کد خبر: ۱۴۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
یک استاد دانشگاه:
بهزاد خاکی‌نژاد گفت: عدم امکان ورود به فضای حرفه‌ایِ تئاتر باعث می‌شود تا دانشجویان این رشته رغبت کافی به درس و دانشگاه نداشته باشند.

فقط پنج درصد از دانشجویان تئاتر به فضای کار حرفه‌ای راه پیدا می‌کنندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، برنامه «پرده آخر» با موضوع دانشگاه و آموزش‌های آکادمیک هنرهای نمایشی، در ارتباط تلفنی با بهزاد خاکی‌نژاد (استاد دانشگاه و رئیس هیئت مدیره انجمن مدرسان تئاتر خانه تئاتر) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

خاکی‌نژاد اظهار داشت: سرفصل دروس دانشگاهی تئاتر در سال 1365 تنظیم شده‌اند و با منابع جدید بروزرسانی نشده‌اند.

وی افزود: کارگروه علمی انجمن مدرسان تئاتر، کتاب‌های بروز را برای مشاوره طرح درس‌های جدید جمع‌آوری کرده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدرسان خانه تئاتر با اشاره به اینکه اکثر مدرسان تئاتر همیشه با تکرار موضوعات درگیر می‌شوند، عنوان کرد: یک دانشجوی خوب باید با فرار از تکرارها در فرآیندهای پژوهشی مناسب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اساتید مختلف با اهتمام به تکرار موضوعات تئاتری، فضای کلاس را به سمت خاطره‌گویی هدایت می‌کنند.

خاکی نژاد با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران با مشکلات پایه‌ای متعددی درگیر هستند، عنوان کرد: غربال‌گری مناسب مدرسان در دانشگاه‌های مخلتف می‌تواند کیفیت تدریس در فضای دانشگاهی را ارتقا دهد.

وی با اشاره به اینکه امروزه حدود 2500 دانشجوی فعالِ تئاتری در حال تحصیل هستند، توضیح داد: در دهه‌های گذشته دانشجویان تئاتر در طول یک سال حداکثر 100 نفر بودند و حدود 5 درصد از فارغ‌التحصیلان می‌توانستند در فضای حرفه‌ای کار کنند. در حال حاضر از میان 2500 دانشجوی تئاتر، فقط 5 درصد از فارغ‌التحصیلان می‌توانند در تئاتر حرفه‌ای کار داشته باشند.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدرسان خانه تئاتر افزود: عدم امکان ورود به فضای حرفه‌ایِ تئاتر باعث می‌شود تا دانشجویان این رشته رغبت کافی به درس و دانشگاه نداشته باشند.

 خاکی‌نژاد با بیان این که اکثر دانشجویان تئاتر با هزار امید و آرزو به دانشگاه می‌آیند، تصریح کرد: دانشگاه محل کسب دانش است و نمی‌تواند تئاتری شدن را به دانشجو یاد بدهد.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد با هدف بازیگر یا کارگردان شدن به محیط دانشگاه می‌آیند، در حالی که با حضور در دانشگاه و دانشجو شدن نمی‌توان به بازیگر یا کارگردان شدن نزدیک شد.

این مدرس تئاتر با اشاره به این که اکثر دانشجویان بازیگری روحیه کار تیمی ندارند، توضیح داد: متاسفانه دانشجویان ایرانی راه و روش کار گروهی را یاد نگرفته‌اند و بر همین اساس نمی‌توانند در جمع‌های مختلف حضور موثر داشته باشند.

انتهای پیام/ 161

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار