رایان مک گراث، یکی از کارآفرینان برتر آمریکا، در مقالهای در مجله «کارآفرینی»، مینویسد:
من برای آن که به یک کارآفرین موفق تبدیل شوم، اخلاق و رفتار مدیران عامل شرکتهای بزرگ و موفق را زیر نظر گرفتم تا ببینم برای تبدیل شدن به یک مدیرعامل موفق و بزرگ، چه عادات رفتاری را باید در پیش بگیرم
در طول یک دهه فعالیتم در زمینه کارآفرینی، متوجه شدم که مدیران عامل موفق عادات رفتاری مشابهی ندارند، اما پنج عادت رفتاری نامطلوب را کنار گذاشتهاند که عبارتند از:
تعیین تعداد زیادی اولویتهای استراتژیک
هر مدیرعامل و کارآفرینی تمایل به رویاپردازی دارد. این عادت رفتاری گاهی اوقات باعث میشود تعداد زیادی اولویت استراتژیک برای شرکتشان تعیین کنند، بدون این که به این موضوع فکر کنند که آیا شرکتمان توانایی و منابع لازم برای رسیدن به این همه اولویت استراتژیک را دارد؟
در حالی که مدیران عامل و کارآفرینان موفق فقط 3 تا 5 اولویت استراتژیک را برای شرکتشان تعیین و فقط روی همان اولویتها تمرکز میکنند
دخالت کردن در تمام امور
تقریبا تمام کارآفرینان چون کسب و کارشان را خودشان راهاندازی کردهاند، با جزئیات کارهای شرکتشان به خوبی آشنا هستند و در نتیجه، وقتی شرکتشان بزرگ میشود هم در تمام امور و جزئیات کاری شرکتشان دخالت میکنند
اما کارآفرینان موفق به خوبی میدانند که با بزرگ شدن شرکتشان باید عادت رفتاری دخالت کردن در تمام جزئیات را کنار بگذارند و امور اجرایی را به مدیران مربوطه تفویض کنند و خودشان روی اولویتهای استراتژیک شرکت تمرکز کنند
کنار گذاشتن کارمندان مخالف
برخی از کارآفرینان به اشتباه تصور میکنند هیچ کسی در شرکت نباید با آنها مخالفت کند چون هیچ کسی به اندازه آنها با زیر و بم شرکت آشنا نیست و برای موفقیت آن تلاش نکرده است. در نتیجه، به محض این که کارمندی با آنها مخالفت میکند، او را از شرکت کنار میگذارند
اما کارآفرینان موفق به خوبی میدانند که وجود کارمندانی که متفاوت از ما فکر میکنند، برای پیشرفت کار چقدر لازم است. این موضوع به حدی مهم است که آنها دنبال کارمندانی میگردند که مخالفشان فکر میکنند
حفظ کارمندان ضعیف
اکثر کارآفرینان، کسب و کارشان را با کمک دوستان و اقوامشان آغاز میکنند و بعد از آن که شرکتشان بزرگ میشود و آنها دیگر کارآیی لازم را ندارند، از کنار گذاشتن آنها خودداری میکنند
اما کارآفرینان موفق بدون هیچ گونه رودربایستی عمل میکنند و هر کارمند ضعیفی را کنار میگذارند حتی اگر آن کارمند ضعیف نزدیکترین دوست یا فامیلشان باشد. این دسته از کارآفرینان به خوبی میدانند که حفظ کارمندان ضعیف، به خصوص اگر آن کارمند دوست یا فامیل باشد، یکی از اصلیترین عوامل شکست شرکتهای موفق است
تمرکز بر گذشته یا رقبا
خیلی از کارآفرینان بعد از آن که مراحل اولیه و رشد را پشتسر میگذارند و به یک شرکت بزرگ تبدیل میشوند، دو خطای بزرگ مرتکب میشوند: اول، با در نظر گرفتن موفقیتهای قبلیشان دچار غرور میشوند و دوم، نسبت به رقبایی که بعد از آنها وارد بازار شدهاند، حساس میشوند و فکر میکنند نباید اجازه بدهند رقبایشان رشد کنند
این طرز تفکر باعث میشود کارآفرینان روی تغییرات بازار در آینده و نوآوری برای موفقیت در آینده تمرکز نکنند و در نتیجه خیلی زود شکست بخورند
منبع: کانال برندبافی