کد خبر: ۲۰۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
«تجارت آنلاین» مزایای اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها را بررسی کرد
حذف یارانه آرد، قیمت برخی انواع نان را گران کرده است اما مقامات دولتی می‌گویند نان سنتی گران نمی‌شود. وزیر اقتصاد در توییتی با اشاره به آخرین تصمیمات در خصوص یارانه نان اعلام کرد، به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.

گام مهم برای حذف قاچاق

گروه اقتصاد کلان: در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر افزایش نجومی قیمت نان از سوی افراد و در فضای مجازی منتشر شد. به گزارش «تجارت آنلاین»، حذف یارانه آرد، قیمت برخی انواع نان را گران کرده است اما مقامات دولتی می‌گویند نان سنتی گران نمی‌شود. وزیر اقتصاد در توییتی با اشاره به آخرین تصمیمات در خصوص یارانه نان اعلام کرد، به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه، دولت اجرای طرح در خصوص نان سنتی را به خود ما سپرده است: تاکید کرد، قیمت نان افزایش نمی‌یابد. وی همچنین نوشت، تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود، به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود. با حذف یارانه آرد، قیمت نان‌های فانتزی افزایش یافته است اما مقامات دولتی تاکید می‌کنند که نان سنتی قرار نیست گران شود. حتی شماره‌ای نیز برای گزارش مردمی گرانی نان اعلام کرده‌اند. حالا هم وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت یارانه‌ای برای جبران افزایش قیمت آرد خبر داده است. سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرایط امنیت غذایی جدید در دنیا ایجاب می‌کند که دولت ایران نیز برای پایداری امنیت غذایی خود، از قاچاق آرد جلوگیری کرده و نرخ آرد را برای مصارف صنعتی آزاد و قابل رقابت اعلام کند. او افزود: بنابراین در گام اول، از این پس برای حفظ قیمت نان، آرد صنف و صنعت با نرخ ۱۲ هزار تومان محاسبه می‌شود.

روایت معاون وزیر از یارانه آرد
اما معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که ماجرای نان با سایر کالاها فرق دارد،‌گفت: آرد برای تهیه نان سنتی در نانوائیها همچنان یارانه می‌گیرد. هادی سبحانیان معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: قصه نان با سایر کالا‌ها متفاوت است. آرد برای تهیه نان سنتی همچنان با یارانه عرضه می‌شود. وی گفت: سیاست دولت این است که قیمت نان سنتی نه تنها افزایش قیمتی نداشته باشد، بلکه با همان کیفیت، 10 درصد ارزان‌تر به دست مردم برسد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قرار نیست نان سهمیه‌ای شود، صرفا آردی که تبدیل به نان می‌شود یارانه دریافت خواهد کرد و جلوی قاچاق آرد گرفته خواهد شد. سبحانیان گفت :سیاست قطعی دولت این است که نه تنها هیچ گونه افزایشی در قیمت نان سنتی برای مصارف عمومی هموطنان در سراسر کشور اتفاق نیفتد بلکه مردم بتوانند در سال 1401 همان نان را با همان کیفیت، حتی 10 درصد ارزانتر دریافت کنند. معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به اجرای آزمایش این طرح در استان زنجان گفت: برای حسن اجرای این طرح، اصناف مرتبط در استان‌ها، استانداری‌ها و وزارتخانه‌های جهاد و صمت ناظران خود را به کار خواهند گرفت تا طرح با حداکثر موفقیت به ثمر برسد.

چگونگی سامان‌دهی یارانه آرد
رئیس سازمان امور مالیاتی هم نو.شت: ساماندهی یارانه آرد و نان با جبران دهک‌های درآمدی هدف متناسب با سهم هزینه آرد صنعتی در بودجه خانوار و پرداخت یارانه آرد مصرفی نان سنتی در حلقه آخر زنجیره ارزش آرد، تکمیل خواهد شد. داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در صفحه توئیتر خود نوشت: « شجاعت ودرایت تیم اقتصادی دولت در ساماندهی یارانه آرد در محیط مین گذاری شده توسط دولت قبل قابل تقدیر است. قطعا این اقدام سنجیده با جبران دهک های درآمدی هدف متناسب با سهم هزینه آرد صنعتی در بودجه خانوار و پرداخت یارانه آرد مصرفی نان سنتی در حلقه آخر زنجیره ارزش آرد، تکمیل خواهد شد.»

پیشنهاد کارشناسان
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دولت توصیه کرد پیش از حذف یارانه آرد یارانه جبرانی را به صورت کالا به مردم بدهد. احمد توکلی گفت: دولت باید پیش از حذف یارانه از مواد اولیه‌ای چون آرد صنعتی که در تولید ماکارونی و انواع شیرینی و بیسکوییت استفاده می شود، یارانه آن را به مردم پرداخت می کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: لازم است برای مهار تورم دولت مخارج و توزیع ارز را محدود و کنترل کند. لازم است سیاست دولت در قبال ارز مشخص باشد نه آنکه ارز به عنوان دارایی دولت محسوب شود. توکلی یادآور شد: ارز موجود ناکافی است و اگر کنترل نشود پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود‌. لازم است نرخ ارز تثبیت و مصرف آن سهمیه‌بندی شود.توکلی بازار ارز را متلاطم خواند و افزود: جنگ اوکراین در بازار جهانی اثر گذاشته و ما باید در این شرایط به اقتصاد مقاومتی تکیه کنیم که رهبری سال‌های قبل به ایستادگی و تاب‌آوری در برابر شوک‌های خارجی تاکید داشتند.
وی ادامه داد: دولت باید فکری کند که شوک‌های خارجی بازار داخل را بر هم نزند. ارز وقتی دچار شوک شود تمام قواعد داخلی را بر هم می‌زند. افزایش ارز بحران‌زا است. باید نرخ ارز ثابت نگه داشته شود. رئیس اسبق مرکز پژوهش‌های مجلس دخالت دولت در بازار را خودکشی خواند و یادآور شد: دولت‌های پیشین هم نتوانستند تورم را کنترل کنند و از ذخایر بانک مرکزی و با صرف ارز مداخله‌ای هم هیچ توفیقی نداشتند. توکلی درباره اینکه آیا دولت با حذف یارانه آرد صنعتی به سمت تثبیت ارز می‌رود یا آن را شناور می‌گذارد؟ گفت: اگر ارز شناور شود، باید توجه کنیم ارز محاسباتی بودجه ۲۳ هزار میلیارد تومان است در این صورت قیمت ارز بالاتر می‌رود و واردات کم می‌شود زیرا ۸۶ درصد مواد اولیه وارداتی است. همچنین قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ اجازه حذف یارانه آرد و گندم صنف و صنعت، نهاده های دامی و روغن به دولت داده شده، گفت: یارانه این تغییر قیمت از اردیبهشت باید پرداخت شود او با بیان اینکه بر اساس آنچه دولت به مجلس اعلام کرده یارانه این آزاد سازی از این ماه یعنی اردیبهشت پرداخت خواهد شد، گفت: هنوز نحوه توزیع و مقدار یارانه ای که دولت برای گندم و آرد پرداخت خواهد کرد نهایی نشده است.
اما از آنجایی که یارانه نقدی می تواند اثرات تورمی به همراه داشته باشد ممکن است یارانه به شکل سبد کالایی در اختیار مردم باشد. قادری همچنین با بیان اینکه چگونگی توزیع یارانه نان در حال بررسی است، ادامه داد: بعد از افزایش قیمت گندم و غلات در بازارهای جهانی حجم زیادی گندم و آرد از مرزهای کشور در حال قاچاق شدن است.
خواسته مجلس این است که برای جلوگیری از قاچاق یارانه نان به حلقه آخر مصرف کننده پرداخت شود. طرح پیشنهادی هم اکنون در دو استان کشور به شکل آزمایشی در حال اجراست. چنانچه اجرای این طرح نتایج مثبتی داشته باشد در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار