به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین قادر فاضلی در گفتگو با برنامه "سوفیا"ی رادیو گفتوگو اظهار کرد: تا چند سال پیش "صراط مستقیم" را به یکی از راههای مستقیم ترجمه کردند که کاملاً غلط بود و هیچ مفسری تاکنون این کار را نکرده است.
وی در مصاحبه با رادیو گفتوگو، با اشاره به مانور دادن روی مفهومِ دریافتیِ غلط از آیات قرآن گفت: عبدالکریم سروش همچنین مقوله "تجربه نبوی" را مطرح کرد و بحث جدید "رؤیای پیامبرانه" را نیز طرح نمود که در ادامه سخنان قبلی است و همه این حرفهای به ظاهر نو، بستری روحی و روانی دارد.
حجت الاسلام فاضلی ادامه داد: آقای سروش مدعی است که قرآن بر اساس وحی نیست که مستقیماً نازل شده باشد؛ اما پیشتر عالمانه تر سخن میگفت که اینها معانی است که بر قلب پیامبر (ص) وارد میشود و او این معانی را به شکل الفاظی در میآورد و ما نیز پاسخی برای او نوشتیم که خیر! این سخن کاملاً خلاف نصِ قرآن کریم و گفتهی تمامی مفسرین است.
وی تأکید کرد چنین اظهاراتی برآمده از سخنانی "من در آوردی" از سوی کریم سروش بوده و فقط او به سخنان خود پایبند است که البته در ادامه، به جای معنا بخشیدن به سخنان خود، ماجرایی غلط اندر غلط را شکل داده است.
حجت الاسلام فاضلی افزود: سروش میگوید کل ماجرای وحی یک رؤیا و تجربه بوده و تألیف پیامبر (ص) است. حال آنکه مقولهی "تألیف" در ذهن مردم معنایی مشخص دارد و برداشتی واضح از آن میشود ولی در قرآن کریم، خداوند میفرمایند ما آن را به همین شکل نازل کردیم که میان این مفهوم با معنای تألیفی که در ذهن مردم است و کریم سروش بدان اشاره دارد، زمین تا آسمان فاصله میباشد.
این استاد حوزه و دانشگاه در رشته عرفان با اشاره به کلام الله که هیچیک از مخلوقات قادر به آوردنِ چنین کتابی نظیر قرآن نیستند، تاکید کرد: چطور آقای سروش میگوید قرآن مستقیماً تألیف و تجربهی پیغمبر (ص) است؟!
حجت الاسلام فاضلی در ادامه سخنان خود در رادیو گفتوگو با اعلام اینکه عبدالکریم سروش قصد دارد موضوعی تازه را بیان کند که دیگران نگفته اند، تصریح کرد: به فرض اگر سخن او صحیح باشد و قرآن رویایی پیامبرانه باشد، چه دلیلی بر این سخن وجود دارد؟ نه در قرآن مصادیقی بر این مضمون آمده و یا روایتی در این زمینه وجود دارد و نه حتی بحثی عقلانی در این باب شنیده شده است.
وی ضمن پرسش از دکتر سروش گفت: شما از کجا چنین نظریهای را استخراج کردهای که قرآن تماماً رؤیای پیامبرانه است؟ این مطالب درست مانند گفته عدهای است که مدعی هستند چون ما اینگونه میپسندیم، پس باید چنین و چنان شود! اما آیا حدیث و روایتی در باب این ادعاها هست؟ مسلماً خیر!
حجت الاسلام فاضلی افزود: نکته دیگر اینکه سروش قرآن را تنزل داده است و وحی را در رؤیا خلاصه نموده؛ حال آنکه رؤیا بحثی بسیار کوچک در ابعاد حقیقت است.
این استاد حوزه و دانشگاه در رشته عرفان تاکید کرد: از سرتاپای سخنان سروش یکسری معنا می بارد که نشان میدهد او فقط درپی مطرح کردن حرف خود است و کاری به حقیقت ندارد.
حجت الاسلام فاضلی سخنان سروش را اینگونه تشریح کرد که رسول الله (ص) فقط یک راوی بوده و مخاطبِ وحی نیست و پیامبر (ص) را روایتگر مناظری دانست که خویشتن آن را دیده است.
وی این سخنان [شرک آمیز] را خلاف نصِ قرآن کریم و عقل دانست تا فقط سخن خود را به کرسی بنشاند و تصریح کرد: او از کجا چنین ادعاهایی دارد که خلاف نص قرآن سخن میگوید و تلاش دارد با عباراتی شاعرانه حرف خود را جا بیاندازد.
حجت الاسلام فاضلی با اشاره به آیاتی از قرآن تاکید کرد چنین مسائلی قابل درک برای پیامبر (ص) نبوده و تنها وحی بوده است و یادآوری کرد که خداوند در قرآن تاکید دارد که پیامبر به مردم یا کافران یا مشرکان و سایر گروهها مسائلی را باز گو نماید و لذا سروش نمیتواند ادعا کند باری تعالی چنین مطالبی را نفرموده است.
وی سخنان سروش را دروغی مبین و آشکار نامید و افزود: هر بچه مسلمانی که یکبار قرآن را خوانده باشد، این دروغها را متوجه میشود. ولی سروش همه اینها را نادیده گرفته تا "رؤیای خود" را بیان کند و دنبال تأیید نیز میگردد تا پیامبر (ص) را شریکِ [تصورات باطل] و حرف ناپخته خود بداند.
حجت الاسلام فاضلی همچنین این سخن سروش که "فقط من متوجه این مسئله شده ام" را رد کرد و گفت: او میگوید من شق القمر کردم و اگر این مسئله جا بیفتد دیگر نیاز به تعبیر قرآن نداریم؛ حال آنکه قرآن خود میفرماید نیاز به تعبیر وجود دارد.