به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع ترافیک و آلودگی هوا طی دهههای اخیر به جدیترین معضلات شهر تهران تبدیل شده و مدیران شهری برای مقابله با این دو چالش، گسترش مترو و اتوبوس را در دستور کار قرار دادند.
با شهردار شدن پیروز حناچی استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه غیر دودزا، و بی نیاز از انرژی الکتریسیته و فسیلی مورد توجه قرار گرفت. این موضوع به قدری برای شهردار تهران اهمیت داشت که برای تشویق دیگران یک روز در هفته را با دوچرخه از منزل به محل کارش میرفت.
از آنجایی که حناچی عزم خود را جزم کرده بود، تا دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی در شهر تهران استفاده شود، کم کم پای دوچرخههای اشتراکی هم به میدان باز شد.
چون این دوچرخهها توسط بخش خصوصی و با حمایت شهرداری عرصه شده بودند، هزینههای آن هم بالا و غیر طبیعی بود. کاربران برای استفاده از این دوچرخهها باید ۱۸۰ هزار تومان پول را در حسابشان بلوکه میکردند و به ازای هر بار استفاده هم پول جداگانهای پرداخت میکردند.
این روش نارضایتیهایی را بین کاربران ایجاد کرد، اما در نهایت این نارضایتی مانع استفاده بخشی از مردم نشد.
بعدها به دلایلی نامعلوم این دوچرخهها از سطح شهر جمع آوری شدند، سرویس دهی شرکت ارائه دهنده تعطیل شد. بلوکه بودن پول هزاران نفر که در این شرکت عضو شده بودند و حالا نه قادر به دریافت خدمات و نه قادر به دریافت پولشان بودند، اعتراضی کاربران را برانگیخت. تا جایی که صدای بهاره آروین عضو شورای شهر تهران هم نسبت به چند میلیارد تومان از پول کاربران که در حساب این شرکت بلوکه شده بود اعتراض کرد.
در نهایت مدیریت شرکت ارائه دهنده خدمات دوچرخه اشتراکی اعلام کرد به زودی با مدلی جدید شروع به ارائه سرویس دهی میکند.
در مدل جدید تغییراتی عجیب در سرویس دهی نرم افزار دوچرخههای اشتراکی صورت گرفت.
در این مدل به محض اتصال کاربر به او اعلام میشود که فقط در محدوده خاصی از شهر مجاز به استفاده هستند و حق عبور از چند خیابان بخش مرکزی و شمال تهران که در نقشه مشخص شده است را ندارند.
در نگاه اول، محدوده مشخص شده روی نقشه نشان میدهد، بر خلاف شعار شهرداری تهران مبنی بر «تهران شهری برای همه» خدمات استفاده از دوچرخههای اشتراکی فقط برای مردم مرکز شهر و سعادت آباد در شمال شهر تهران امکان پذیر است.
جالب تر اینکه منطقه ۲ شهرداری با داشتن شیب زیاد این دوچرخهها را در اختیار کاربران گذاشته، اما ورود این دوچرخهها به مناطق جنوب شهر که هموار و مسطح هستند غیر مجاز است.
یعقوب آزاده دل مدیر حمل ونقل پاک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از به کارگیری دوچرخههای اشتراکی در سطح منطقه انتقاد کرد و گفت: من از ابتدا با سرویس دهی این دوچرخهها در این منطقه مخالف بودم و الان هم مخالف هستم.
مدیر حمل ونقل پاک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص علت مخالفت خود گفت: علت مخالفتم طبق برنامه نبودن است، زیرا وقتی برنامه داریم باید طبق آن پیش رویم. چنانچه در برنامه گفته شده ۴ منطقه مرکزی اولویت دارند و لذا اول باید ۴ منطقه مرکزی را پوشش دهیم و بعد ببینیم که در مرحله بعد به سراغ کدام منطقه باید برویم. آیا منطقه ۲ یا مناطق دیگر؟ نه اینکه شهردار یک منطقه خودش بدود و ایستگاه دوچرخه بزند.
او در خصوص تعیین حریم تردد برای کاربران اظهار کرد: همه جای دنیا دوچرخههای اشتراکی دارای یک حریم استفاده هستند که به شعاع ایستگاه مربوط است.
او افزود: ما ۴ منطقه مرکزی را برای این کار انتخاب کردیم که همان مناطق آلوده هوای تهران هستند.
آزاده دل خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بیرون رفتن دوچرخهها از محدوده مرکزی و انتقال آن به جایی که ایستگاه نیست، هزینههای لجستیکی دوچرخهها را بالا میبرد و احتمال سرقت را هم افزایش میدهد و لذا محدودهای تعیین کردیم تا از آن خارج نشوند.
آزاده دل در ادامه با بیان اینکه حمایت مالی دولت و شهرداری میتواند سبب افزایش مناطق تحت پوشش شود، اظهار کرد: وقتی مترو و اتوبوس به عنوان یک مدل حمل و نقلی از دولت یارانه دریافت میکنند و کاربر فقط یک سوم هزینه تمام شده را میپردازد، باید در حمایت از استفاده از دوچرخه هم بخشی را کاربر پرداخت کند و بقیه را هم دولت بپردازد.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/