امیرمسعود عابدین: هیوندای در چند سال اخیر، نسبت به طراحیهای عجیب و کاملا جدید، هیچ ترس و واهمهای ندارد.امثال خودروهایی مثل آزرا، سوناتا، توسان و... هم تاییدکننده این موضوع هستند.
سانتافه جدید، رسما برای رقابت سنگین با رقبا وارد میدان شده است.مهندسان و طراحان هیوندای دقیقا روی فاکتورهایی دست گذاشتهاند که سلیقه مردم در این چند سال اخیر است.باکس دیزاین یا جعبهای بودن بدنه در کنار طراحی کانسپت مانند، عواملی هستند که مردم را به خود جذب میکند.
این خودروساز کره جنوبی اعتراف میکند که با این طراحی مجدد خیرهکننده، یک "رویکرد غیر متعارف" در پیش گرفته است تا ظاهری تازه به SUV بدهد.
طراحی چراغهای نسل پنجم سانتافه به راحتی قابل هضم نیستند و نیاز به زمان دارد.فرض کنید در نمای جلویی سانتافه، دیگر با آن همیشگی این خودرو روبهرو نیستیم.بیشترین چیزی که در قسمت چراغ خودنمایی میکند، گرافیک H مانند آن است که یادآور لوگوی هیوندای میباشد.این گرافیک به وسیله یک خط به هم وصل شده و ظاهری مدرن و امروزی به خودرو داده است.سبک خاص جلوپنجره و همچنین طراحی قسمت پایینی سپر، جلب توجه خوبی دارند.
در نمای کناری، جعبهای بودن و همرنگ شدن ستونهای خودرو بیشترین خودنمایی را دارند که یادآور خودروهای لندروور است.احتمالا خیلی از شما مخاطبان، این نتیجه را بگیرید که هیوندای هم تقلید کرده است.اما در واقع باید گفت که هیوندای از یک سبک طراحی شاخص که توسط لندروور آغاز شد، استفاده کرده است.مانند سبک طراحی کراساور کوپه که برای اولینبار توسط بیامو در مدل X۶ ترسیم شد.
رینگهای چند پره ۲۱ اینچی با لاستیک های ۲۴۵/۴۵ R۲۱ که درون گلگیر مربعی مانند قرار دارند، زیبایی بیشتری را تزریق کرده است.
جنجالیترین قسمت این خودرو، قسمت پشتی آن است.چراغهای عقب با همان گرافیک حرف H و در قالب یک مستطیل باریک، در فضای بسیار پایینی دیده میشوند.پایین بودن این چراغها توجه بسیاری از افراد را برانگیخته و سئوال بسیاری از آنها این است که دید این چراغ در خیابانها به چه شکل خواهد بود.دیفیوزر خودرو طراحی ساده با خطوط تند و تیز دارد که مزین به یک اگزوز اسپرت شده است.
نوشته نامتقارن سانتافه ممکن است برای کسانی که وسواس تقارن دارند، کمی آزار دهنده باشد!
فضای داخلی سانتافه جدید، همان مسیر پیشروی را قبلی را ادامه میدهد.فرمان جدید هیوندای به سبک خودروهای قدیمی این شرکت، دریچه تهویه هوای کشیده و نمایشگر دوگانه و خمیده در کنار استفاده همزمان دکمههای فیزیکی و لمسی، بیشترین خودنمایی را دارند.نورپردازیهای افقی و عمودی و کنترلر تعویض دهنده پشت فرمان هم جالب توجه هستند.
اهمیت به ایجاد فضاهای مختلف مانند شارژر وایرلس و جا لیوانی و... هم جالب توجه است.از پلاستیک بازیافتی برای ساخت کفپوش، پشتی صندلیهای ردیف دوم و سوم استفاده شده است.
هیوندای در حال حاضر هیچ مشخصات فنی این خودرو را منتشر نکرده است، اما میگوید فاصله بین دو محور کشیدهتر شده است.با توجه به نوشته ۲.۵T در بالای چراغ پشت خودرو، احتمالا پیشرانهی ۲/۵ لیتری توربو از سری HTRAC با ۲۷۷ اسببخار قدرت و ۴۲۲ نیوتنمتر گشتاور، روی نسل جدید سانتافه نصب خواهد شد.سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس ۸ سرعته همراه با این پیشرانه عرضه خواهند شد.پیشرانههای هیبرید و پلاگین هیبرید برای این خودرو قابل سفارش خواهند بود.