کد خبر: ۱۳۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
این روزها کشاورزان گلستانی مشغول برداشت شالی از مزارع خود هستند اما باز شدن پای واسطه‎ها این بار در مزارع شالی موجب شده تا بار دیگر شاهد سرازیر شدن سود محصولات به جیب واسطه‎ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مدت‌هاست کشاورزی در بخش‎های مختلف با چالش‎های عدیده‎ای مواجه می‎شود، چالشی که امروزه ثمره‎ای جز بی‎رغبتی فعالان این بخش برای ادامه فعالیت ندارد.

با وجود افزایش چند برابری هزینه‎ها و نامناسب بودن قیمت محصولات این روزها کشاورزان گلستانی ترجیح می‎دهند تا اراضی خود را واگذار و به جای محصولات، ویلا در زمین‎های اجدادی آنها سبز شود.

با وجود تمام مشکلات و هزینه‎های سرسام‌آور که روز به روز به کشاورزان تحمیل می‎شود یکی از محصولاتی که صرفه اقتصادی نسبتأ خوبی برای کشاورزان به همراه دارد کشت شالی است این روزها کشاورزان گلستانی مشغول برداشت شالی از مزارع خود هستند اما باز شدن پای واسطه‎ها این بار در مزارع شالی موجب شده تا بار دیگر شاهد سرازیر شدن سود محصولات به جیب واسطه‎ها باشیم.

به گفته کشاورزان اگر چه این روزها قیمت برنج  و شلتوک از افزایش برخوردار بوده اما هزینه‎های چند برابری در حوزه کشت از جمله افزایش ۶ برابری قیمت سم و پنج برابری کودهای کشاورزی سود اندکی را نصیب شالی‎کاران کرده است و بخش عمده سود نصیب واسطه‎های فعال در مزارع شالی می‎شود.

*عدم توسعه کارخانجات شالیکوبی در گلستان، حضور واسطه‎ها در مزارع را پر رنگ می‎کند

در همین رابطه دبیر خانه کشاورز گلستان مهمترین دلیل حضور واسطه‎ها در مزارع شالی را عدم توسعه کارخانجات شالیکوبی استان دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از آنجایی که این ظرفیت و امکان برای شالیکوبی‌داران استان ما وجود ندارد تا بتوانند تمام شالی استان را خشک و تبدیل کنند به ناچار کشاورز مجبور می‎شود شالی خود را به واسطه‎ها دهد و از استان خارج شود.

علیقلی ایمانی با اشاره به افزایش ۶ برابری قیمت سم گفت: باید این سؤال را از مسوولان پرسید که این افزایش قیمت را چگونه می‎توانند جبران کنند؟ آیا قیمت کود و سم در محصولات کشاورزی با این افزایش قیمت لحاظ می‎شود؟

وی بیان کرد: از آنجایی که قیمت نهاده‎ها همچون کود و سم افزایش پیدا کرده کشاورز توانایی پرداخت هزینه‎های گزاف بابت کود و سم را ندارد بنابراین باید راهکاری ارائه شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد دادیم یا کارت اعتباری خرید نهاده‎های کشاورزی برای کشاورزان در نظر گرفته شود یا اینکه تسهیلات کم بهره در اختیار کشاورزان قرار دهند در واقع اگر به دنبال تولید و امنیت غذایی هستیم و می‎خواهیم محصولات داخل کشورمان تولید شود باید این مسائل را نیز لحاظ کنیم.

*اجرای طرح‎های کشاورزی قراردادی و کشاورز-کارت در راستای حمایت از کشاورزان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص حضور واسطه‎ها‎ در مزارع شالی استان گفت: امکان اینکه تمام شالی در استان فرآوری شود وجود ندارد در بسیاری از محصولات نیز این امکان نیست و محصول برای فرآوری به استان‎های همجوار صادر می‎شود.

محمدرضا عباسی تصریح کرد: در حال حاضر «ندا» رقم شالی که کمترین قیمت را داراست ۹ هزار تومان و ارقام «فجر» بیش از ۱۲ هزار تومان در بازار عرضه می‎شود و برنج کیلویی ۲۲ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‎رسد.

وی در خصوص افزایش قیمت برنج گفت: وقتی شلتوک در بازار ۱۲ هزار تومان معامله می‎شود و قرار است ۶۰ درصد آن به برنج تبدیل شود طبیعی است که قیمت نهایی برنج بیش از ۲۰ هزار تومان برسد با این وجود اگر برای کشاورزان این امکان وجود دارد که بتوانند خودشان شلتوک را به برنج تبدیل کنند این کار را انجام دهند تا دست واسطه‎ها از اراضی شالی کوتاه شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان نیز در خصوص افزایش قیمت سم اظهار کرد:با توجه با اینکه ارز دولتی از روی سم حذف شد شاهد افزایش قیمت این نهاده بودیم.

 عباسی در خصوص حمایت‎هایی که قرار است از کشاورزان برای خرید نهاده انجام شود، گفت:در راستای حمایت از کشاورزان، کشاورزی قراردادی در استان اجرا خواهد شد در این طرح  کارخانجاتی که نیاز به مواد اولیه از کشاورز دارند باید به کشاورزان ارائه خدمت دهند این ارائه خدمت در قالب تقبل بخشی از هزینه‎های بذر، کود و سم است که باید در اختیار کلزاکاران قرار بگیرد تا محصول کشت و نگهداری شود و در زمان برداشت محصول، هزینه خود را به کارخانجات پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: بحث کشاورز کارت را نیز در حال پیگیری هستیم  وزارتخانه و بانک کشاورزی تفاهم‌نامه‎ای امضا کرده‎اند و پیگیر هستند تا در اولین فرصت بخشی از هزینه‎های کاشت کشاورز را تقبل و پرداخت پول در زمان تحویل محصول باشد.

وی در خصوص تدارکات فصل زراعی جدید گفت: بیش از ۷۰ درصد بذر مورد نیاز کشاورزان تدارک دیده شده  و توزیع آن یک هفته‎ای است که آغاز شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در تأمین کود همچنان مشکل وجود دارد، افزود: با توجه به محدودیت‎ها و تحریم‎های ظالمانه  نمی‎توان کالا وارد کشور کرد از طرفی با کمک نمایندگان مجلس تلاش کردیم تا قیمت خرید گندم با حداقل ۴ هزار تومان مصوب شود البته مجلس موافقت نکرده و قرار است قیمت گندم کمی افزایش یابد در واقع متناسب با افزایش قیمت نهاده‎ها سعی و تلاش شده تا قیمت محصولات کشاورزی نیز افزایش پیدا کند.

براساس این گزارش ۱۴۷ هزار خانوار در گلستان به طور مستقیم از طریق کشاورزی امرار معاش می‎کنند گلستان با دارا بودن سطح وسیعی از کشت محصولات مختلف همواره رتبه‎های نخست در بسیاری از محصولات را از آن خود کرده است، افزایش قیمت نهاده‎ها همچون کود و سم این روزها کشاورزان را با مشکلات عدیده مواجه کرده از سویی گسیل شدن وعده‎های نافرجام به سوی کشاورزان  این قشر زحمتکش را دلسرد و خسته کرده است، بدون تردید امنیت غذایی کشور با پایداری تولید در بخش کشاورزی میسر خواهد شد، مسوولان نباید اجازه دهند تا فعالان بخش کشاورزی از تولید دلسرد شوند و تحقق این امر در گرو حمایت و عمل به وعده‎ها می‎باشد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ق

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار