به گزارش روزنامه تجارت؛ ، نقض عهد زمانی اتفاق می افتد که این تعهد به نحوی اجرا نشود، یعنی کالا نقصی داشته باشد یا مطابق میل یا انتظار مشتری نباشد.اصطلاح گارانتی عهدی است میان دو شخص به گونهای که اگر شرایط خاصی رخ داد این عهد عملی شود.به عنوان مثال وقتی شخصی می خواهد از بانک وام بگیرد، نیاز به یک ضامن (Guarantor) دارد تا او را ضمانت کند که در صورت عدم پرداخت اصل پول توسط وام گیرنده، وی پول را باز پس دهد. امروزه این لغت بیشتر در خرید و فروش و معاملات به کار می رود و معمولاً تولیدکنندگان محصولات، به مصرف کننده های خود ضمانت یا گارانتی می دهند که محصولاتشان در مدت زمان مشخصی کاملاً درست کار میکند و اگر این طور نباشد اصل پول برگشت داده یا محصول تعویض می شود. گارانتی در واقع نوعی پشت گرمی برای مصرف کننده است که تولیدکننده در مدت زمان خاص برای محصول خود به وی می دهد تا اطمینان حاصل کند محصول خریداری شده همانی است که مشخصاتش در تبلیغات آمده و اگر مصرف کننده راضی نبود، حاضر است آن را پس گرفته یا تعویض کند.شروع زمان گارانتی به چند گونه است: حالتی که در آن در شماره سریال آن قید شده یا اینکه کارت ضمانت کارخانهای داشته باشد. حالتی که هنگام خرید، فروشنده با ارائه فاکتور و قید تاریخ تضمین می کند. حالتی که دستگاه را در منزل شما نصب می کنند فاکتور ضمانت را تحویل می دهند.انواع گارانتی شامل موارد زیر هستند:گارانتی صریح: گارانتی صریح عموماً ضمانتی است از طرف فروشنده محصول که در آن میزان کیفیت یا عملکرد آن محصول تضمین شده و مشخص شده تحت چه شرایطی آن کالا میتواند بازگشت داده شده، تعویض و یا تعمیر شود. معمولاً این تضمین به عنوان فرم مخصوصی تحت عنوان گارانتی یا وارانتی همراه با محصول خریداری شده تحویل داده می شود. البته در برخی موارد طبق قانون، گارانتی بر حسب ادعای کارخانه سازنده در مورد محصول آن قرار داده می شود، مانند ادعاهایی که در تبلیغات تلویزیونی برای معرفی محصول مطرح می شوند و باید این ادعاها کاملاً مطابق کالای ارائه شده در بازار باشند. معمولاً سند گارانتی به خریدار این تضمین را می دهد که محصول خریداری شده کیفیت خوبی داشته و کمبودی از نظر "مواد سازنده و طرز کار" نخواهد داشت. می توان برای خدمات نیز گارانتی صادر کرد. برای مثال تعمیرگاه ماشین ضمانت می کند تا ۹۰ روز بعد از خرید آن، گارانتی تعمیر خواهد داشت. گارانتی صریح می تواند به صورت لفظی و کتبی داده شود. در امریکا فروشنده می تواند از جمله خاصی برای تبلیغ کالای خود استفاده کند که معمولاً از آن به عنوان تبلیغات پر سر و صدا و یا غلو یاد می شود و خریدار تنها نمیتواند مبنای خرید کالا را بر پایه آن بگذارد. برای مثال " این چاقوی پوست کن بهترین چاقوی روی زمین است" مسلماً تنها یک غلو است و در عوض جمله ای مانند " این چاقوی پوست کن هرگز به تیز کردن نیاز نخواهد داشت" نوعی گارانتی صریح است که تا زمانی که از آن برای کار دیگری استفاده نشود، نیازی به تیز کردن نخواهد داشت. در برخی کشورهای دیگر (مانند انگلستان، کانادا و تایوان) قوانین محافظت از خریدار وجود دارند که مانع تبلیغات با واژه های غیر واقعی یا غیر قابل اثبات برای معرفی کالا می شوند. گارانتی ضمنی: گارانتی ضمنی معمولاً در معاملات به کار می رود و با گارانتی صریح کمی متفاوت است. مثلاً در مورد گارانتی قابل فروش بودن در بازار، فروشنده ادعا میکند که نارنگیهایی که می خواهد بفروشد سالم هستند، اما اگر تنها ظاهر سالمی داشته باشند و از داخل گندیده باشند، آن را نقض کرده است. نوع دیگر گارانتی مطابقت با منظور خاصی است. مثلاً فروشنده گارانتی می کند که لاستیکی که برای خریدار می فرستد، مخصوص برف است و اگر اینگونه نباشد، آن را نقض کرده و خریدار می تواند آن را پس بفرستد. گارانتی واگذاری نیز نوع دیگر گارانتی ضمنی است که به فروشنده امکان فروش کالا را می دهد. در این حالت تضمین می کند که به طور مثال کالا دزدی نیست، فروش آن تجاوز به حقوق دیگری نیست و به فرد دیگری نیز فروخته نشده است. گارانتی مادام العمر:گارانتی مادام العمر نوعی گارانتی مطابق با طول عمر محصول است و نه طول عمر خریدار آن. این نوع گارانتی معمولاً بر مبنای تشخیص توزیع کننده یا تولید کننده تعیین میشود. به طور مثال کوله پشتی که ۱۰ سال پیش خریداری شده و چند پارگی جزئی به دلیل استفاده زیاد و فرسوده شدن دارد معمولاً شامل گارانتی نمیشود، اما مثلاً اگر این پارگیها به علت ساختار کیف بوجود آمده باشد، شامل گارانتی شده و تعمیر میشود. منظور از گارانتی مادام العمر یعنی تا زمانیکه شرکت تولید کننده پابرجاست و ورشکست نشده یا شرکت جمع نشده، جنس خرابشده را تعویض میکند.
گارانتی ، میوه ممنوعه در آشفته بازار ایرانی
حسين خدنگ: شاید این روزها کمتر کسی را بیابید که معنی واژه گارانتی را نداند یا در طول دوران زندگیاش یکبار صابون گارانتی در بازار ایران به تن اش نخورده باشد.گارانتی یا ضمانت نامه واژه ای است که در هنگام خرید یک کالا به ویژه در حوزه صنایع صوتی و تصویری بیش از هر چیز به گوشتان می خورد و گاه بخاطر آن بهای بیشتری برای کالا می پردازید. ضمانت تعویض کالا یا تعمیر بی قید و شرط آن در صورت خراب شدن در مدت زمانی معین اما در بازار ایرانی انگار تنها تا بیرون آوردن کالا از فروشگاه معنا و مفهوم دارد. شاید برای بسیاری از شما این کابوس رنگ واقعیت گرفته باشد که اندک زمانی پس از خرید کالا با کار نکردن درست دستگاه تصمیم گرفته باشید از گارانتی محصول استفاده کنید و تازه دریافته باشید ضمانت نامه کالایتان در بیشتر موارد دردی از دردهایتان را دوا نمی کند و تنها کارتی خوش و آبرنگ در پوشش بسته بندی محصولتان است. اما براستی این مشکل در بازار ایران از کجا نشات می گیرد؟!

بر اساس آنچه که به صورت غیر رسمی به گوش خبرنگاران می رسد و نتیجه اعتراف برخی از فعالان بازار لوازم خانگی در ایران است اکنون سالهاست برخی یخچالهای آمریکایی، لباسشوییهای آلمانی و جاروبرقیهای فرانسوی بازار ایران از سمساریهای امارات با عنوان کالاهای دست دوم تمیز خریداری شده و با عنوان نو به بازار ایران میآیند! این کالاها در ایران بهعنوان کالای دست اول به فروش میرسد چرا که آنقدر حرفهای نوسازی و بستهبندی شدهاند که کسی نمیتواند به آنها تردید کند.
جالب اینجاست که کمی کنجکاوی خبرنگارانه نشان می دهد چرخگوشتهای ژاپنی و آبمیوهگیریهای ایتالیایی بسیاری نیز بدون هیچ کارخانهای و در زیرپلههای چین تولید شده و در ایران صاحب برند میشوند و با عنوان محصولات اصلی به مصرفکننده عرضه میشوند!
یک فروشنده لوازم خانگی در سهراه جمهوری درباره جزییات کارتهای گارانتی تقلبی میگوید: بیشتر مشتریان تا زمان ایراد پیدا کردن وسیلهشان سراغی از کارت گارانتی نمیگیرند و متوجه تقلبی بودن آن نمیشوند اما به محض تماس با شمارههای درج شده روی کارت با مواضع و دردسرهای مختلفی مواجه شده و ترجیح میدهند قید گارانتی را بزنند.
این فروشنده ادامه میدهد: قاچاقچیان برای طراحی کارت گارانتی از ترفندهای مختلف استفاده میکنند. تعدادی از آنها شمارهای را وارد میکنند و با تماس مشتری او را دست به سر میکنند. بعضی دیگر نیز شماره و نشانی کمپانی اصلی و نمایندگیهایشان را در گارانتیهای تقلبی درج میکنند که مشتری به محض مراجعه و استعلام شماره سریال متوجه قاچاقی بودن کالای خود میشود. برخی دیگر نیز با چند تعمیرکار وارد مذاکره میشوند و شماره تلفن آنها را روی کارت گارانتی خود میزنند. مشتری در مراجعه به این تعمیرکاران مجبور است در ازای خدمات رایگان پس از فروش کمپانی اصلی، به تعمیرکار پول پرداخت کند که مورد سوم رایجترین نوع تقلب در کارت گارانتی است.
اما در این میان کسی به این نکته اشاره ندارد که چرا در بازار لوازم خانگی ایران «گارانتیفروشی» وجود دارد و چرا این موضوع باعث نمیشود که کسی درباره اصالت کالا تردید کند؟ این معضل اپیدمی بازار شده چرا که فروشندهها در برابر این پرسش مشتریان زیرک، از شماره سریال کالا یاد میکنند و ضمانتنامه بلند بالا برای مشتری تنظیم میکنند تا شاید تردیدی نباشد.
خلاصه اینکه، کالاهای بنجل و دست دوم قاچاق، بعد از عبور از مرزها به انبار فروشندگان میرسد و به راحتی آب خوردن در چاپخانههای میدان فردوسی تهران، صاحب جعبه و کارت گارانتی میشوند. تهیه بارکد یا شماره سریال آنها نیز سادهتر از آن چیزی است که تصورش را بکنید؛ یک گرافیست این کار را برایتان به عهده میگیرد. اگر میخواهید کمتر خرج کنید خرید یک نرمافزار ٦٠هزار تومانی هم کافی است تا میلیونها کالای قاچاق را صاحب بارکد جعلی کند.
چندی پیش محمد طحانپور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی کشور با اشاره به کالاهای چینی بدون کارخانه و لوازم دست دوم اعلام کرد، بازار ایران سرشار از برندها و کارت گارانتی تقلبی شده است و قاچاقچیان بدون هیچ ابزار قانونی موثری به سادگی برای کالاهای بيکیفیت خود کارت گارانتی و شماره سریال تولید میکنند. به گفته طحانپور جاروبرقیهای چینی مثلا فرانسوی! در بازار جهانی حداکثر ١٥٠هزار تومان قیمت دارد اما در بازار ایران بیشتر از ٧٠٠هزار تومان به فروش میرسد.
این اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بلافاصله با واکنش علی نیکوسخن، رئیس اتحادیه چاپخانههای تهران مواجه شد. نیکوسخن به ایسنا گفت: ادعای طحانپور صحت ندارد و او باید برای گفتههایش مدرک بیاورد. به گفته نیکوسخن، پروسه چاپ گارانتی در چاپخانههای کشور بسیار دشوار است و بدون ارایه معرفینامه از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام نمیشود. علاوهبر این چاپخانهداران حتما دقت میکنند که معرفینامهها دارای سربرگ و به مهر و امضای معتبر رسیده باشد. نیکوسخن برای توصیف دقت وسواسگونه چاپخانهداران به اصالت مهر و امضا و تعداد مشخص و شفاف سفارشها اکتفا نکرده و گفته بود این صنف قبل از چاپ گارانتی از وزارتخانههای مربوط استعلام نیز دریافت میکنند. حال آنکه در این میان، نامی از چاپخانههای بدون مجوز و فعالیتهای غیررسمی برده نشده بود.
در همین راستا پیگیری رسانه ها پرده از حقیقت تلخی برداشت که در نشریات و پایگاه های خبری نقدها و تحلیل های مختلفی را در پی داشت و مشخص شد چاپ گارانتی های تقلبی در چاپخانه ها تابع ضوابط متغیر و گاه بی پشتوانه ای است و همین سبب می شود برخی از آن سواستفاده کنند.
مدیر یک چاپخانه در واکنش به مدارک مورد نیاز چاپ گارانتی میگوید: مدرک خاصی نمیخواهد. تنها طرحتان را به همراه شماره سریال به صورت فایل اکسل به چاپخانه بدهید تا به تعداد موردنیازتان کارت گارانتی چاپ کنیم.
او درباره قیمت چاپ گارانتی نیز میگوید: کمتر از ١٠٠٠ کارت چاپ نمیکنیم و قیمتها براساس ابعاد یا تعداد رنگهای مورد استفاده در طرح تعیین میشود. حداقل قیمت ٦٦هزار تومان برای ١٠٠٠ کارت دو رنگ است که با ابعاد ٥ در ٥ چاپ میشود.
چاپخانه دیگری که در خیابان ولیعصر نرسیده به طالقانی واقع است درباره مدارک موردنیاز برای چاپ گارانتی به همان طرح و شماره صورت و مشخصات فنی فایل طراحی اشاره میکند. او وقتی با این پرسش مواجه میشود که نیاز به معرفینامه هم وجود دارد؟ میگوید: اگر داری بیاور! اگر نه که مهم نیست.
او قیمت چاپ گارانتی را براساس نوع چاپ افست یا لمینت میداند و به مشخصات دیگری مانند اسکرچدار بودن کارت اشاره میکند. منظور او از اسکرچ لایه محافظی است که روی یوزر و پسورد کارتهای گارانتی میزنند و با ناخن خراشیده میشود. حداقل قیمت برای ١٠٠ کارت ٦٠هزار تومان، برای ٢٠٠ کارت ٩٠هزار تومان و برای ١٠٠٠ کارت ٢٥٠هزار تومان است.
چاپخانه سوم در خیابان شریعتی پایینتر از بهار شیراز واقع شده است. مدیر این چاپخانه میگوید چاپ و تهیه جعبه لوازم خانگی را نیز میپذیرند و قیمتها به طرح و ابعاد جعبه بستگی دارد اما کمترین قیمت یک جعبه ٥هزار تومان است که با افزایش آیتمهای کیفی و چاپ و طراحی نرخها به تناسب افزایش پیدا میکند. او همچنین ادامه میدهد: کار طراحی کارت گارانتی و شماره سریال را نیز انجام میدهد و اگر میخواهم لوگو یا برند خاصی را کپی کنم حتما تصویر باکیفیت آن لوگو را با خود به همراه داشته باشم. این فعال صنعت چاپ در واکنش به داشتن مجوزنامه انتشار کارت گارانتی میگوید: مجوز نمیخواهد اینجا کارت وی.پی.ان را هم بدون مجوز چاپ میکنند. او اضافه میکند: نگران نباش، کسی به این موضوع کاری ندارد.
یکی دیگر از واقعیت های تلخ بازار ایران تقلبی بود شماره سریال و بارکد محصولات است.
طراحان گرافیست برای تهیه شماره سریال ١٠ رقمی کالا رقمهای متفاوتی پیشنهاد میدهند. تهیه شماره سریال به تعداد شمارگان آن و کپی یا کپی نبودن بارکد و نحوه ارایه آن بستگی دارد. قیمتها برای ١٠٠٠ بارکد از حداقل ٥٠هزار تومان شروع میشود و به ٢٥٠هزار تومان ختم میشود. در این میان یکی از چاپخانهداران برای ارزانتر تمام شدن هزینه چاپ بارکد پیشنهاد میکند نرمافزار مربوط به آن را از اینترنت دانلود کرده یا بخرم. از میان آگهیهای اینترنتی فروش نرمافزار طراحی بارکد به نام فردین.خ برمیخورم.
او در توضیح ویژگیهای نرمافزار خود میگوید نرمافزارهای ٤ نقطه و ٥نقطه! دارم. تفاوت ٤ نقطهایها با ٥ نقطهایها این است که نرمافزار ٥ نقطه دارای قفل نرمافزاری و سیستم امنیتی است و کسی نمیتواند از اطلاعات کالا و بارکدهای شما سوءاستفاده کند. فردین به «شهروند» میگوید، نرمافزارهایش قادر است لوگو و لیبل کالاهای مختلف را کپی کند و اطلاعات را به صورت فایل اکسل دربیاورد و حتی به صورت جدول ذخیره کند. قیمت نرمافزار ٤ نقطهای را ٦٠هزار تومان و ٥ نقطه را ٨٠هزار تومان تعیین کرده و اضافه میکند: با خرید این نرمافزار یک بار پول میدهید اما برای میلیونها کالا میتوانید بارکد تعریف کنید.
شیوه خرید هم به صورت اینترنتی و هم به صورت کارت به کارت است. آنها نرمافزار را به صورت فایل فشرده برایتان ایمیل میکنند و بعد از واریز پول رمز فعالسازی را برایتان ارسال میکنند.
سال گذشته اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی کشور وعده داده بود گارانتیهای تقلبی را جمعآوری میکند و بازار لوازم خانگی قاچاق را ساماندهی میکند. محمد طحانپور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره این موضوع به «شهروند» میگوید: مدت زیادی است که این موضوع را با نهادهای مختلفی ازجمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی در میان گذاشتهایم که اگر وقت کافی برای رسیدگی به این مسأله را ندارید موضوع را به اتحادیه واگذار کنید اما هنوز جواب مشخصی ارایه نشده و در این آشفته بازار اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بدون در اختیار داشتن هیچ قدرت عملی تنها به دایه مهربانتر از مادر تبدیل شده است!
او ادامه میدهد: اتحادیه با وجود آنکه اطلاعات کف بازاری دقیقتری از تخلفات این صنف در اختیار دارد و به دلیل ساختار کوچکتر از سرعت عمل بیشتری برخوردار است اما به ابزار برخورد با متخلفان دسترسی ندارد و رایزنیها برای واگذاری مجوز چاپ و نظارت بر گارانتی و استعلام شماره سریال تاکنون به نتیجه نرسیده است. این در شرایطی است که ما به دولت اعلام کردهایم حاضریم بدون هیچ هزینهای این آشفته بازار را ساماندهی و مدیریت کنیم.
از گارانتی (Guarantee) تا وارانتی (Warranty)
چندی پیش یک دستگاه بخاری برقی فن دار اتوماتیک با مارک معتبر خارجی از نمایندگی معتبری خریدم. اگر چه این محصول را در فروشگاه باز کرده

و امتحان کرده بودم ولی بعد از یک روز از کار افتاد.
بخاری را با فاکتورش به فروشگاه بردم، مسئول فروشگاه پس از مختصری آزمایش از درستی موضوع، آدرس تعمیرگاهی در آنسوی شهر را به من داد. من عصابی شدم وگفتم: "یک بخاری برقی مگر چه تجهیزات الکترونیکی دارد که باید تعمیر بشود من فقط ۱ روز استفاده کردم چون گارانتی دارد باید تعویضش کنید.”
گفت: "گارانتی دارد و ما برای شما مجانی تعمیرش می کنیم و سالم به شما تحویل می دهیم تعویض جزء گارانتی نیست به آن وارانتی می گویند!”
به فروشنده معنی گارانتی و وارانتی را توضیح دادم نه تنها تشکر نکرد بلکه خیلی هم عصابی شد گفت: "من بیش از ۱۵ سال دارم فروشندگی می کنم بعد معنی اینها را نمی دانم.”
من که یک تجربه تلخ در بحث کردن مطالب علمی با بعضی از فروشنده ها داشتم از ادامه بحث خودداری کردم (یادتان باشد از بحث کردن در مورد موضوعی که حتی۱۰۰% مطمئن هستید، با فروشنده ها مخصوصاً اگر مشریانی هم حضور داشته باشند خودداری کنید چون فروشنده، مشتریان را به شهادت می گیرند و تقریباً همگی شما را محکوم می کنند!! اگر هم نخندند شانس آوردید شاید یکی از دلایلش! این باشد که چون فروشنده محصول است، لابد باید بیشتر بداند) و آدرس را گرفتم و به تعمیرگاه بردم خوشبختانه در آنجا پس از آوردن و وصل کردن به برق به کار افتاد و چند بار امتحان کرد دید کار می کند.
گارانتی(Guarantee)
گارانتی(Guarantee) یا ضمانت نامه در واقع قراردادی یا تعهدی است که سازنده کالا متعهد می گردد چنانچه آن کالا در مدت زمان معین که در ضمانت نامه (گارانتی) نیز قید گردیده دچار نقص یا ایرادی گردد بدون اخذ وجهی آنرا تعمیر کند (بدون گرفتن اجرت تعمیر و هزینه قطعات) و در صورتی که ایراد وارده اساسی باشد با دستگاه نو تعویض نماید.
وارانتی (Warranty)
وارانتی (Warranty) یا تضمین قطعات، قرارداد یا تعهدی است که سازنده کالا متعهد می گردد چنانچه بعد از اتمام گارانتی دستگاه دچار نقص فنی گردد قطعه آنرا در عوض دریافت هزینه آن در اختیار بگذارد. (پرداخت اجرت تعمیر و هزینه قطعه).
البته اقلاً در ایران بیشتر به گارانتی اهمیت می دهند چون در اغلب موارد با تولید هر دستگاه قطعات آن هم بعد از مدت کوتاهی نیز در بازار موجود خواهد بود شاید بیش از ۵ برابر مدت وارانتی. مثلاً شما ماشین لباس شویی می خرید گارانتی آن یکسال است و احتمالاً تضمین قطعات آن ۵ سال. البته بسیاری از دستگاه ها فقط گارانتی دارند و در مورد وارانتی آن چیزی قید نشده اند.
مثلاً در مورد اتومبیل در ایران معمولاً گارانتی ۱۸۰۰۰ کیلومتر یا ۱۸ ماه است و هر کدام زودتر تمام گردد گارانتی باطل می گردد. ولی تضمین قطعات آن (وارانتی) بطور استاندارد ۵ سال است ولی در مورد اتومبیل های ایرانی چیزی بیش از ۲۰ سال!. (چون اغلب قطعات آن در نمایندگی ها و سایر فروشگاه موجود خواهد بود. جالب است بدانید که ایران بیشتیرین نسبت فروشگاه به جمعیّت را در جهان دارد یعنی به ازای هر ۵ نفر یک مغازه!).
شروع زمان گارانتی به چند گونه است که باید حتماً هنگام خرید دقت نمایید.
1. مهم ترین یا بهترین حالت وقتی است که در شماره سریال آن قید شده یا اینکه کارت ضمانت کارخانه ای داشته باشد.
2. نوع دیگر هنگام خرید، فروشنده با ارائه فاکتور و قید تاریخ تضمین می کند (البته بدترین نوع).
3. آخرین نوع وقتی است که دستگاه را در منزل شما نصب می کنند فاکتور ضمانت می دهند.
در مورد تلفن های موبایل و خیلی از محصولات دیگر در کشورهایی مثل کشور ما چون اجناس بیش از ۵۰% بطور قاچاق وارد کشور شده بسیاری از فروشندگان خودشان (یعنی بدون اطلاع سازنده) محصولات را گارانتی می کنند که واقعاً یک محضل واقعی است. شما پول گارانتی را پرداخت می کنید ولی باید دعا کنید که خراب نشود و گر نه هیچ تعهدی برای قبول گارانتی وجود ندارد (اغلب به بهانه های مختلف مثل ضربه خوردن، آب خوردن و هزار و یک بهانه از قبول گارانتی دستگاه شانه خالی می کنند).
شرکت های چند ملیتی معمولاً گارانتی بین المللی نیز دارند مثلاً اگر شما در دبی لپ تاپی را می خرید در سراسر جهان گارانتی آن معتبر می باشد (البته به جز ایران!!) و این نکته مهمی است که باید در هنگام سفر به خارج در نظر داشته باشید چون شرکت های ایرانی که محصولات برندی را گارانتی می کنند و مورد تأیید رسمی شرکت سازنده نیز است، قبول نمی کند!! (اظهار می دارند که باید در ایران خرید کرده باشید).
توصیه: همیشه هر محصولی را از نمایندگی آن محصول در شهرتان خرید کنید.
قوانين گارانتي از نگاه كشورهاي جهان
گارانتي در چينبرطبق قانون، گارانتي براي حفاظت از حقوق مشتري در چين نيز حاكم است اين قوانين حتي شامل گارانتي براي سرمايه گذاران خارجي در داخل چين و سازندگان مسكن نيز مي شود تا نسبت به سرمايه هاي خود احساس امنيت بيشتري داشته باشند و در توسعه پروژه هاي مختلف اين كشور حضور بهتري داشته باشند در عين حال قابل ذكر است بخش هايي از قوانين گارانتي در اين كشور همچنان تحت فشار شركتهاي بزرگ و كارخانه ها دچار تغيير مي شود. به طور مثال درچين پس از هفت سال تلاش قانونگذاران بخش خودروسازي اين كشور قانون گارانتي براي توليدات خود اعمال خواهد كرد كه از تاريخ اول اوكتوبر قابل اجرا خواهد بود و مشتريان حق بازگرداندن خودروهاي خود و تعويض يا دريافت پول خود را خواهند داشت. برطبق قوانين خريداران تا دوسال پس از تاريخ خريداري خودرو و يا طي مسافت 50 هزار كيلومتر حق تعويض محصول را دارند. قابل ذكر است طبق قانون گارانتي در صورت مشكلات كيفيتي ، مشتريان مي توانند براي سه سال اول و تا حدود 60 هزاركيلومتر از خدمات رايگان و تعمير استفاده كنند و در صورت مشكلاتي چون كاركرد نادرست ترمز، فرمان يا نشت سوخت خودروي خود را به كارخانه بازگردانند. اگرچه اين قانون باعث دلگرمي مشتريان شده است اما بسياري همچنان به عملكرد صنايع و وفاداري آنها شك دارند . اخيرا موسسات مالي اين كشور از نظر گارانتي كردن وام و اوراق قرضه نيز دچار مشكل شده اند. يكي از بزرگترين شركت هاي سرمايه گذاري و گارانتي مالي ، قابليت گارانتي 50

ميليارد يوآن وام را از دست داد و از گسترش اين لغزش در سيستم مالي اين كشور خبرداد.
گارانتي در اتحاديه اروپااگر شما كالايي را در فروشگاه يا به صورت آنلاين خريداري كرده باشيد تحت قوانين اتحاديه اروپا هميشه اين حق را داريد تا دوسال از مزاياي گارانتي استفاده كنيد. اگر جنسي كه در يكي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا خريداري شده باشد مانند آنچه در تبليغات ذكر شده نباشد يا اشكال داشته باشد فروشنده بايد جنس را تعمير ،رايگان تعويض و يا هزينه خريد را كامل مستردد كند. اگرچه پرداخت كامل هزينه درصورت اشكال بسيار جزئي امكان پذير نيست. فروشگاهها و توليدكنندگان يك گارانتي تجاري را ارائه مي دهند كه يا شامل بازپرداخت قيمت خريد و يا هزينه هاي جانبي تعمير مي شود و به خريدار اطمينان مي دهد كه در طول دوسال مي تواند از اين خدمات استفاده كند . كالاهاي دسته دوم نيز برطبق قانون اتحاديه اروپا حداكثر تا دوسال گارانتي دارند دربرخي از كشورهاي اروپايي در بخش كالاهاي دسته دوم، خريدار ميتواند مدت زمان گارانتي را خود معين كند كه نبايد كمتر از يك سال باشد. قابل توجه است كه شركت آمريكايي اپل به دنبال جريمه 900 هزار يورويي از سوي اتحاديه اروپا ، قوانين گارانتي محصولات خود را در كشورهاي آلمان ، فرانسه ، ايتاليا و بلژيك را از يك سال به دوسال تغيير داد تا تعمير رايگان و تعويض محصول را براي مشتريان اروپايي اش تسهيل كند.
اميد به رشد بازارمصرفي براي صنعت بيمه و گارانتي آمريكا در پنج سال گذشته تعداد گرايش ها باعث شده تا در درآمدها براي صنعت بيمه گارانتي محصولات كاهش يابد. كاهش قيمت ها براي محصولات الكترونيك كه يكي از بزرگترين گروههاي توليد تحت نظر قوانين گارانتي ، باعث شده تا قيمت حق بيمه اين كالاها كاهش يافته است. شركتهاي الكترونيك با مبدا خارج از آمريكا چون سامسونگ و ال جي و دركل جهاني سازي در اين صنعت باعث شده تا بازارهاي اصلي به حد لازم به قوانين گارانتي كمك نكنند. قانونگذاران با نوشتن قانون گارانتي براي كارخانه هاي به مشتريان اين اجازه را مي دهند تا درصورت خرابي وسايل الكترونيكي و لوازم خانگي آنها را تعمير يا هزينه جايگزيني را بپردازند. از زمان ركود اقتصادي فدرال رزرو نرخ سود بانكي را در سطح پايين قرارداده است تا هزينه هاي مصرفي مشتريان را كنترل كند كه در نتيجه درآمد ناشي از سرمايه گذاريها كاهش يافته است به همين دليل پيش بيني شده درآمدهاي صنعتي سالانه با 3.7 درصد كاهش به 1.3 ميليارد دلار برسد. بهبود وضع مسكن و درآمده مي تواند باعث رشد خريد وسائل الكترونيك در سال 2015 باشد. برخلاف گرايش هاي منفي در بازار گروهي كه گارانتي را مستقيم به مشتري ارائه مي دهد به دليل مدلهاي ارزان و راحتي خدمات اينترنت رشد داشته است.نوآوري در بخش ارائه كنندگان گارانتي مي تواند باعث بازگشت صنعت بيمه و گارانتي در پنج سال آينده باشد. با توجه به كاهش نرخ بيكاري در آمريكا هزينه مصرفي افزايش خواهد داشت و قدرت خريد مشتري را كه در سالهاي اخير كاهش يافته بود را تقويت خواهد كرد. اين روند به ارائه دهندگان بيمه و گارانتي محصولات كمك مي كند تا درآمدهاي خود را تا سال 2020 افزايش دهند.