کد خبر: ۲۱۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: شیوه جدید تعیین قیمت کالا‌ها دارای ابهاماتی است که باید سازمان حمایت برطرف کند.

سازمان حمایت ابهامات شیوه جدید قیمت گذاری را برطرف کندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با برنامه «رادیو گفتگو»  با اشاره به تغییر در روند تعیین قیمت کالاها گفت: قبلا این‌طور بود که حدود ۵ قلم از کالا‌های لوازم خانگی در فهرست ستاد تنظیم بازار بود که اصطلاحا نظارت پیشینی به آنها اعمال می‌شد یعنی هرگونه درخواستی از طریق دفاتر تخصصی و سازمان حمایت و تصویب ستاد تنظیم بازار برای تعدیل قیمت آن ۵ قلم کالا ضروری بود. بقیه اقلام نظارت پسینی بودند یعنی خود تولیدکنندگان بر اساس مستنداتی که داشتند قیمت‌هایشان را برآورد و در سامانه جامع تجارت و سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت بارگذاری می‌کردند.

هاشمی بیان کرد: با ابلاغیه‌ای که دیروز سرپرست سازمان حمایت اعلام کرد که هرگونه تعدیل قیمتی در اقلام صنعتی تأیید ریاست جمهور را می‌خواهد به اعتقاد من این ابهام وجود دارد و باید روشن شود که آیا کل اقلام این مسیر؛  دفاتر تخصصی وزارت صمت، سازمان حمایت، هیئت اقتصادی دولت یا ستاد تنظیم بازار و مرحله نهایی تصویب رئیس جمهور را باید طی کنند؟ و آیا این ابلاغیه فقط شامل حال آن اقلامی که نظارت پیشینی داشتند، می‌شود؟

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: ابهامات موجود را باید سازمان حمایت برطرف کند، علاوه بر اینکه ادامه قیمت‌گذاری دستوری و نظارت استصوابی بر قیمت‌ها فارغ از مسائل اقتصادی به ضرر تولید خواهد بود.

وی با بیان اینکه ادامه این وضع روی کیفیت کالا تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: سرکوب قیمتی و افزایش نهاده‌های تولید، منجر به کاهش کیفیت خواهد شد و این موضوع مغایر آن چیزی است که در بخش صادرات و درآمد‌های غیرنفتی داریم.

هاشمی با بیان اینکه قیمت‌ها باید کنترل شود، گفت: باید نظارت روی قیمت‌های مواد اولیه، هزینه‌های حمل و نقل و سایر هزینه‌ها متمرکز شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار