کد خبر: ۱۶۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه طبق ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار واحدهای کشاورزی نباید در اولویت قطع برق قرار گیرند، گفت: بر اساس همین ماده‌قانونی دولت موظف به مشخص نمودن نحوه جبران خسارت ناشی از قطع برق و اعلام و تفویض آن به شرکت برق است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، محمدرضا اورانی در جلسه بررسی مشکلات قطع برق و ارائه راهکارها جهت کاهش اثرات منفی آن بر بخش کشاورزی با اشاره به نقش بخش کشاورزی در ایجاد ۱۸ درصدی اشتغال استان و ۳۲ درصدی فضای کسب‌وکار اظهار کرد: ارزش۷.۵ میلیون تن محصولات  تولیدی کشاورزی در خراسان رضوی ۳۴۰ هزار میلیارد ریال  است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: ۶.۷ درصد تولید ناخالص داخلی استان و ۷.۲ درصد ارزش‌افزوده بخش کشاورزی کشور و سهم ۴۵ درصدی از صادرات غیرنفتی استان  نشان‌دهنده اهمیت بخش کشاورزی خراسان رضوی است.

وی به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار کشور اشاره کرد و یادآور شد: با استناد به قانون فوق‌الذکر ، واحدهای کشاورزی نباید در اولویت قطع برق قرار بگیرند و علاوه بر این، شرکت‌های خدمات دهنده برق موظف خواهند بود ، هنگام عقد قرارداد با واحدهای تولیدی وجه التزام قطع برق را پیش‌بینی کنند و دولت نیز طبق همین ماده‌قانونی، موظف به مشخص نمودن نحوه جبران خسارت ناشی از قطع برق و اعلام و تفویض آن به شرکت برق است.

قطعی برق موجب نارضایتی اجتماعی و بروز برخی مشکلات در بخش کشاورزی می شود

در ادامه این نشست نمایندگان کشاورزان با اشاره به خسارت‌های وارده و مخاطرات واردشده به تولیدات کشاورزی تأکید کردند: قطعی برق باعث ازکارافتادن سامانه‌های آبیاری و تهویه هوا در مزارع و دامداری‌ها همراه شده و به گفته فعالان این عرصه، گام آخر برای از بین رفتن کسب‌وکارشان است.

نماینده تشکل‌ها گفت: ازآنجایی‌که ساعت‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی از مدت‌ها قبل بین بهره‌برداران مشخص می‌شود و امید کشاورزان به فرارسیدن این زمان برای آبیاری زمین خود است، قطعی برق و خاموش شدن موتور چاه‌های آب، موجب خشک ماندن زمین و نابودی محصول می‌شود.

وی اذعان کرد: نمی‌توان زمان آبیاری را تغییر داد و کشاورزان نمی‌توانند زمانی که زمین خود تشنه است، سهم آب خود را به دیگری ببخشند، این مسئله به‌مرور موجب نارضایتی اجتماعی و بروز برخی مشکلات می‌شود.

نماینده تشکل‌های کشاورزی ادامه داد: انتظار ما از مسئولان در این شرایط اقتصادی حمایت است نه این‌که اجازه دهند با قطع برق و خسارت‌های ناشی از آن، همین کسب‌وکار معمول کشاورزان نیز در آستانه نابودی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد در این نشست به بیان توضیحاتی در ارتباط با عوامل مؤثر در بروز مشکلات و خاموشی‌های اخیر پرداخت.

رمضانی یادآور شد: کاهش سوخت نیروگاه‌های گازی در زمستان سال گذشته ، کمبود بارش‌های جوی و به‌تبع آن ایجاد مشکل در نیروگاه‌های آبی و اورهال نشدن نیروگاه‌های با سوخت فسیلی به علت عدم فرصت کافی برای تعمیرات به خاطر فعالیت این نیروگاه‌ها در جبران کسری تولید ناشی عدم فعالیت نیروگاه‌های گازی  از علل مهم این خاموشی‌ها است.

وی در ادامه به محدودیت‌های استفاده از نیروگاه‌های آبی در تولید برق به علت اثرات منفی آن بر ذخیره آب شرب و ایجاد کمبود در ماه‌های مرداد و شهریور اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد همچنین در خصوص دستور ویژه دادستان مشهد جهت قطع برق مشترکانی که به استخراج رمز ارزها مشغول هستند، اشاره کرد و ابراز کرد: عمده‌ترین مشکل در رعایت انصاف در قطعی برق واحدهای تولیدی بخش کشاورزی و صنعت ، پراکندگی این واحدها و محدودیت‌های فنی در این زمینه است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار