کد خبر: ۱۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
چند روز مانده به آغاز ماه رمضان، تكاپوي اصناف براي جلب مشتري و رضايت مردم بيشتر مي‌شود و هركدام قيمت‌ محصولات ارايه شده در واحدهاي تحت نظرشان را اعلام مي‌كنند. اين تغييرات قيمتي البته فقط سي روز دوام دارند و بعد از پايان ماه روزه‌داري، به روال قبل برمي‌گردند.
مرغ‌هاي گوشتي، اولين حاضران بازار ماه رمضان هستند كه رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از آغاز فروش فوق‌العاده‌شان خبر مي‌دهد.
مهدي يوسف خاني در اين‌باره به «ايسنا» گفت: 60 واحد صنفی با نصب بنر بر سر در مغازه‌هایشان مرغ تازه را با تخفیف شش درصدی می‌فروشند.
وي كه معتقد است، قيمت پايين مرغ به ضرر توليدكننده است، اين‌بار هم اظهار داشت: قیمت مصوب مرغ طبق نظر وزارت جهاد کشاورزی کیلویی 7هزار تومان است با اين وجود، در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ به قیمت 6هزار و ششصد تومان عرضه می‌شود و همین موضوع موجب متضرر‌شدن تولید‌کنندگان شده است.
 وی افزود: سود متعارف خرده‌فروشان در واحد‌های صنفی این بخش هشت تا 10 درصد است که برای ایام ماه مبارک رمضان برخی از واحد‌ها اقدام به فروش مرغ با سود چهار درصدی می‌کنند.
 به گفته یوسف‌خانی این واحدها با نصب بنرهایی بر سردر مغازه‌هایشان در طرح ضیافت ماه مبارک رمضان و فروش فوق‌العاده شرکت می‌کنند.
 رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان این‌که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درخواست کرده که واحد‌های این صنف در طرح فروش فوق‌العاده ماه رمضان شرکت کنند، گفت: در تهران حدود 60 واحد صنفی فروش مرغ و ماهی در این طرح شرکت کردند که این فروش تا هفته اول ماه مبارک رمضان ادامه دارد و پس از آن بازار به روال قبل خود باز می‌گردد.
 وی گفت: معمولا اوج افزایش و تقاضای مردم برای ماه رمضان از  ديروز  آغاز شده و تا هفته اول ماه مبارک ادامه خواهد داشت و پس از آن تقاضاها کاهش می‌یابد و قیمت‌ها به روال قبل باز می‌گردد.
تخم‌مرغ گران نمي شود
در سوي ديگر، ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن تخم‌مرغ از کشور صادر می‌شود، گفت: قیمت این محصول در ماه مبارک رمضان معمولا با کاهش همراه است.
نبی پور در تشریح وضعیت بازار تخم‌مرغ در آستانه ماه مبارک رمضان، اظهارداشت: در حدود یک ماه اخیر به دلیل شیوع آنفلوانزای پرندگان در ترکیه، ایران جایگزین این کشور در زمینه صادرات تخم مرغ شده و درحال حاضر قیمت این محصول مقداری افزایش یافته است.
وی، قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ در  مرغ‌داری را بین ۳۵۵۰ تا ۴۰۵۰ تومان اعلام و اضافه کرد: هم اکنون کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان و عمان مقاصد صادراتی تخم‌مرغ ایران هستند و به طور متوسط روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن تخم‌مرغ از کشور صادر می‌شود.
نبی‌پور با بیان اینکه کشش آن وجود دارد که روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن تخم‌مرغ از کشور صادر شو د، گفت: مسئولان برای تنظیم بازار داخلی و برای اینکه تخم‌مرغ گران نشود، اجازه این کار را نمی‌دهند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه روند رونقی صادرات تخم‌مرغ تا زمانی‌که بازار ترکیه به شرایط عادی بازنگشته ادامه دارد، اضافه کرد: هر زمان ترک‌ها صادرات خود را مجددا آغاز کنند، میزان صادرات ما کاهش می‌یابد و قیمت تخم‌مرغ افت می‌کند.
وی، احتمال گرانی تخم‌مرغ در ماه مبارک رمضان را صفر دانست و افزود: در ماه مبارک رمضان و ماه محرم معمولا با کاهش قیمت این محصول مواجه هستیم، چراکه تقاضا برای آن در بازار به شدت افت می‌کند .

انصراف از افزايش قيمت لبنيات
از صنوف لبنيات‌فروش هم خبرهاي خوبي به گوش مي‌رسد. گرچه رييس صنف فروشندگان لبنيات تهران، چندي پيش خبر از كاهش 10 تا 15 درصدي انواع لبنيات در ماه رمضان داده بود اما تاكيد مي‌كرد كه، بعد از پايان ماه رمضان، قيمت‌ها در اين حوزه 5 درصد افزايش خواهد داشت. خبر خوب اينجاست كه اكنون،‌دبیر انجمن صنایع لبنی در تازه‌ترين اظهاراتش از عدم پيگيري اين افزايش 5 درصدي لبنيات خبر داده است. رضا باكري درباره دليل اين بي‌علاقگي به افزايش قيمت هم گفته: قيمت را افزايش نمي‌دهيم چون بازار کشش افزایش قیمت جدید را ندارد.
 رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: انجمن فرآورده‌های لبنی با توجه به قیمت‌های تمام شده محصولات لبنی، چندی پیش درخواست افزایش 5 درصدی قیمت‌ لبنیات را به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کرد، اما با توجه به عدم کشش بازار پیگیر آن نشدیم و آنها نیز جوابی را برای ما ارسال نکردند.
وی با بیان اینکه علاوه بر 5 درصد مذکور، قیمت سوخت هم یک درصد بر قیمت تمام شده محصولات لبنی افزوده، اظهار داشت: حتی اگر مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت صادر شود بازار کشش خرید ندارد و شرکت‌ها با زیان و زیر قیمت تمام شده محصولشان را عرضه می‌کنند.
دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: قیمت تمام شده محصولات لبنی نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته است.
باکری با بیان اینکه صنایع در آرزوی گشودن قفل‌های رکود برای رسیدن به رونق به سر می‌برند، گفت: یکی از علل عمده رکود در بازار لبنیات پایین بودن قدرت خرید مردم است.
وی افزود: صنایع به طور متوسط شیر‌خام را با قیمت  1200 تا 1250 تومان از دامداران خریداری می‌کنند و توان خرید شیر خام با قیمت مصوب تیرماه سال گذشته یعنی 1440 تومان را ندارند.
دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه قیمت شیر و محصولات لبنی در ماه مبارک رمضان امسال افزایش نمی‌یابد، گفت: شیر و پنیر از محصولات پر مصرف لبنی در ماه مبارک رمضان به شمار می‌روند.
باکری تصریح کرد: سازمان بازرسی و نظارت بازار را رصد می کند و هر واحدی که خارج از ضوابط و مجوزها اقدام به افزایش قیمت کرده باشد، متخلف شناخته شده و برخوردهای لازم با آنها صورت می‌گیرد.

قيمت گوشت گوساله ثابت مي‌ماند
علي  خندان روی جوان، رييس اتحاديه گوشت با بیان این مطلب که قیمت گوشت گوساله در حال حاضر به صورت مخلوط 30 هزار تومان است، گفت: اگر قیمت گوشت گوسفندی کاهش یافته به این دلیل است که در حال حاضر فصل، فصل بره است و دام زیاد است اما گوشت گوساله نزدیک یک سال طول می‌‎کشد تا چاق شود.
 وی اظهار داشت: قیمت این کالا در ماه رمضان ثابت خواهد ماند و هیچ‌گونه افزایش یا کاهش قیمتی نخواهیم داشت اما پس از ماه رمضان فراوانی دام بیشتر می‌شود لذا پیش بینی می‌کنیم پس از ماه رمضان قیمت این کالا کاهش یابد.
 رئیس اتحادیه گوشت گوساله تأکید کرد: دامپزشکی و استانداری مجوز صادرات گوشت گوساله به کشورهایی مانند عراق و ترکیه را صادر کرده، که اگر این صادرات انجام نمی شد به دلیل وجود گوشت مازاد، قیمت گوشت گوساله نیز کاهش می‌یافت.

ارزاني ظروف يكبار مصرف
فقط اصناف عرضه كننده خوراك خام به فكر كاهش قيمت‌هايشان نيستند چنان‌كه رئیس اتحادیه نایلون و پلاستیک تهران هم از ارزاني لوازم يكبار مصرف در سي روز ماه رمضان خبر داده است.
رحیم مقیمی اصل افزود: هر ساله در ایام ماه رمضان و محرم،واحدهای صنفی برای فروش ظروف یکبار مصرف تخفیف هایی را در نظر می‌گیرند که امسال هم این رونداجرا خواهد شد. برهمين اساس، در طول ماه رمضان، لوازم یکبار مصرف با تخفیف 12 درصدی عرضه می شود.
وی تصریح کرد: قیمت مواد اولیه تولید (پلیمر) نایلون و پلاستیک از ابتدای سال جاری به ازای هر کیلو گرم یک هزار و 500 تومان افزایش داشته اما با این وجود، تخفیف در نظر گرفته شده در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل اعتقادات مذهبی کسبه است.
مقیمی اظهار کرد: خلاقیت و نوآوری در تولید کالاهای داخلی بالا است و کیفیت مطلوب کالاهای داخلی سبب شده برخی از شرکت ها، محصولات داخلی را با برندهای خارجی عرضه کنند.وی تصریح کرد: عرضه کالاهای با کیفیت داخلی با برند خارجی ضعف فرهنگ سازی را می رساند و در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی هستیم و مردم ما باید به این باور برسند که تولیدات داخلی از کیفیت بالایی برخوردار هستند تا کالای ایرانی خریداری کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان نایلون و پلاستیک تهران ادامه داد: نمی توان با این واحدها برخورد کرد چرا که به واقع محصولات با کیفیتی را تولید می کنند. مشکل اینجاست که فرهنگ استفاده از تولیدات داخل هنوز نهادینه نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار