کد خبر: ۱۶۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
رئیس کنگره فاطمی بسیج دانش‌آموزی گفت: کنکور، بزرگترین نارسایی سیستم آموزش و پرورش ما هست که ۱۲ سال تلاش و تحصیل دانش‌آموز تنها در ۴ ساعت و فقط با مهارت تست‌زنی سنجیده می‌شود.

یگانه نادری رئیس کنگره فاطمی بسیج دانش‌آموزی در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در خصوص وضعیت فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: متأسفانه وضعیت فعلی آموزش و پرورش به دلایل مختلف مناسب نیست که مهم‌ترین آن، نوسازی نشدن نیروهای ضعیف مدیریتی در وزارت و اداره کل است که خود نتایج منفی به دنبال دارد و و در نهایت، افت و خیزها و آسیب‌های زیرساختی آموزش و پرورش متوجه دانش‌آموزان خواهد شد.

وی به ذکر مثالی پرداخت و افزود: آموزش و پرورش شبیه یک درختی است که دچار آفات زیادی شده و اگر این آفات از بین نروند، به میوه‌های آن که دانش‌آموزان هستند، آسیب جدی وارد می‌کند.

* کیفیت آموزش در کشور ما کاهش پیدا کرده است

نادری با بیان اینکه کیفیت آموزش در کشور ما کاهش پیدا کرده است، افزود: فقط این نهاد بر بُعد آموزش محض تأکید می‌کند و لفظ پرورش گویا جایگاه کمتری در این نهاد دارد.

وی درباره مشکلات آموزش و پرورش گفت: پارامترهای زیادی وجود دارد از جمله می‌توان به «فقر کیفیت و کمیت آموزشی ایران»، «مشارکت بخش خصوصی در این نهاد که باعث دامن زدن به عدالت آموزشی می‌شود»، «منفعل بودن دانش‌آموز چرا که نقش دانش‌آموز ایرانی در فرایند آموزش و پرورش، صرفا آموختن است» و «آموزش حفظیات محض که باعث می‌شود خروجی آموزش و پرورش، دانش‌آموزانی با محفوظات فکری بالا بدون فراگرفتن مهارت و سبک زندگی سالم و شکوفایی استعداد آنها باشد»، اشاره کرد.

* کنکور، بزرگترین نارسایی سیستم آموزش و پرورش است

 رئیس کنگره فاطمی بسیج دانش‌آموزی، «عدم فراگرفتن مهارت تفکر کردن توسط دانش‌آموزان»، «عدم پرورش ذوق هنری و تربیت احساسات و تلطیف عواطف در مدارس»، «حجم بالای کتب درسی» را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: «تلخ‌کامی بر آموزش و پرورش ایران سایه گسترده و لذت زیستن را از شاگردان مضایقه می‌کند و به‌ویژه که مدارس مجازی شد و پیام‌رسان شاد تنها به واژه استناد کرد و فضایی توأم با ناراحتی را برای دانش آموزان فراهم کرد.

وی به مشکل دیگری به نام کنکور اشاره کرد و بیان داشت: کنکور، بزرگترین نارسایی سیستم آموزش و پرورش ما هست که ۱۲ سال تلاش و تحصیل دانش‌آموز تنها در ۴ ساعت و فقط با مهارت تست‌زنی سنجیده می‌شود و تمام دانش‌آموزان قشر غنی و مستضعف با هم در یک سطح متوازن سنجش خواهند شد و قبول نشدن در آن مساوی با خط بطلان کشیدن بر آمال و آرزوهای یک جوان است.

* رئیس‌جمهور موفق از نظر دانش‌آموزان

نادری در پاسخ به این پرسش که «رئیس جمهور موفق از نظر شما به عنوان یک دانش‌آموز، چه رئیس‌جمهوری است؟»، اظهار کرد: رئیس‌جمهور موفق باید دارای کفایت و مدیریت شایسته، با ایمان و دین‌دار، مردمی باشد، عملکرد انقلابی و جهادی داشته باشد، مصلحت اندیش باشد، با توجه به فرموده رهبرم «به قدرت جوانان ایمان بیاورد»، امنیت شغلی برای جوانان ایجاد کند تا یک دانش‌آموز دغدغه و استرس نبود شغل مناسب در آینده را نداشته باشد.

وی با بیان آموزش و پرورش نقش غیر قابل انکار در توسعه همه جانبه جوامع دارد، گفت: به نظرم یکی از ویژگی و شاخصه‌های مثبت یک رئیس جمهور اصلح، اهمیت و نگرش آن فرد نسبت به نظام تعلیم و تربیت است و اینکه چه اقدامات مثمر ثمری برای پیشرفت این نظام انجام می‌دهد.

* ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت آینده

رئیس کنگره فاطمی بسیج دانش‌آموزی در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما وزیر آموزش و پرورش دولت آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟»، اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید فردی باشد که به معنای واقعی جایگاه مهم خود را درک کند، دلسوز دانش‌آموزان باشد و سیاستگذاری مناسب و ترسیم استراتژی برای بهبود کیفیت آموزشی از جمله اهداف مهم او باشد؛ همچنین تصمیماتی را اتخاذ کند که تأثیر کمی و کیفی بر تربیت دانش‌آموزان داشته باشد.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید زمینه رشد متوازن ابعاد شخصیتی دانش‌آموزان را فراهم کند، واسطه سازمان‌های مربوط به حوزه تعلیم و تربیت را با دانش‌آموزان کم کند و یک مثلث ارتباطی با دانش‌آموزان را برای خود تعریف کند.

* معلم رکن اساسی تربیت شخصیت دانش‌آموز در مدرسه است

نادری درباره برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت، گفت: متأسفانه تا آنجا که من مشاهده کردم، هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی برنامه و وعده‌‌هایی با حول محور نظام تعلیم و تربیت ارائه نداده‌اند.

وی با اشاره به اولویت‌هایی برای بهبود شرایط آموزش و پرورش، اظهار کرد: منصوب کردن یک مدیر شایسته به عنوان وزیر آموزش و پرورش ، یکی از موارد است و بی‌شک یکی از لوازم بهبود و ارتقای سطح نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان است به همین دلیل باید وضع استخدام معلمان، نحوه و محتوای مصاحبه با دانشجوفرهنگیان، سطح علمی این دانشگاه‌ها و.... بهبود بخشیده شود زیرا معلم رکن اساسی تربیت شخصیت دانش‌آموز در مدرسه است و گامی مهم در آموزش و پرورش برمی‌دارد.

رئیس کنگره فاطمی بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: گسترش کمی و کیفی تربیت معلم متناسب با رشد و گسترش آموزش و پرورش، تحول در برنامه‌های آموزشی و محتوای کتاب‌­های درسی، خارج کردن مدارس از حالت تک بعدی شدن و توجه مطلق به بعد آموزشی و علمی، خارج کردن سیستم آموزشی از حالت نمره محوری و تغییر مثبت در نحوه برگزاری کنکور از جمله اولویت‌ها برای بهبود شرایط آموزش و پرورش است.

وی افزود: اگر آرمان ما، ایران خوب است، چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در نظام تعلیم و تربیت نداریم زیرا آموزش و پرورش دوبال سعادت، پیشرفت و راه کمال نسل جدید است.
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار