کد خبر: ۲۱۶۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب راه اندازی شدمجری: نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب در آستانه سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. این شبکه به نشانی کتاب نقطه تی وی در بستر تلوبیون قابل مشاهد است. شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب در هفته کتاب قرار است چه بکند؟
آقای علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی امین دوره هفته کتاب در گفتگوی زنده شبکه خبر: آنچه که در فضای کتاب در کشور دارد اتفاق می افتد احتیاج به یک رسانه تصویری داشت برای همین در هفته کتاب که فراز مهمی از تقویم تاریخی اهالی صنعت نشر در سال است، تصمیم گرفته شد که این رسانه با هماهنگی که با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد در بستر تلوبیون راه اندازی شود.
صنعت نشر به عنوان بزرگترین صنعت فرهنگی کشور که امسال حجم اقتصادی آن پیش بینی می شود به حدود هشت میلیارد تومان برسد احتیاج داشت که با رویکردهای جدیدی که مخاطب نسبت به آنها دارد بتواند ظرفیت های خودش را معرفی کند. مجموعه قابلیت هایی که در آنجا ایجاد شده را برای همگان با صورت تصویری به نمایش بگذارد.
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: اتفاقی که در این شبکه می افتد هم معرفی ارکان مختلف صنعت نشر هم معرفی محتوای کتاب هم در آینده نزدیک به صورت تعاملی با مردم که تولیدکننده اصلی محتوا در بسترهای جدید هستند کارش را پیش خواهد برد و مجموعه ذائقه سازی، جریان سازی و هدایت عملیاتی صنعت نشر را به عهده خواهد گرفت.

مجری: یعنی اگر هفته کتاب تمام بشود طبعا برنامه های این شبکه تمام نمی شود کماکان در طول سال همین طور برنامه و تولید خواهید داشت؟
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: همین طور است ما از نمایشگاه کتاب امسال که با مجموعه صدا و سیما یک تجربه خوبی را داشتیم شبکه کتاب را از آن موقع گفتگوهایش را انجام دادیم و در هفته کتاب برنامه های مختلفی را که در سراسر کشور برگزار می شود پوشش خواهد داد. برنامه های تولیدی هم خواهد داشت و پس از هفته کتاب هم به عنوان رسانه تصویری حوزه کتاب ادامه کار خواهد داد.
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: مجموعه های مختلفی در حوزه کتاب که تعداد فعالانش هم قابل توجه است در این صنعت در حال تولیدات رسانه ای هستند. نیاز به بستر اختصاصی داشتیم برای اینکه این مجموعه ها بتواند تولیدات خودشان را به نمایش بگذارند بنابراین در هفته کتاب پانزده سال پیش خبرگزاری تخصصی کتاب را در کشور راه اندازی کردیم. ایبنا متولد هفته کتاب است الان هم احتیاج بود که با این خبری که شما منتشر کردید مجموع مراجعه مردم به سکوهای اینترنتی پخش تصویری قابل توجه و مورد استفاده مردم است لازم بود حوزه کتاب در این بخش سهمی داشته باشد و بیاید نقش آفرینی کند.

مجری: شما به جز ویدئوهای کوتاه مثلا خبری یا نشست هایی که چندی پیش از این شبکه پخش کردید تولیدات دیگری هم دارید مثلا برنامه های بلندمدتی در مورد کتاب که پخش شود؟
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: مجموعه شبکه در روز چندین برنامه تولیدی خواهد داشت. رخدادهای کتاب را در کشور به صورت زنده ضبط می کند و پوشش می دهد در همین هفته کتاب یا ایام دیگر نشست های کتاب به وفور در کشور برگزار می شود لذا این شبکه می تواند بازتاب دهنده آنها باشد و برای مجموعه نشست ها مخاطبی غیرحضوری فراهم کند، مخاطبی در آینده فراهم کند که بتواند معرفی بهتری از این صنعت و ظرفیت های محتوایی آن اتفاق بیفتد.

مجری: احتمالا تا چند ماه دیگر که مجددا نمایشگاه بین المللی کتاب را خواهیم داشت برنامه هایش پخش خواهد شد؟

آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: از این پس هیچ رخداد کتابی نخواهد بود که شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب در آنجا غایب باشد این رسانه ای برای اهالی صنعت نشر و کتاب کشور خواهد بود.
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: در نمایشگاه ده روزه کتاب توجه مردم معطوف است به کتاب چون رسانه به طور گسترده به آن می پردازد در محیط تلوبیون نیز توجه دائمی عموم مردم به کتاب را خواهیم داشت.
حجم تولیدات حوزه کتاب و تنوع موضوعی و پرداختن به نویسنده ها و موضوعات مختلف به صورتی است که بشود یک یا چند شبکه در حوزه کتاب افتتاح و برنامه های مفصلی را تولید کرد. اتفاقا در مساله فروش هم این رویکرد می تواند موثر باشد. ما در کتاب هایی که جزو پرفروش ترین های ناشرین قرار می گیرد می بینیم که در رسانه ملی و در جاهای مختلف دیگر برنامه های تصویری برای آن تولید می کنند.

مجری: آیا تبلیغ هم تولید و پخش کردید؟
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: تبلیغات تصویری تولید و پخش شده است. اینجا می تواند یک آزمایشگاه و محل استعدادیابی و استعدادپروری در حوزه کتاب و نشر هم باشد که بخش های مختلف که می خواهند کار بکنند و تولیداتی داشته باشند بیایند اونجا آزمون بگذارند استعداد خودشان را تولیدات خودشان را پخش بکنند اقبال عمومی را ببینند.
مجری: چون این شبکه زیر بستر تلوبیون است به هر حال زیر نظر خانه کتاب و ادبیات کار می کند اگر ناشری بخواهد از این سامانه یا از این بستر استفاده کند چگونه است؟
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: مجموعه استفاده های از این حوزه طبعا فرهنگی است فرصت برابر را برای مجموعه ناشران فراهم می کند و همین طور اگر قرار باشد که فضای تبلیغاتی و تجاری صورت بگیرد مثل سایر موضوعاتی که در تلویزیون اتفاق می افتد تحت همان قوانین خواهد بود.

مجری: خیلی از هفته کتاب و بحث سامانه ها بدور نیستیم یک سامانه دائمی خرید از کتاب فروشی ها هم قرار است راه بیفتد آن به چه ترتیبی است؟
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: ما در بسیاری از شهرهای کشور کتاب فروشی فیزیکی نداریم و مردم برای اینکه به کتاب دسترسی پیدا کنند مجبورند زحمت سفر را متحمل شوند و بروند کتابی که می خواهند پیدا بکنند خیلی وقت ها هم به دلیل این زحمات ممکن است منصرف شوند از خرید کتاب و در دسترس شان نباشد. با استفاده از تجربه های قبلی یک سامانه ای برای خرید کتاب از کتاب فروشی ها که همواره هم مورد درخواست کتاب فروشی های کشور بوده که بتوانند به عنوان حلقه آخر صنعت کارها را و کتاب را به مردم ارایه کند افتتاح می شود. در این هفته به صورت دائمی است مردم بدون اینکه نیاز داشته باشند رنج سفر را متحمل بشوند یا مسایلی از این دست داشته باشند راحت از منزلشان کتاب را انتخاب و خریداری می کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم یارانه ای را برای خرید در نظر گرفته که به ازای هر کدملی افراد بالای هجده که شماره تلفن همراه دارند صد هزار تومان یارانه خرید کتاب و یارانه هم برای ارسال می پردازد تا کتاب به راحتی به دست خریدار برسد.
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: ویترین کتاب فروشی ها و قفسه کتاب فروشی ها در معرض دید همه مردم ایران است منحصر به داخل کتاب فروشی شان یا بحث های این چنینی نیست و ما می گوییم ویترین به اندازه مرزهای ایران گسترش پیدا کرده و همه مردم می توانند استفاده کنند. به نظر می رسد این موضوع اگر بتواند موفق عمل کند مجموعه بخش های دیگر مثل مجموعه های صنعتی و مجموعه هایی که کارکنان انبوهی دارند بتوانند بخش فرهنگی شان را از این طریق تامین کنند. مجموعه یارانه در نظرگرفته شده برای این سامانه ده میلیارد تومان است در مرحله نخست بیست میلیون یارانه به هر کتاب فروشی اختصاص پیدا کرده که افراد صد هزار تومان یارانه ای که دریافت می کنند باید چهارصد هزار تومان خرید کنند اقلا چهل میلیارد تومان خرید را به سمت کتاب فروشی ها سوق می دهد.


مجری: برگردیم به بحث تلوبیون چون شما گفتید در آینده قرار است شکل تعاملی هم با بینندگان و مخاطبان این شبکه برقرار کنید به چه ترتیبی است و برداشت خودتان چیست؟
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: مساله کتاب در کشور حلقه مفقوده اش ترویج و معرفی کتاب است. در همین هفته کتاب، طرح پوشش عمومی داریم با عنوان کتاب دستت چیه، افراد خودشان تحت یک ضوابطی ویدئوهای سه دقیقه ای تولید می کنند و برای مجموعه این پویش می فرستند و بر برگزیدگانش کتابی که خودشان دارند می خوانند مناسب می دانند به بقیه معرفی کنند. از این جور کارها در حوزه کتاب مفصل دارد انجام می شود اما ما در یک بسته یا یک قاب نمی توانیم همه اینها را تجمیع کنیم افراد می توانند ویدئوهای خود را بفرستند پویش هایی برگزار خواهد شد مجموعه های ناشران هم خودشان تولیداتی دارند.


مجری: حتی نویسندگان و مترجمان.
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: نویسندگان، مترجمان، شعرا و همه ارکان صنعت نشر یک کتابفروشی می خواهد پرفروش های خودش را معرفی بکند. بنابراین برای اینها هم برنامه ریزی خواهد شد ناشران و همین طور قشرهای دیگر، اما آنچه مهم است این است که در یک رسانه عمومی با مخاطبان پر تعداد و پر شماری که دارد پخش خواهد شد و مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

مجری: شعار این هفته را بگویید این هفته از 21 آبان شروع می شود و تا 27 آبان ادامه دارد.
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: تلاش شد مجموعه شعار، اعلام و پوستر و دستگاه هایی که با آنها همکاری می شود اینها یک وجه عمومی داشته باشد. برای همین شعار (ما همانیم که می خوانیم) انتخاب شد با آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون های فرهنگی هنری مساجد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور که اینها لبه ارتباط نهایی با مردم و مخاطب را دارند. طراحی ویژه ای شد و توافقات ویژه ای انجام شد که بتوانند برنامه هایی را برای سطح عموم مردم برگزار کنند.
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: مثلا در همین شهر تهران هم می بینید که روزهاست عکس نویسندگان طرح جلد کتاب هایشان در طرح کتاب باران اکران شده و به نمایش عمومی درآمده است. همین طور سایر شهرهای کشور که استقبال کردند این کار دارد برایشان انجام می شود. هفته کتاب امسال را اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم چه رویکردی داشت تلاش کرد خودش را عمومی تر و مردمی تر کند.
مجری: ما همانیم که می خوانیم شعارش بود که تا جایی که تیزر هفتگی آن در بستر تلوبیون قرار دارد و قابل دریافت است.
آقای علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران: در شبکه های مختلف تلویزیونی هم قرار است پخش شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار