کد خبر: ۱۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
مشاغلي كه به باد بندند
روند صعودی نرخ بیکاری در پي عدم‌ايجاد اشتغال پايدار در كشور موجب افزایش تقاضای بیکاران در مشاغل کاذب شده است. تنها با یک گشت کوتاه در شهر، چهره دستفروشان و به قولی بیکارانی دیده می‌شود که در نبود شغل مناسب مشغول فروش چند تکه جنس هستند تا از این طریق امرار معاش کنند.
به گزارش روزنامه تجارت، توزیع تراکت (برگه‌های تبلیغاتی شرکتها)، فروش لباس، کفش، پیراهن، شلوار، جوراب، گل، فال حافظ، فروشندگی در مترو جز مشاغل غیر رسمی و زیر زمینی هستند که افراد برای فرار از مشکلات و پیامدهای بیکاری به سمت این مشاغل می روند.
در‌اين ميان رکود در بازارهای کار رسمی و ناتوانی کارجویان در ورود به مشاغل شناخته شده باعث وفور مشاغل کاذب و زیرزمینی در اقتصاد ایران شده است تا جایی که وزیر کار، تعداد شاغلان این بخش را ۷ میلیون نفر می‌داند.براساس آمارهای رسمی، هم اکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به صورت رسمی در گروه متقاضیان شغل قرار دارند که دستکم نیمی از آنها را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند. ویژگی این گروه از بیکاران این است که آنها تاکنون حتی موفق به تجربه یک ساعت کار در فضای واقعی نیز نشده اند که اصطلاحا به آنها بیکاران مطلق می گویند.افزايش بيكاران مطلق موجب شده است كه هم اکنون میلیون‌ها نفر در بخش غیررسمی اقتصاد حضور دارند، از این طریق کسب درآمد می‌کنند و روزگار می‌گذرانند. برخی سرمایه‌ای دارند و آن را وارد کار کرده‌اند و برخی نیز بدون سرمایه به واسطه‌گری و فروش اجناس خُرد مشغولند.امروزه فعالیت‌های کاذب و غیررسمی شغلی در همه جای شهر به راحتی قابل مشاهده است. در کنار خیابان‌ها، در مراکز خرید و پاساژها، در متروها و خطوط حمل و نقل عمومی و در میادین شهر عده‌ای در حال کسب روزی هستند.‌‌اين در حاليست كه تداوم ركود در بازار كار‌ايران منجر به سير صعودي آمار مشاغل كاذب در كشور شده است.
با این حال، وجود میلیون‌ها شغل کاذب و شاغل غیررسمی؛ واقعیتی است که در اقتصاد ایران وجود دارد. کارشناسان عقیده دارند برخی مشاغل کاذب و لوکس اتفاقا تا ۱۰ برابر یک شغل رسمی نیز درآمد دارد.
سود مشاغل كاذب 10 برابر مشاغل رسمي‌است
حميد حاج اسماعيلي كارشناس بازار كار در گفت و گو با تجارت، با اشاره به سود بالاي مشاغل كاذب در كشور عنوان كرد: در حال حاضر برخي از مشاغل كاذب به دليل عدم پرداخت ماليات و عدم ارتباط با ارگان‌هاي دولتي 10 برابر مشاغل رسمي‌در كشور سود دارد.
اين كارشناس بازار كار، با بيان‌اين كه اشتغال بازار كار‌ايران غير مولد است افزود: هم اكنون افزايش مشاغل خانگي در پي اقتصاد غير مولد در اقتصاد‌ايران موجب سير سعودي مشاغل كاذب در كشور شده است.
اين كارشناس بازار كار، با اشاره به سياست‌هاي اشتغال زايي دولت يازدهم در كشور عنوان كرد: عدم‌ايجاد اشتغال در بخش كشاورزي و صنعت از سوي‌اين دولت موجب شده است كه هم اكنون شاهد افزايش آمار اشتغال در بخش‌هاي غير رسمي‌باشيم.حاج اسماعيلي، افزايش ميزان سود آوري و عدم ارتباط با سازمان‌ها و ارگان‌هاي ذي صلاح را در بخش مشاغل كاذب موجب گرايش نيروي كار جوان به سمت مشاغل غير رسمي‌در كشور عنوان كرد و افزود: هم اكنون 45 درصد از اشتغال كشور در بخش خدمات‌ايجاد شده است. از‌اين رو هر چه آمار اشتغال در بخش خدمات بالا باشد شاهد افزايش مشاغل كاذب در كشور خواهيم بود.اين كارشناس بازار كار؛ در ادامه با تاكيد بر لزوم توسعه اشتغال در بخش‌هاي صنعت و كشاورزي ياد آور شد: هر چه كه ميزان اشتغال در بخش كشاورزي و صنعت توسعه يابد شاهد كاهش ميزان اشتغال در بخش مشاغل غير رسمي‌خواهيم بود.
حاج اسماعيلي، در ادامه با بيان‌اين كه در مشاغل كاذب بحث پرداخت ماليات و عدم رعايت استانداردها مطرح نيست عنوان كرد:‌اين موضوع افراد را علاقمند مي‌كند تا در بخش مشاغل غير رسمي‌فعاليت كنند.
کارشناس بازار کار با بیان اینکه دلالی، واسطه گری و مشاغل کاذب در بازار کار ایران برجسته است گفت: افراد زمانی که از فعالیت در شغل‌های رسمی حذف می شوند. به صورت ناخودآگاه به سمت مشاغلی می‌روند که درآمدی کسب کنند و اکثر این مشاغل کاذب است.
این کارشناس بازار کار با بیان اینکه  مردم با توجه به گران بودن هزینه زندگی در تهران به نسبت سایر شهرها از طریق مختلف امرار معاش می کنند گفت: سرشماری نفوس مسکن درباره نرخ بیکاری بر اساس کسب درآمد است. این امکان وجود دارد که هنگام سرشماری، فردی که اطلاعات خانواده را بیان می‌کند، با این دیدگاه که فلان فرد خانواده درآمدی دارد او را از لیست بیکاران خارج می کند.
حاجی اسماعیلی با تأکید بر اینکه مشاغل کاذب در ایران شناسنامه ندارند می‌گوید: شاید یک شغل در کشور ما کاذب و در کشور توسعه یافته کاذب محسوب نشود. علت این مسئله اینجاست که مشاغل کاذب در کشور ما شناسنامه ندارند. متأسفانه منابع ملی در مشاغل کاذب گردش دارد، که تورم و رشد نقدینگی،‌افزایش قیمت‌ها وعدم کنترل بازار را به همراه دارد که در نهایت موجب لطمه زدن به منابع کشور می‌شود.حاج اسماعیلی اظهار کرد: ایجاد شغل در بخش خدمات، کشاورزی و صنعتی متفاوت است و هزینه ایجاد شغل به همین نسبت افزایش می‌یابد. رقم‌هایی که از سوی مسئولان برای ایجاد شغل بیان می شود گمانه زنی است و هیچ کدام کارشناسی و فنی نیست.
به گفته‌اين كارشناس بازار، با بيان‌اين كه هم اكنون 20 درصد از مشاغل در كلان شهرهاي كشور مربوط به مشاغل كاذب است عنوان كرد: براساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته 15 درصد مشاغل در كل كشور مربوط به مشاغل كاذب است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار