به گزارش ایسنا الجزیره در یک گزارش به موضوع سرقت مونالیزا که سبب شهرت بیشتر این تابلو شده است پرداخته. در این گزارش آمده است: «صبح یک روز معمولی گرم تابستانی در ۲۲ آکوست ۱۹۱۱ بود؛ لوئی پرو، نقاش فرانسوی بعد از پایان کارش احتمالا قصد پیاده روی در کنار رود سن را داشت که ناپدید شدن تابلو «مونالیزا» در محل کارش در موز لوور، از آن روز، روز متفاوتی ساخت.
پرو اولین نفری بود که متوجه جای خالی تابلو مونالیزا شد که تا آن زمان ارزش و شهرت کنونی را نداشت. عصر روز ۲۲ آگوست ۱۹۱۱ ، حدود ۱۱۰ سال قبل، تابلوی مونالیزا از سالنی در لوور به سرقت رفت تا بعدها جایگاه و ارزش هنریاش را چندین برابر ارتقاء دهد!
وینچنزو پروجا در تاریخ دست به سرقتی زد که به عنوان بزرگترین سرقت هنری قرن بیستم از آن یاد میشود. او که از کارکنان سابق موزه لوور بود، پس از دستگیری اعتراف کرده بود که روز ۲۱ آگوست در ساعت ۷ صبح از دری که دیگر کارکنان وارد موزه میشوند، وارد موزه شده بود. دزد مونالیزا لباسی سفید شبیه به دیگر کارکنان به تن داشت از این رو توانست در میان دیگر کارکنان موزه به راحتی وارد موزه شود. پروجا به راحتی تابلو را از میان چهار میخی که آن را به دیوار چسپانده بود برداشته و به نزدیک ترین اتاق میبرد؛ سپس روپوش خود را درآورده، تابلو را از قاب خارج کرده و لباس را به دور آن میپیچد؛ سپس به آسانی تابلو مونالیزا را زیر بغل گرفته و از همان دری که وارد موزه شده بود خارج میشود!
او تابلوی ارزشمند داوینچی را به ایتالیا برده و به مدت دو سال آن را چون گنجی پنهان میکند اما سرانجام برای فروش آن با صاحب یک گالری صحبت کرده و تابلو را به او نشان میدهد اما این کار سبب دستگیری او میشود زیرا گالری دار ایتالیایی پس از مطمئن شدن از اصل بودن تابلو با پلیس تماس گرفته و پروجا را لو میدهد.
پس از پیدا شدن مونالیزا، این اثر هنری در سراسر ایتالیا به نمایش درمیآید اما وقتی فرانسوی ها خبردار میشوند خواهان بازگرداندن مونالیزا از ایتالیا شده و ایتالیا را به قطع روابط دیپلماتیک تهدید میکنند. سرانجام مونالیزا که توسط یک نقاش ایتالیایی کشیده شده و یک اثر ملی فرانسوی محسوب میشود، در سال۱۹۱۳ به موزه لوور فرانسه برمیگردد.
در سال ۲۰۱۴ بیش از ۹ میلیون نفر از موزه لوور بازدید کردهاند که به گفته هنری لویرت، مدیر وقت موزه، ۸۰ درصد از بازدیدکنندگان لوور فقط به قصد تماشای مونالیزا به این موزه آمده بودند. میانگین بازدیدگنندگان موزه لوور سالانه حدود ۵ میلیون نفر است و در ساعات ازدحام هر کدام از بازدیدکنندهها فقط ۳۰ ثانیه فرصت تماشای مونالیزا را از نزدیک دارند.
در سال ۱۹۶۲ ارزش تابلو مونالیزا حدود ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شد که با احتساب نرخ تورم در سال ۲۰۱۹ حدودا به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده و عملا گرانترین تابلو نقاشی دنیا شده است.
تابلو مونالیزا که در سال ۱۵۰۳ توسط داوینچی ترسیم شد، تاکنون برای جهانیان مرموز و مورد بحث هنرمندان و تاریخ شناسان بوده است. اغلب مورخان و در رأس آنها جورجیو واساری ـ نقاش و مورخ ایتالیایی ـ معتقدند که این تابلو مربوط به لیزا همسر یک تاجر فرانسوی است و کلمه مونا در ایتالیایی به معنای «بانوی من» است؛ از این رو این اثر «مونا لیزا» نامگذاری شده است. برخی نیز این تصویر را زاده خیال داوینچی دانسته و عدهای نیز آن را معادلی زنانه از خود نقاش میدانند.
گفته میشود که داوینچی کشیدن این تابلو را در فلورانس ایتالیا آغاز کرده و در فرانسه آن را به پایان رسانده است.»
انتهای پیام