حمیدرضا علوی
فعال بخش خصوصی
این امید وجود دارد که با رایزنیهای صورت گرفته بین ایران و عراق بتوانیم در ایام اربعین بازار نوشیدنیهای این کشور را تصاحب کنیم. شرکتهای تولیدکننده برای افزایش مصرف در فصل تابستان طرحهای تشویقی و طرحهای فروش خاصی در نظر گرفتند و به حداقل سود رضایت دادهاند از اینرو میزان خرید انواع ماءالشعیر افزایش پیدا کرده است. ماه رمضان موقعیت خاصی برای بازاریابی این کالا ایجاد میکند و میزان مصرف نوشیدنیها و مشقات آن در این ماه افزایشی میشود. بعد از شیوع بیماری کرونا و بیثباتی نرخ ارز متاسفانه در صادرات این محصولات نتوانستیم اقدامات ویژهای انجام بدهیم؛ در بهترین حالت شاید بتوان گفت 10 درصد از حجم تولید صادر میشود این در حالیست که 400 میلیون تن از تولید مصرف داخلی میشود. این امید وجود دارد که با رایزنیهای صورت گرفته بین ایران و عراق بتوانیم در ایام اربعین بازار نوشیدنیهای این کشور را تصاحب کنیم. شواهد بازار بر این موضوع صحه میگذارد؛ چراکه قیمت یک بطری 1.5 لیتری نوشابه حداکثر 16 تا 18 هزار تومان است در حالی که نرخ یک بطری شیر یک لیتری 28 تا 30 هزار تومان است پس همین قیمت تاثیر خود را در میزان خریدها میگذارد. کلیه شرکتهای تولیدی باتوجه به گرفتاریهایی که در بحث تامین مواد اولیه از سرگذراندند باز هم در تولید انواع محصولات و نوشیدنیها کوتاهی نکردند و تلاش کردند انواع محصولات را در بستهبندیهای متفاوت به بازار عرضه کنند. بخش قابل توجهی از مواد اولیه تولید ماالشعیر مانند دانههای مالت، جو، رازک، اسانسها و قوطی آلومینیوم وارداتی است.