انسان هرگز نمیتواند لحظهای را بدون فکر و خیال بگذراند، اما اینکه چه اندیشه و خیالی را به ذهن خود خطور دهد و آن را در ذهنش بپروراند و یا اینکه از ورود و گسترش چه افکاری به ذهنش جلوگیری کند مختار است. وجود زمینه و گرایشهای فکری خاص، خواهشها و تمایلاتی که در اعماق وجود انسان نهفته است، نگرانی و اضطراب بیش از حد و... میتواند سبب پریشانی فکر و خطور افکاری ناپسند به ذهن انسان شود. بنابراین ریشهیابی افکار ناروا کاری است که هر کس میتواند درباره خودش انجام دهد و با از بین بردن علل و ریشهها از شر این گونه افکار خلاصی یابد.
افکار شیطانی ، عامل غفلت از خدا
گاهی افکاری که به ذهن میآید از ناحیه شیطان است که باید هرچه زودتر آنها را از خود راند. چرا که بزودی انسان را وادار به عمل میکند.
خداوند میفرماید: براستی که شیاطین به دوستانشان الهام میکنند.(1) پس باید جلوی افکار شیطانی را گرفت.
یکی از بزرگترین و مهمترین عواملی که انسان را از خداوند دور کرده و موجب غفلت میشود همین خاطرات ناخوانده است.(2) گاهی این خاطرات غیر الهی آنقدر بر انسان تأثیر گذار میشود که در بهترین حالات عبادی مانند نماز، حضور قلب نداریم.
باید از ابتدا جلوی رشد و نمو این خواطر را گرفت. خاطرات با یک سلسله گفتنها، شنیدنها، شرکت در مجالس و خواندن برخی مجلات و.. بتدریج در ذهن ترسیم میشود و هنگامی که متراکم و فراوان شد، زمینه شوق را فراهم میکند و در نتیجه، این خواطر و افکار «ملکه نفسانی» ما میشود، و از این به بعد به آسانی به ذهن میآیند و زنده نگه داشته میشوند و پیوسته انسان را از یاد خدا غافل میکنند. به همین خاطر انسانهایی که تفکر مادی دارند پیوسته به فکر مسائل لذتبخش مادیاند.(3)
راهکارهای عملی برای مقابله با افکار ناشایست
شما مىتوانید از دستورالعملهاى زیر بهره گیرید تا بتدریج از شر آن رهایى یابید.
1. اولین قدم برای شناخت و درمان این گونه افکار، داشتن آرامش است. بنابراین سعی کنید در همه حالات زندگی خصوصاً در مواقع ظهور این افکار آرامش خود را حفظ کنید.
2. برای مقابله با این افکار، باید نسبت به آن بیاعتنا بود. اگر بتوانید به افکاری که به ذهنتان خطور میکند بیاعتنا باشید و به آنها اهمیت ندهید، بتدریج از شر آنها رهایی خواهید یافت.
3. منحرف ساختن فکر به سوی محاسبات ذهنی یکی از مفیدترین راهحلها است. لذا از آنجا که معمولاً این افکار در زمانهای خاصی به سراغ شما مىآید، سعى کنید با یک برنامهریزى دقیق و حساب شده ذهن خود را به موضوعات مهم و جذاب دیگر مشغول سازید و هیچ گاه بیکار نباشید. مثلاً هنگام نماز به معانی نماز توجه را انصراف دهید.
4. فرمان ایست. در منابع علمی جدید، برای متوقف کردن افکار نادرست، علاوهبر درمانهای دارویی و قبل از آن درمانها، از روشهای خاصی استفاده میشود که مهمترین آنها روش «توقیف فکر» نام دارد؛ بدین ترتیب که از شخص خواسته میشود که به طور عمد افکار خود را آزاد بگذارد و در این بین ناگهان با صدای بلند و بیزارکننده، فریاد میزند: ایست! به نظر میرسد این عمل جریان فکر را متوقف میکند. بنابراین هرگاه این افکار به سراغتان آمد و متوجه شدید، وسط افکار به خود بگویید: «بس است دیگر» و بدین وسیله رشته افکار مزاحم را قطع کرده و به سراغ مطلبى دیگر خواهید رفت.
5. هر روز به خود تلقین کنید که من قادرم افکار ناخواسته را کنار بگذارم. تلقین یکى از راههاى مبارزه با افکار منفى است.
حاصل سخن اینکه:همان طور که عرض شد باید جلوی ورود این گونه افکار را گرفت و برای طرد افکار وارد شده تلاش کرد. قرآن راهحلّی که میدهد مراقبت از خود و یاد خداوند است؛ انسان باید مواظب جلسات، خواندنیها، شنیدنیها، خوردنیها و پوشیدنیهای خود باشد. وقتی مواظب این مطالب بود بتدریج یاد خداوند در دل او نقش میبندد و خاطرههای خوب در ذهنش ترسیم میشود، از این رو قرآن ذکر خداوند را برای غفلتزدایی و قرب به حق به ما میآموزد.(4)
خداوند میفرماید:ای کسانی که ایمان آوردید بسیار خداوند را ذکر کنید.(5) وقتی ذکر کسی در دل زیاد شد، به او علاقهمند شده و این علاقه، ملکه انسان میشود؛ تا به حدی که انسان در همه حالات خود در نماز و ذکر خداوند است، چه خوش میگوید: خوشا آنان که دائم در نمازند.
پس، با یاد خداوند و کنترل مجاری نفوذ افکار آزاردهنده و توجه نکردن به آنها، زمینه پاک شدن صفحه قلب از خواطر الهی و ترسیم خواطر خوش الهی در ذهن و قلب انسان ایجاد میشود.
شرط اساسى کنترل و درمان این گونه شک زیاد، همکارى صمیمانه و نزدیک شماست؛ نباید پنداشت که با بیان یکى دو نکته همه چیز درست مىشود و همچنین نباید گمان کرد که با اولین قدم و بدون پىگیرى مستمر، مىتوان یک شبه، همه افکار را از ذهن خود دور کرد.
نکته مهم و قابل توجه آن است که از افکار ناخواسته و مزاحم، احساس وحشت و نگرانى نکنید و بدانید که آنها موجب کفر نمىشود و اصلاً گناه نیست. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «از امت من هر چه که در ذهنشان خطور مىکند، عفو شده است، تا وقتى که آن را به زبان جارى نکرده و عملى انجام نداده باشند».(6) پس فکر گناه از نظر فقهى گناه محسوب نمىشود و نباید از این نظر نگران باشید.
* مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به نقل از فارس
پینوشتها:
1-انعام / 121.
2-جوادی آملی، عبدالله، مراحل اخلاق در قرآن، ص 30، قم، انتشارات اسراء.
3-همان، ص 32؛ با اندکی تغییر.
4-مراحل اخلاق در قرآن، همان، ص 34 و35.
5-احزاب / 41.
6-بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 66، ص 42، بیروت، مؤسسة الوفاء، 1404 ق.