صنایع خرده فروشی برای رسیدن به فروش بیشتر باید از استراتژیهای درست و مناسبی استفاده کنند. معمولاً با تغییر شرایط، مدیران این صنایع باید با به کار گرفتن روشهای متناسب راهکارهای جذابتری برای تعامل با مشتریان و افزایش فروش پیدا کنند. به کار بردن برخی روشها و آموزشهای کاربردی، میتواند به کسب و کار شما کمک کند تا در هر شرایطی بهترین باشید و فروش خوبی را تجربه کنید. در این مقاله میتوانید ۱۰ راهکار موثر و روش های افزایش فروش صنایع خرده فروشی را از وبسایت retaildoc در مجله کوروش بخوانید.
یکی از اهداف صنایع خرده فروشی این است که با مشتریان و خریداران خود ارتباط خوبی برقرار کنند. در بسیاری از مواقع کارمندان فروش آنقدر در کار و امور روزمره خود غرق میشوند که فراموش میکنند به مشتریان کمک کنند و ارتباط مؤثر با آنها برقرار نمایند. از بهترین روش های افزایش فروش در صنایع خرده فروشی آموزش کارمندان بخش فروش و آشنا کردن آنها با تکنیکهای ارتباط با مشتری است. کارمندان شما باید بدانند که هیچ وظیفهای به اندازه پاسخگویی به مشتری و برخورد مناسب با مشتریان اهمیت ندارد.
اگر مدیران یک کسب و کار فروشندگان خوبی نباشند، چطور میتوانند اطلاعات را به خوبی تجزیه و تحلیل کند و سایر کارمندان را راهنمایی کنند؟ همه مدیران در صنایع خرده فروشی باید در مورد نحوه فروش و شناخت روشهای مؤثر فروش به خوبی آموزش ببینند تا تیم شما رشد بیشتری را تجربه کند.
در اکثر شرکتها و کسب و کارها کارمندان بعد از مدتی ارتقا پیدا میکنند و مدیریت یک بخش را بر عهده میگیرند. اما به یاد داشته باشید که این مدیران حتماً باید در مورد انتقال تجربیات و نحوه برخورد با کارمندان آموزش ببیند. یک مدیر شایسته باید بداند که چه زمانی به کارمندان در مورد نحوه انجام صحیح کار گوشزد کند و در شرایط مختلف چه برخوردی داشته باشد.
به عنوان تیمی که در حوزه خرده فروشی فعالیت میکنید، باید به تمام کارمندان خود در مورد ارتباط مؤثر کلامی و نحوه ارتباط با مشتریان آموزش دهید. کلیه کارمندان باید با نحوه مکالمه صحیح با مشتریان، گوش دادن به صحبتهای مشتری و شیوه پاسخگویی به مشتری آشنا باشند. کارمند بخش فروش یک خرده فروشی باید بتواند در زمان گران شدن یک محصول پاسخ مناسب و قانع کنندهای به مشتری بدهد و این موضوع از مهمترین روش های افزایش فروش در این صنعت محسوب میشود.
یکی از مهمترین مهارتهای پرسنل بخش خدمات با مشتریان، آشنایی با نحوه صحیح سوال پرسیدن است. هیچ خریداری دوست ندارد در زمان خرید با سیل عظیمی از سوالات مواجه شود. بهتر است اگر قصد سوال پرسیدن از مشتری را دارید، خوب فکر کنید و یک سوال کوتاه و کاربردی بپرسید.
یک فروشنده موفق باید با روشهای کلی فروش آشنا باشد و بتواند در شرایط مختلف، بر مشکلات غلبه کند. او باید با درک کردن خریدار محصولی متناسب با نیاز و شرایط هر فرد را به او پیشنهاد دهد. فروشنده حقیقی میتواند ترسها و علایق خریداران را از رفتارها و کلامشان شناسایی کند و به آنها برای دستیابی به چیزی که نیاز دارند، کمک کند.
احتمالاً کالاهای زیادی در فروشگاه شما هستند که هیچ علاقهای به آنها ندارید و به نظرتان بیمصرف و بدون فایده هستند. اما شما باید با پیدا کردن جذابیتهای هر محصول و استفادههایی که دارد، راهی برای بازاریابی و فروش آن پیدا کنید. شما باید به عنوان یک فروشنده مدام از خودتان بپرسید که چگونه میتوانم راههای مختلفی برای فروش یک محصول پیدا کنم و جذابیت آن را برای خریداران بیشتر کنم. تا زمانی که خودتان از یک محصول متنفر باشید، نمیتوانید در افراد دیگر علاقه ایجاد کنید، پس بهتر است کمی منطقیتر رفتار کنید.
خطاب کردن افراد با نام فامیل یکی دیگر از روش های افزایش فروش در صنایع خرده فروشی است. بهتر است نام فامیل مشتریان همیشگیتان را به خاطر بسپارید و یا در زمان خرید محصول نام مشتری را در کامپیوتر وارد کنید و آنها را به نام خطاب کنید. این کار موجب میشود تا مشتری شما احساس بهتری را تجربه کند.
مواجه شدن با یک فروشنده که همه جا پشت سر مشتری حرکت میکند و مستقیم میایستد و به او خیره میشود، جلوه ناخوشایندی برای خریدار دارد. بهتر است به کارمندان خود در بخش فروش آموزش دهید تا رفتاری دوستانه با مشتریان داشته باشند و به نوع ایستادن و حتی قدم زدن خود در فروشگاه دقت کنند تا مشتری شما احساس بدی را تجربه نکند.
در بسیاری از فروشگاهها مشتری باید برای حساب کردن محصولات خریداری شده با کارمندانی که پشت یک کانتر و در محیطی بسته نشستهاند، صحبت کنید. این موضوع کمی برای مشتری ناخوشایند است. در این شرایط طوری به نظر میرسد که انگار شما در مقابل خریداران قرار دارید و برای در امان ماندن از دست مشتریان به آن پشت پناه بردهاید. بهتر است بخش صندوق فروشگاه را طوری طراحی کنید که مشتری شما بتواند به راحتی با شما ارتباط برقرار کند و احساس راحتتری را تجربه کند.