کد خبر: ۱۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
رئیس اتاق بازرگانی ایران از تحول نقش اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور در آینده نزدیک خبر داد.
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل ازایسنا، غلامحسین شافعی ‌ظهر امروز 10 اردیبهشت ماه در نشست خبری، در خصوص برنامه‌های اتاق بازرگانی ایران در دوره جدید، عنوان کرد: نگاه دولت به بخش خصوصی متفاوت شده و سهم این بخش در اقتصاد افزایش خواهد یافت.
 
وی به اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار، بازبینی سیاست‌های اصل 44 و افزایش سهم اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور به عنوان بخشی از این تحولات اشاره و عنوان کرد: قرار شد دولت فضای بیشتری در اختیار بخش خصوصی و بالطبع اتاق بازرگانی قرار دهد و با این وجود نقش اتاق‌های بازرگانی متحول خواهد شد.
 
شافعی افزود: امید است بخش خصوصی بتواند پاسخ مناسبی به سیاست‌های دولت در قبال این بخش داده و جولان کافی را در میدان ایجاد شده برای توسعه اقتصادی انجام دهد.
 
وی به تدوین برنامه چهار ساله برای اتاق‌های کشور اشاره و عنوان کرد: این برنامه در حال حاضر در مرحله اصلاحات است و باید تمام تشکل‌های مربوطه در آن اعمال نظر کنند و پس از تصویب این برنامه مدون در ساختار فعلی اتاق‌ها دگرگونی انجام خواهد شد.
 
شافعی اظهار کرد: ذی‌نفعان اتاق باید از امور جاری در اتاق اطلاع کافی داشته باشند به همین منظور ما در اتاق بازرگانی ایران مسائل مالی را در سایت منتشر می‌کنیم و این برنامه در سایر استان‌ها نیز اعمال خواهد شد.
 
وی در خصوص حضور بخش خصوصی در جریان تصویب برنامه ششم توسعه، عنوان کرد: دولت امکان حضور اتاق بازرگانی را در تمام زوایای برنامه ششم فراهم کرده و امکان انتقال اطلاعات از برنامه ششم به اتاق بازرگانی و بالعکس فراهم شده، این فرصت خوبی است تا ما از پایه در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مشارکت کنیم.
 
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص ارتقاء فضای کسب و کار، عنوان کرد: تلاش به منظور ارتقاء فضای کسب و کار به طور حتم در جذب سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد اعتماد و اطمینان برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت تاثیر گذار خواهد بود.
 
شافعی بر مقررات‌زدایی از اقتصاد کشور تاکید و عنوان کرد: هر یک‌ قدمی که در این راستا برداشته شود دیواری از فسادهای مالی برچیده خواهد شد این موضوع در حال حاضر مورد توجه وزارت امور و دارایی قرار گرفته و اقدامات این وزارت‌خانه در این راستا قابل تقدیر است.
 
وی بر تاثیر مثبت مقررات‌زدایی بر فضای کسب و کار اشاره و اظهار کرد: به این منظور گرجستان و کره‌شمالی را به عنوان دو کشور موفق در این زمینه مورد مطالعه قرار داده‌ایم و کمیته ماده 76 که نیز به این منظور تشکیل شده است در جهت شناسایی خلاءهای قانونی و حذف قوانین اضافه و غیر ضروری تلاش می‌کنیم.
 
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص تاثیر سیاست‌های دیپلماسی کشور بر وضعیت اتاق، عنوان کرد: قطعا پایداری و نتیجه‌بخشی دیپلماسی، سیاسی بر اقتصاد نیز تاثیرگذار خواهد بود همه ما باید تلاش کنیم بدون ذوق‌زدگی غیر منطقی با مدیریت صحیح از این فرصت استفاده کنیم.
 
شافعی افزود: در حال حاضر با تغییر فضا در جامعه جهانی نسبت به ایران ما شاهد توجه کشورهای دنیا به اقتصاد ایران هستیم به طوری که برای برنامه‌ریزی در خصوص دیدارهای هیات‌های خارجی با مشکل مواجه شدیم.
 
وی در خصوص ازدیاد درخواست دیدار هیات‌های خارجی با ایران، عنوان کرد: طی هفته گذشته دو هیات آلمانی و یک هیات سوئیسی به ایران آمده است و در حال حاضر یک هیات آلمانی در راه است.
 
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد: مذاکرات به نتیجه نهایی برسد تا حرکت‌های اقتصادی ایران با سرعت بیشتری ادامه یابد.
 
شافعی همچنین در خصوص کاهش دو درصدی سود تسهیلات بانکی، اضافه کرد: کاهش این سود به تنهایی تاثیرگذار نخواهد بود چرا که در گذشته نیز شاهد اعلام کاهش تسهیلات توسط شورای پول و اعتبار بودیم اما این امر اعلام نشده است.
 
وی افزود: به این منظور قوای نظارتی بانک مرکزی باید افزایش یابد و موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز باید تحت نظارت بانک مرکزی از حداقل‌های قانونی تبعیت کنند.
 
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نباید احساسی برخورد کرد، تصریح کرد: این کاهش باید تدریجی و با منطق اقتصادی پیش رود چرا که نرخ سود تسهیلات بانکی با تورم در ارتباط است و ما نباید در تغییر این سود طوری عمل کنیم که به اقتصاد کشور شوک وارد شود.
 
شافعی در خصوص فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز، عنوان کرد: در این خصوص از واقعیت‌ها بی‌اطلاع هستم اما عدم شفافیت در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی امکان رانت‌جویی را فراهم کرده است به این منظور قوای سه‌گانه با تشکیل کنفرانس اقتصادی تصمیماتی برای مهار رانت‌خواری در کشور اتخاذ کردند.
 
وی در خصوص برگزاری شورای گفت‌وگو، عنوان کرد: با توجه به این که در کشور بین تصویب و اجرای قوانین فاصله وجود دارد وظیفه شورای گفت‌وگو کاهش این فاصله و رسیدگی به مشکلات روزمره در ارتباط با صادرات است که جلسات این شورا در دولت جدید به طور منظم برگزار شد اما در استان در فروردین و اسفندماه برگزار نشده است .
 
وی در خصوص حضور رسانه‌ها در این شورا، عنوان کرد: طبق قوانین شورای گفت‌وگو موظف هستیم پس از برگزاری این شورا کنفرانس خبری برگزار کرده و اطلاعات لازم را در اختیار خبرنگاران قرار دهیم که این کنفرانس از این پس در استان برگزارخواهد شد.
 
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پس از شروع تحریم‌ها رویکرد اقتصاد کشور تغییر کرد، گفت: در حال حاضر کشورهای غربی به اقتصاد ایران توجه نشان دادند و ما باید رویکردمان را تغییر دهیم، البته همه امید نباید به نفع تحریم باشد و در این زمینه باید برنامه‌ریزی دو جانبه انجام دهیم.
 
شافعی با تاکید بر این که در سال‌های گذشته اقتصاد کشور مریض و ناسالم بوده است، گفت: در این مسئله شکی نیست و در حال حاضر باید با برخورداری قوای حاکمیتی به دنبال ساماندهی این موضوع باشیم.
 
وی در خصوص شیوه اخذ مالیاتی نیز عنوان کرد: شیوه تشخیص و وصول مالیات باید تغییر کند و فرارهای مالیاتی از بین برود.
 
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی همچنین در خصوص حذف کارت بازرگانی، تصریح کرد: برخی از اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها از جمله فرانسه، ترکیه، عربستان، امارات متحده و کره جنوبی، کارت بازرگانی ندارند و در بسیاری از قوانین دیگر با آن متفاوت است.
 
وی افزود: حذف کارت بازرگانی مورد پیشنهاد هیات بازرگانی و یکی از موارد اصلاح قانون اتاق بازرگانی است که امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه برسیم.
 


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار