاتی هم شکل نخواهد گرفت. بنابراین باتوجه به اینکه بازار خودرو هم از عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات ارزی تاثیر می‌پذیرد، به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک افزایش مجدد قیمت‌ها که نخواهیم داشت، بلکه بازهم ریزش خواهد داشت و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

این مقام صنفی تصریح کرد: در حقیقت با بررسی قیمت‌ها در دو ماه نیز به این نتیجه می‌رسیم که اتفاقی نیفتاده بود که قیمت‌ها آنچنان افزایش چشمگیری پیدا کرده بود. حتی همان افزایش قیمت‌ها نیز بر روی کاغذ بود و معاملاتی انجام نمی‌شد. به طور مثال پراید که از حدود ۸۲ میلیون تومان در شهریور ماه به ۱۳۰ الی ۱۴۰ میلیون تومان هم تا پیش از ریزش قیمت‌هارسیده بود، خریداری نداشت. همه اتفاقات بر روی کاغذ بود که برخی در فضاهای مجازی برای "دودوتا چهارتا کردن" سرمایه خود قیمت‌ها را کاذب بالا می‌بردند، اما در بازار معاملاتی صورت نمی‌گرفت. در نهایت هم قیمت‌ها ریزشی شد و در  هفته‌های پیش‌رو منطقی‌تر نیز خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پرطرفدارترین عناوین