کد خبر: ۱۷۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸

مردودی دولت در آزمون برق

کورش شرفشاهی
روزنامه‌نگار

این روزها قطعی مکرر برق و خاموشی های طولانی و گسترده کارد را به استخوان مردم رسانده و کسب و کارها و زندگی عادی مردم مختل شده است. در حالی که این اتفاق سبب انتقادها و ابزار نارضایتی بسیاری از مردم شده است روز گذشته مدیرکل مدیریت مصرف توانیر از کاهش سطح خاموشی‌ها خبر داد و گفت که اگر زمان قطعی بیش از 2 تا 2.5 ساعت باشد مشترکین می‌توانند با تلفن 121 تماس گرفته تا بررسی‌های لازم برای حل مشکل صورت گیرد. اگرچه این خبر تا حد زیادی امیدوار کننده بود، اما هنوز برای بسیاری این سوال باقی است که ریشه این خاموشی های وقت و بی وقت چیست و حالا چه اتفاقی افتاده که سبب شده ساعت و دفعات قطعی برق کاهش یابد؟ آیا سدها یک باره پر شده و از این پس میزان برق آبی افزایش خواهد یافت؟ آیا نیروگاههای حرارتی جدیدی ساخته و وارد مدار شده است؟
شاید هم نیروگاه هسته ای بوشهر که چندین برابر یک نیروگاه هسته ای خرج روی دست اقتصاد کشور گذشته، نه تنها یک باره وارد مدار شده بلکه به جای هزار مگاوات، قرار است 10 هزار مگاوات برق تولید کند!؟ شاید هم درست مثل داستان گران شدن قیمت بنزین روحانی صبح جمعه از قطعی های برق مطلع شده و با همان لبخند همیشگی به معاون اولش ماموریت ساماندهی آشفته بازار برق را بدهد؟ جالب این جاست که بنا به ادعای رئیس جمهور در این تابستان داغ و بی آب و برق باز هم اوضاع ایران بهتر از کشورهای دیگر است و آنچنان که ادعا شده برخلاف ما که فقط چند ساعت در روز برق نداریم در اروپا مردم 24 ساعته برق ندارند!
به نظر می رسد هیچکدام از این موارد فوق مطرح نیست و مدیریت درست منابع همچنان حلقه مفقوده این رویداد است. ادعایی که بارها مطرح شده و همچنان مطرح می شود. در این مدت اظهارات عجیبی علاوه بر انتقادها از سومدیریت دولت در فضای مجازی گسترده شده است. برخی اعتقاد دارند دولت روحانی در روزهای پایانی با کارشکنی در تولید برق، سعی دارد فضا را به سوی اعتراض هایی ببرد که به بروز مشکلات امنیتی در سطح جامعه منجر شود.هر چند بسیاری این اظهارنظرها را ناشی از توهم توطئه برخی منتقدان می دانند اما به هر صورت قطعی های مکرر برق این سوال را ایجاد می کند که به چه دلیل در فصل تابستان باید نیروگاه بوشهر از مدار خارج شود ، آن هم در شرایطی که از خشکسالی و گرما آگاهی داشتیم و افزایش مصرف برق پیش بینی می شد. نکته دیگر اینکه کاهش برق را بر دوش استخراج کنندگان رمزارزها گذاشته و اعلام می کنند رمزارزهای مجاز و غیر مجاز ۲۰۰۰ مگاوات برق را به خود اختصاص داده اند، در حالی که بنابر اعلام فعالان انجمن بلاکچین، رمزارزها تنها یک درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده اند. با این وصف تولید برق برای رمز ارز به اندازه ای توجیه اقتصادی دارد که بخواهیم برای آن سرمایه گذاری کنیم زیرا رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک‌چین ایران با بیان اینکه قیمت برق در صنعت استخراج رمزارز به ازای هر کیلووات ۸ سنت یعنی معادل ۱۸۰۰ تومان است گفته که بالاترین عدد فروش برق در کشور ما، حدود ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلووات است و این یعنی بالاترین نرخ فروش برق معادل یک‌پنجم قیمت در صنعت رمزارز است. کشور ما به هیچ عنوان نمی‌تواند برق را با قیمت ۸ سنت به هیچ کشوری صادر کند و این عدد در کشور ما اصلا سابقه نداشته است. بی شک با درآمد حاصل از فروش برق به استخراج کنندگان رمز ارز در میان مدت می توان صنعت برق را زیر رو کرد. به هر صورت وقتی اعداد و ارقام را کنار هم می گذاریم، به نظر می رسد هیچ توجیهی برای این حد از خاموشی های پی در پی و طولانی وجود ندارد و باید به دنبال دلایل دیگری در پشت پرده بحران برق بگردیم. بحرانی که نمره دولت روحانی را پایین می آورد و باعث می شود در بحث برق هم نمره مردودی بگیرد، آن هم در شرایطی که دولت روزهای پایانی را طی می کند و باید بیلان عملکرد خود را مثبت نشان دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار