کد خبر: ۱۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
به بهانه انتشار خبر شیوع آنفلوانزای پرندگان در شمال کشور
تابستان سال 1386 هنگام بازگشت از زیارت عتبات عالیات در محوطه بیرونی پایانه مرزی مهران برای نخستین بار بود که نام "آنفلوانزای پرندگان" را شنیدم.
روزنامه تجارت- حسين خدنگ؛ کارمند قرنطینه مرزی مدام از خطر آنفلوانزای پرندگان می گفت و ممنوعیت انتقال هر گونه پرنده زینتی و وحشی از عراق  که یکی از کانونهای شیوع آنفلوانزای پرندگان بود.
بخشنامه ای هم چند جا چسبانده شده بود به شیشه و اتاقک قرنطینه مرزی دامپزشکی مستقر در ورودی پایانه مرزی.
منتظر پایان تشریفات گمرگی در گرمای طاقت فرسا یکی از مردان جوان کاروان یک کبوتر حرم را بین دستهای زمخت و گوشت آلود گرفته بود و ماموران قرنطینه و ما را قسم می داد واسطه شویم تا بگذارند کبوتر حرم را که تمام طول مسیر از کربلا تا مرز زیر پیراهنش پنهان کرده بود  با خود وارد ایران کند.
اما مسوول قرنطینه سازمان دامپزشکی نیز توجیهات قانونی و علمی خودش را داشت.:"شما اول نفری نیستید که اقدام به آوردن کبوتران حرم می کنند. ما هم می دانیم این کار از اعتقادات ما ایرانیها سرچشمه می گیرد . اما باور کنید همین کار ممکن است برای جمعیت طیور کشورمان فاجعه به دنبال داشته باشد. "
به گفته او " برخی از زوار با وجود تذکرات و اطلاع رسانی به نیت تبریک و حل مشکلشان کبوتران حرم مولا علی (ع) و دیگر اماکنی نظیر کربلا و سامرا  را با خود همراه می آوردند که اقدامی غیرقانونی و تهدید کننده است. تاسف برانگیز است که گاهی در نبود امکانات بازگشت  مجبور می شویم همین جا کشته و مدفونشان کنیم."
مسوول قرنطینه معتقد بود:”عراق از کشورهای آلوده منطقه  بوده است اما خیلیها با وجود تاکیدهای فراوان ما از عراق علاوه بر کبوتران حرم طوطی و سحره و قوچ و باز می خرند که مجبوریم به خاطر سلامت جمعیت طیور ایران از ورودشان ممانعت کنیم."
از مامور قرنطینه می پرسم :"واقعا این همه سختگیری لازم است؟"
با تاسف سری تکان می دهد: " ماهم می دانیم زوار از روی اعتقاد مذهبی به انتقال کبوتران حرم اقدام می کنند. البته امسال با وجود اطلاع رسانیها این مسئله خیلی کمتر شده و تنها عده اندکی هستند که هنوز هم  با کبوتران حرم به ایران بازمی گردند."
بیماری آنفلوانزاي طیور یا پرندگان چیست؟
بیماری آنفلوانزا در اصل، یک تب نزله ای حاد و بشدت واگیردار در انسان و حیوانات می باشد.این بیماری تنفسی توسط ویروسی از خانواده اورتو میکسو ویریده ایجاد می شود.آنفلوانزا یکی از مهمترین بیماریهای صنعت طیور می باشد و باعث همه گیری متعددی در کشورهای مختلفی شده است.ویروس های این خانواده در دستگاه تنفس، گوارش و اعصاب جایگزین شده، در کنار سایر علائم بالینی باعث کاهش تولید می شوند.بیماری آنفلوانزای طیور اثرات اقتصادی زیانباری بر صنعت طیور و همچنین سلامت و بهداشت عمومی جامعه دارد.
ناقلین بیماری آنفلوانزای طیور و انتقال آن به انسان که منبع و مخزن اصلی بیماری، پرندگان مهاجر آبزی از قبیل اردک، غاز، بلدرچین و … می باشد.
انتقال ویروس از پرندگان آبزی وحشی به پرندگان اهلی به ویژه خانواده ماکیان ( مرغ ها، بوقلمونها،بلدرچین و … ) صورت می گیرد.این بیماری از طریق ترشحات تنفسی و مدفوع دفع شده از پرندگان آبزی و همچنین پرندگان اهلی آلوده، به انسان منتقل می شود.توجه به این نکته ضروری است که محصولات پرندگان آلوده از قبیل گوشت و تخم مرغ نباید مصرف شود.
مخزن اصلی و اولیه این بیماری، پرندگان مهاجر آبزی( بویژه اردک وحشی ) می باشند که این پرندگان فاقد هر گونه علائم بالینی بوده، ویروس در روده های پرنده تجمع یافته و از راه مدفوع دفع می شود.
 این ویروس به مدت طولانی به ویژه در درجه حرارت های پایین در مدفوع زنده می ماند.تماس مستقیم با پرندگان اهلی حساس موجود در واحدهای پرورش، از طریق دفع ترشحات تنفسی،ملتحمه و مدفوع آلوده به ویروس پرندگان وحشی، باعث انتقال بیماری خواهد شد. از راههای دیگر انتقال آلودگی، آب آشامیدنی و غذای طیور است.همچنین تماس غیرمستقیم از طریق وسایل و تجهیزات آلوده به قطرات و ترشحات تنفسی، که این قطرات حاوی حجم زیادی از ویروس می باشند از راههای دیگر انتقال محسوب می شود.
باید به انتقال بیماری از واحدهای پرورش آلوده به واحدهای سالم نیز توجه بسیار داشت.اصلی ترین راه این انتقال، جابجائی فضولات آلوده می باشد.کفش ها، لباسها و سایر وسایل آلوده مربوط به افراد و کارکنان واحدهای پرورش، وسایل نقلیه و سایر تجهیزات، جعبه هاو سطوح تخم مرغ ها و مصرف نامناسب لاشه آلوده، از دیگر راههای ورود بیماری به گله سالم است.بازارهای پرندگان زنده ( به عنوان مخزن آلودگی و انتقال آن به انسان ها و سایر پرندگان ) و حضور پرندگان زینتی در قفس نیز در این امر دخیلند.
این بیماری به سه شکل فوق حاد، حاد یا متوسط و خفیف دیده می شود-۱-فوق حاد: شروعی ناگهانی دارد و دارای دوره ای کوتاه حداکثر ۳تا۷ روز می باشد.آمار مرگ و میر ( بویژه مرگهای ناگهانی) بسیار بالا و گاهی تا ۱۰۰درصد نیز گزارش شده است.خیز یا ادم در سر و صورت پرنده به شکل تورم سر، سینوزیت و تورم اطراف چشم و سیاه شدن تاج و ریش به همراه دارد.علائم تنفسی به شکل سرفه و عطسه،جیغ کشیدن،بلع هوا و اشکال در تنفس مشاهده می شود.گاهی پرندگان بیمار دچار اسهال به شکل مدفوع سبز، شل و کف آلود می شوند-۲-حاد یا متوسط: آمار مرگ و میر در این نوع بالاست.در این شکل از بیماری پرها ژولیده شده، افسردگی و بیحالی شدید تا حالت خواب آلودگی در پرنده ها به همراه کم تحرکی در گله کاملا مشهود است-۳-خفیف: در این نوع از بیماری افسردگی واضح پرندگان بصورت سکوت و عدم آواز خواندن نمود پیدا میکند.این حالت به مدت یک هفته بدون هیچگونه علامت واضح در پرندگان باقی می ماند.
تشخیص آنفلوانزای طیور در موارد فوق حاد و حاد بیماری، تشخیص اولیه با مشاهده و دقت در علائم بالینی و آثار کالبدگشائی امکانپذیر است. اما در شکل خفیف نمیتوان با تکیه بر این عوامل به وجود بیماری پی برد و تشخیص قطعی بیماری نیازمند تشخیص آزمایشگاهی می باشد.تشخیص آزمایشگاهی با جداسازی ویروس و سپس انجام آزمایشهای سرم شناسی صورت می گیرد.
جالب اینکه منشا اصلی ویروس فوق حاد آنفلوا‌نزای کنونی (تحت تیپ H5N8) از آسیا است . اولین وقوع در کشور کره جنوبی در ژانویه 2014 (دی ماه 1392) در این کشور گزارش شد. چندی نگذشت که این ویروس در این کشور به صورت همه گیری گسترش پیدا کرد.
 بصورت کلی پرندگان مهاجر در فصل تابستان در مناطق شمال(مرتفع و سرد) بخصوص مناطق سیبری به تکثیر و تزاید می‌پردازند و برای زمستان گذرانی به مناطق کم ارتفاع مثل آسیای جنوب شرقی و اروپا و آفریقا می روند. کشور ما هم در این مسیر قرار داردو هر ساله گزارشهای متعددی از ورود این پرندگان به کشور در رسانه ها منتشر میشود.
 تاکنون دو وقوع از آنفولانزای فوق حاد در کشور در سالهای 1386(2007) و 1389(2010) گزارش شده است. این در حالی است که برای سومین بار چند روز قبل، اخبار متعددی از مرگ ناگهانی مرغ‌های یکي از مرغداری‌هاي مازندران در تمام رسانه‌ها منتشر شد. بااطلاع‌رساني درباره اين واقعه، سازمان دامپزشکی به شدت درگیر مقابله با گسترش بیماری آنفولانزای پرندگان شد و با پي‌گيري‌هاي مکرر، چهار کانون اصلي این بیماری را در مازندران شناسایی و عملیات کنترل را آغاز کردند. در پي شناسايي اين نواحي، تمام مر‌غ‌های مرغداری‌های مبتلا معدوم شدند.
با انتشار اين خبر که شیوع آنفولانزاي مرغي تهديدي براي کشور و بخصوص مازندراني‌ها محسوب مي‌شود، تعداد زيادي از مرغ‌ها و پرندگان مشکوک به اين بيماري در استان مازندران شناسايي و معدوم شدند. البته به گفته مسئولان شيوع اين بيماري تنها در بازار سنتي و محلي رخ داده واز مراکز توليد صنعتي مرغ و تخم‌مرغ تاکنون گزارشي مبني بر گسترش اين بيماري دريافت نشده است.بااينکه متوليان امر،از آلوده‌نبودن مرغداري‌هاي صنعتي خبر مي‌دهند اما چندی است صادرات مرغ به عراق ممنوع شده و جمهوري آذربايجان هم درحال حاضر از ورود مرغ و تخم‌مرغ استان مازندران جلوگيري مي‌کند.
این در حالی بود که به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور بیماری فوق حاد پرندگان مشکل مرغ های صنعتی در مازندران نبوده و خلج با بیان اینکه بیماری آنفولانزای مرغی تنها در طیور بومی شش روستای بابل و آمل مشاهده شده و موردی در واحدهای صنعتی گزارش نشده تاکید کرد این بیماری به شیوه بهداشتی با معدوم سازی مرغ های بومی آن مناطق کنترل شد .
وی تخلیه حدود 30 کیسه لاشه مرغ تلف شده در قسمتی از عرصه های جنگلی منطقه پایین دست روستای کینج کجور نوشهر را تخلف بهداشتی بهره بردار واحدی اجاره ای و علت تلف شدن مرغ ها را گرمازدگی اعلام و تصریح کرد: با بررسی کارشناسان دامپزشکی علت تلفات بررسی و خاطی در اقدام بر رعایت نکردن موارد بهداشتی و تخلیه مرغ در فضای باز به مراجع قضایی تحویل شد .
در روزهای اخیر مسئولان تلاش کرده اند براي به پايان رساندن شيوع بيماري آنفولانزاي مرغي، جلوگیری و مبارزه با کشتار غیرمجاز، زنده فروشی مرغ و انواع ماکیان نظیر اردک، غاز، بوقلمون، جوجه و دیگر پرندگان در
بازار های سنتی و هفتگی استان مازندران در جهت رفع اين معضل گام بردارند و هماهنگی دستگاه ها از اين پس بايد جزو اولویت‌های بسیار مهم دامپزشکی مازندران باشد.
 حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران که خود در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارد نیز ضمن تاييد مطالب فوق، با اشاره به لزوم همکاري هرچه سريع‌تر فرمانداري‌ها، شهرداري‌ها و نيروی انتظامي براي ريشه‌کني اين بيماري مي‌گويد: دامپزشکی باید در حال حاضر با شدت و وحدت بیشتری نسبت به جمع‌آوری این واحدهای غیر مجاز، همچنین شناسایی و برخورد با خودروهای عرضه مرغ زنده در سطح شهرها و روستاها اقدام کند، لذا واجب است روسای ادارات شهرستانی با برگزاری جلسات مختلف به جلوگیری از فعالیت مراکز غيرمجاز برنامه‌ريزي کرده و اقدامات مورد نياز را انجام دهند.
 رضوانی مي‌افزايد: به دنبال گسترش اين بيماري، کارشناسان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی مازندران برخورد مستمر با عرضه‌کنندگان غیربهداشتی زنده فروشی مرغ و کشتار غیرمجاز آن را در دستور کار قرار دادند. بنابراين اميد است به زودی با همکاری سایر ارگان‌های مرتبط، شاهد جمع شدن این معضل بهداشتی باشيم و سطح بهداشتی را ارتقا دهيم.وی با اشاره به رعایت بهداشت به عنوان اساسي‌ترين راه براي جلوگیری از بروز و شیوع انواع بیماریهای مشترک ادامه مي‌دهد: مردم بايد در هنگام خرید مرغ بسته بندی شده که توسط کشتارگاه های صنعتی طیور در استان تهیه شده به اطلاعات روی برچسب محصول توجه بیشتری داشته باشند.
آنفلوانزای پرندگان و تحریم صادرات مرغ و تخم مرغ مازندران
با وجود تاکید بر سلامت واحدهای صنعتی پرورشی مازندران اما در روزهای گذشته با انتشار خبر ابتلاي مرغ‌هاي بازار سنتي و محلي ، کشورهاي اطراف که مبدا صادرات اين محصول مازندران بودند، واردات مرغ‌مازندراني‌ها را تحريم کردند تا تکليف اين بيماري به طور کامل مشخص شود. البته بنا به گزارشات رسیده، تاکنون موردی از شیوع این بیماری در مرغداری های صنعتی مشاهده نشده است.بنابر توقف صادرات مرغ ايران به کشورهاي اطراف، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور با بیان اینکه شیوع آنفلوانزای مرغی از استان مازندران فراتر نرفته است و فعلا در سطح مرغ‌های بومی و محلی قرار دارد، مي‌گويد: سازمان دامپزشکی کشور با کمک مقامات محلی استان سعی دارد که از نقل و انتقال مرغ به استان‌های دیگر جلوگیری کند تا بتوانند کنترل‌های لازم را در این زمینه انجام دهند. سید فرزاد طلاکش در مورد وضعیت صادرات تخم مرغ به کشورهای دیگر مي‌افزايد: با ارائه گزارش سازمان دامپزشکی مبني بر وجود آنفلوانزای مرغی در ايران به سازمان جهانی بیماری‌های واگیر دام، عراق چند روزی است واردات تخم مرغ از ایران را به طور موقت متوقف کرده است.
 وی با اشاره به اين مسئله که صادرات به عراق تا چه زمانی متوقف خواهد بود، ادامه مي‌دهد: اگر بیماری در ایران گسترشی نداشته باشد، براساس گزارش‌هایی که در سازمان جهانی بیماری‌های واگیر دام منتشر خواهد شد، وضعیت صادرات مرغ و تخم‌مرغ به ديگر کشورها مشخص می‌شود.دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور با اشاره به فعاليت‌هاي سازمان‌دامپزشکي مي‌گويد: در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور تلاش می‌کند در تماس‌هایی که با دامپزشکی عراق دارد، این تضمین و اطمینان را برای آن‌ها ایجاد کند که تخم مرغ و مرغ صادراتی به این کشور از استان مازندران نيست. بنابراين براي دريافت اين محصول از طرف ايران براي عراق مشکلي پيش نخواهد آمد.
خبر شيوع بيماري پرندگان آنچنان در رسانه‌ها داغ شدکه کمتر کسي به اين موضوع که بيماري آنفولانزا تنها در واحدهاي سنتي و محلي گسترش يافته است، توجه مي‌کند. بنابراين با انتشار اين اخبار و بي‌توجهي به اين وجه مهم خبري آن، بيش از همه، واحدهاي صنعتي که هنوز هيچ گزارشي از ابتلايشان منتشر نشده است، سوختند. معاون فرماندار قائم‌شهر نيز در این خصوص مي‌گويد: با اينکه تیم پزشکی هیچ بیماری را در هیچ واحد صنعتی مرغ مازندران مشاهده نکرده اما به منظور پيشگيري بيشتر، به مدت یک هفته مازندران، برای صادرات مرغ به استان‌های دیگر تحریم شده است.
 ایمان پویامهر درباره شیوع آنفلوآنزای مرغی در مازندران مي‌افزايد: تاکنون براساس گزارش‌های ارسال شده، هیچ‌گونه آنفلوآنزای مرغی در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی مشاهده نشده است. با توجه به اينکه در هر واحد تولیدی صنعتی مرغ در قائم‌شهر پزشک وجود دارد و آزمایش‌های انجام شده هیچ بیماری را نشان نداده است اما چه لزومی دارد که تولید مرغ مازندران را توقیف ‌کنند؟وی با تاکید به اینکه 40 درصد مرغ و 76 درصد جوجه یک‌روزه کشور توسط مرغداران مازندران تامین می‌شود، ادامه مي‌دهد: متاسفانه با اينکه چند روزی است که مرغ‌های مازندران و به‌ویژه قائم‌شهر وزن‌گیری می‌شوند اما امکان حمل به تهران همچنان وجود ندارد. معاون فرماندار قائم‌شهر با بیان اینکه باید دستگاه‌های ذی‌ربط درباره صدور مرغ واحد‌های صنعتی مازندران به استان‌های دیگر، اقدامات لازم را انجام دهند، مي‌گويد: زمانی که تیم پزشکی هیچ بیماری را در واحدهاي صنعتی مرغ مازندران مشاهده نمی‌کند نباید به تولیدکنندگان ضرر مالی برسد.وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته آنفلوآنزای مرغی در واحدهای صنعتی مرغ مازندران وجود داشته اما صادرات به شهر‌های دیگر انجام می‌شد، مي‌افزايد: اکنون که بيماري در واحدهاي صنعتي وجود ندارد، به مدت یک هفته مازندران را برای صادرات مرغ به استان‌های دیگر تحریم کرده‌اند که باید در این زمینه متوليان اقدامات لازم را انجام دهند.زیان میلیاردی مرغداران بخاطر آنفلوانزای پرندگان
با وجود اینکه روزانه حدود 70 درصد مصرف مرغ شهروندان تهران را واحدهای تولیدکننده مرغ استان مازندران تامین می‌کنند بعد از انتشار اخبار شیوع بیماری و دامن زدن به نگرانی های شهروندان از ورود مرغ به تهران ممانعتهایی به عمل آمد که زیانی میلیاردی برای مردغداران داشته است.
در این راستا رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ استان مازندران نیز با بیان اینکه تلفات ناشی از شیوع بیماری آنفلوآنزا در واحدهای تولیدی استان گزارش نشده است گفت: به دلیل ممانعت ورود مرغ استان به بازار تهران، بیش از 35 میلیارد ریال در مدت 10 روز به مرغداران خسارت وارد شد.
 حسن حسن‌زاده تصریح کرد: با ممانعت خروج مرغ از مرغداری‌ها، خسارت‌هایی ناشی از گرمای بیش از حد، افزایش وزن مرغ و کاهش قیمت مرغ بر مرغداران تحمیل شده است.
 وی با اشاره به اینکه به طور یقین مرغداران در نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکل مواجه می‌شوند اظهار داشت: اتحادیه تولیدکنندگان مرغ مازندران پیگیر دریافت خسارت‌های ناشی از اقدام قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی است.
 دو کانون ویروس آنفلوآنزای مرغی در روستاهای شهرستان‌های آمل و بابل با  معدوم شدن ماکیان محلی پاکسازی شده است و با رعایت مقولات قرنطینه‌ای کشتار صنعتی و خروج مرغ به خارج از استان صورت می‌گیرد.
 وی با بیان اینکه هم‌اکنون مرغ‌های استان مازندران با نظارت دقیق سازمان دامپزشکی از مرغداری‌ها خارج و کشتار صنعتی می‌شود، ادامه داد: صاحبان واحدهای طیور صنعتی استان علاوه بر تشدید مراقبت‌های بهداشتی، آمادگی همکاری برای اجرای دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای واحدها را نیز دارند. حسن‌زاده گفت: مصرف گوشت طیور و تخم‌مرغ که در مراکز مجاز در سراسر کشور عرضه می‌شود، هیچ‌گونه مخاطره‌ای برای مصرف‌کنندگان ندارد و شهروندان بدون نگرانی و ترس به خرید مرغ و تخم مرغ اقدام کنند .
 آماده‌باش برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان
با گسترده اخبار مربوط به مرگ سه نفر بر اثر بیماری تب کنگو و همزمانی آن با مشاهده مواردی از آنفلوانزای پرندگان میان طیور در یکی از روستاهای استان مازندران، جوی از نگرانی و التهاب جامعه را فرا گرفت تا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه هیچ مورد انسانی از این بیماری در کشور گزارش نشده، اقدامات و توصیه‌های وزارت بهداشت در این زمینه را برای آرام کردن این فضا تشریح کند.
دکتر محمدمهدی گویا در گفت‌وگویی مفصل با رسانه ها، با تاکید بر اینکه هیچ مورد انسانی از آنفلوآنزای پرندگان در کشور مشاهده نشده، در مورد اقدامات وزارت بهداشت در زمینه کنترل این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به انسان گفت: بلافاصله پس از اعلام تلفات پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی ساری و بابل وارد عمل شدند و کل منطقه و کسانی که با این پرندگان در تماس بودند، تحت مراقبت قرار گرفته و داروی پیشگیری و آموزش‌های لازم به آنها داده شد.
به گفته دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، توصیه کرده ایم که به محض مشاهده پرنده هایی که تلف شده و یا بیمار هستند، از تماس با آنها خودداری کنند و مراتب را سریعاً به مسئولین دامپزشکی محل و نیز مسئولین بهداشتی گزارش دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌ها با بیان این که بیماری آنفولانزای H5N1 با انواع دیگر آنفولانزاهایی که انسان مبتلا می شود،
تفاوت هایی جدی دارد، گفت: اگر انسان به این بیماری مبتلا شود، بیماری شدید است و حتی تا ۶۰ درصد ممکن است فرد مبتلا فوت کند.
دکتر گویا با بیان این که داروی درمان این بیماری در کشور موجود است، تصریح کرد: به محض شک به ابتلا به بیماری، اقدامات لازم درمانی باید صورت می گیرد.
به گفته دکتر گویا مهم ترین موضوع در درمان این بیماری، تشخیص زود هنگام است.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه کسانی که در تماس با این پرندگان بودند، تا 14 روز تحت نظارت ما هستند، اظهار کرد: اگر علائمی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در این افراد مشاهده شود، حتما اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. در حال حاضر سیستم در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و ما با سازمان دامپزشکی همکاری می‌کنیم. به این صورت که اگر مواردی از تلفات پرندگان مشاهده کنیم، توسط سیستم‌ مراقبت‌های بهداشتی اولیه وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی اطلاع داده می‌شود و بالعکس.رییس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدامات لازم و اقدامات انجام شده به اطلاع مردم استان مازندران و به خصوص کسانی که در آن محل قرار گرفته‌اند، خواهد رسید،‌ افزود: از مردم می‌خواهیم که از تماس با پرنده‌ای که تلف شده، جدا خودداری کنند و به خصوص به کودکان آموزش دهند که چنین کاری انجام ندهند. همچنین اگر موردی از تلف پرندگان مشاهده کردند حتما به مسوولان بهداشتی محل یا مسوولان دامپزشکی اطلاع‌دهند.همچنین کسانی که با پرندگان در تماس هستند یا به بازارهای فروش پرندگان مراجعه می‌کنند، باید نکات بهداشتی که مهم‌ترین آن شست‌وشوی دست‌هاست را رعایت کنند.
رییس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به تاکید مسئولان سازمان دامپزشکی مبنی بر خودداری جدی مردم از خرید طیور زنده از بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده، گفت: توصیه می‌کنیم که مردم توصیه‌های سازمان دامپزشکی در این رابطه جدی بگیرند.
توصیه هایی که این روزها سبب بروز
نگرانی های بسیاری در بین مردم شده است و در شبکه های اجتماعی به شایعاتی در خصوص پنهانکاری در رابطه با شیوع بیماری آنفلوانزا و احتمال آلوده بودن مرغ ها و تخم مرغ ها دامن زده است تا جایی که بسیاری از افراد خوردن مرغ و تخم مرغ را ممنوع کرده اند. ممنوعیتی که مشخص نیست تا چه وقت ادامه پیدا کند.
حقایقی در مورد آنفلوآنزای مرغی
آنفلوآنزای مرغی چیست؟
آنفلوآنزای مرغی ویروسی است كه بین پرندگان وحشی به شدت مسری و اغلب در میان پرندگان اهلی و طیور، كشنده است.
نشانه های آنفلوآنزای مرغی بین انسان ها چیست؟
علائم انسانی شبیه به علائم شبه آنفلوانزا با نشانه هایی چون تب، سرفه، گلودرد و درد عضلانی و علائم دیگر شامل عفونت چشمی، ذات الریه و بیماری شدید تنفسی است.
چگونه انسان به آنفلوآنزای مرغی مبتلا می شود؟
ویروس از طریق تماس با پرندگان عفونی یا سطح آلوده منتقل می شود از این رو خطر عفونت در انسان ها كم و انتقال انسان به انسان نادر است.
تهدید جهانی این ویروس چیست؟
دانشمندان نگرانند كه ویروسHSN1 جهش یافته و قابلیت انتقال از فرد به فرد را پیدا كند و یك شیوع جهانی را ایجاد كند.
پزشكان چگونه بیماری را تشخیص می دهند؟
به وسیله آزمایش خون.
آیا واكسنی برای آنفلوآنزای مرغی وجود دارد؟
در حال حاضر هیچ واكسن تجاری كه به شكل رایج استفاده شود وجود ندارد؛ اما تحقیقات بالینی برای كشف واكسن ویروس HSN1 ادامه دارد.
چگونه آنفلوآنزای مرغی درمان می شود؟
تحقیقات نشان می دهد چنانچه درمان دارویی سریع شروع شود، داروهای آنفلوآنزای انسانی می تواند در درمان HSN1 مؤثر باشد.
در صورت بروز همه گیری آنفلوآنزا چه باید كرد؟
1 - احتیاط به خرج دهید و از ملاقات افراد مبتلا به آنفلوآنزا خودداری كنید.
2 - به بهداشت توجه خاص داشته باشید و مرتباً سطوح مختلف را با مواد ضدعفونی كننده قوی تمیز كنید.
3 - دست هایتان را مرتباً بشویید و به بینی تان دست نزنید.
4 - از لمس كردن افراد دیگر در مكان های عمومی اجتناب كنید. حتی المقدور به جای پرازدحام مثلاً آسانسورهای شلوغ وارد نشوید.
5 - از تماس های پوستی بخصوص بوسیدن خودداری كنید.
6 - مراقب دست هایتان باشید و در مكان های عمومی مثل مغازه ها به سطوح مختلف دست نزنید.
7 - اگر مرغ یا هر پرنده دیگری از گروه ماكیان یا طیور دارید كه به طور ناگهانی مرده است، به لاشه او دست نزنید و مسؤلان بهداشتی را خبر كنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار